Miksi niin monilta lapsilta puuttuu peruskäytöstavat?
Näen paljon lapsia työssäni, mutta varsinkin jotkut lasteni kavereista ovat hyvin epäkiitollisia ja röyhkeitä.
Ei kiitetä kun saadaan kyyti harrastukseen, ei kiitetä jos saadaan ruokaa, ihan tavallista ruokaa jätetään myös syömättä ja lautanen jää pöydälle tähteineen, kommentoidaan ihan ihmeellisiä asioita (miksi teillä on niin pieni vessa tmv.)
En ymmärrä. Meillä lapset on opetettu käyttäytymään kohteliaasti muita kohtaan, esim. kiittämään ja pitämään ovea auki seuraavalle, ihan perusjuttuja. Osataan väistää pyörätiellä ja kerätään omat roskat eikä odoteta, että joku muu koko ajan palvelee.
Tästä joku vetää herneen nenään, mutta nämä tökeröimmät muksut tulevat juuri niistä "paremmista" perheistä. Yksikin ihmetteli, eikö ole vegeruokaa hänelle, lapseni tuli sanomaan että kaveri ei voi syödä että mitä nyt tehdään.
No sanoin että syö sitten vaikka perunat vaan ja laitan leipää saalatin kanssa tarjolle, ettei sitten ole nälissään.
Jotenkin tosi outoa, että minä joudun aikuisena ihmisenä "petaamaan" näille röyhkimyksille kaikkea, ettei oma lapseni kärsisi arvostelusta (haluan kuitenkin että lapsellani on nämä kaverit, sehän on itsestään selvää). Kerran joku yökyläilijä oli kysynyt, että voiko nukkua lapseni sängyssä kun patja on niin kova.
Toisen lapsemme kaveri, jonka kotona oli paljon kaikkea kurjaa meneillään on ollut kaikkein kiitollisin ylläpidosta. Aidosti kiitollinen ja kohtelias.
Mietin, onko lapsistamme tulossa nöyristeleviä ja alistuvia aikuisia. En kuitenkaan voi alkaa toisten lapsia kasvattaa, oma äitini aikoinaan ojensi veljeni kavereita ja olin kuolla häpeään.
Kommentit (539)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kyll sun pitkät juoksut tieretään kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en näe että on mitään hyötyä tervehtiä naapureita tai työtovereita.
En tarvitse heidän hyväksyntää.
Jos joku kysyy minulta jotain, niin minulla on ihan yhtäläinen oikeus maailmankaikkeudessa olla sanomatta sanaakaan ja toljottaa.
Samaa opetan lapsilleni.
On ihan hyvä että opetatte kouluissa ja eskareissa lapsille outoja keskiluokkaisia juttuja, mutta onneksi niitä ei ole pakko ottaa käyttöön ja Suomi on vapaa maa.
Tämä on varsinaista narsismia ja huomionhakuisuutta.
Käytöstapojen takana on idea ottaa muut huomioon myönteisellä tavalla. Sinä ja lapsesi pitävät kohteliasta käytöstä ikävänä tapana, joka ovat jotenkin teiltä pois. Kukin tyylillään.
Tietoinen ja näkyvä huonotapaisuus on narsismia monessa potenssissa. Olet hyvin tietoinen, että huonotapaisuutesi ei jää ilman huomiota - ja tätä huomiota nyt tunnut kipeästi kaipaavan.
Saattaa olla, että taustallasi on jokin oikea lääketieteellinen ongelma, mutta voit olla varma, että kukaan muu ei piittaa pitkässä juoksussa tuon taivaallista, miten oman ja lastesi elämäsi järjestät. Sinun lastesi kannalta käy joka tapauksessa niin, että muut sulkevat sinulta enemmän ovia kuin sinulle avataan.
Mä en tunnusta suomalaisena edes tuota sun pitkää juoksuas. Mitähän helvettiä oikein selität. Juokse suohon.
Minulle et vittuile.
Minä käyttäydyn ja vittuilen kenelle haluan - kuten sinäkin näytät tekevän.
On kuitenkin mainiota, että todistit itse epäilyni lääketieteellisestä ongelmasta todeksi. Narsisteja on tosin vaikea auttaa edes laitoshoidossa.
