Paljonko on insinöörimiehesi palkka?
Oma mies 31v, valmistui AMK:sta 8 vuotta sitten, tienaa 4100e/kk. Olen sanonut että kannattaa vaihtaa työpaikkaa, koska alaa olla jo palkkakuopassa. Miten teidän miehillänne?
Kommentit (159)
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa nuo palkat ihan liian isoilta.. Oikeasti harvat saa yli 4000 palkkaa
On sillä hommalla eroa teetkö tietoturvaa vai "mietitkö" talotekniikan ilmastointilaiteita.
Tienaan reilut 4k€/kk, julkinen puoli esimies tehtävät.
Mies asiantuntijatyö 6k€/kk
It inssit
Taas ottaa korkeakoulutetulla koville että oikeista töistä maksetaan paremmin kuin suurimmalle osalle yliopiston turhakkeista :D
DI kiinteistösijoittamisen puolella. Uraa takana 30 vuotta. Kk-palkka 8000e + bonarit 1-12kk palkka.
https://issuu.com/insinoori-lehti/docs/insinoori-01-2016/33
https://issuu.com/insinoori-lehti/docs/insinoori-01-2016/33
Siitäpä voitte lukea. 4100€/kk 8 vuoden kokemuksella tarkoittaa sitä että on kokemukseensa nähden aika hyvissä hommissa. En jaksanut etsiä tuoreempaa, mutta ei palkoille kovin ihmeellisiä ole tapahtunut 2015 jälkeen ja tuolloin insinöörien mediaani palkka oli selvästi alle 4000€
Toki työpaikan vaihtaminen kannattaa, kun vaihtaa vaativimpiin tehtäviin ja vaihtamalla saa helpoiten lisää palkkaa.
Harvoin huippupalkkoja saavat ovat olleet koko ikkäänsä samassa työpaikassa.
Itse olen 50 vuotias ja palkka 4600€ ja se on suunnittelutoimistossa aika hyvä palkka. Teollisuudessa voisi saada tonnin parempaa palkkaa, jos olisi menestyvässä ulkomaalaisessa yrityksessä.
Tarkalleen ottaen mies ei kyllä vielä insinööri ole kun on AMK:n lopputyö roikkunut jo vuosia tekemättä, mutta palkka keikkuu 5000e molemmin puolin bonuksista riippuen. Ohjelmoi jotain pilvijuttuja konsulttifirmassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko että nämä vastaukset edustaa mitenkään keskiarvoa, vaikka totta olisivatkin. Ystäväni ja hänen miehensä ovat pari vuotta sitten valmistuneita dippainssejä, ja satun tietämään että tienaavat molemmat alle 3500€/kk ihan oman alan hommissa. Jos hiljattain valmistuneet dippainssit tienaa näinkin huonosti osa, niin tuskin kaikki tavalliset inssit vetelee jotain 5000€+ palkkoja. Toki kokemus kasvattaa palkkaa ja tuo voi olla esim 20 vuoden kokemuksella ihan realistinen tavoite.
Valtaosalla AMK insinööreistä palkka on 3500-4500€. Joko osa provoilee, tai tänne kirjoittaa vain suuri palkkaiset kaikkine lisineen.
Tietysti ne mielellään kertoo, joilla on mennyt hyvin.
Myyntihommissahan voi teinata todella hyvin, mutta kun tavotteita nostetaan tai myynti sakkaa, niin sittenpä ei enää tienatakkaan ja kun myynti tökkii, niin myyjä saa aika äkkiä myös potkut.
Vierailija kirjoitti:
mieheni palkka 4500 e/kk, ikä 45 ja sähköpuolen AMK-inssi Helsingissä. Hän on esimiesasemassa isolla rakennusalan työnantajalla, joten minäkin hieman ihmettelen näitä korkeita palkkoja tässä ketjussa.
Jos mieheni haluaisi lisää liksaa, niin pitäisi organisaatiossa päästä/hakeutua johtajaputkeen. Käytännössä palkka on tällä hetkellä tuossa hommassa tapissa. Suunnittelijoiden palkat ovat kokemuksesta riippuen samassa paikassa 3000-3500 euroa. He pääasissa LVI- ja sähköinssejä.
Tämä kuulostaa todelliselta ja samoin olen ihmetellyt noita kamalia bruttoja. Taitaa olla "lapinlisää" aikas monella. Viimeksi kun keskustelin HR päällikön kanssa niin AMK inssin palkka on keskimäärin 3300€/kk, hyvin harva yksittäistapaus tienaa tuollaisia lukemia kuin täällä mainostetaan.
Täällä akat ottavat kantaa miestensä palkkoihin. Ap. Elätkö miehesi siivellä.
AMK kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mieheni palkka 4500 e/kk, ikä 45 ja sähköpuolen AMK-inssi Helsingissä. Hän on esimiesasemassa isolla rakennusalan työnantajalla, joten minäkin hieman ihmettelen näitä korkeita palkkoja tässä ketjussa.
