Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vastaamon lokitietoja stalkannut useat terapeutit

Vierailija
15.02.2021 |

Vastaamon entinen asiakas ihmettelee, miksi 95 henkilöä on avannut hänen lokitietonsa - yrityksen mukaan kyseessä on ”ominaisuus”

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/52ea7c46-bdf5-4689-8fb9-f0be29588457

Kommentit (109)

Vierailija
61/109 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun on vaikea uskoa, että ammattiterapeutti huvikseen ja uteliaisuuttaan viitsisi katsoa suurta määrää vieraiden potilaiden potilastietoja. Mitä niin kiinnostavaa niissä olisi ainakin silloin, jos kysymys ei olisi julkkiksesta tai omasta tutusta? Ja vielä yöaikaan. Kuvittelisi terapeuttien saavan kuulla tarpeeksi potilaiden juttuja jo työpäivän aikana niin, että niitä ei enää huvittaisi lukea lisää öisin.

Vastaamon järjestelmän itseoppinut koodari on jo osoittanut taitonsa - tai niiden puutteensa - siinä, kuinka turvallisen järjestelmän hän on osannut koodata. Pidän täysin uskottavana, että hän on voinut tehdä virheitä myös siinä osassa koodia, joka päivittää lokitiedostoja. Eli että niissä tosiaan näkyy "haamumerkintöjä". Toinen vaihtoehto on se, että joku muu kuin terapeutti on jotenkin onnistunut katsomaan potilastietoja niin, että lokitietoihin on kirjautunut oikean katsojan sijaan jonkun terapeutin nimi.

Vierailija
62/109 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan kummallisia tuollaiset väitetyt haamumerkinnät. Tekeeköhän työssäni käyttämä järjestelmä selkaisia? En ole koskaan kuullut, että tuollaista kävisi.

Kamalan hankala uskoa, että kymmenet terapeutit tekisivät tuota jonkun taviksen kohdalla. Itse alalla yli 20 v olleena en tunne ketään, joka sanoisi katsoneensa muiden tietoja. Itse en tietenkään ole katsonut.

Kuulostat ihan mielettömän uskottavalta. Not.

Miksi ihmeessä joku (siis kymmenet terapeutit) haluaisivat viettää yönsä jonkun terapiatietoja lukien. Minusta ei taas ole uskottavaa, että noin moni niitä lukisi.

Olen aivan samaa mieltä. Nuo terapeutit saavat varmasti kuulla näitä tarinoita aivan tarpeeksi jo työnsä puolesta. Miksi ihmeessä he lueskelisivat joidenkin random tyyppien potilaskertomuksia aikansa kuluksi?

Kyseessä julkisuuden henkilö? Potilaana siis.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/109 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole epäilystäkään että ammattilaiset eivät olisi pahimpia. Täynnä peiteltyä, eikä aina niin peiteltyäkään sadismia. Ihminen on ihminen, ja ihmisyys suurimmaksi osaksi pimeyttä.

Vierailija
64/109 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkakohan moni tässä ketjussa on ihan oikeasti tilannut kaikki potilaskertomuksensa ja lokitietonsa tai asiakirjat muilta rekistereiden pitäjiltä? Jotenkin tulee sellainen käsitys usein näistä tietosuojaketjuista, että ihmiset ihan tosissaan kuvittelevat että potilastiedot ja asiakirjat olisivat sama asia kuin kantaan laitetut tiedot vaikka näinhän asia ei ole.

Vierailija
65/109 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naurattaisi jos ei itkettäisi. Seuraava tosi tv formaatti vois olla sellanen missä ihmiset paljastaisi karmeimmat salaisuutensa terapeuteille. Katsojamäärät ois huipussaan kun näitä uteliaita hyeenoja tuntuu riittävän!

Vierailija
66/109 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan kummallisia tuollaiset väitetyt haamumerkinnät. Tekeeköhän työssäni käyttämä järjestelmä selkaisia? En ole koskaan kuullut, että tuollaista kävisi.

Kamalan hankala uskoa, että kymmenet terapeutit tekisivät tuota jonkun taviksen kohdalla. Itse alalla yli 20 v olleena en tunne ketään, joka sanoisi katsoneensa muiden tietoja. Itse en tietenkään ole katsonut.

Miksi ihmeessä joku (siis kymmenet terapeutit) haluaisivat viettää yönsä jonkun terapiatietoja lukien. Minusta ei taas ole uskottavaa, että noin moni niitä lukisi.

