Miksi niin monilta lapsilta puuttuu peruskäytöstavat?
Näen paljon lapsia työssäni, mutta varsinkin jotkut lasteni kavereista ovat hyvin epäkiitollisia ja röyhkeitä.
Ei kiitetä kun saadaan kyyti harrastukseen, ei kiitetä jos saadaan ruokaa, ihan tavallista ruokaa jätetään myös syömättä ja lautanen jää pöydälle tähteineen, kommentoidaan ihan ihmeellisiä asioita (miksi teillä on niin pieni vessa tmv.)
En ymmärrä. Meillä lapset on opetettu käyttäytymään kohteliaasti muita kohtaan, esim. kiittämään ja pitämään ovea auki seuraavalle, ihan perusjuttuja. Osataan väistää pyörätiellä ja kerätään omat roskat eikä odoteta, että joku muu koko ajan palvelee.
Tästä joku vetää herneen nenään, mutta nämä tökeröimmät muksut tulevat juuri niistä "paremmista" perheistä. Yksikin ihmetteli, eikö ole vegeruokaa hänelle, lapseni tuli sanomaan että kaveri ei voi syödä että mitä nyt tehdään.
No sanoin että syö sitten vaikka perunat vaan ja laitan leipää saalatin kanssa tarjolle, ettei sitten ole nälissään.
Jotenkin tosi outoa, että minä joudun aikuisena ihmisenä "petaamaan" näille röyhkimyksille kaikkea, ettei oma lapseni kärsisi arvostelusta (haluan kuitenkin että lapsellani on nämä kaverit, sehän on itsestään selvää). Kerran joku yökyläilijä oli kysynyt, että voiko nukkua lapseni sängyssä kun patja on niin kova.
Toisen lapsemme kaveri, jonka kotona oli paljon kaikkea kurjaa meneillään on ollut kaikkein kiitollisin ylläpidosta. Aidosti kiitollinen ja kohtelias.
Mietin, onko lapsistamme tulossa nöyristeleviä ja alistuvia aikuisia. En kuitenkaan voi alkaa toisten lapsia kasvattaa, oma äitini aikoinaan ojensi veljeni kavereita ja olin kuolla häpeään.
Kommentit (539)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en näe että on mitään hyötyä tervehtiä naapureita tai työtovereita.
En tarvitse heidän hyväksyntää.
Jos joku kysyy minulta jotain, niin minulla on ihan yhtäläinen oikeus maailmankaikkeudessa olla sanomatta sanaakaan ja toljottaa.
Samaa opetan lapsilleni.
On ihan hyvä että opetatte kouluissa ja eskareissa lapsille outoja keskiluokkaisia juttuja, mutta onneksi niitä ei ole pakko ottaa käyttöön ja Suomi on vapaa maa.
Tämä on varsinaista narsismia ja huomionhakuisuutta.
Käytöstapojen takana on idea ottaa muut huomioon myönteisellä tavalla. Sinä ja lapsesi pitävät kohteliasta käytöstä ikävänä tapana, joka ovat jotenkin teiltä pois. Kukin tyylillään.
Tietoinen ja näkyvä huonotapaisuus on narsismia monessa potenssissa. Olet hyvin tietoinen, että huonotapaisuutesi ei jää ilman huomiota - ja tätä huomiota nyt tunnut kipeästi kaipaavan.
Saattaa olla, että taustallasi on jokin oikea lääketieteellinen ongelma, mutta voit olla varma, että kukaan muu ei piittaa pitkässä juoksussa tuon taivaallista, miten oman ja lastesi elämäsi järjestät. Sinun lastesi kannalta käy joka tapauksessa niin, että muut sulkevat sinulta enemmän ovia kuin sinulle avataan.
Koska niitä ei vaadita&ylläpidetä.
"Mietin, onko lapsistamme tulossa nöyristeleviä ja alistuvia aikuisia. En kuitenkaan voi alkaa toisten lapsia kasvattaa, oma äitini aikoinaan ojensi veljeni kavereita ja olin kuolla häpeään." No, sinusta on tainnut tulla tuollainen...kyllä toisten lapsia saa ojentaa omassa kodissaan; siitäkö liene johtuu tuo huono käyttäytyminen, jos se mahdollistetaan kyläilypaikoissa. KOtonahan tilanne on toinen.