"Pitkässä juoksussa" tarkoittaa suomen kielessä pitkää aikaväli, useita vuosia. Jos olisit vaivautunut kuuntelemaan koulussa tietäisit tämän. Osaamattomuutesi on linjassa käytöstapojesi kanssa.
Sähän oot kunnon kusipää. Oikea kansankynttilä ja lahtari ilmeisesti.
Kuule. Pidä ne omat tapas ominasi äläkä tyrkytä niitä rahvaalle yhtään.
Turha valehdella ja nimitellä mielisairaaksi. Oma mielipide ja erilainen mielipide ei ole vittuilua, vaikka susta se varmasti tuntuukin sille, kun ei nyt tällä kertaa kukaan ostakaan paskaasi.
Pidä paskas ja mene tiehes.
Mulle et vittuile.
Sinä puhut mielisairaudesta, en minä.
Sinulla on ilmeisesti jo diagnoosi, joten otan osaa. Avohoitokin on joskus tehokas.
Minä yritin rakentavasti opastaa sinua, mitä mielipiteestäsi seuraa ja mistä se ehkä johtuu. Viisas ottaisi opikseen eikä alkaisi kinaamaan, saati sitten syyllistyisi alatyylisen sättimiseen.
Onnea seuraavaan työpaikkahaastatteluun - myös lapsille.
Vierailija kirjoitti:
Vein pojan kaverin harkoista kotiin, ei ollut edes meidän matkan varrella mutta ajattelin olla kiltti. Poika taivasteli takapenkiltä miten paska auto mulla on verrattuna isänsä autoon. Kun päästiin pihaan paiskasi vaan oven kiinni. Karkkipaperit jäi takapenkille.
Olin niin hämmästynyt että purskahdin epäuskoiseen nauruun.
Terveiset vaan Jollakseen.
Täällä on kovasti perätty ”koko kylä kasvattaa” meininkiä.
Mitä tuossakin tilanteessa voi tehdä? Pyytää poika takaisin ottamaan karkkipaperit, pyytämään kiittämään kyydistä jne.
Kohta puhelin olisi soinut, ja vihainen vanhempi haukkunut pystyyn.
Kotona vanhemmat opettavat käytöstavat, ei satunnainen vieras aikuinen.
Kysyn Vuorostaan Mihin Aikuisilla on jäänyt Peruskäytöstavat?
Vierailija kirjoitti:
Minä olen kuvitellut, että minulla ja lapsillani on hyvät käytöstavat, mutta nähtävästi emme menisi ap:n seulasta läpi. Toinen lapsistani ja minä voisimme hyvinkin kysyä, olisiko vegeruokaa. Miten se on käytöstavatonta? Pitäisikö kasvissyöjien vaan kiltisti syödä vaikka liharuokaa?
Pientä vessaa muistan itsekin ihmetelleeni. Kysyin lapsena isäni tädiltä, miten heillä on niin pieni vessa. Sain vastauksen, siinä vanhassa hienossa kerrostalossa ei alunperin ollut vessoja asunnoissa, vaan vessa oli tehty jälkikäteen komeroon. Asia selvisi ja muistan tuosta poikineen hyvän keskustelun. Minusta asioita saa kysyä ja ennemmin tuppisuisuus on minusta huonoa käytöstä tai sitten ujoutta.
Lastemme serkku oli yökylässä Laitettiin patja lattialle, mutta nukkui kuitenkin mieluummin lapsemme leveässä sängyssä. Asia ok.
Likaiset lautaset on usein helpompi tai yhtä helppo laittaa pöydästä pesuun, kuin kasasta tiskipöydältä tai siirrellä koneeseen "väärin" aseteltuja astioita.
Kiittää toki mielellään pitää.
Menette tuosta vaan kylään ja alatte inttää vegeruoan perään?
Mielestäsi on myös ookoo arvostella toisten asuntoja.
Ei ihme, että huonokäytöksisiä pentuja on niin paljon.
Vierailija kirjoitti:
Miten olisi koko kylä kasvattaa?
Huh jos menet jonkun muun pikkuista lumihiutaletta neuvomaan, niin johan saat mamman vihat päällesi.
Vierailija kirjoitti:
Lapset tekevät mitä näkevät. Vaikka opettajat tyrmäävät tämän niin koulussa olisi hyvä opettaa tapoja enemmän.
