Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi niin monilta lapsilta puuttuu peruskäytöstavat?

Vierailija
10.02.2021 |

Näen paljon lapsia työssäni, mutta varsinkin jotkut lasteni kavereista ovat hyvin epäkiitollisia ja röyhkeitä.

Ei kiitetä kun saadaan kyyti harrastukseen, ei kiitetä jos saadaan ruokaa, ihan tavallista ruokaa jätetään myös syömättä ja lautanen jää pöydälle tähteineen, kommentoidaan ihan ihmeellisiä asioita (miksi teillä on niin pieni vessa tmv.)

En ymmärrä. Meillä lapset on opetettu käyttäytymään kohteliaasti muita kohtaan, esim. kiittämään ja pitämään ovea auki seuraavalle, ihan perusjuttuja. Osataan väistää pyörätiellä ja kerätään omat roskat eikä odoteta, että joku muu koko ajan palvelee.

Tästä joku vetää herneen nenään, mutta nämä tökeröimmät muksut tulevat juuri niistä "paremmista" perheistä. Yksikin ihmetteli, eikö ole vegeruokaa hänelle, lapseni tuli sanomaan että kaveri ei voi syödä että mitä nyt tehdään.

No sanoin että syö sitten vaikka perunat vaan ja laitan leipää saalatin kanssa tarjolle, ettei sitten ole nälissään.

Jotenkin tosi outoa, että minä joudun aikuisena ihmisenä "petaamaan" näille röyhkimyksille kaikkea, ettei oma lapseni kärsisi arvostelusta (haluan kuitenkin että lapsellani on nämä kaverit, sehän on itsestään selvää). Kerran joku yökyläilijä oli kysynyt, että voiko nukkua lapseni sängyssä kun patja on niin kova.

Toisen lapsemme kaveri, jonka kotona oli paljon kaikkea kurjaa meneillään on ollut kaikkein kiitollisin ylläpidosta. Aidosti kiitollinen ja kohtelias.

Mietin, onko lapsistamme tulossa nöyristeleviä ja alistuvia aikuisia. En kuitenkaan voi alkaa toisten lapsia kasvattaa, oma äitini aikoinaan ojensi veljeni kavereita ja olin kuolla häpeään.

Kommentit (539)

Vierailija
181/539 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päiväkodin henkikökunta on varmasti kuormittunutta, mutta koska lapset kuitenkin viettävät suurimman osan päivästä siellä niin varsinkin kiittäminen syömisen jälkeen luulisi helposti tulevan tavaksi. Eikä sen opettaminen luulisi rasittavan enempää. Myös tervehtiminen aamulla ja lähtiessä pitäisi olla automaattista

Jännä jos kasvatusalan ammattilaiset ei osaa opettaa lapsia sanomaan aamulla huomenta, kun vanhemmat näyttäisi osaavan ihan hyvin. Eikä kiitosta osata opettaa. Perusasioita ei osata opettaa ja ollaan opetusalan ammattilaisia. Oikeita kansankynttilöitä.

Monesti koirillekin opetetaan monimutkaisempia temppuja.

Tai sitten herrasväen tavat on rahvaan lapsille outoja ja teatraalisia. Tajuavat että tämä on teeskenneltyä ystävällisyyttä ja suoraansanottuna silkkaa keikarimaista PELLEILYÄ.

Vierailija
182/539 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tytärpuoli ei osaa käyttäytyä. Se johtuu siitä, ettei hänen yksinhuoltajaisänsä ole sille opettanut niitä eikä myöskään vaatinut. Ei se moikkaa jos meille tulee vieraita. Kylässä kiukuttelee ja jankkaa koska lähdetään. Ei sano kiitos oikeastaan koskaan. Anteeksi pyytää kun pyytää pyytämään, silloinkin silmiään pyöritellen et "sori vaa". En ota sitä enää mukaan kyläilemaan vanhemmille sukulaisille, en vaan kehtaa.

Isä ei opeta eikä vaadi kun "se nyt vaan on tollanen.."

