Mies haluaa että muutamme Ouluun. Minä en. Neuvoja?
Mies on syntyjään kotoisin Oulusta, mutta muuttanut sieltä pois alakouluikäisenä eikä siellä asu hänen sukulaisiaankaan edes. Mutta miehellä on jotenkin vahva päähänpinttymä siitä, että se on (hänelle) paras paikka asua. Asumme nyt Helsingissä ja itse olen täältä kotoisin ja meillä molemmilla on työt täällä. Mies saisi siirron Ouluun ja haluaa ehdottomasti, että muutamme. Asia on edennyt ihan riidaksi asti, koska minä en halua muuttaa. Miehen mielestä Helsinki on kamala paikka ja Oulussa olisi kaikki hyvin, myös molemmille lapsillemme. Lapset on sen verran pieniä, että eivät vielä ole koulussa, isompi menee ekalle syksyllä ja siksi mies painostaa, että nyt o se hetki kun kannattaa muuttaa.
Mitä ihmettä teen? Täällä Helsingissä asuu lähisukulaiseni, ystäväni, täällä on työni, harrastukseni jne. Oulussa olen käynyt kerran enkä oikein edes pitänyt paikasta, tosin myönnän että en tiedä siitä paljoa. Neuvokaa joku mitä tekisitte vastaavassa tilanteessa.
Kommentit (381)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä se mies ehdottaa että sinä teet työsi suhteen? etsit uuden? Miten miehen kaverit?
Mies ehdottaa, että etsin töitä Oulusta, on vakuuttunut että saan. Itse en ole. Miehellä ei ole erityisen läheisiä ystäviä ja hänen lähisuku taas asuu ihan muualla kuin Helsingissä tai Oulussa, joten muutto ei niin vaikuta niihin asioihin hänen osalta. Ap
Älä muuta! En ymmärrä, miksi naisten pitäisi aina joustaa loputtomasti! Jos tilanne olisi toisinpäin, ei yksikään mies suostuisi muuttamaan vaimon takia minnekään!
Lapsellinen ja itsekäs mies. Ei ajattele muita kuin itseään. Ei vaimoaan, eikä varsinkaan lapsiaan.
Se ei nyt vaan viihdy omissa nahoissaan, ja luulee että jostain lapsuudesta kaivamalla löytyy joku luvattu kaupunki, jossa tuo ikävä tunne häviäisi. No, itseään ei pakoon pääse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä se mies ehdottaa että sinä teet työsi suhteen? etsit uuden? Miten miehen kaverit?
Mies ehdottaa, että etsin töitä Oulusta, on vakuuttunut että saan. Itse en ole. Miehellä ei ole erityisen läheisiä ystäviä ja hänen lähisuku taas asuu ihan muualla kuin Helsingissä tai Oulussa, joten muutto ei niin vaikuta niihin asioihin hänen osalta. Ap
Älä muuta! En ymmärrä, miksi naisten pitäisi aina joustaa loputtomasti! Jos tilanne olisi toisinpäin, ei yksikään mies suostuisi muuttamaan vaimon takia minnekään!
Juuri näin!!!
No ei vaikuta kovin järkevältä tuollainen päähänpinttymä kaupungista, jossa on viimeksi asunut alakoululaisena. Tajuaako miehesi että Oulukin on muuttunut, ei se ole enää se sama kaupunki, mikä se oli 20 (?) vuotta sitten. Miehesi ei ajattele järkevästi, vaan kaipaa johinkin lapsuutensa turvalliseen maailmaan, jota ei ole enää olemassa. Ihan hullua on muuttaa pienten lasten kanssa pois tukiverkkojen läheltä tyhjän päälle, jos ei ole pakko.
Ei kannata pelätä. Minä muutin 17v ikäisenä kotoani , ensin yli 200km päähän Ouluun ja sieltä opiskelun takia Helsinkiin. Ihan kivasti pärjäsin. Siitä saakka olen asunut Etelä-Suomessa mieheni ja lapsieni kanssa. ( ovat jo aikuisia) .Ei ollut mitään tukiverkkoja ,kuin kaikki maksettiin silkalla rahalla , kun apua tarvittiin . Mm. Päivähoito tms. Silloin ei päässyt päiväkotiin keskituloisten lapset esimerkiksi.