90-luvulla kun tyttäremme aloitti koulun, opettaja sanoi että nykyisin (silloin 90-luvulla) käytöstapojen opetus on 80% ja muu opettaminen 20%. Joskus aikaisemmin luvut olivat toisinpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhumattakaan Ranskasta ja Italiasta, jossa lapset tervehtivät aikuisia herra ja rouva -nimityksillä ja kysyvät kuulumisia ja osallistuvat nätisti keskusteluun.
Lapset pystyvät oppimaan kauniita käytöstapoja jos vanhemmat niitä opettavat ja niitä vaativat.
No se on toisinkin päin; siellä lapset ovat toivottua seuraa ja aikuiset ottavat lapset aina huomioon. Siinä sitä sitten oppii luontevasti keskustelemaan ja käyttäytymään. Ei sielläkään lapset synny ne käytöstavat valmiina, mutta siellä siedetään lapsia ja ääntä.
Mitenkäs täällä? Lapsia ei yleensä edes kutsuta tervehtimään kun tulee vieraita, aikuiset eivät itsekään juttele lapsille. Vanhemmat eivät vaadi ja vieraat eivät odota. Niin niitä tuppisuita möllyköitä sitten kasvaa.
Jep. Samalla tavalla tuntuu että lapsia pidetään muutenkin tässä maassa vain riesana. Ainakin omassa lapsuudessa sääntö oli se että keskusteluun ei saanut osallistua, eikä varsinkaan häiritä jos äiti ja isä puhuivat jonkun vieraan/vieraiden kanssa. Pienikin meteli oli vieraille aikuisille syy paheksua ja pyöritellä silmiään. Koko ajanhan nykyäänkin näkee valitusta siitä kuinka vanhemmat ottavat lapsensa vaikka ravintolaan. "No kun ne lapset häiritsee". Aina pitäisi aikuisien saada olla rauhassa. Ei ihme että täällä ei lapset opi tapoja juurikin esimerkiksi Ranskan ja Italian lasten tavoin. Kun heidän seuraansa ei edes tunnuta täällä sietävän.
Jos lapsella on kummatkin biologiset vanhemmat yhä yhdessä, lienee mahdollisuus ongelmalapsen/-nuoren kasvattamiseen huomattavasti pienempi. Sukukarmaa.
Huomasin itse muutaman vuoden nuoremmassa ikäpolvessa jotain outoa jo ala-yläasteaikoihin (n. 1984 syntyneissä ja nuoremmissa). Silloin vanha oppimateriaali vaihtui uuteen, muka trendikkäämpään.
Lasten ja nuorten röyhkeys ja suoranainen pahuus tämän maailman suhteen lienee monen tekijän summa. Oliko oppimateriaalien tekstien muutos laadittu tarkoin/hutiloiden, niin, että saatiin tietty vaikutus aikaan nuoren sisäisen dialogin avulla, oliko sen aikaiset, lähes ADHD-tason lastenohjelmat haitallisia ja vain tekijöidensä henkilökohtaisten paskojen poistamista. Netin vaikutus on myös ollut suuri. Vieläkin fiksut nuoret välttävät lähtemästä mukaan muiden apinalaumamaiseen joukkolynkkaukseen sekä maineen tahrimiseen pinnallisten juttujen takia, mutta on myös paljon dominanssista makua saaneita nuoria, jotka testaavat yhä lisääntyneillä mahdollisuuksilla röyhkeytensä, törkeydensä ja rohkeutensa rajoja tavoitteenaan saavuttaa dominanssi kunnollisesta, hyvästä tyypistä. Pikavoittojen tavoittelua pennuilta, mikä kostautuu loppupeleissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten olisi koko kylä kasvattaa?
Huh jos menet jonkun muun pikkuista lumihiutaletta neuvomaan, niin johan saat mamman vihat päällesi.
Mitäpä merkitystä jonkun mamman vihalla tai niiden mielipiteillä? Growing balls.
Jos ko. mamma sanoo pahasti sinulle sinun rakkaudellisen, hyvää pitkällä aikajänteellä tarkoittavan kommentin perusteella, tunne ylpeyttä.
