Mies haluaa että muutamme Ouluun. Minä en. Neuvoja?
Mies on syntyjään kotoisin Oulusta, mutta muuttanut sieltä pois alakouluikäisenä eikä siellä asu hänen sukulaisiaankaan edes. Mutta miehellä on jotenkin vahva päähänpinttymä siitä, että se on (hänelle) paras paikka asua. Asumme nyt Helsingissä ja itse olen täältä kotoisin ja meillä molemmilla on työt täällä. Mies saisi siirron Ouluun ja haluaa ehdottomasti, että muutamme. Asia on edennyt ihan riidaksi asti, koska minä en halua muuttaa. Miehen mielestä Helsinki on kamala paikka ja Oulussa olisi kaikki hyvin, myös molemmille lapsillemme. Lapset on sen verran pieniä, että eivät vielä ole koulussa, isompi menee ekalle syksyllä ja siksi mies painostaa, että nyt o se hetki kun kannattaa muuttaa.
Mitä ihmettä teen? Täällä Helsingissä asuu lähisukulaiseni, ystäväni, täällä on työni, harrastukseni jne. Oulussa olen käynyt kerran enkä oikein edes pitänyt paikasta, tosin myönnän että en tiedä siitä paljoa. Neuvokaa joku mitä tekisitte vastaavassa tilanteessa.
Kommentit (381)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka nyt Ouluun muuttaisi ja kylmään, kauhea ajatus. Helsinki voi olla myös ikävä paikka joillekin. Pysy Helsingissä ja mies muuttaa Ouluun, eli ero. Tai sitten mies ottaa asunnon lähempää, mutta eri paikasta kuin Helsinki.
Ettekö te oikeasti ajattele mitään muuta kuin itseänne? Tuosta erostahan ne lapset kaikista eniten kärsisivät! Siihen verrattuna joku muutto on ihan pikkujuttu. Ja jos on niitä mukuloita hankkinut, niin niitten tosiaan pitäisi olla myös ensisijalla elämässä ja päätösten teossa, eikä vain minäminäminäminä.
Olen joskus asunut Oulussa enkä kyllä takaisin muuttaisi. Kyllä saisi mies yksin muuttaa. Ja minnekään paikkakunnalle ei pitäisi väkipakolla muuttaa. Mies on itse vapaaehtoisesti Helsiinkiin muuttanut ja ei kyllä voi nyt vaatia, että perhe pitäisi muuttaa hänen takiaan Ouluun, jos ap ei ole koskaan edes suunnitellut pohjoiseen muuttamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka nyt Ouluun muuttaisi ja kylmään, kauhea ajatus. Helsinki voi olla myös ikävä paikka joillekin. Pysy Helsingissä ja mies muuttaa Ouluun, eli ero. Tai sitten mies ottaa asunnon lähempää, mutta eri paikasta kuin Helsinki.
Ettekö te oikeasti ajattele mitään muuta kuin itseänne? Tuosta erostahan ne lapset kaikista eniten kärsisivät! Siihen verrattuna joku muutto on ihan pikkujuttu. Ja jos on niitä mukuloita hankkinut, niin niitten tosiaan pitäisi olla myös ensisijalla elämässä ja päätösten teossa, eikä vain minäminäminäminä.
Vastaajilla EI OLE vastuuta siitä mitä päätöksiä aloittaja ja mies tekevät, mies selvästi haluaa Ouluun, joka on hullua kun miettii muuta perhettä - kuka haluaa seurustella oulupakkomielteen omaavan kanssa. Lisäksi ei saa ottaa tosissaan mitä täällä kirjoitetaan. Mietitkö itse lasten kauheaa kohtaloa Ouluun joutuessa, kylmään pakkaseen ja tuntemattomaan ympäristöön. Kysy mieheltä sitä minäminä asiaa, älä muilta. Lapsille muutto ei ole pikkujuttu toiselle puolelle suomea, lähempääkin löytyy koti
Ei tietenkään ole vastuuta. Mutta kyllähän jokainen vastaaja täällä tuo esille niitä omia arvojaan ja ajatusmaailmaansa.
Mielestäni jonkun ehdottama mökki Oulussa on hyvä vaihtoehto. Sitten mies saa viettää siellä aikaa niin paljon kuin tahtoo, ja koko perhe. Se voisi olla ihan hyvä sijoitus jopa.
