Polttomoottoreiden valmistus ja bensa-autoilu loppuu
Näin käy, mutta koska meitä köyhiäkin on, bensa-autoilla on kysyntää vielä kauan tuonkin jälkeen. https://www.iltalehti.fi/talous/a/f6621ba2-72a0-49b0-bc19-eb1ae0b0d9ed
Kommentit (45235)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun itse olen reissussa, niin haluan päättää itse, missä pysähdyn ja milloin pysähdyn sen sijaan, että olisin pakotettu tekemään sen, koska auto kaipaa lisää virtaa.
Tankkaan siis ennen reissua tankin piripintaan ja sitten ajelen ja pysähtelen missä huvittaa milloin huvittaa enkä ole sidottuna siihen, että auto pitää ajaa määräajoin jollekin tietylle latauspisteelle ja sitten odotella siellä ensin omaa vuoroa ja sitten nauttia liikenneaseman kahvilan "tunnelmasta".
Haluan siis itse valita, missä kallisarvoisen vapaa-aikani vietän.
Sanoisin että vähintään 95% todennäköisyydellä sähköauton hankittuasi huomaat että mitään tuollaista ongelmaa ei oikeasti ollutkaan.
Tämä on se suurin este sähköautoilussa, ennakkoluulot. Kaikkeen tottuun, mutta se että pitää jostain luopua aiheuttaa aina ongelmia. Polttiksesta luopuminen tarkoittaa monelle juuri tuosta vapaudesta luopumista, on se sitten todellista tai ei. Jos ei ole kotilatausmahdollisuutta, niin kyllähän se lataaminen vie aikaa verrattuna tankkaamiseen. Jos ajoa tulee vähänkin enemmin niin kyllä sen ymmärtää.
Sähköautoja on kuitenkin valikoimaltaan vielä aika vähän joten monet oddottelevat sitä sopivaa mallia ja vähän kokemuksia miten ne kestävät käyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kesästä asti ajanut ID.3:lla ja kyllä se suupielet vetää edelleen hymyyn. On se ajaminen vaan niin vaivatonta ja hieno ajettavuus takavedon ja tarkan ohjauksen takia. Niin ja en ajele Lappiin millään autolla. ID.3:n lataan pääasiassa kotona ja jonkin verran on tullut K-Latausta käytettyä. En ikimaailmassa vaihda enää polttomoottoriautoon. Seuraavaan asuntoon kun muutetaan niin pitää olla sellainen, jossa voi ladata autoa eli se määrää nyt myös minkälainen seuraava asunto voi olla eikä toisin päin.
Sinäpä sen sanoit. Auto ei enää määrää pelkästään, missä pysähdyt ja miten usein pysähdyt. Se määrää jopa, missä voit asua.
Olinpa juuri sanomassa ID.3 kuskille, että olisit voinut jättää tuon viimeisen virkkeen pois, koska satavarmasti Nokivasara-Teppo tulee kääntämään senkin mielestään negatiiviseksi ja toistelee sitä täällä tuhansia kertoja, sillä kun tuppaa kaikki jumittamaan päälle. No Tepo se sitten kerkisi jo aloittamaan, hän kun täällä työkseen päivystää tauotta aamusta iltaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun itse olen reissussa, niin haluan päättää itse, missä pysähdyn ja milloin pysähdyn sen sijaan, että olisin pakotettu tekemään sen, koska auto kaipaa lisää virtaa.
Tankkaan siis ennen reissua tankin piripintaan ja sitten ajelen ja pysähtelen missä huvittaa milloin huvittaa enkä ole sidottuna siihen, että auto pitää ajaa määräajoin jollekin tietylle latauspisteelle ja sitten odotella siellä ensin omaa vuoroa ja sitten nauttia liikenneaseman kahvilan "tunnelmasta".
Haluan siis itse valita, missä kallisarvoisen vapaa-aikani vietän.
Sanoisin että vähintään 95% todennäköisyydellä sähköauton hankittuasi huomaat että mitään tuollaista ongelmaa ei oikeasti ollutkaan.
Tämä on se suurin este sähköautoilussa, ennakkoluulot. Kaikkeen tottuun, mutta se että pitää jostain luopua aiheuttaa aina ongelmia. Polttiksesta luopuminen tarkoittaa monelle juuri tuosta vapaudesta luopumista, on se sitten todellista tai ei. Jos ei ole kotilatausmahdollisuutta, niin kyllähän se lataaminen vie aikaa verrattuna tankkaamiseen. Jos ajoa tulee vähänkin enemmin niin kyllä sen ymmärtää.
Sähköautoja on kuitenkin valikoimaltaan vielä aika vähän joten monet oddottelevat sitä sopivaa mallia ja vähän kokemuksia miten ne kestävät käyttöä.