Vaikka naiset lienevät kollektiivi, pitää asiasta/totuudesta SEN suhteen pystyä sanomaan (rakkaudellinen korjaaminen/opettaminen), eikä pahalla ole valtaa hyvää tarkoittavan, puhdaspussisen henkilön yli. Älä alistu NIIDEN hallittavaksi.
Katajanmarja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joku kysyy minulta jotain, niin minulla on ihan yhtäläinen oikeus maailmankaikkeudessa olla sanomatta sanaakaan ja toljottaa.
Samaa opetan lapsilleni.
On ihan hyvä että opetatte kouluissa ja eskareissa lapsille outoja keskiluokkaisia juttuja, mutta onneksi niitä ei ole pakko ottaa käyttöön ja Suomi on vapaa maa.
Käytöstapojen takana on idea ottaa muut huomioon myönteisellä tavalla. Sinä ja lapsesi pitävät kohteliasta käytöstä ikävänä tapana, joka ovat jotenkin teiltä pois. Kukin tyylillään.
Tietoinen ja näkyvä huonotapaisuus on narsismia monessa potenssissa. Olet hyvin tietoinen, että huonotapaisuutesi ei jää ilman huomiota - ja tätä huomiota nyt tunnut kipeästi kaipaavan.
Saattaa olla, että taustallasi on jokin oikea lääketieteellinen ongelma, mutta voit olla varma, että kukaan muu ei piittaa pitkässä juoksussa tuon taivaallista, miten oman ja lastesi elämäsi järjestät. Sinun lastesi kannalta käy joka tapauksessa niin, että muut sulkevat sinulta enemmän ovia kuin sinulle avataan.
Mä en tunnusta suomalaisena edes tuota sun pitkää juoksuas. Mitähän helvettiä oikein selität. Juokse suohon.
Minulle et vittuile.
On kuitenkin mainiota, että todistit itse epäilyni lääketieteellisestä ongelmasta todeksi. Narsisteja on tosin vaikea auttaa edes laitoshoidossa.
"Pitkässä juoksussa" tarkoittaa suomen kielessä pitkää aikaväli, useita vuosia. Jos olisit vaivautunut kuuntelemaan koulussa tietäisit tämän. Osaamattomuutesi on linjassa käytöstapojesi kanssa.
Turha valehdella ja nimitellä mielisairaaksi. Oma mielipide ja erilainen mielipide ei ole vittuilua, vaikka susta se varmasti tuntuukin sille, kun ei nyt tällä kertaa kukaan ostakaan paskaasi.
Mulle et vittuile.
Sinulla on ilmeisesti jo diagnoosi, joten otan osaa. Avohoitokin on joskus tehokas.
Minä yritin rakentavasti opastaa sinua, mitä mielipiteestäsi seuraa ja mistä se ehkä johtuu. Viisas ottaisi opikseen eikä alkaisi kinaamaan, saati sitten syyllistyisi alatyylisen sättimiseen.
Mä annan sulle potkut. Ja et pääse edes haastatteluun asti.
Teen duunia kotoa käsin, mun ei tartte mennä haastatteluihin ja lapsillekin löytyy kyllä töitä, jos kiinnostaa perheyritys.
Sulla on heikko muisti ja valehteleva kiero ylimielinen luonne. Olet myös laiska vätys, loukkaat minua typeryydelläsi. Et jaksa edes lukea viestejäsi jossa nimittelet erilaisesta mielipiteestä narskuksi. Sen lisäksi tahdot viimeisen sanan. Täysi kakara sielultasi.
Sä voit painua pitkälle juoksulles (lööng räään, lööng räään) tuulettamaan tunkkaisia käytöstapoja joita edustat täällä muille. Mun kanssa ei nimittäin tähän viimeisen sanan leikkiin lähdetä. En anna koskaan kiusaajille armoa. Teen duunia vaikka koko yön ja saan av:lla sen viimeisen sanan.
Taisit saada melkoiset kopautuksen paksuun kalloosi ja vähän ajatukset helisi uusiin asemiin.
Sitä joskus tarvitsee muilta napautuksen, että näkee asioita uusilta kulmilta. Tätähän sun koulukunta tarjoaa pienille lapsille ja mieluummin fyysisesti behaviorismina (sairasta). Tällaista on mainostettu teikäläisten puolelta.