Jos mieheni haluaisi lisää liksaa, niin pitäisi organisaatiossa päästä/hakeutua johtajaputkeen. Käytännössä palkka on tällä hetkellä tuossa hommassa tapissa. Suunnittelijoiden palkat ovat kokemuksesta riippuen samassa paikassa 3000-3500 euroa. He pääasissa LVI- ja sähköinssejä.
Tämä kuulostaa todelliselta ja samoin olen ihmetellyt noita kamalia bruttoja. Taitaa olla "lapinlisää" aikas monella. Viimeksi kun keskustelin HR päällikön kanssa niin AMK inssin palkka on keskimäärin 3300€/kk, hyvin harva yksittäistapaus tienaa tuollaisia lukemia kuin täällä mainostetaan.
Vaikuttaa aika vähältä. Voi olla että jos yrityksellä on matala palkkataso ja kaikki esimies ja johtotehtävissä olevat jätetään pois ja sen lisäksi suuri osa työntekijöistä on nuoria, niin voisi jäädä keskipalkka noinkin alas. Kaikkien insinöörien keskimääräinen palkka on kuitenkin yli neljän tonnin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko että nämä vastaukset edustaa mitenkään keskiarvoa, vaikka totta olisivatkin. Ystäväni ja hänen miehensä ovat pari vuotta sitten valmistuneita dippainssejä, ja satun tietämään että tienaavat molemmat alle 3500€/kk ihan oman alan hommissa. Jos hiljattain valmistuneet dippainssit tienaa näinkin huonosti osa, niin tuskin kaikki tavalliset inssit vetelee jotain 5000€+ palkkoja. Toki kokemus kasvattaa palkkaa ja tuo voi olla esim 20 vuoden kokemuksella ihan realistinen tavoite.
No kyllä on surkea palkka dippainsseillä.
Niinhän se on, mutta aina puhutaan vain naisvaltaisten alojen palkkakuopista. Suomi on kuitenkin tuhansien alipalkattujen insinöörien maa.
Kerran urallani oli alkka aika kohdillaan. Jenkkifirma osti suomalaisen ja palkat nousivat samassa 25%.
Tekn. oppilaitoksen käynyt inssi, 54v. Palkka liikkuu 6000 - 7500€/kk bonuksista ja työreissujen ylitöistä riippuen. It-ala.
AMK kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähänpä HR-spesialisti tietää. Itse tienasin AMK-inssinä viiden vuoden jälkeen tasan 5 k€ / kk plus edut ja bonarit, tosin tuona vuotena valmistuin myös dipaksi, 18v sitten. Samoin vuosikurssiltani (1998) AMK:sta valmistuneista ei edes nouse punkasta tuolla keskimääräisellä liksalla...
Ja nyt, hieman yllättävän tahon työllistämänä tienaan "huomattavan paljon ronskimmin". Olennaista on se, että firman omistus on EU:n ulkopuolelta js he maksavat kunnolla, vaatien vastineeksi poikkiteknillistä osaamista ja ennen kaikkea sitoutumista & venymistä. Sopii minulle, samalla voi todeta suomalaisille työnantajille "ei taida saldo riittää ja se paikallinen sopiminenhan oli vähän niinku cool?"
Vierailija kirjoitti:
AMK kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähänpä HR-spesialisti tietää. Itse tienasin AMK-inssinä viiden vuoden jälkeen tasan 5 k€ / kk plus edut ja bonarit, tosin tuona vuotena valmistuin myös dipaksi, 18v sitten. Samoin vuosikurssiltani (1998) AMK:sta valmistuneista ei edes nouse punkasta tuolla keskimääräisellä liksalla...
Ja nyt, hieman yllättävän tahon työllistämänä tienaan "huomattavan paljon ronskimmin". Olennaista on se, että firman omistus on EU:n ulkopuolelta js he maksavat kunnolla, vaatien vastineeksi poikkiteknillistä osaamista ja ennen kaikkea sitoutumista & venymistä. Sopii minulle, samalla voi todeta suomalaisille työnantajille "ei taida saldo riittää ja se paikallinen sopiminenhan oli vähän niinku cool?"
Höpö höpö. Tässä taas näemme miksi suomalainen mies on niin 🤢 Jutut.
Vierailija kirjoitti:
Ei tienaa amk inssit tällaisia internet palkkoja Suomessa yksityisellä puolella. Tuskin kaikki supercellissä tai pöyryssä ovat.
T. Palkanlaskija
Kuule kyllä tienaa kun työelämää on jo hetki takana. Ei ehkä vastavalmistunut.
AMK kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä alan inssien kanssa tämä "HR päällikkö" puuhasteli?
Eksäni, logistiikkainssin AMK palkka oli 3200 euroa. Kaveri oli kuitenkin jo kolmekymppinen.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa nuo palkat ihan liian isoilta.. Oikeasti harvat saa yli 4000 palkkaa
Minun mies tienaa sen noin 5500 plus kaikki edut ja bonukset. Ihan amk-insinööri on. Mutta on myös edennyt urallaan ihan kivasti, kyllä se palkka hänelläkin joskus alkoi kolmosella.
Mies on DI ja it-alalla tienaa himpun päälle 4000€. Ite oon amk-inssi raksalla ja kk-palkka 5800€, mut sitähän tässä ei kysytty.