Näyttää siltä, että tänne kirjoittelevat vain ne vanhemmat, joilla on hyväkäytöksiset lapset. Mikähän sitten on ongelma kun näköjään kaikkien lapset käyttäytyvät hyvin.
Lapsilta ei voi aikuisten käyttäytymistä vaatiakaan, varsinkin kun siinä on meillä jokaisella parantamisen varaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhumattakaan Ranskasta ja Italiasta, jossa lapset tervehtivät aikuisia herra ja rouva -nimityksillä ja kysyvät kuulumisia ja osallistuvat nätisti keskusteluun.
Lapset pystyvät oppimaan kauniita käytöstapoja jos vanhemmat niitä opettavat ja niitä vaativat.
No se on toisinkin päin; siellä lapset ovat toivottua seuraa ja aikuiset ottavat lapset aina huomioon. Siinä sitä sitten oppii luontevasti keskustelemaan ja käyttäytymään. Ei sielläkään lapset synny ne käytöstavat valmiina, mutta siellä siedetään lapsia ja ääntä.
Mitenkäs täällä? Lapsia ei yleensä edes kutsuta tervehtimään kun tulee vieraita, aikuiset eivät itsekään juttele lapsille. Vanhemmat eivät vaadi ja vieraat eivät odota. Niin niitä tuppisuita möllyköitä sitten kasvaa.
No kuka sietää ja kuka ei. Kun asuin Ranskassa, näin useamman kerran, että vanhempi tukisti/läimäytti lastaan metrossa, kun lapsi ei totellut tms. (en tarkkaan tiedä syytä, kun en itse ainakaan huomannut, että lapsi olisi tehnyt mitään ihmeellistä).
Espanjassa taas oon huomannut, että varsinkin vanhemmat ihmiset aika äkkiä sanoo, jos muut käyttäytyy tavalla, joka ei heitä miellytä. Oli kyseessä sitten vieras lapsi tai vaikka nuori aikuinenkin. Toki esim. melunsietokynnys on Suomea korkeampi, mut ei myöskään oo niin vahvaa "muiden asioihin ei saa puuttua" -asennetta kuin Suomessa. Suomessa vanhemmat itkee netissä jo siitäkin, että joku katsoi ikävästi tai huokaisi, kun lapsi huusi puolen tunnin bussimatkan. Lattarikulttuurissa taksikuski saattaa ihan suoraan täräyttää, että kuulkaas rouva, niitä lapsia pitää kasvattaa...
Vierailija kirjoitti:
Puuttuvat ne peruskäytöstavat monilta aikuisiltakin. Unohdetaan helposti, että yksinäisiäkin ihmisiä on tutuissa, kavereissa, perheessä.
Ei kysellä kuulumisia ja unohdetaan. Monille yksinäisille voi olla kova paikka, kun kukaan ei halua olla tekemisissä.
Millä h**in ajalla tässä pitäisi vielä sukulaisten kuulumiset huomioida? He on tervetulleita huomioimaan meidän perhettä ja samalla voin kuunnella kuulumiset. Päivä näyttää tältä:
Klo. 6 ylös
Klo. 7 ovesta ulos, pienet päikkyyn, juoksua bussille + juoksua metrolle + juoksua työpaikalle yht 1h15min
Klo. 8.30-16.30 töitä, usein venyyyyyyyy
Klo. 18 kotona (mies hakenut lapset just ja just ajoissa)
Klo. 18 mies lähtee viemään pikkukoululaista harrastamaan, minä taion edullista kotiruokaa päikkyläisille
Klo. 19 iltatoimiputki alkaa
Klo. 20 illalla, koululaisen läksyt, seuraavan aamun hommat
Klo. 21-22 tupa hiljenee, hoidetaan pakolliset pankki/ym asiat, ehkä kauppaan
Ja aamulla uusiksi. Viikonloppu pitää hoitaa milloin mitäkin. Haudassa levätään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joku kysyy minulta jotain, niin minulla on ihan yhtäläinen oikeus maailmankaikkeudessa olla sanomatta sanaakaan ja toljottaa.
Samaa opetan lapsilleni.
On ihan hyvä että opetatte kouluissa ja eskareissa lapsille outoja keskiluokkaisia juttuja, mutta onneksi niitä ei ole pakko ottaa käyttöön ja Suomi on vapaa maa.