Ne sun käytöstavat ei ole mun käytöstapoja ja älä sinä tule tyrkyttämään muille omiasi.
Se on tungettelevaa ja röyhkeää äpärämäistä nokalle hyppimistä.
Painu pitkälle juoksulle ja mieti näitä. Minä voitin tämän keskustelun.
Ei saa nykypäivänä kasvattaa enää lasta. Kaikki on kielletty ettei lapsi traumatisoidu. Muuten lastensuojelu vie.
Tota ootteko koskaan miettinyt sitä pientä lasta jota torutte että pitää sanoa aamulla huomenta.
Se saattoi sanoa hiljaa sen niin ettei kukaa kuullu sitä.
Sitten torutte sitä ja haukutte huonotapaiseksi. Muutenki sellainen pakottaminen tuntuisi lapsen näkökulmsta tyhmältä nukkeleikiltä. Ei laps oo mikää robotti. On tosi nöyryyttävää kun vanhemmat toruu. Pien hiljainen lapsi yrittää vain olla ja aikuisten edessä kokee kamalaa nöyryytystä.
Niistä aamun huomenista ja kiitoksist tulee hirveitä suorituksia ja paniikin aiheita.
Muistan hyvin kuinka kodinhoitaja aina napautti sormille jos haarukan ja veitsen asento ei ollut oikea. Minulta suoraan sanottuna meni ruokahalut. Vasta aikuisena opin nauttimaan päivällisestä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi teillä sitten on niin pieni vessa?
Täti,meidän vessassa oon nähny ku isi seisoo kikkeli kädessä ja joskus oon nähny ku äitillä on isin kikkeli suussaan..Onko äitillä nälkä?
Vierailija kirjoitti:
Katajanmarja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa opetan lapsilleni.
Minulle et vittuile.
Mulle et vittuile.
Teen duunia kotoa käsin, mun ei tartte mennä haastatteluihin ja lapsillekin löytyy kyllä töitä, jos kiinnostaa perheyritys.
Sulla on heikko muisti ja valehteleva kiero ylimielinen luonne. Olet myös laiska vätys, loukkaat minua typeryydelläsi. Et jaksa edes lukea viestejäsi jossa nimittelet erilaisesta mielipiteestä narskuksi. Sen lisäksi tahdot viimeisen sanan. Täysi kakara sielultasi.
Sä voit painua pitkälle juoksulles (lööng räään, lööng räään) tuulettamaan tunkkaisia käytöstapoja joita edustat täällä muille. Mun kanssa ei nimittäin tähän viimeisen sanan leikkiin lähdetä. En anna koskaan kiusaajille armoa. Teen duunia vaikka koko yön ja saan av:lla sen viimeisen sanan.
Taisit saada melkoiset kopautuksen paksuun kalloosi ja vähän ajatukset helisi uusiin asemiin.
Sitä joskus tarvitsee muilta napautuksen, että näkee asioita uusilta kulmilta. Tätähän sun koulukunta tarjoaa pienille lapsille ja mieluummin fyysisesti behaviorismina (sairasta). Tällaista on mainostettu teikäläisten puolelta.
Ne sun käytöstavat ei ole mun käytöstapoja ja älä sinä tule tyrkyttämään muille omiasi.
Toivon ongelmiisi pikaista ratkaisua - voit kysyä sitä itseltäsi kuin luottotyypiltä parasta mahdollista vastausta odottaessasi (kysymysten kirjosi on ~rajaton). Hoksannet mieluummin aikaisin kuin myöhään, että ihmiset puhuvat itsekseen - sinusta on niin paljon tulkittavista äskeisistä syytöksistäsi muita kohtaan sinun itsesi suhteen, että huhhuh.
Älä anna pahalle valtaa. Tee parannus?
Antakaa niin saatte, älkää tuomitko tai syyttäkö, ellette toivo, että teidät tuomitaan ja teitä syytetään.
"Peilimaailmaa"
Vierailija kirjoitti:
Kysyn Vuorostaan Mihin Aikuisilla on jäänyt Peruskäytöstavat?
Eihän niitä ole koskaan ollutkaan. Perusta on olla hyvä ihminen.
Nämä paukapäät käyttää tervehtimistä ja tervehtimättä jättämistä aseena, jolloin saa alentaa toisen ja hyökätä tätä päin.
