Vuokra-asunnon maksut
Maksetaanko vuokra ns etukäteen vai jälkikäteen kuten hotelleissa? Esim jos muutan 1.6 ja vuokranmaksu on 25. päivä, maksanko ensimmäisen vuokran samantien kun muutan vai vasta tuolloin 25.6?
Kommentit (15)
Etukäteen. Ei missään vuokran maksupäivä ole loppukuusta.
Vuokran maksu on aina alku kuusta.
Vierailija kirjoitti:
Vuokran maksu on aina alku kuusta.
Ei ole aina, minulla on joskus ollut keskellä kuukautta
Mulla on vuokranmaksun eräpäivä aina 10.päivä mutta vuokranantaja on sanonut että kunhan maksaa sen kuukauden aikana niin on ok mikä on hyvä asia koska jos on tiukka hetki niin voi maksaa loppukuusta.
Sopimuksessa se lukee.
Mulla maksupäivä on 5. ja sinä päivänä maksetaan sen kuun vuokra. Takuuvuokra piti olla maksettuna ennen muuttoa.
Yritätkö löytää keinon asua ilmaiseksi 25 päivää?
Ja tosiaan jos et osaa tulkita sopimusta, niin kysy siltä vuokranantajalta. Sullahan on sen yhteystieto olemassa. Mutta vahva veikkaus on, että aina kyseisen kuukauden maksupäivänä maksetaan saman kuum vuokra.
Eli jos tosiaan muutan 1.6 en tosiaan maksa toukokuulta vuokraa vaan ensimmäisen kerran vasta 25.6?
Vuokrasopimuksessa on 2. päivä, mutta olen maksanut aina vasta 15. päivä. Koskaan ei ole tullut maksumuistutusta.
Vuokrat etukäteen, palkat noin takakäteen.
Vierailija kirjoitti:
Yritätkö löytää keinon asua ilmaiseksi 25 päivää?
Eipä sitä keinoa tarvitse kaukaa etsiä, jos sopimuksessa maksupäiväksi on määritetty 25. Päivä.
Vierailija kirjoitti:
Vuokrasopimuksessa on 2. päivä, mutta olen maksanut aina vasta 15. päivä. Koskaan ei ole tullut maksumuistutusta.
Viivästyskorkolasku saattaa olla tulossa.
Vierailija kirjoitti:
Vuokrat etukäteen, palkat noin takakäteen.
Itseasiassa jos vuokran maksupäivää ei ole sovittu erikseen, se on viimeistään kuun 2. Päivä. Jos se on sovittu, niin sitten se on jotain muuta, esimerkiksi vaikka 5. Tai 25. Päivä. Ja varmasti sen voi sopia myös niin, että se maksetaan edellisen kuukauden puolella.
Palkkakin maksetaan jossain paikassa vasta sen jälkeen kun tunnit on tehty, eli pahimmillaan menee yli kuukausi töiden aloittamisesta, ennen kuin saa yhtään rahaa käteen.
Asia on kuitenkin juuri niin kuin se on sopimukseen kirjoitettu. Ja jos sopimusta ei ymmärrä tai on siitä epävarma, kyllä se vuokranantaja vastaa kysymykseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viivästyskorkolasku saattaa olla tulossa.
Omistan asunnon jota vuokraan. En tarkkaile vuokran saapumista tilille aktiivisesti. Jos huomaan vuokralaisen maksavan vuokran säännöllisesti aina vaikkapa 15 päivää myöhässä, on se minulle täysin yhdentekevää. Jos taas yllättäen vuokra onkin vaikka sen 15 päivää myöhässä normaalista rytmistä ja satun sen huomaamaan, niin saattaisin muistuttaa siitä ihan normaalilla viestillä ilman lisäkuluja.
En usko, että viivästyskorkolasku olisi kovinkaan todennäköinen jos vuokralainen on muuten ollut hyvä. Aika harva on valmis ottamaan muutaman korkoeuron takia sen riskin, että vuokralainen lähtee yllättäen pois ja kämppään tulee mahdollisesti tyhjiä kuukausia.
Riippuu siitä, mitä olet vuokranantajan kanssa sopinut. Yleensä vuokra maksetaan etukäteen, mutta toisinkin voi sopia.