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/539 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun tytärpuoli ei osaa käyttäytyä. Se johtuu siitä, ettei hänen yksinhuoltajaisänsä ole sille opettanut niitä eikä myöskään vaatinut. Ei se moikkaa jos meille tulee vieraita. Kylässä kiukuttelee ja jankkaa koska lähdetään. Ei sano kiitos oikeastaan koskaan. Anteeksi pyytää kun pyytää pyytämään, silloinkin silmiään pyöritellen et "sori vaa". En ota sitä enää mukaan kyläilemaan vanhemmille sukulaisille, en vaan kehtaa.

Normaali lapsi. Mitä sitä nyt alistamaan ja pakottamaan sun tai muiden tavoille.

Jos keskiluokkaisia tapoja haluaa markkinoida ja tyrkyttää muille, niin tuskin alistaminen ja syyllistäminen on hyviä keinoja.

Silloin ei varmasti koskaan halua sanoa halkaistua sanaa munapäille.

Se on suora merkki sulta tytölle että sun mielestä se on juntti ja häntä pitää rangaista, kun ei tottele sun kultuurin käytöstapoja.

Sä alistat sitä. Lapsen isänä ottaisin sut tiukkaan puhutteluun.

Eikö sulla ole yhtään tunneälyä? Ei se lapsi ole mikään tyhmä.

Vierailija
184/539 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kyll sun pitkät juoksut tieretään kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en näe että on mitään hyötyä tervehtiä naapureita tai työtovereita.

En tarvitse heidän hyväksyntää.

Jos joku kysyy minulta jotain, niin minulla on ihan yhtäläinen oikeus maailmankaikkeudessa olla sanomatta sanaakaan ja toljottaa.

Samaa opetan lapsilleni.

On ihan hyvä että opetatte kouluissa ja eskareissa lapsille outoja keskiluokkaisia juttuja, mutta onneksi niitä ei ole pakko ottaa käyttöön ja Suomi on vapaa maa.

Tämä on varsinaista narsismia ja huomionhakuisuutta.

Käytöstapojen takana on idea ottaa muut huomioon myönteisellä tavalla. Sinä ja lapsesi pitävät kohteliasta käytöstä ikävänä tapana, joka ovat jotenkin teiltä pois. Kukin tyylillään.

Tietoinen ja näkyvä huonotapaisuus on narsismia monessa potenssissa. Olet hyvin tietoinen, että huonotapaisuutesi ei jää ilman huomiota - ja tätä huomiota nyt tunnut kipeästi kaipaavan.

Saattaa olla, että taustallasi on jokin oikea lääketieteellinen ongelma, mutta voit olla varma, että kukaan muu ei piittaa pitkässä juoksussa tuon taivaallista, miten oman ja lastesi elämäsi järjestät. Sinun lastesi kannalta käy joka tapauksessa niin, että muut sulkevat sinulta enemmän ovia kuin sinulle avataan.

Mä en tunnusta suomalaisena edes tuota sun pitkää juoksuas. Mitähän helvettiä oikein selität. Juokse suohon.

Minulle et vittuile.

Minä käyttäydyn ja vittuilen kenelle  haluan - kuten sinäkin näytät tekevän. 

On kuitenkin mainiota, että todistit itse epäilyni lääketieteellisestä ongelmasta todeksi. Narsisteja on tosin vaikea auttaa edes laitoshoidossa.

"Pitkässä juoksussa" tarkoittaa suomen kielessä pitkää aikaväli, useita vuosia. Jos olisit vaivautunut kuuntelemaan koulussa tietäisit tämän. Osaamattomuutesi on linjassa käytöstapojesi kanssa.

Sun asentees paljastui aika pienellä hiillostuksella. Paljastit oikean nahkas.

Käytöstavat on vain keino alistaa ja pakottaa muita muottiisi.

Et sinä niillä hyvää halua vaalia, vaan tuntea ylemmyyttä muita kohtaan.

Toimit hyvänä esikuvana ja käytöstapojen esitaistelijana muille.

Ei kukaan sulta halua oppia yhtään mitään.

Vierailija
185/539 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö Suomi olekaan vapaa maa?

Pitääkö kaikkien alentua opettelemaan hienoston tapoja?

Eikö täällä saa elää muuten, että menettää heti ihmisarvonsa ja saadaa oikeutus kiusata.