Heille se on vain nolo aristokraattinen peli, jossa kytätään jos etiketti menee pieleen. Erityisesti lapsia kytätään ja kiusataan, jos lapsi ei osaa sanoa huomenta tai kiittää.
Se oikeuttaa näille pedoille hyökkäyksen.
Käytöstapoja ei ole sisäistetty. Ei ihme, sillä ovat täysiä elukoita sisimmissään ja kuvittelevat kaikkea muuta. Ilman kristillisyyttä käytöstavat ovat kuin metsä ilman puita.
Hilipatus kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katajanmarja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa opetan lapsilleni.
Minulle et vittuile.
Mulle et vittuile.
Toivon ongelmiisi pikaista ratkaisua - voit kysyä sitä itseltäsi kuin luottotyypiltä parasta mahdollista vastausta odottaessasi (kysymysten kirjosi on ~rajaton). Hoksannet mieluummin aikaisin kuin myöhään, että ihmiset puhuvat itsekseen - sinusta on niin paljon tulkittavista äskeisistä syytöksistäsi muita kohtaan sinun itsesi suhteen, että huhhuh.
Älä anna pahalle valtaa. Tee parannus?
Antakaa niin saatte, älkää tuomitko tai syyttäkö, ellette toivo, että teidät tuomitaan ja teitä syytetään.
"Peilimaailmaa"
Kyllä sun pitää tässä nyt miettiä enemmän. Louskutat edelleen leukojasi kuin koira.
Älä tule muille tuputtamaan käytöstapoja ja arvostele niitä jotka eivät halua vieraiden käytöstapoja oppia omaan kultuuriinsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missäs ne lapset niitä tapoja oppisi kun nykyään ei saa lapsia viedä minnekkään? Kylään tai juhliin ei saa tuoda häiritsemään ja lähmimään paikkoja. Ravintolaan et ole tervetullut. Kaupassa ei saa perheenä käydä. Lentokoneeseen ei saa mennä. Listaa voisi jatkaa loputtomiin. Yhteiskunta haluaa poistaa lapsiperheet omiin poteroihinsa omiensa pariin.
Samaan aikaan varhaiskasvatusta ajetaan alas. Tapoja ei keretä YLLÄPITÄMÄÄN kun kaikki aika menee selviytymiseen kaaoksen keskellä. En siis tarkoita, että tarhassa tai koulussa pitäisi kädesrä pitäen opettaa käytästapoja, mutta olisi hyvä edes pyrkiä ylläpitämään niitä kodissa istutettuja aihioita. Vanhemmat ei pysty tulemaan hoitopaikkaan tai kouluun vahtimaan kädestä pitäen lastensa touhuja.
Tää on taas tätä, että joku yksi ravintola sanoo jotain, niin se tulkitaan niin, että mihinkään ei saa mennä. Suomi on täynnä ravintoloita, joihin on lapsiperheet tervetulleita. Samoin kuin perhetapahtumia jne. Mutta toki tämän huomaaminen pilaa hyvän uhriutumisen.
Itse taas ihmettelen, että mikä siinä on, että aina vedotaan siihen, että lapsi ei opi, jos ei pääse paikkaan X, mutta sit siellä paikassa X sille lapselle ei kuitenkaan voi selittää miten siellä kuuluu käyttäytyä. Ollaan vaan silleen, että no lapset on lapsia ja kyllä teidän nyt vaan pitää iloita siitä, että mun lapsi juoksee pitkin ravintolaa ja kiljuu. Miten se lapsi tuosta oppii mitään?
Täällä ihanan lapsiystävällisessä Keski-Europpassa esim. hienossa ravintolassa lapset istuu pöydässä siistit vaatteet päällä ja tukka suittuna syömässä normaalia ruokaa (eikä lastenlistan nauravia nakkeja) ja puhumassa aikuisten kanssa, jos eivät ole kotona jonkun muun valvonnassa. Kaikkia tämän saavutuksen osia voi ensin harjoitella kotona (pöydässä istuminen aterian ajan, eri ruokalajien syöminen, keskustelu) tai kulmakuppilassa, ja sitten kun sujuu, niin siirtyä sinne fine dining -paikkaan.