Käytöstapojen takana on idea ottaa muut huomioon myönteisellä tavalla. Sinä ja lapsesi pitävät kohteliasta käytöstä ikävänä tapana, joka ovat jotenkin teiltä pois. Kukin tyylillään.
Tietoinen ja näkyvä huonotapaisuus on narsismia monessa potenssissa. Olet hyvin tietoinen, että huonotapaisuutesi ei jää ilman huomiota - ja tätä huomiota nyt tunnut kipeästi kaipaavan.
Saattaa olla, että taustallasi on jokin oikea lääketieteellinen ongelma, mutta voit olla varma, että kukaan muu ei piittaa pitkässä juoksussa tuon taivaallista, miten oman ja lastesi elämäsi järjestät. Sinun lastesi kannalta käy joka tapauksessa niin, että muut sulkevat sinulta enemmän ovia kuin sinulle avataan.
Mä en tunnusta suomalaisena edes tuota sun pitkää juoksuas. Mitähän helvettiä oikein selität. Juokse suohon.
Minulle et vittuile.
Mielenkiintoinen keskustelu. Oma lapseni on sosiaalinen ja ottanut vieraisiin/tuntemattomiin kontaktia oma-aloitteisesti. Pitkään tervehti vastaantulevia ihmisiä, henkilökunnan kaupassa/ravintolassa, hyvästeli kaikki päiväkodissa jne, mutta yhteiskunnan vastakaiku on ollut aika kylmää. Sanoisin, että lapseni kiitokset, heit ja heipat ovat jääneet noteeraamatta yhdeksän kertaa kymmenestä ja samalla lapseni on vähentänyt itse näitä kontakteja. Itse olen asunut pitkään Keski-Euroopassa, jossa hyviin tapoihin kuului tervehtiä aamulenkillä vastaantulijat, edelleen kiitän bussissa kyydeistä, huikkaan kaupassa kassalle vielä erikseen tavaroiden pakkaamisen jälkeen kiitokset jne ja puolet niistäkin kaikuu kuuroille korville. Miten tosiaan lapsilta voidaan edellyttää niitä käytöstapoja kun niitä eivät osaa aikuisetkaan?
Vierailija kirjoitti:
Missäs ne lapset niitä tapoja oppisi kun nykyään ei saa lapsia viedä minnekkään? Kylään tai juhliin ei saa tuoda häiritsemään ja lähmimään paikkoja. Ravintolaan et ole tervetullut. Kaupassa ei saa perheenä käydä. Lentokoneeseen ei saa mennä. Listaa voisi jatkaa loputtomiin. Yhteiskunta haluaa poistaa lapsiperheet omiin poteroihinsa omiensa pariin.
Samaan aikaan varhaiskasvatusta ajetaan alas. Tapoja ei keretä YLLÄPITÄMÄÄN kun kaikki aika menee selviytymiseen kaaoksen keskellä. En siis tarkoita, että tarhassa tai koulussa pitäisi kädesrä pitäen opettaa käytästapoja, mutta olisi hyvä edes pyrkiä ylläpitämään niitä kodissa istutettuja aihioita. Vanhemmat ei pysty tulemaan hoitopaikkaan tai kouluun vahtimaan kädestä pitäen lastensa touhuja.
Tää on taas tätä, että joku yksi ravintola sanoo jotain, niin se tulkitaan niin, että mihinkään ei saa mennä. Suomi on täynnä ravintoloita, joihin on lapsiperheet tervetulleita. Samoin kuin perhetapahtumia jne. Mutta toki tämän huomaaminen pilaa hyvän uhriutumisen.
Itse taas ihmettelen, että mikä siinä on, että aina vedotaan siihen, että lapsi ei opi, jos ei pääse paikkaan X, mutta sit siellä paikassa X sille lapselle ei kuitenkaan voi selittää miten siellä kuuluu käyttäytyä. Ollaan vaan silleen, että no lapset on lapsia ja kyllä teidän nyt vaan pitää iloita siitä, että mun lapsi juoksee pitkin ravintolaa ja kiljuu. Miten se lapsi tuosta oppii mitään?