Ei ainakaan meidän suvussa ole koskaan opetettu tervehtimään ja samaa perinnettä minä opetan lapsilleni ylpeästi. Kunnioittakaa erilaisia kultuureja ja tapoja!

Luulin että Suomi on hyvä paikka asua, kun ei täällä ole pakko tervehtiä jos ei halua ja kumarrella herroille.

Näyttäisi sille että hienosto on ottanut nokilleen erilaisista mielipiteistä.

Jännässä todellisuudessa elät.

Mun todellisuudessa jokaisella on vapaus olla omanlainen ja toiset tapoja ei toisille tyrkytetä mitenkään.

Onko tämä selvä?

Onko se susta vaikea tajuta?

Tietysti jos edes vaivaudu esittämään sosiaalista, tälläkin tavalla voi toimia. Tietysti voisi muistaa, että suomen kielessä on ollut satojen vuosien ajan tervehdyssanoja - varmaankin hyvästä syystä.

Vierailija
186/539 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

isommista mallia kirjoitti:

Nykyään eletään yhteiskunnassa, jossa aika harvoin tapaa hyvin käyttäytyviä aikuisia julkisilla paikoilla. Lapset saavat osakseen paljon väheksymistä. Eivät saa näkyä eikä kuulua suomalaisessa yhteiskunnassa. Aikuiset julkisesti julistaa kuinka eivät voi sietää lapsia ja vikahan on aina lapsissa.

No nämä lapset kasvaa aikuisiksi ja aikuiset vanhuksiksi. Kohtelevat ihmisiä niin miten heille on opetettu ja miten ovat nähneet muiden käyttäytyvän. Ketä kiinostaa nähdä vaivaa tai kohdella inhimillisesti vanhuksia. Tarviiko edes, jos ei itsekään ole saanut arvokasta kohtelua kun sitä on tarvinut?

Lapsia kohdellaan hyvin ja heihin suhtaudutaan positiivista kun he osaavat käyttäytyä. Se taas opitaan kotona, neljän seinän sisällä.

Keski-Euroopassa lapset eivät juokse pitkin ravintolaa, nyrpistele ruoalle ja tarjoilijalle, sano koko ajan vastaan ym..joten heihin on helppo suhtautua mitä myönteisemmin.

Opettajaa siellä kotona, neljän seinän sisällä, ne käytöstavat ja toisten huomioon ottaminen.

Tämä onnistuu sadoilta miljoonilta vanhemmilta Euroopassa, vain Suomessa se näyttää olevan ylivoimaisen vaikeaa.

Useassa Keski- Euroopan maassa lasten ruumiillinen kuritus on sallittua vielä tänäkin päivänä. Kyllä lapsi istuu pöydässä nätisti, kun saa näpeilleen muutaman kerran. Pariisissa on leikkipuistoissa vartijat, jotka ojentaa lapsia, jos ne kiipeilevät tai meluavat.

Kurittamista vaan halutaan. Tässä tuleekin se pintaa syvemmältä julki, se mitä käytöstapojen opettajat oikeasti onkaan. He ovat alistajia. Opettavat väkivaltaisesti kultuuriaan sellaisille joilla on ihan oma kultuuri.

Koirankouluttajat käyttivät samoja metodeja ennen. Varsinaista sivistyneistöä.

Afrikkalaisilla on oma sanansa länsimaiseen pakkosivistykseen ranskalaisten ja belgialaisten ajalta.

Ihmisiä on aseella uhaten pakotettu opettelemaan vieraita tapoja aikoinaan.

Vierailija
187/539 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Normaali lapsi. Mitä sitä nyt alistamaan ja pakottamaan sun tai muiden tavoille.

Jos keskiluokkaisia tapoja haluaa markkinoida ja tyrkyttää muille, niin tuskin alistaminen ja syyllistäminen on hyviä keinoja.

Se on suora merkki sulta tytölle että sun mielestä se on juntti ja häntä pitää rangaista, kun ei tottele sun kultuurin käytöstapoja.

Ihan mun omaa kulttuuria on pyytää toiselta anteeksi jos vaikka jättää sen sormet vahingossa oven väliin? Tai sanoa kiitos kun saa esim synttärilahjan?