No kotilatauksen puute on ihan selkeä ja ymmärrettävä showstopper. Tiedän kyllä ihmisiä, joilla on siitä huolimatta sähköauto, ja niin vain sekin "ongelma" kuulemma hävisi kun uskalsi sen sähköauton ostaa, mutta onhan se nyt selkeästi yksi suurimpia myyntivaltteja sähkiksille.
Noin muuten allekirjoitan kyllä viestisi täydellisesti. Muutos pelottaa. Toki on hyvä muistaa, että lajina olemme kulkeneet läpi useamman geneettisen pullonkaulan, meitä on riepoteltu Afrikan savanneilta Siperian tundralle, olemme käyneet läpi lukuisten sotien kauhut ja kulkutaudit ovat niittäneet satoja miljoonia kuolonuhreja.
Se, että autolla pääsee yhtäkkiä parisataa kilometriä vähemmän "tankkausten" välillä *ei* tule jäämään historiaan yhtenä ihmiskunnan merkittävistä eloonjäämistaisteluista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kesästä asti ajanut ID.3:lla ja kyllä se suupielet vetää edelleen hymyyn. On se ajaminen vaan niin vaivatonta ja hieno ajettavuus takavedon ja tarkan ohjauksen takia. Niin ja en ajele Lappiin millään autolla. ID.3:n lataan pääasiassa kotona ja jonkin verran on tullut K-Latausta käytettyä. En ikimaailmassa vaihda enää polttomoottoriautoon. Seuraavaan asuntoon kun muutetaan niin pitää olla sellainen, jossa voi ladata autoa eli se määrää nyt myös minkälainen seuraava asunto voi olla eikä toisin päin.
Sinäpä sen sanoit. Auto ei enää määrää pelkästään, missä pysähdyt ja miten usein pysähdyt. Se määrää jopa, missä voit asua.
Taloyhtiöiden kannattaakin laittaa latausasiat kuntoon tai asuntojen arvo tulee romahtamaan.
Todennäköisesti ne taloyhtiöt, jotka eivät tuhlaa asukkaiden rahoja joutavanpäivisiin turhuuksiin tulevat olemaan niitä kaikista houkuttelevimipa asuinkohteita.
Vierailija kirjoitti:
Mitä nyt olen seuraillut niin kyllä noiden ABC-asemien pihat ovat etupäässä polttiksia pullollaan. Että ei se idyllinen varvaslaituri ihan kauhean korkealla prioriteeteissa taida olla polttiskuskeillakaan. Josta päästään siihen teesiini, että kunhan sen sähköauton hankkii niin yhtäkkiä huomaa että mitään ongelmia ei oikeasti ollutkaan.
Ehkä sitten jos harrastaa jotain explorer-retkeilyä, eikä reissuilla ole mitään varsinaista määränpäätä vaan ajellaan vaan minne ikinä mieleen juolahtaa, niin polttis on parempi ja huolettomampi vaihtoehto. Mutta siihenkin ”ongelmaan” on ratkaisu tiheämpi ja nopeampi latausverkosto.
Et ehkä ole huomannut, että valtaosa autoista on edelleen niitä polttiksia. Se, että massat menee sinne ABCille ei tarkoita sitä, että kaikkien olisi pakko sinne mennä nyt tai jatkossa. Paitsi tietenkin sähköautokuskin on pakko, ettei menopeli hyydy ennen seuraavaa ABCia. Vai pelaisiko risillä ja jättäisi yhden välistä?
Tiheämpi ja nopeampi latausverkosto? Kuka ne kaikki kustantaa? Sähköautohörhön märissä päiväunissa niitä tulee joka paikkaan kuin sieniä sateella tai kauppakeskuksia Helsinkiin. Sitten huomataan, että nämähän on ihan päin /c:ttä suunniteltu, mikään ei toimi eikä näille riitä edes asiakkaita kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taloyhtiöiden kannattaakin laittaa latausasiat kuntoon tai asuntojen arvo tulee romahtamaan.
Todennäköisesti ne taloyhtiöt, jotka eivät tuhlaa asukkaiden rahoja joutavanpäivisiin turhuuksiin tulevat olemaan niitä kaikista houkuttelevimipa asuinkohteita.
Nyt puhutaankin lain määrämistä perusedellytyksistä, ei joutavanpäivisistä turhuuksista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä nyt olen seuraillut niin kyllä noiden ABC-asemien pihat ovat etupäässä polttiksia pullollaan. Että ei se idyllinen varvaslaituri ihan kauhean korkealla prioriteeteissa taida olla polttiskuskeillakaan. Josta päästään siihen teesiini, että kunhan sen sähköauton hankkii niin yhtäkkiä huomaa että mitään ongelmia ei oikeasti ollutkaan.