Täällä ihanan lapsiystävällisessä Keski-Europpassa esim. hienossa ravintolassa lapset istuu pöydässä siistit vaatteet päällä ja tukka suittuna syömässä normaalia ruokaa (eikä lastenlistan nauravia nakkeja) ja puhumassa aikuisten kanssa, jos eivät ole kotona jonkun muun valvonnassa. Kaikkia tämän saavutuksen osia voi ensin harjoitella kotona (pöydässä istuminen aterian ajan, eri ruokalajien syöminen, keskustelu) tai kulmakuppilassa, ja sitten kun sujuu, niin siirtyä sinne fine dining -paikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa hyvin monelta aikuiseltakin sosiaaliset taidot on täysin hukassa.
Totta: kaupassakin kuljetaan päin tai tönitään tai tuupataan toisen ostoskärry syrjään - vieläpä paljain käsin kädensijaan tarttumalla. Jos olen jonkun mielestä tiellä, kaiketi voisi sanoa, että "anteeksi, menisin tästä" tai "anteeksi, ottaisin tästä..." tms. Niin minä teen. Eikä se iäkäs herrashenkilö, joka kompastui lattialle viime viikolla kaupassa ja jonka autoin pystyyn, todellakaan kiittänyt, vaan meni menojaan.
kyll sun pitkät juoksut tieretään kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa opetan lapsilleni.
Mä en tunnusta suomalaisena edes tuota sun pitkää juoksuas. Mitähän helvettiä oikein selität. Juokse suohon.
Minulle et vittuile.
Minä käyttäydyn ja vittuilen kenelle haluan - kuten sinäkin näytät tekevän.
On kuitenkin mainiota, että todistit itse epäilyni lääketieteellisestä ongelmasta todeksi. Narsisteja on tosin vaikea auttaa edes laitoshoidossa.
"Pitkässä juoksussa" tarkoittaa suomen kielessä pitkää aikaväli, useita vuosia. Jos olisit vaivautunut kuuntelemaan koulussa tietäisit tämän. Osaamattomuutesi on linjassa käytöstapojesi kanssa.
Eikö Suomi olekaan vapaa maa?
Pitääkö kaikkien alentua opettelemaan hienoston tapoja?
Eikö täällä saa elää muuten, että menettää heti ihmisarvonsa ja saadaa oikeutus kiusata.
Ei ainakaan meidän suvussa ole koskaan opetettu tervehtimään ja samaa perinnettä minä opetan lapsilleni ylpeästi. Kunnioittakaa erilaisia kultuureja ja tapoja!
Luulin että Suomi on hyvä paikka asua, kun ei täällä ole pakko tervehtiä jos ei halua ja kumarrella herroille.
Näyttäisi sille että hienosto on ottanut nokilleen erilaisista mielipiteistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen kuvitellut, että minulla ja lapsillani on hyvät käytöstavat, mutta nähtävästi emme menisi ap:n seulasta läpi. Toinen lapsistani ja minä voisimme hyvinkin kysyä, olisiko vegeruokaa. Miten se on käytöstavatonta? Pitäisikö kasvissyöjien vaan kiltisti syödä vaikka liharuokaa?
Pientä vessaa muistan itsekin ihmetelleeni. Kysyin lapsena isäni tädiltä, miten heillä on niin pieni vessa. Sain vastauksen, siinä vanhassa hienossa kerrostalossa ei alunperin ollut vessoja asunnoissa, vaan vessa oli tehty jälkikäteen komeroon. Asia selvisi ja muistan tuosta poikineen hyvän keskustelun. Minusta asioita saa kysyä ja ennemmin tuppisuisuus on minusta huonoa käytöstä tai sitten ujoutta.
Lastemme serkku oli yökylässä Laitettiin patja lattialle, mutta nukkui kuitenkin mieluummin lapsemme leveässä sängyssä. Asia ok.
Likaiset lautaset on usein helpompi tai yhtä helppo laittaa pöydästä pesuun, kuin kasasta tiskipöydältä tai siirrellä koneeseen "väärin" aseteltuja astioita.
Kiittää toki mielellään pitää.
Hyvin käyttäytyvä katsoisi vain löytyykö pöydästä jotain kasvislisuketta, salaattia tai leipää mitä voi syödä eikä rupeaisi tinkaamaan. Samoin tekee muutkin - joku ei tykkää tai ei voi syödä äyriäisiä - no hän ottaa pöydästä jotain mikä maistuu eikä nosta meteliä kun ei ole lihaa tarjolla.
