Naiset, mittautatteko naishormonitasonne ennen e-pillereiden aloittamista?
Harkitsen itse, haluanko aloittaa e-pillereiden käytön uuden seurustelusuhteen takia. En ole kauhean innoistunut ajatuksesta, että lopettaisin niillä normaalin ovulaatiotoimintani, ja ottaisin kehooni synteettisiä hormoneja. Epäilyttää, palautuuko oma ovulaatio- ja hormonaalinen toiminta sitten joskus, kun haluaisikin ne lopettaa.
Mietin että onko muilla naisilla tällaista ajatusta, että haluaa mittauttaa estrogeenin, progesteronin ja mahdollisesti muitakin hormoneita, jotta olisi vertailtavaa dataa sitä varten, miten hyvin/huonosti oma hormonitoiminta palautuu pillereiden käytön jälkeen? Tiedän että hormonit pitää testata tiettyinä kierron päivinä, jotta arvoja voi käyttää vertailudatana.
Kommentit (11)
En mittauttanut, aloitin suoraan progesteronin (Slinda) käytön. Taustalla mahdollinen endometrioosi ja halusin vain saada elämänhaluni takaisin ja elää ilman voimakkaita kipuja ja vuotoja mitkä saattoi kestää viikkoja.
Eikä toisaalta mietitytäkään tulevaisuus sen enempää.
Ei ole vaikuttanut raskautumiseen. Yks lapsista sai alkunsa 2kk pillereiden lopettamisen jälkeen. Toinen 2 viikkoa ilman ehkäisylaastaria.
Vierailija kirjoitti:
En mittauta. Pillereissä on paljon vaihtoehtoja, kokeilemalla löydät sopivan. Hormoonitoiminta palautuu ennalleen. Mulla kolme lasta ja oon käyttänyt säännöllisesti ehkäisyä. Ne pillerit auttaa mm. kuukautiskipuihin ja vähentää vuotoja.
Et voi heitellä tälläistä faktana. Riskit ovat olemassa, se on fakta. Hormonitoiminta ei välttämättä palaa entiselleen ainakaan kovin nopeasti. Ja hormonaalisesta ehkäisystä aiheutuu monille paljon elämää ja terveyttä haittaavia oireita.
Perusterveelle naiselle hormoneista on terveydellisesti yleensä pelkkää haittaa. Eri asia sitten jos on endometrioosi johon hormonaalinen ehkäisy toimii lääkkeenä. Sama juttu kuin monien lääkkeiden kanssa, sairas hyötyy lääkkeestä mutta terveelle lääke aiheuttaa vain haittaa.
Enpä ole ikinä kuullutkaan tuollaisista mittauksista.
Mitäpä sillä tiedolla sitten tekisi?
Hyvä idea. Silloin olisi joku missä verrata, jos sen uskaltaa aloittaa. Ja synteettinen se onkin, ei kaikki halua pillereitä. Itselleni tuli niistä aina haittoja nuorempana. Nyt on vain vuotohäiriöpilleri 10pv kk, kun on pakko ottaa. Ja hormonit ihan oudot vaihdevuosien vuoksi, muttei vielä varaa mitata tasoja, tuntuu että lihasten aineenvaihduntaan vaikuttaa osalla tai jonnekin energiatasoihin.
Ne hormonit kaikilla jossain iässä laskee, on käyttänyt pillereitä tai ei. Eli en näe hyötyä testaamisessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mittauta. Pillereissä on paljon vaihtoehtoja, kokeilemalla löydät sopivan. Hormoonitoiminta palautuu ennalleen. Mulla kolme lasta ja oon käyttänyt säännöllisesti ehkäisyä. Ne pillerit auttaa mm. kuukautiskipuihin ja vähentää vuotoja.
Et voi heitellä tälläistä faktana. Riskit ovat olemassa, se on fakta. Hormonitoiminta ei välttämättä palaa entiselleen ainakaan kovin nopeasti. Ja hormonaalisesta ehkäisystä aiheutuu monille paljon elämää ja terveyttä haittaavia oireita.
Perusterveelle naiselle hormoneista on terveydellisesti yleensä pelkkää haittaa. Eri asia sitten jos on endometrioosi johon hormonaalinen ehkäisy toimii lääkkeenä. Sama juttu kuin monien lääkkeiden kanssa, sairas hyötyy lääkkeestä mutta terveelle lääke aiheuttaa vain haittaa.
Eihän hän edes käyttänyt sanaa "fakta", mistä sinä sen siis revit kommenttiisi? Eikö se ole hyvä että hänellä pillerit ovat toimineet kuten hän on tarvinnut ja on halutessaan myös lapsiakin saanut.
Hyvä aloitus... Olisinpa parikymppisenä osannut ajatella tuota mitä kysyt...tai ylipäätään harkita... Söin parikymppisenä muutaman vuoden ja ei todellakaan palautuneet hyvin omat hormonitoiminnat. Seurauksena aikuisiän akne (jota aiemmin ei ollut edes puberteetissa), todella niukat kuukautiset (normaalin runsaat olivat aina myös ennen e-pillereitä), unettomuus, kuivat ja ohentuneet limakalvot, toistuvat virtsatietulehdukset, matalat estrogeeni- ja progesteronitasot. Gynekologit selittivät tietysti, että nämä olivat vain olleet piilossa e-pillereiden aikana.
Itse ainakin olisin tuolloin parikymppisenä hyötynyt, jos minulla olisi ollut verikokeiden tuloksia ennen e-pillereitä. Olisin itse varmistunut mistä on kyse, ja olisi se ollut kiva antaa gynekologeillekin jotain "todistetta" hormonitoiminnan muutoksesta, oman vakuuttamisen lisäksi.
Lisäys ylläolevaan, ei ollut mikään ohimenevä vaihe vaan kesti monta vuotta...