Olen aivan samaa mieltä. Nuo terapeutit saavat varmasti kuulla näitä tarinoita aivan tarpeeksi jo työnsä puolesta. Miksi ihmeessä he lueskelisivat joidenkin random tyyppien potilaskertomuksia aikansa kuluksi?

Vaikka olisi peräti Tauski, niin en vaan jaksa uskoa. Ei minua ainakaan kiinnostaisi.

Uskon enemmän siihen vaihtoehtoon että joku potilashaku tuo joka kerta eteen listan josta valita oikea ja samalla jää jo lokimerkinta. Tuo Mia on jostain syystä usein tuolla listalla.

Vierailija
67/109 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka olisi peräti Tauski, niin en vaan jaksa uskoa. Ei minua ainakaan kiinnostaisi.

Uskon enemmän siihen vaihtoehtoon että joku potilashaku tuo joka kerta eteen listan josta valita oikea ja samalla jää jo lokimerkinta. Tuo Mia on jostain syystä usein tuolla listalla.

Tekstin mukaan henkilön potilaskertomuksia on luettu sen jälkeen, kun hän ei ole enää käynyt vastaamolla. Miksi tulisi lokimerkintöjä muuten kuin, että joku tarkoituksella avaa ne?

Vierailija
68/109 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole epäilystäkään että ammattilaiset eivät olisi pahimpia. Täynnä peiteltyä, eikä aina niin peiteltyäkään sadismia. Ihminen on ihminen, ja ihmisyys suurimmaksi osaksi pimeyttä.

Tämä. Valitettavasti. Tietäisittepä.

Vierailija
69/109 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä kyse ei ole random tyypeistä, vaan sukulaisten puolisoista, entisistä työkavereista, kaverin kavereista, lapsen harrastuskaverien vanhemmista jne. En itsekään keksi motiivia ventovieraan tietojen penkomiselle, mutta näille muille montakin.

Vierailija
70/109 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässäpä teille pähkinä purtavaksi, jotka kuvittelette tietojen käsittelyiden olevan aina lainmukaista. Vuosien 2010-2019 välisenä aikana arkaluontoisia ja salassapidettäviä sote- tietojamme (1aikuinen 2 lasta) oli käynyt lokien ( kaikkia pyydettyjä tietoja ei ole edelleenkään luovutettu, todella paljon yhä puuttuu, sillä rekisterinpitäjien hlökunta pelkää virkojensa puolesta ja syystä) tietojamme on käsitellyt yhteensä n.2000 erillistä henkilöä. Tästä on siis asiakirjat ja dokumentaatiota olemassa. Mukaan ei ole laskettu muita kuin sote- alan henkilökuntaa. Mitäs tästä tuumaatte?

Vierailija
71/109 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitohenkilökuntaan hakeutuu todellisten auttajien lidäksi iso osa valtaa haluavia.

Olisi äärimmäisen tärkeätä, että nämä järjestelmät olisivat läpinäkyviä kaikki. Edim kanta ja muut. Sinne tulisi potilaan nähtävulle välilehdelle kaikki lokitiedot, että mitä katsottu ha kurjattu. Nyt systeemi salailee ja tietojen.saaminen on tehty hankalaksi. Ja virheellisiä tietoja ei saa korjattua, eikä niitä voi kommentoida.

Koko systeemi on mielestäni ihan älytön. Säilyttävät vuosia turhiakin tietoja ja itsellä ei taida edes olla oikeutta poistattaa niitä.

Terveystietoja ei ihan lain puitteissa saa poistaa. Niitä pitää muistaakseni säilyttää jopa joitain vuosia ihmisen kuoleman jälkeen. Eli vaikka et enää olisi edes hengissä, ne tiedot on yhä siellä luettavissa.

Se siinä juuri onkin törkeätä. Jostain syystä ei itsemääräämisoikeutta näissä asioissa?

Vierailija
72/109 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
73/109 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekstin mukaan henkilön potilaskertomuksia on luettu sen jälkeen, kun hän ei ole enää käynyt vastaamolla. Miksi tulisi lokimerkintöjä muuten kuin, että joku tarkoituksella avaa ne?

Tuli vaan mieleen että jutut olleet jollain tapaa niin mehukkaita että sana on kiertänyt tai sitten jotenkin vähän tunnetumpi henkilö. Sairasta silti.