Ok.

Vierailija
188/539 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sun tytärpuoli. Omistat hänet ja pakotat ilmeisesti sätkynukeksikin?

Vierailija
189/539 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vinkkinä kaikille. Minut kasvatettiin normaalissa keskiluokan perheessä, pointtina kertoa nyt kasvatuksesta ja käytöstavoista. Aina kun kiroilin tai sanoimme ruman sanan perheessä sisarusten kanssa, mitä ne nyt ala-asteella sattui olemaan ka ylä asteella niin vanhempien kuullen, niin sai sanktioo. Kaks euroa äidille omista säästöistään tai ei saanut seuraavaa kotitalous rahaa kotitöistä. Jälkeen päin sanon että toimi ja siinä oppi olemaan sanomatta Vanhempien kuullen ”p*ska” tai muita vastaavia kunnon kirosanoja. Äiti myös aina sanoi että kutsun pahaa luokseni ja hienot naiset ei kiroile, eikä ole fiksua kiroilla. Opit meni perille sillä olen nyt 30vuotias ja en päästele edelleen kirosanoja heidän kuullen ja opin säännöstelemään ja käyttäytymään myös muiden kanssa paremmin. Opin antamaan hyvän kuvan itsestäni ja sain enemmänkin sillä kehuja, täten myös sain kiitosta-vanhemmat tyytyväisiä ja jos pyysin jtn äiti antoi ja auttoi mielellään kun minäkin olin mieliksi ja fiksusti, auttavainen ja ystävällinen hänelle(?). Kaikki toimivat vain paremmin kun löysimme selkeät

Sävelet. Kavereiden kesken nykypäivänä ja teininä kiroilin mutta kyllä se kasvatus opeista ja kotia tulee/kasvatuksesta!

Vierailija
190/539 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen kuvitellut, että minulla ja lapsillani on hyvät käytöstavat, mutta nähtävästi emme menisi ap:n seulasta läpi. Toinen lapsistani ja minä voisimme hyvinkin kysyä, olisiko vegeruokaa. Miten se on käytöstavatonta? Pitäisikö kasvissyöjien vaan kiltisti syödä vaikka liharuokaa?

Pientä vessaa muistan itsekin ihmetelleeni. Kysyin lapsena isäni tädiltä, miten heillä on niin pieni vessa. Sain vastauksen, siinä vanhassa hienossa kerrostalossa ei alunperin ollut vessoja asunnoissa, vaan vessa oli tehty jälkikäteen komeroon. Asia selvisi ja muistan tuosta poikineen hyvän keskustelun. Minusta asioita saa kysyä ja ennemmin tuppisuisuus on minusta huonoa käytöstä tai sitten ujoutta.

Lastemme serkku oli yökylässä Laitettiin patja lattialle, mutta nukkui kuitenkin mieluummin lapsemme leveässä sängyssä. Asia ok.

Likaiset lautaset on usein helpompi tai yhtä helppo laittaa pöydästä pesuun, kuin kasasta tiskipöydältä tai siirrellä koneeseen "väärin" aseteltuja astioita.

Kiittää toki mielellään pitää.

Hyvin käyttäytyvä katsoisi vain löytyykö pöydästä jotain kasvislisuketta, salaattia tai leipää mitä voi syödä eikä rupeaisi tinkaamaan. Samoin tekee muutkin - joku ei tykkää tai ei voi syödä äyriäisiä - no hän ottaa pöydästä jotain mikä maistuu eikä nosta meteliä kun ei ole lihaa tarjolla. 

Ymmärsitkö eron? 

Ap:han kirjoitti, että laittoi pöytään salaattia ja leipää vasta sitten, kun tuo lapsi oli tuonut ilmi, että syö vain vegeruokaa. Mitä huonoa käytöstä tuo kysyminen muka on? Olisiko vaan pitänyt olla tuppisuuna syömättä mitään?

Voi syödä mitä tarjotaan.

Vierailija
191/539 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan mun omaa kulttuuria on pyytää toiselta anteeksi jos vaikka jättää sen sormet vahingossa oven väliin? Tai sanoa kiitos kun saa esim synttärilahjan?

Ok.