Aika tärkeä juttu on myös ap:n työ/ura. Naisen kannattaisi aina miettiä miten elättää itsensä ja lapsensa. Mitä jos muutatte Ouluun ja mies päättää että nyt rakastuinkin toiseen tai muuten haluan eron. Sitten ap on siellä Oulussa ilman tukiverkostoa, ilman työtä. Ikinä ei kannata itseään hommata tuollaiseen jamaan. Sekin kannattaa ottaa huomioon, että vaikka asuminen on väljempää kuin pääkaupunkiseudulla, niin myös palkat ovat pääkaupunkiseutua matalammat. Ja työtilanne ei kyllä ole tällä hetkellä mitenkään hyvä Oulussa.
Vierailija kirjoitti:
Tuttut muuttivat Ouluun ja parin vuoden päästä taas takaisin Helsinkiin.
En muuttaisi.
Hienoa, että kävivät kokeilemassa!
Arvostan.
Ei tarvi myöhemmin ihmetellä, että olisko pitänyt.
Hienoa.
Oma mieheni on Oulusta eikä luojan kiitos halua muuttaa takaisin. En ole itse kotoisin Helsingistä, mutta viihdyn täällä erittäin hyvin. Saa olla vapaasti just sellainen kuin on.
Jotkut mieheni oululaiset kaverit ja sukulaiset ovat kamalan ylimielisiä helsinkiläisiä kohtaan, ja kun itse käyn Oulussa pakkosukuloimassa niin johan alkaa vääntäminen siitä milloin muutamme Ouluun. Kun kysyn miksi, niin en saa mitään järkevää vastausta. Lapsellista öyhötystä ja tarpeetonta vastakkainasettelua. Kaiken huippu on aukoa päätä, kun joskus sanojemme sekaan eksyy eteläsuomalaisia ilmaisuja.... ja toinen länkyttää oulun murretta yhtään tajuamatta miten typerältä se voi kuulostaa. Eipä tulisi itselleni mieleenkään tuputtaa omaa kotikaupunkia ja puhetyyliä, ja sitten loukkaantua kun sanoo ei-kiitos.
Eli jos muuttaisitte Ouluun, kannattaa pitää mielessä se että Oulu on kiva paikka jos olet paikallinen ja puhut paikallisittain. Olen kaiken ärsytyksen pitäny sisälläni ja ollut kohtelias töykeästä käytöksestä huolimatta. Mutta en minä sinne vapaaehtoisesti lähde tai toivota miehen puolen porukoita avosylin kylään. Ihme metsäläisiä.
Vierailija kirjoitti:
Menkää kokeilemaan. Katsokaa vuodi tai kaksi?
Kyllä. Mitä menetätte, jos käytte?
Sitten tiedätte enemmän.
Hirveän pienet, ahtaat piirit. En suosittele.
Vierailija kirjoitti:
Taas hyppäsin suoraan loppuun. Olen joskus provosoinut että se päättää joka tuo pääosan rahoista talouteen. Mutta tässä tapauksessa tuntuu että perheen äiti sanoo viimeisen sanan.
Mies
Joo miksi edes provosoit mitään "leivätuoja"-juttuja? Onko esim. se kotona lastenhoitoTYÖTÄ tekevä mielestäsi loinen? Tai joka ansaitsee vähemmän ei yhtäkkiä saa päättää missä perhe asuu? Sama kuin sanoisi että yhteiskunnassa varakkaat saa päättää sunkin asioista.
Asiat pitää päättää yhdessä. Tai muuten kannattaa päättää koko liitto.
Vierailija kirjoitti:
Luin vain minä, minä, minä. Jos sulla on kaksi lasta, niin mietit mikä heille on parhaaksi. Muita neuvoja ei tule. Kasva aikuiseksi.
No Helsinki tietysti. Mieti miten niitä lapsia vituttaa kun ne sitten oululaisina vääntää jotain mietä ja sietä ja kuulevat, että olisivat voineet olla helsinkiläisiäkin.
Kuka voi tehdä lapsilleen noin. Nehän vi haa tästä syystä vanhempiaan isompina.
Vierailija kirjoitti:
Junttilaan? Miksi ihmeessä?
Hmm.