Tuo Ouluun muutto on ihan asennekysymys. Minne ”rakennat” viihtyisän kodin , siellä sun on hyvä olla. Saat myös ystäviä ,jos tahdot. Sun on otettava myös huomioon ,mitä miehesi haluaa. Hän on yhtä täysvaltainen , kuin sinäkin. Se on tunnin lento, isovanhemmat haluaa tulla tapaamaan . Varmaan siellä Oulussa tai sielläpäin on miehen sukua MYÖS. EIKÖ VAIN.?
Lapsesi voisivat siellä elää ihmisarvoisesti.
Itse muuttaisin kyllä toiselle puolelle Suomea, koska itselle ei ole ikinä ollut tärkeää asua pk-seudulla. Ja asun tällä hetkellä kyllä Helsingissä, mutta vain töiden takia. Meillä vähän sama tilanne, mies Oulusta ja on puhunut joskus siitä, että voisi lasten syntymän jälkeen muuttaa Ouluun, jos molemmat saataisiin sieltä töitä. Mutta on myös ihan tyytyväinen, vaikka asutaan täällä. Hänelläkään ei siellä asu siis juuri ketään tuttua enää.
Todellisuushan se nyt vain olisi, että Oulussa luultavasti olisi rauhallisempaa asua ja parempi kasvattaa lapsia, jonka takia itse myös mielelläni voisin sinne muuttaa. Ja Oulu on muutenkin kaupunkina tosi kiva. Tykkään käydä myös usein lapissa, niin eipä olisi niin pitkä matka vaellusreissuille :D
Mutta siis kyllähän sieltä pääsee pois sitten, jos siellä ei viihdy? Vai onko mies niin ehdoton, että jos muuttaisitte sinne ja et mitenkään sopeutuisi, niin ette voisi muuttaa koskaan takaisin?
Mitäpä tuosta riitelemään? Järjestä asiasta kunnon keskustelu, jossa käyt rauhallisesti läpi syyt, miksi et aio muuttaa Helsingistä minnekään. Antoisa työ, omat ja lasten turvaverkot, tärkeät ihmissuhteet, oma kotikaupunki. Painota sitä, että mies ei puhunut asiasta mitään silloin, kun olitte nuoria ja vielä pohditte, oletteko hyvä pari perustamaan perheen yhdessä. Jos on haaveita muuttaa toiseen kaupunkiin (tai vaikka ulkomaille), suu pitää avata silloin. Toki myöhemminkin mieli voi muuttua kenellä vain, mutta silloin tuollaisia isoja muutoksia tehdään vain, jos löytyy molemmille sopiva kompromissi ja ratkaisu.
Eli selitä asia juurta jaksain hermostumatta, ja kuuntele myös tässä keskustelussa kaikki, mitä miehellä on asiasta sanottavana. Kuuntele häntä, ole empaattinen, mutta tee selväksi, ettet aio missään tapauksessa muuttaa etkä luopua työpaikastasi, vaikka uusi löytyisikin muualta.
Jos mies palaa vielä keskustelun jälkeen asiaan, älä reagoi siihen mitenkään vaan vaihda puheenaihetta. Voithan kompromissiksi ehdottaa esim. lomanviettoa Oulussa tai Oulun seudulla.
Voi olla, että miehellä on kriisi jostakin muusta asiasta elämässään, ja hän jotenkin näkee muuton Ouluun paluuna huolettomaan lapsuuteen, jossa stressitekijät ovat poissa ja elämä mukavaa ja yksinkertaista. Ole hänelle tukena kriisissä, mutta jankutukseen ei tarvitse osallistua eikä selvästä asiasta tehdä riitaa.
Äkkiä ugalabugala-Hgistä karkuun
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käykää kokeilemassa. Kyllähän sieltä poiskin pääsee, jos tarve tulee.
Saatko sinä töitä koska tahansa, mistäpäin Suomea tahansa? Vaihdat lasten koulut ja harrastukset huvin vuoksi jos siltä tuntuu?
Melko varmasti kyllä saisin.
Ja ap:han sanoi, ettei lapset ole vielä koulussa, joten nyt olisi oikeastikin hyvä hetki muuttaa. Harrastuksiakin löytyy varmasti myös Oulusta.