Synttärilahjoihin liittyy vielä sekin, että joidenkin mielestä on ihan ok ruveta haukkumaan lahjoja lahjanantajan ja muiden vieraiden kuulleen. Olisin vajonnut maan alle häpeästä, jos olisin kuullut omien lasteni tekevän niin.

Vierailija
192/539 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on sivistyneitä perheitä, joissa aikuisten ja lasten käytöstavat ovat hallussa. Ei ole ihme, että näiden perheiden lapset jostain syystä usein menestyvät elämässään.

Sitten on nämä muut sarvikuonoperheet. Ei osata kiittää eikä tervehtiä, anteeksipyytämisestä puhumattakaan, luimistellaan kun pitäisi esittäytyä, ei osata keskustella eikä huomioida kanssaihmisiä. Toljototetaan ja rynnitään, ruokatavoista ei ole tietoakaan.

Eihän ne lapset opi, jos vanhemmatkaan osaa.

Aina sanotaan, että kodin pitää kasvattaa, opettajilla ei ole aikaa. Kyllä niin, pitäisi, mutta jos kotona ei ole kuitenkaan ole mitään opittu, olisi viimeistään koulun tehtävä vaatia hyvää käytöstä. Täällä käyttäydytään näin. Piste.

Mutta ei kai tämä Suomen hampaaton nykykoulun systeemi mihinkään pysty, voisi jollekin tulla vaikka paha mieli, jos vähän tiukemmin jotain vaadittaisiin. Liikaa oikeuksia nykylapsilla, missä velvollisuudet?

Vierailija
193/539 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiheesta tulee mieleeni hyvin vanha tapahtuma. Huonomaineisen lähiön pihalla oli ehkä  10-vuotias romanipoika. Hän katsoi minua ja sanoi "anteeksi rouva, paljonkohan kello on?"

Aika pian tuon jälkeen kävelin toisessa lähiössä. Kävelytien varrella oli kaksi pikkupoikaa leikkimässä. "Paljo kello on?" rääkäisi toinen.

En vastannut moiseen rääkymiseen mitään.

Vierailija
194/539 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vinkkinä kaikille. Minut kasvatettiin normaalissa keskiluokan perheessä, pointtina kertoa nyt kasvatuksesta ja käytöstavoista. Aina kun kiroilin tai sanoimme ruman sanan perheessä sisarusten kanssa, mitä ne nyt ala-asteella sattui olemaan ka ylä asteella niin vanhempien kuullen, niin sai sanktioo. Kaks euroa äidille omista säästöistään tai ei saanut seuraavaa kotitalous rahaa kotitöistä. Jälkeen päin sanon että toimi ja siinä oppi olemaan sanomatta Vanhempien kuullen ”p*ska” tai muita vastaavia kunnon kirosanoja. Äiti myös aina sanoi että kutsun pahaa luokseni ja hienot naiset ei kiroile, eikä ole fiksua kiroilla. Opit meni perille sillä olen nyt 30vuotias ja en päästele edelleen kirosanoja heidän kuullen ja opin säännöstelemään ja käyttäytymään myös muiden kanssa paremmin. Opin antamaan hyvän kuvan itsestäni ja sain enemmänkin sillä kehuja, täten myös sain kiitosta-vanhemmat tyytyväisiä ja jos pyysin jtn äiti antoi ja auttoi mielellään kun minäkin olin mieliksi ja fiksusti, auttavainen ja ystävällinen hänelle(?). Kaikki toimivat vain paremmin kun löysimme selkeät

Sävelet. Kavereiden kesken nykypäivänä ja teininä kiroilin mutta kyllä se kasvatus opeista ja kotia tulee/kasvatuksesta!

Itsellä tuo rahan menetys ei toiminut. Kun rahaa oli otettu tietty määrä niin laskin että ei mitään järkeä. Suuremman hyödyn saan kun vedän tilin täysin tyhjäksi. Ottakoon jos haluaa kiusata perkeleet.

Ottakoon tuhkatkin pesästä. Myöhemmin aikuisena tajusin että kiroilu auttaa ja ei kiroilu tee ketään yhtään huonommaksi ihmisenä. Se on vain muiden keino alentaa toisia puhetavan ja kultuurin takia.