Vierailija
74/109 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässäpä teille pähkinä purtavaksi, jotka kuvittelette tietojen käsittelyiden olevan aina lainmukaista. Vuosien 2010-2019 välisenä aikana arkaluontoisia ja salassapidettäviä sote- tietojamme (1aikuinen 2 lasta) oli käynyt lokien ( kaikkia pyydettyjä tietoja ei ole edelleenkään luovutettu, todella paljon yhä puuttuu, sillä rekisterinpitäjien hlökunta pelkää virkojensa puolesta ja syystä) tietojamme on käsitellyt yhteensä n.2000 erillistä henkilöä. Tästä on siis asiakirjat ja dokumentaatiota olemassa. Mukaan ei ole laskettu muita kuin sote- alan henkilökuntaa. Mitäs tästä tuumaatte?

Tulee mieleen, että jos jokin tieto jaetaan 2000 ihmiselle, voidaanko enää edes puhua salassapitovelvollisuudesta, tai potilaan yksityisyyden varjelemisesta? Jos itse vaikka julkaisisin arkaluontoisen, henkilökohtaisen tiedon jostain ihmisestä ilman hänen suostumustaan 2000 ihmiselle, se taitaisi olla syyte yksityiselämää loukkaavan tiedon levittämisestä.

Vierailija
75/109 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tauskin suhteiden käänteet, elämän vastoinkäymiset ja draamat voi kyllä lukea ihan Seiskasta ja Iltapäivälehdistä herran itsensä selostamina. Ei tarvitse mennä Kantaan :D

Vierailija
76/109 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samahan se on esim Huslabin Samba järjestelmä, josta mikrobiologian lääkärit ja sellaiseksi erikoistuvat selaavat potilaan aikaisempia tuloksia. Ja siinä samalla selaavat muiden potilaiden tuloksia ”oppimismielessä”. Kumma juttu ettei Suomessa ole ihmisellä tietosuojaa.

Vierailija
77/109 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuleeko joku nyt ihan oikeasti, että siellä on henkilökunta öitään ja vapaa-aikaansa käyttänyt jonkun potilaan tietojen kyttäämiseen? Ei ihme jos on hoidossa, varmaan on töpseleihin kotona kytketty imurit imemään naapureiden lähettämät säteet ja mikrosirut.  En usko, että ketään vois vähempää kiinnostaa työasiat vapaa-ajallaan, edes uteliaisuuttaan.

Vierailija
78/109 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulee mieleen, että jos jokin tieto jaetaan 2000 ihmiselle, voidaanko enää edes puhua salassapitovelvollisuudesta, tai potilaan yksityisyyden varjelemisesta? Jos itse vaikka julkaisisin arkaluontoisen, henkilökohtaisen tiedon jostain ihmisestä ilman hänen suostumustaan 2000 ihmiselle, se taitaisi olla syyte yksityiselämää loukkaavan tiedon levittämisestä.

Eipä tietenkään voida, mutta tämä on todellisuus tässä maassa. Salassapidettävä ja arkaluontoinen, hahahahhhaaa! Eikö teitä siellä sotessa HÄVETÄ?! Ai niin, narsistit, psykopaatit ja sosiopaatit ovat kyvyttömiä empatiaan, pääsipä unohtumaan.

Vierailija
79/109 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luuleeko joku nyt ihan oikeasti, että siellä on henkilökunta öitään ja vapaa-aikaansa käyttänyt jonkun potilaan tietojen kyttäämiseen? Ei ihme jos on hoidossa, varmaan on töpseleihin kotona kytketty imurit imemään naapureiden lähettämät säteet ja mikrosirut.  En usko, että ketään vois vähempää kiinnostaa työasiat vapaa-ajallaan, edes uteliaisuuttaan.

Miksi näitä urkintatapauksia sitten jatkuvasti käy ilmi? Ja minkä takia Vastaamon vuodetuista tiedoista on edes syntynyt näin iso haloo, jos ketään ei tosiaan kiinnosta?

Vierailija
80/109 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas näitä hoitoalan tyyppejä, jotka älähtävät kun kalikka kalahtaa..Lopeta jo tuo ulina,sama fraseologia on kuultu teidän suustanne jo niin lukemattomia kertoja. Tottahel...tissä teitä kiinnostaa, sillä tieto on valtaa ja kun on niin alemmuuskompleksinen ihminen kuin hoitoalan ihminen vain voi olla, niin saattehan te siitä urkkimisesta ja pahansuovasta juoruilusta ihan mielettömät kiksit ja kollegiaalista liimaa onttoon ja huonovointiseen työyhteisöönne.