Keski-Euroopassa on ihan erilainen lapsikulttuuri ja siellä tosiaan on normaalia illallistaa perheenä myöhään. Tarjoilija huomioi lapsi, leikittää ja ottaa syliin. Pyytää vielä työkavereitaakin tulemaan ihastelemaan. Saattaa napata lapsen ja vie tutustumaan muihin pöytiin. Eli aika huonon esimerkin nyt vetäisit.
Vaikka ravintola olisi sinut lapsiasiakkaisia kohtaan niin ongelma onkin ne muut asiakkaat. Nykyään kun pahoitetaan mieli niistä mussukoista, osasi käyttäytyä tai ei. Enpä ole koskaan ravintolassa nähnyt muutenkaan juoksevia ja kirkuvia lapsia. Kiukuttelua kylläkin ja pienten lasten nälkä/kiukkuitkua. Ei minua haittaa, mutta jopa pöytätoverini on hyvin kärkkääseen sävyyn saattaneet sanoa, että miksi tuoda kiljuvia kakaroita ravintolaan.
Ja kyllä meillä silti ravintoloissa käydään ja osataan pöytätavat. Tämä ihan sen takia, että lasten isä on kotoisin juurikin Keski-Euroopasta, jossa lapset saavat näkyä ja harjoitella sosiaalisia kontakteja vapaammin.
"Kyllä sun pitää tässä nyt miettiä enemmän. Louskutat edelleen leukojasi kuin koira.
Älä tule muille tuputtamaan käytöstapoja ja arvostele niitä jotka eivät halua vieraiden käytöstapoja oppia omaan kultuuriinsa."
Nämä olivat ensimmäiset kommenttini Vauva.fi:hin =) Toivon totisesti, että pääset yli tunnekuohustasi ja että pyrit käyttäytymään jatkossa kunnolla - se on sinun itsesi etu pitkällä aikajänteellä. Toivon myös anteeksiantoa sinulle, ei hätää.
Mistä kulttuurieroista puhut?
Mikä laittoi lapset ennen 90-lukua käyttäytymään jokseenkin kunnollisesti joitakin poikkeuksia lukuunottamatta? Luulen, että se oli tervehenkinen isähahmo, jota kunnioitettiin ja jolla oli voima, myös vieraissa perheissä visitoidessaan.
YH-perheet eivät monissa maissa ja monilla eri tavoin laadittujen tilastojen perusteella tuota yhtä menestyvää ja hyvinvoivaa jälkikasvua kuin ydinperheet. Mahdollisuuksien lisääntyminen vanhemmilla + itsekkyys lienee ainakin osasyy lasten pahan pikavoittokeinojen koetteluun. Sisäinen kunnollisuus kasvaa työllä.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan siksi ettei pikkumussukaler voi sanoa mitään ettei kultapieni pahoita mieltään kun kirlletään/ojennetaan; voi tulla traumoja loppuiäksi.
Onko tuo sinun käsityksesi hyvästä ihmisestä?
Siitä joka on tullut sellaiseksi käytöstapoja noudattaen.
Ei sovi minun kultuuriin tuollainen käytöstapojen opettaminen. Se ei edusta yleistä käsitystä hyvästä ihmisestä ja sen voi lukea myös rivien välistä. Olet mätä ihminen ja et ole sopiva edustamaan käytöstapoja tai edes opastamaan pientä lasta sanomaan hyvää huomenta.
Sinun suullasi se vain kuulostaisi pierun papatukselta. Hyvin lyhyellä intuitiolla en myöntaisi sinulle käytöstapojen osaajan todistusta.
Käytöstapoja ei pahoille voi opettaa. Kaikki lähtee puhtaasta sydämestä.
Sinä et edusta sitä koulukuntaa ja ei suurin osa tässä ketjussa.
Lauma ilkeitä kusipäitä, joiden todellinen agenda on mustaanmaalata hyvä käytös ja käyttää sitä alistamiseen ja nöyryyttämiseen.
Se miksi asia saa minut raivonvaltaan on, että lapset ovat näiden pahojen käytöstapoja opettavien uhreja.
Ettekö te häpeä yhtään?
Varmaan siksi ettei pikkumussukaler voi sanoa mitään ettei kultapieni pahoita mieltään kun kirlletään/ojennetaan; voi tulla traumoja loppuiäksi.