Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Paljonko on insinöörimiehesi palkka?

Vierailija
17.02.2021 |

Oma mies 31v, valmistui AMK:sta 8 vuotta sitten, tienaa 4100e/kk. Olen sanonut että kannattaa vaihtaa työpaikkaa, koska alaa olla jo palkkakuopassa. Miten teidän miehillänne?

Kommentit (165)

Vierailija
161/165 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

0 euroa. On pitkäaikaistyötön.

Vierailija
162/165 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies on koulupudokas, ei koskaan AMK:sta valmistunut kun työt vei mennessään. Palkka 6500e/kk.  Voisi vähän tsempata, mulla on melkein tuplat. 

t.OTM

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/165 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

4 000e/kk suunnittelija Raahe

Vierailija
164/165 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko että nämä vastaukset edustaa mitenkään keskiarvoa, vaikka totta olisivatkin. Ystäväni ja hänen miehensä ovat pari vuotta sitten valmistuneita dippainssejä, ja satun tietämään että tienaavat molemmat alle 3500€/kk ihan oman alan hommissa. Jos hiljattain valmistuneet dippainssit tienaa näinkin huonosti osa, niin tuskin kaikki tavalliset inssit vetelee jotain 5000€+ palkkoja. Toki kokemus kasvattaa palkkaa ja tuo voi olla esim 20 vuoden kokemuksella ihan realistinen tavoite.

Ei DI saa yhtään enempää kuin insinööri. Palkka riippuu täysin urakehityksestä. Kolmetoista vuotta sitten, kun inssinä jäin eläkkeelle päällikköpositiosta, palkkani oli 6300€/kk. Nyt keski-ikäinen saman alan DI-tyttäreni saa asiantuntijana palkkaa 4500€/kk.

Vierailija
165/165 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AMK kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mieheni palkka 4500 e/kk, ikä 45 ja sähköpuolen AMK-inssi Helsingissä. Hän on esimiesasemassa isolla rakennusalan työnantajalla, joten minäkin hieman ihmettelen näitä korkeita palkkoja tässä ketjussa.

Jos mieheni haluaisi lisää liksaa, niin pitäisi organisaatiossa päästä/hakeutua johtajaputkeen. Käytännössä palkka on tällä hetkellä tuossa hommassa tapissa. Suunnittelijoiden palkat ovat kokemuksesta riippuen samassa paikassa 3000-3500 euroa. He pääasissa LVI- ja sähköinssejä.

Tämä kuulostaa todelliselta ja samoin olen ihmetellyt noita kamalia bruttoja. Taitaa olla "lapinlisää" aikas monella. Viimeksi kun keskustelin HR päällikön kanssa niin AMK inssin palkka on keskimäärin 3300€/kk, hyvin harva yksittäistapaus tienaa tuollaisia lukemia kuin täällä mainostetaan. 

Vähänpä HR-spesialisti tietää. Itse tienasin AMK-inssinä viiden vuoden jälkeen tasan 5 k€ / kk plus edut ja bonarit, tosin tuona vuotena valmistuin myös dipaksi, 18v sitten. Samoin vuosikurssiltani (1998) AMK:sta valmistuneista ei edes nouse punkasta tuolla keskimääräisellä liksalla...

Ja nyt, hieman yllättävän tahon työllistämänä tienaan "huomattavan paljon ronskimmin". Olennaista on se, että firman omistus on EU:n ulkopuolelta js he maksavat kunnolla, vaatien vastineeksi poikkiteknillistä osaamista ja ennen kaikkea sitoutumista & venymistä. Sopii minulle, samalla voi todeta suomalaisille työnantajille "ei taida saldo riittää ja se paikallinen sopiminenhan oli vähän niinku cool?"

"sitoutumista & venymistä"

Näinpä. Tarkoitus oli varmaan kertoa palkkansa normaali tunneilla..peruspalkka. Siivoojakin vetää kovat ansiot 16h päivillä..

mies53v

Olen eri, mutta itse ymmärsin kommentin niin, että palkka on sama tekee sitten 7,5h tai 16h päivässä, viisi tai seitsemän päivää viikossa. Niin minullakin aikanaan oli, ja työviikot olivat usein 70h/viikko, palkka kuitenkin tuli 7,5 tunnin mukaan.