Olen itse muuttanut, vanhempieni mukana tietysti, alaluokilla ollessani, ja ihan hyvin selvisin siitä koetuksesta. Ei ihminen muutosta rikki mene. Tai jos menee, niin sitten olisi varmasti mennyt jostain muusta, jos ei olisi muuttoa tapahtunut.Ja ap, voisit miettiä, miten toivoisit miehen suhtautuvan asiaan, jos teillä olisi osat toisin päin. Selvästikin jokin ratkaisu pitäisi tilanteeseen löytää, mikä se voisi olla? Oletko ehdottanut miehelle jotain kompromissiratkaisua?
Nyt on helmikuu,. Lapsi on menossa kouluun syksyllä. Eli suosittelet muuttoa Ouluun ja mahdollisesti takaisin puolessa vuodessa? Jos menee yli, niin lapsi vaihtaa koulua.
Rikkimeneminen nyt taas on yhtä lässytystä. Ei se mieskään rikki mene, vaikkei Ouluun muutettaisi mutta kummasti tästä ei voi tinkiä.
Hyvä, että sulla töitä riittää, mutta voin sanoa, että monella ura on mennyt pieleen, kun on irtisanouduttu väärällä hetkellä ilman, että uusi työ on tiedossa. Usein just naisia, jotka muuttaa miehen uran takia.
En mä puhunut mistään puolen vuoden kokeilusta. Vaan siitä, että se muutto sinne kannattaisi tehdä nyt ennen kuin lapsi aloittaa sen koulunsa Helsingissä. Voihan olla, että koko perhe viihtyykin Oulussa, ap saa sittenkin töitä (ei ehkä heti, mutta kuitenkin) ja he päättävät jäädä. Tai sitten eivät viihdy, mutta se ei tarkoita sitä, että heti seuraavassa kuussa pitäisi olla Helsingissä asumassa.
Kuka on sanonut, ettei Ouluun muutosta voi tinkiä? Sinä, ja vain sinä. Itsehän tuossa samaisessa kommentissa kysyin niistä kompromisseista. Luetunymmärtäminen on kovaa valuuttaa edelleen.
Olet varmaan itse "uraohjus", ainakin puheistasi päätellen, mutta uran luominen ei ole kaikille kaikki kaikessa. Elämässä on oikeasti tärkeämpiäkin asioita.
Pelkästään aloituksesta saatujen tietojen perusteella ei liene järkevää muuttaa. Miksi muuttaisitte toiselle puolelle Suomea, kauas sosiaalisista verkoista, kummankin läheisistä. Muuttakaa sen sijaan mieluisammalle alueelle pk-seudulla.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Oulussa voi elää helppoa elämää lapsiperheellisenä. Pieni- tai keskituloinenkin saa ostettua kivan ja aivan uuden perheasunnon turvalliselta alueelta, jossa asuu paljon muitakin lapsiperheitä. Työmatkoihin ei kulu paljon aikaa. Ei ole pääkaupungin ruuhkia. Oulussa on useita lapsiperheiden suosimia asuinalueita. Täällä myös rakennetaan paljon, joten ei tarvitse ostaa vanhaa asuntoa. Lapset voivat kulkea turvallisesti pyörällä kouluun ja harrastuksiin kesät talvet ja harrastuksia löytyy läheltä. Uusilla asuinalueilla on uudet hienot koulut. Täällä saa aivan erilaista elämänlaatua lapsille pienellä rahalla verrattuna pääkaupunkiseutuun.. mutta jos sukulaiset ja ystävät ovat tärkeitä niin sitten ei kannata muuttaa, koska välimatkaa tulee paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuuko teidän molempien vanhemmat Helsingissä? Vai vain sinun sukulaiset ja ystävät? Ovatko he tähän mennessä ottaneet osaa teidän lasten hoitoon ja elämään ylipäätään? Kuinka usein näette ystäviänne? Kaupunkia toiseen kaupunkiin vaihtamalla ei vaihdu kuin maantieteellinen sijainti. Oulussa on ihan samat ongelmat kuin Helsingissäkin, joten sen takia ei sinne kannata muuttaa. Ehkä miehelläsi on nyt kaipuu takaisin nuoruuden iloisiin aikoihin, jolloin kaverit olivat kivoja ja kaikki hyvin. Aika kultaa ne muistot ja aiheuttaa monissa ihmisissä hyvinkin voimakkaita tunteita juuri sitä synnyinkaupunki kohtaan, erityisesti, jos siellä on viettänyt nuoruutensa parhaat vuodet. Sanoisin, että anna miehesi muuttaa yksin Ouluun ja jää sinä lasten kanssa Helsinkiin. Sitten reissaatte muutaman viikon välein vuoronperään toisianne tapaamaan. Vuoden sisällä kaikille on varmasti selvää, missä oikeasti haluatte olla. Ja yhdessä vai erikseen.