Juntti ajatus sinulla. Oletko ehta juntti? Missäpäin niitä lymyilee?
Mielestäni on ihan sivuseikka, onko Oulu kiva kaupunki vai ei ja ovatko oululaiset juntteja vai ei. Kaikista paikoista löytyy hyviä puolia, mutta se ei ole syy muuttaa vasten järkisyitä tai tahtoaan mihinkään. (Omasta mielestäni sekä Helsinki että Oulu ovat kivoja kaupunkeja). Miehen täytyy ymmärtää, että hänen äkillinen päähänpistonsa on lapsellinen ja riitelyllään ja itsekeskeisyydellään hän voi vielä rikkoa perheen. Älä sinä ap lähde mukaan riitaan, vaan viittaa koko jutulle kintaalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En muuttaisi.
Arvostan.Ei tarvi myöhemmin ihmetellä, että olisko pitänyt.
Hienoa.
Jep. Mies sieltäpäin kotoisin ja niin vain aika oli kullannut muistot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen joskus asunut Oulussa enkä kyllä takaisin muuttaisi. Kyllä saisi mies yksin muuttaa. Ja minnekään paikkakunnalle ei pitäisi väkipakolla muuttaa. Mies on itse vapaaehtoisesti Helsiinkiin muuttanut ja ei kyllä voi nyt vaatia, että perhe pitäisi muuttaa hänen takiaan Ouluun, jos ap ei ole koskaan edes suunnitellut pohjoiseen muuttamista.
Voisin tähän vastata omassa kokemuksestani. Itsekin päätin muutta Helsinkiin lukion jälkeen, olin varma, etten haluaisi koskaan asua missään muualla. Ja näin ajattelin monta vuotta. Kunnes joitakin vuosia sitten aloin tuntea ahdistusta ja tarvetta päästä sieltä pois. Eikä tämä tunne ollut mikään ohi menevä, vaan pysyvä ja voimistuva. Ei ollut enää hyvä olla Helsingissä, joten oli aika suunnitella muuttoa muualle. Se sitten toteutuikin pari vuotta sitten, ja voin sanoa, ettei tulisi mieleenkään muuttaa sinne takaisin.
Eli vaikka elämäänsä kuinka suunnittelisi etukäteen tai jotain mielessään päättäisi, niin ei asiat todellakaan mene aina niin kuin on ajatellut. Varsinkin mitä pidemmän tähtäimen suunkitelmista on kyse. Ihminen muuttuu ja kasvaa, tarpeet ja ajatukset muuttuvat. Se on elämää. Jos on jotain päättänyt, valinnut tai ajatellut esim 10 vuotta sitten, niin ei se todellakaan tarkoita, että se olisi sitten se loppuelämän "tuomio".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En muuttaisi.
Arvostan.Ei tarvi myöhemmin ihmetellä, että olisko pitänyt.
Hienoa.
Munkin mielestä ihmisten kannattaisi liikkua ja kokeilla enemmän. Ei aina ole niin helppoa jos on perhettä, mutta kuitenkin, ei jämähtäminenkään ole hyvä.
etelä suomesta on kyl käynyt ihmisiä lapis töis esim viikko töis ,viikko vapaal junal ja lentokoneel,jos mies haluaa kokeilla etä asumista ja vuokraa työ kämpän oulusta yksin? katsoo ensin miten viihtyy ja onko todellisuus niin kivaa. tuttavat muutti lappiin, etelä suomesta ja just lapin lumon takia.todellisuus sitten ankeampaa, alkoholiongelmia kerrostalos, jos asuivat,lappi todella kallis ja etäisyydet pitkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luin vain minä, minä, minä. Jos sulla on kaksi lasta, niin mietit mikä heille on parhaaksi. Muita neuvoja ei tule. Kasva aikuiseksi.
No Helsinki tietysti. Mieti miten niitä lapsia vituttaa kun ne sitten oululaisina vääntää jotain mietä ja sietä ja kuulevat, että olisivat voineet olla helsinkiläisiäkin.
Kuka voi tehdä lapsilleen noin. Nehän vi haa tästä syystä vanhempiaan isompina.
Oletko sä ihan sekaisin?
Oulussa on liikaa niitä uskiksia... mitä ne ny oli? En minäkään sinne menisi, ellei olisi ihan pakko.