Ymmärsitkö eron?
Ap:han kirjoitti, että laittoi pöytään salaattia ja leipää vasta sitten, kun tuo lapsi oli tuonut ilmi, että syö vain vegeruokaa. Mitä huonoa käytöstä tuo kysyminen muka on? Olisiko vaan pitänyt olla tuppisuuna syömättä mitään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa opetan lapsilleni.
Minulle et vittuile.
On kuitenkin mainiota, että todistit itse epäilyni lääketieteellisestä ongelmasta todeksi. Narsisteja on tosin vaikea auttaa edes laitoshoidossa.
"Pitkässä juoksussa" tarkoittaa suomen kielessä pitkää aikaväli, useita vuosia. Jos olisit vaivautunut kuuntelemaan koulussa tietäisit tämän. Osaamattomuutesi on linjassa käytöstapojesi kanssa.
Paskat se on suomen kieltä nähnytkään.
Puhut paskaa ja valehtelet.
Sinä se tässä olet narsisti.
Minua et alista koskaan. Pidä omat tapasi, älä tyrkytä herrasväen roskaa muille kunnon ihmisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa opetan lapsilleni.
Minulle et vittuile.
Sähän oot kunnon kusipää. Oikea kansankynttilä ja lahtari ilmeisesti.
Kuule. Pidä ne omat tapas ominasi äläkä tyrkytä niitä rahvaalle yhtään.
Turha valehdella ja nimitellä mielisairaaksi. Oma mielipide ja erilainen mielipide ei ole vittuilua, vaikka susta se varmasti tuntuukin sille, kun ei nyt tällä kertaa kukaan ostakaan paskaasi.
Pidä paskas ja mene tiehes.
Mulle et vittuile.
Vierailija kirjoitti:
Eikö täällä saa elää muuten, että menettää heti ihmisarvonsa ja saadaa oikeutus kiusata.
Ei ainakaan meidän suvussa ole koskaan opetettu tervehtimään ja samaa perinnettä minä opetan lapsilleni ylpeästi. Kunnioittakaa erilaisia kultuureja ja tapoja!
Luulin että Suomi on hyvä paikka asua, kun ei täällä ole pakko tervehtiä jos ei halua ja kumarrella herroille.
Jännässä todellisuudessa elät.
Olisko luokkaerot taas kasvaneet ja on säästetty ja leikattu köyhiltä?
Vähän vaikuttaisi sille.
Päiväkodin henkikökunta on varmasti kuormittunutta, mutta koska lapset kuitenkin viettävät suurimman osan päivästä siellä niin varsinkin kiittäminen syömisen jälkeen luulisi helposti tulevan tavaksi. Eikä sen opettaminen luulisi rasittavan enempää. Myös tervehtiminen aamulla ja lähtiessä pitäisi olla automaattista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännässä todellisuudessa elät.
Mun todellisuudessa jokaisella on vapaus olla omanlainen ja toiset tapoja ei toisille tyrkytetä mitenkään.
Onko tämä selvä?
Onko se susta vaikea tajuta?
Missäs ne lapset niitä tapoja oppisi kun nykyään ei saa lapsia viedä minnekkään? Kylään tai juhliin ei saa tuoda häiritsemään ja lähmimään paikkoja. Ravintolaan et ole tervetullut. Kaupassa ei saa perheenä käydä. Lentokoneeseen ei saa mennä. Listaa voisi jatkaa loputtomiin. Yhteiskunta haluaa poistaa lapsiperheet omiin poteroihinsa omiensa pariin.
Samaan aikaan varhaiskasvatusta ajetaan alas. Tapoja ei keretä YLLÄPITÄMÄÄN kun kaikki aika menee selviytymiseen kaaoksen keskellä. En siis tarkoita, että tarhassa tai koulussa pitäisi kädesrä pitäen opettaa käytästapoja, mutta olisi hyvä edes pyrkiä ylläpitämään niitä kodissa istutettuja aihioita. Vanhemmat ei pysty tulemaan hoitopaikkaan tai kouluun vahtimaan kädestä pitäen lastensa touhuja.