Vain minun sukulaiset asuu täällä Helsingissä. Miehen ihan muualla Suomessa, ei lähellä Oulua kuitenkaan. Minun lähisuku ja ystävät on minulle hyvin tärkeitä ja läheistä ja ennen koronaa tapasin heitä hyvin usein, korona-aikana vähän vähemmän koska kaikki yritämme välttää kontakteja ja joukossa on riskiryhmäläisiä. Miehellä ei ole oikein läheisiä ystäviä, hän on vähän yksinäinen, mutta toisaalta ei ole koskaan valittanut asiasta vaan sanoo että on vain sellainen ihminen että ei niin kaipaa kavereita.
Ap
Ymmärrän miestäsi. Olen itse muualta kotoisin, asun puolisoni kanssa Helsingissä. Vihaan tätä paikkaa. Juureni syntymäpaikkakunnalleni ovat niin vahvat, että kaipaan sinne suuresti. Puolisoni työn takia asumme Helsingissä. Olen itsekin töissä, mutta työ on elämässäni toissijainen asia. Kotipaikkakunnallani asuvat vain vanhempani, mutta kotini on aina siellä.
Tuttut muuttivat Ouluun ja parin vuoden päästä taas takaisin Helsinkiin.
En muuttaisi.
En missään tapauksessa muuttaisi mihinkään missä itselleni ei ole töitä. Jos löydät töitä niin ostakaa pieni lomakämppä Helsingistä ja iso talo Oulusta ja muuttakaa. Sitten vietät Helsingissä pitkiä viikonloppuja ja lomia. Asuisin tasan puoliksi molemmissa kaupungeissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka nyt Ouluun muuttaisi ja kylmään, kauhea ajatus. Helsinki voi olla myös ikävä paikka joillekin. Pysy Helsingissä ja mies muuttaa Ouluun, eli ero. Tai sitten mies ottaa asunnon lähempää, mutta eri paikasta kuin Helsinki.
Ettekö te oikeasti ajattele mitään muuta kuin itseänne? Tuosta erostahan ne lapset kaikista eniten kärsisivät! Siihen verrattuna joku muutto on ihan pikkujuttu. Ja jos on niitä mukuloita hankkinut, niin niitten tosiaan pitäisi olla myös ensisijalla elämässä ja päätösten teossa, eikä vain minäminäminäminä.
Vastaajilla EI OLE vastuuta siitä mitä päätöksiä aloittaja ja mies tekevät, mies selvästi haluaa Ouluun, joka on hullua kun miettii muuta perhettä - kuka haluaa seurustella oulupakkomielteen omaavan kanssa. Lisäksi ei saa ottaa tosissaan mitä täällä kirjoitetaan. Mietitkö itse lasten kauheaa kohtaloa Ouluun joutuessa, kylmään pakkaseen ja tuntemattomaan ympäristöön. Kysy mieheltä sitä minäminä asiaa, älä muilta. Lapsille muutto ei ole pikkujuttu toiselle puolelle suomea, lähempääkin löytyy koti
Jos muuton vaihtoehtona on se vanhempien ero, niin kyllä, muutto on siihen verrattuna pikkujuttu.
Sitäpaitsi pakkanen talvella on ihan normaalia. Lapset yleensä tykkäävät rakentaa lumiukkoja ja - linnoja, laskea pulkkamäkeä, luistella, hiihtää jne. Sinä et ehkä pidä talvesta, mutta se ei todellakaan tarkoita, etteikö lapset siitä voisi pitää, tai jopa rakastaa.
Ei kannata Hesasta lähteä landelle. Liian iso shokki...!
Taas hyppäsin suoraan loppuun. Olen joskus provosoinut että se päättää joka tuo pääosan rahoista talouteen. Mutta tässä tapauksessa tuntuu että perheen äiti sanoo viimeisen sanan.
Mies
En sinuna lähtisi mihinkään, AP.
^"Joutuessaan Ouluun kylmään pakkaseen" :D Ehkä on oikeasti parempi että jäätte sinne etelään.