Ehkä sitten jos harrastaa jotain explorer-retkeilyä, eikä reissuilla ole mitään varsinaista määränpäätä vaan ajellaan vaan minne ikinä mieleen juolahtaa, niin polttis on parempi ja huolettomampi vaihtoehto. Mutta siihenkin ”ongelmaan” on ratkaisu tiheämpi ja nopeampi latausverkosto.
Et ehkä ole huomannut, että valtaosa autoista on edelleen niitä polttiksia. Se, että massat menee sinne ABCille ei tarkoita sitä, että kaikkien olisi pakko sinne mennä nyt tai jatkossa.
Ei niin. Mutta se tarkoittaa sitä, että tuo "ongelma" on joko täysin keksitty tai todella marginaalinen. Mutta saatte te jatkossakin minun puolestani ajella lilluttelemaan varpaita siellä taukopaikan laiturilla. Minä ajan suorinta tietä mökille, jotta voin puolestani tehdä sitä ihan omalta laituriltani käsin.
Vierailija kirjoitti:
Se, että autolla pääsee yhtäkkiä parisataa kilometriä vähemmän "tankkausten" välillä *ei* tule jäämään historiaan yhtenä ihmiskunnan merkittävistä eloonjäämistaisteluista.
Ei varsinkaan, kun se ajanjakso tulee jäämään niin lyhyeksi, ettei sitä enää edes parikymmenen vuoden päästä kukaan muista. Kun Leaf tuli noin 10 vuotta sitten markkinoille oli sen range noin 100 kilsaa. Nykyisten uudenpien sähköautojen range on jo 300-500 kilometriä. Ei tässä mennä montaakaan vuotta eteenpäin, kun uusien sähköautojen range on jo bensa-autojen kanssa samoissa, ellei enemmänkin. Toimintamatkan rajallisuus, oli siis vain mitättömän pienen välivaiheen ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen harkinnut sähköautoa, mutta useilta käyttäjilta kuullut, että talvella sähköautolla ei pääse pitkälle.
Myös latausongelmia pakkasella. Naapuri latasi autoaan vuorokauden, eikä silti päässyt edes lähtemään asioilleen.
Onko hankittava lämmin talli autoa varten? Mitä muuta?Juu älä missään nimessä edes harkitse sähköautoa. Aja sillä käryttimelläsi hamaan tappiin ja vielä sen jälkeenkin. Mitä enemmän teitä hölmöjä polttoaineveron maksajia on, sitä parempi se on meille sähköautoilijoille, te kun kustannatte meidänkin autoilumme ;)
Juu ja ainakin kuukauden kestää lataus ja kulutuskin ainakin 200 kilowattia satasella heti kun on astekin pakkasta. Eli älä ihmeessä milloinkaan hommaa sähköautoa :)
Minäkin olen harkinnut sähköautoa, mutta sopiiko sellainen kun suvipäivillä menee koko viikonloppu ja autoa ei siellä voi voi ladata. Kuitenkin perheeni haluaisi kuunnella suvivirsia aamusta iltaan myös autojen stereoista, ja meillä aina mukana jääkaappi ja pikku-tv. Loppuuko virta?
Voiko sähköautoon hankkia aggrekaattia? Mitä suosittelette?
Sähköauto ei sovi suvivirsille. Unohda.
Vierailija kirjoitti:
Yllättäen minäkin olen harkinnut sähköautoa, mutta myös epäilen sopiiko se minun harrastuksiini.
Talvella kierrän ahkerasti pilkillä ja osallistu pilkkikisoihin, joskus ne ovat koko viikonlopun tapahtumia.
Nykyisella diesel-autolla voi lämmitellä ja joskus jopa yöpyä autossa. Onnistuuko se sähköautossa?
Kaverit kertovat että mahdotonta, akku loppuu jäälle, ja sinne jään?Haluaisin pelastaa myös itseni, enkä vain ilmastoa.
Pelasta itsesi, älä hanki sähköautoa. Se ei toimi tuontyyppisissaä harrastuksissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei varsinkaan, kun se ajanjakso tulee jäämään niin lyhyeksi, ettei sitä enää edes parikymmenen vuoden päästä kukaan muista. Kun Leaf tuli noin 10 vuotta sitten markkinoille oli sen range noin 100 kilsaa. Nykyisten uudenpien sähköautojen range on jo 300-500 kilometriä. Ei tässä mennä montaakaan vuotta eteenpäin, kun uusien sähköautojen range on jo bensa-autojen kanssa samoissa, ellei enemmänkin. Toimintamatkan rajallisuus, oli siis vain mitättömän pienen välivaiheen ongelma.