Muistan kyllä tuon fiiliksen miten ylpeä olin kun muut pihan lapset kiroili ja minä en.

Pidin itseäni ylempänä muita, myöhemmin järki sitten alkoi pelaamaan ja palasin maan pinnalle.

Vierailija
195/539 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäin pois bussista ja pysäkillä odotti pieni tyttö seuraavaa bussia. Kun seuraava bussi tuli, niin pysäkillä tytön kanssa bussia odottanut lapsiperhe meni ensimmäisenä bussiin.

Tyttö odotti kohteliaasti, että minä menen seuraavaksi. Hänen käytöksensä oli ystävällistä, mutta pyysin häntä menemään, koska hän oli odottanut kauemmin.

Onneksi todella monet lapset käyttäytyvät kauniisti.

Vierailija
196/539 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Peruskäytöstavat puuttuvat myös monilta aikuisilta. Esim. nämä keskustelupalstojen kommentit osoittavat sen.

Ok, boomer

Tässä yksi lapsi demonstroi omalta osaltaan, kuinka monilta lapsilta tosiaan puuttuu peruskäytöstavat.

Viisastella ne kyllä osaavat.

Vierailija
197/539 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aiheesta tulee mieleeni hyvin vanha tapahtuma. Huonomaineisen lähiön pihalla oli ehkä  10-vuotias romanipoika. Hän katsoi minua ja sanoi "anteeksi rouva, paljonkohan kello on?"

Aika pian tuon jälkeen kävelin toisessa lähiössä. Kävelytien varrella oli kaksi pikkupoikaa leikkimässä. "Paljo kello on?" rääkäisi toinen.

En vastannut moiseen rääkymiseen mitään.

Se ilme kun keskiluokkainen yllättyy tavatessaan romanin ja huomaa että nämähän osaa käyttäytyä paremmin kuin meikäläiset ja kotiakin hoidetaan paremmin ja perinteisemmin. Ovat kaikinpuolin konservatiivisempia kuin keskiluokkaiset ylipäätään kykenevätkään olemaan.

Se ilme.

Sitten se rasistinen perusoletus että eivät osaisi tapoja, kun lähiössä joutuvat elämään tulotasonsa takia muiden köyhien seassa.

Olisin halunut nähdä ilmeesi.

Vierailija
198/539 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Peruskäytöstavat puuttuvat myös monilta aikuisilta. Esim. nämä keskustelupalstojen kommentit osoittavat sen.

Ok, boomer

Tässä yksi lapsi demonstroi omalta osaltaan, kuinka monilta lapsilta tosiaan puuttuu peruskäytöstavat.

Viisastella ne kyllä osaavat.

Sinä menet ihan pian eläkkeelle ja hautaan. Sinun käytöstavat unohdetaan ja voittajat luo uudet tavat ja kultuurin.

Siinähän julistat paremmuuttasi. Itkettääkö kun nuoret eivät kokeneet tapojasi ja kultuuriasi toimivaksi, vaan päättivät luoda omat tapansa?

Vierailija
199/539 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vein pojan kaverin harkoista kotiin, ei ollut edes meidän matkan varrella mutta ajattelin olla kiltti. Poika taivasteli takapenkiltä miten paska auto mulla on verrattuna isänsä autoon. Kun päästiin pihaan paiskasi vaan oven kiinni. Karkkipaperit jäi takapenkille.

Olin niin hämmästynyt että purskahdin epäuskoiseen nauruun.

Terveiset vaan Jollakseen.

Vierailija
200/539 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vein pojan kaverin harkoista kotiin, ei ollut edes meidän matkan varrella mutta ajattelin olla kiltti. Poika taivasteli takapenkiltä miten paska auto mulla on verrattuna isänsä autoon. Kun päästiin pihaan paiskasi vaan oven kiinni. Karkkipaperit jäi takapenkille.

Olin niin hämmästynyt että purskahdin epäuskoiseen nauruun.

Terveiset vaan Jollakseen.

Toivottavasti et tarjoa enää tällaiselle kullannupulle kyytiä.

Siinä on kasvatettuna se tulevaisuuden itsekäs mieslapsi joka syö lasten vanukkaat. :D