Tätä toivotaan ja odotellaan. Saisi vain tapahtua jo huomenna eikä vasta joskus tulevaisuudessa. 1000 km todellista rangea autolla joka näyttää autolta eikä joltain taloudellisuusajosukkulalta.
Vierailija kirjoitti:
Olen harkinnut sähköautoa, mutta useilta käyttäjilta kuullut, että talvella sähköautolla ei pääse pitkälle.
Myös latausongelmia pakkasella. Naapuri latasi autoaan vuorokauden, eikä silti päässyt edes lähtemään asioilleen.
Onko hankittava lämmin talli autoa varten? Mitä muuta?
Naapuri ei ole tehnyt vielä kalliita kaapeli- ja ryhmäkeskusremontteja? Lataaminen 50KWh täyssähköautoon voi kestää 23 tuntia.Pakkaselle 30 tuntia jopa enemmän.
Unohda sähköautot!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko hankittava lämmin talli autoa varten? Mitä muuta?Naapuri ei ole tehnyt vielä kalliita kaapeli- ja ryhmäkeskusremontteja? Lataaminen 50KWh täyssähköautoon voi kestää 23 tuntia.Pakkaselle 30 tuntia jopa enemmän.
Unohda sähköautot!
Sähköautolla leikkii tänään ne, jotka leikkivät patterileluilla pienenäkin, suusta tuli pärinä. Kuten tänäkin päivänä, pärinä pitää tehdä itse. Sähköautoneidit täällä pärisevät.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen harkinnut sähköautoa, mutta sopiiko sellainen kun suvipäivillä menee koko viikonloppu ja autoa ei siellä voi voi ladata. Kuitenkin perheeni haluaisi kuunnella suvivirsia aamusta iltaan myös autojen stereoista, ja meillä aina mukana jääkaappi ja pikku-tv. Loppuuko virta?
Voiko sähköautoon hankkia aggrekaattia? Mitä suosittelette?
Ettte te mitään aggrekaattia tarvi. Hyundailta löytyy sähköautomallistostaan ihan oma suvipäivämallinsakin. Nimittäin Ioniq vitonen, jossa on sähkön ulosotto, joten voitte kuunnella virsiä nonstoppina, vaikka viikon putkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko hankittava lämmin talli autoa varten? Mitä muuta?Naapuri ei ole tehnyt vielä kalliita kaapeli- ja ryhmäkeskusremontteja? Lataaminen 50KWh täyssähköautoon voi kestää 23 tuntia.Pakkaselle 30 tuntia jopa enemmän.
Unohda sähköautot!
Sähköautolla leikkii tänään ne, jotka leikkivät patterileluilla pienenäkin, suusta tuli pärinä. Kuten tänäkin päivänä, pärinä pitää tehdä itse. Sähköautoneidit täällä pärisevät.
Oikeassa autossa on ääni mukana.
Ohessa esimerkki auton äänestä.
Moottorin ääni on musiikkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko sähköautoon hankkia aggrekaattia? Mitä suosittelette?Ettte te mitään aggrekaattia tarvi. Hyundailta löytyy sähköautomallistostaan ihan oma suvipäivämallinsakin. Nimittäin Ioniq vitonen, jossa on sähkön ulosotto, joten voitte kuunnella virsiä nonstoppina, vaikka viikon putkeen.
Mutta kuka sieltä suvipäiviltä, sieltä pellolta meidät hinaa pois? Akku on tyhjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Unohda sähköautot!
Olen kuullut, jopa 10-15 000€ remontteja joutuu tekemään sähköautoa varten? Kaapeleita joutuu kaivamaan maahan, ja sähköt uusittava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Unohda sähköautot!
Oikeassa autossa on ääni mukana.
Ohessa esimerkki auton äänestä.
Moottorin ääni on musiikkia.
V8 paras soundi.
Vierailija kirjoitti:
uusiutuva vaatii varastoinnin kirjoitti:
Idioottimaista höpöttää polttomoottoreiden lopettamisesta.
Miksi? Konsepti on umpisurkea, oli polttoaineena ihan mitä tahansa. Gaziljoona liikkuvaa osaa ja kitkapintaa jotka tuottavat energiahäviöitä, ovat jatkuvan voitelun ja huollon tarpeessa ja koko paska on yhden ritisevän ja rätisevän ketjun tai remmin varassa, tai muuten se itsetuhoutuu sekunnin murto-osassa.
Mitä äkkiämmin niistä päästään eroon, sen parempi.
Siksi että akkukäyttöisillä sähkömoottoreilla ei voi korvata polttomoottoreita nyt eikä todennäköisesti koskaan, koska akkujen energiatiheys ei voi kasvaa enää kovin paljon. Henkilöautoissa akut toki jo toimii melko hyvin, monissa muissa sovelluksissa huonosti tai ei lainkaan.