Miksi niin monilta lapsilta puuttuu peruskäytöstavat?
Näen paljon lapsia työssäni, mutta varsinkin jotkut lasteni kavereista ovat hyvin epäkiitollisia ja röyhkeitä.
Ei kiitetä kun saadaan kyyti harrastukseen, ei kiitetä jos saadaan ruokaa, ihan tavallista ruokaa jätetään myös syömättä ja lautanen jää pöydälle tähteineen, kommentoidaan ihan ihmeellisiä asioita (miksi teillä on niin pieni vessa tmv.)
En ymmärrä. Meillä lapset on opetettu käyttäytymään kohteliaasti muita kohtaan, esim. kiittämään ja pitämään ovea auki seuraavalle, ihan perusjuttuja. Osataan väistää pyörätiellä ja kerätään omat roskat eikä odoteta, että joku muu koko ajan palvelee.
Tästä joku vetää herneen nenään, mutta nämä tökeröimmät muksut tulevat juuri niistä "paremmista" perheistä. Yksikin ihmetteli, eikö ole vegeruokaa hänelle, lapseni tuli sanomaan että kaveri ei voi syödä että mitä nyt tehdään.
No sanoin että syö sitten vaikka perunat vaan ja laitan leipää saalatin kanssa tarjolle, ettei sitten ole nälissään.
Jotenkin tosi outoa, että minä joudun aikuisena ihmisenä "petaamaan" näille röyhkimyksille kaikkea, ettei oma lapseni kärsisi arvostelusta (haluan kuitenkin että lapsellani on nämä kaverit, sehän on itsestään selvää). Kerran joku yökyläilijä oli kysynyt, että voiko nukkua lapseni sängyssä kun patja on niin kova.
Toisen lapsemme kaveri, jonka kotona oli paljon kaikkea kurjaa meneillään on ollut kaikkein kiitollisin ylläpidosta. Aidosti kiitollinen ja kohtelias.
Mietin, onko lapsistamme tulossa nöyristeleviä ja alistuvia aikuisia. En kuitenkaan voi alkaa toisten lapsia kasvattaa, oma äitini aikoinaan ojensi veljeni kavereita ja olin kuolla häpeään.
Kommentit (539)
Ruokakaupoissa lapset saavat juosta ja temmeltää
Meidän naapurin lapset saivat mielin määrin kiusata meidän lasta, teimme siitä lopun. Elivät muutenkin kuin pellossa. Turvallisuussyistä jouduimme puuttumaan myös vanhempien toimintaan.
Lapset katsoivat minua nenän vartta pitkin, vanhemmat eivät tervehtineet minua. Sitä vastoin rouvaa myöten tervehtivät puolisoani. Puolisoni lakkasi tervehtimässä, ei pitänyt siitä, miten asettivat meidät eriarvoiseen asemaan.
Nyt kukaan heistä ei edes katso meihin päin.
Suurperhe on.
Aivan, vanhemmat joiden lapsilla ei ole käytöstapoja voivat katsoa peiliin ja miettiä mikseivät ole käytöstapoja opettaneet.
Olemme ystävien kanssa miettineet samaa asiaa ja tulleet siihen, epäviralliseen.. tulokseen ja lainkaan itseämme paremmaksi muita tekemättä, että viimeinen sukupolvi joka omaa edes jonkinlaiset käytöstavat on 1960-luvulla syntyneet.
Tänä päivänä kun pitää ovea auki naisille tai itseään vanhemmille henkilöille, ylipäätään kenelle tahansa joka on tulossa samalla oven avauksella sisään tai ulos, niin varsin usein eritoten iäkkäämmiltä naisilta saa kuulla hämmästyneen vastauksen: ” Kiitos paljon, vieläkö on noin kohteliaita miehiä olemassa? ”
Sitä hämmästyy itsekin, miksi joku hämmästelee niin päivänselvää asiaa?
Voi niitä aikoja.
Täällä paljon pyydetään tarhaa ja koulua opettamaan, mutta sori nyt vaan vanhemmat, mutta jos te päätätte mukuloita tuoda maailmaan, se on teidän vastuulla myös ne tavat opettaa, se on ihan sama onko töiden jälkeen väsynyt, arvaa onko ne tarha/kouluopettajat väsyneitä kun ne kaitsee 15-30 samanlaista mukulaa päivän aikana joille ei ole kotona mitään opetettu!
Nykyään tuntuu että nykyaikuisiltakin puuttuu peruskäytöstavat. Onneks mun omat vanhemmat ei oo tommosia kärttypusseja kuten jotkut nipottajat esim. Helsingin katukuvassa.
T: junantuoma yliopisto-opiskelija M27 Helsingin yliopistosta
Mitä itsekkäämmiksi ihmiset tulevat sen vähemmän heillä on käytöstapoja?
Se voi olla yksi syy, mietin maita joissa perhekeskeisyys on erittäin tärkeä osa kulttuuria, esimerkiksi kaakkois-aasian maat joissa vielä on jonkinlaista kuria ja tapakasvatusta koulussa ja lapset opetetaan jo kävelyn oppimisen yhteydessä tervehtimään ja eritoten kunnioittamaan vanhempia ihmisiä ja vieraita.
Hämmästyttävää nähdä miten pieni juuri jaloilleen noussut lapsi tervehtii tällaista ulkomaalaista täysin vierasta ihmistä ja mikäli lapsi ei huomaa sitä tehdä niin äiti muistuttaa siitä, tietenkin ystävällisesti, lastaan.
Vain yksi esimerkki.
Vierailija kirjoitti:
Tänä päivänä kun pitää ovea auki naisille tai itseään vanhemmille henkilöille, ylipäätään kenelle tahansa joka on tulossa samalla oven avauksella sisään tai ulos, niin varsin usein eritoten iäkkäämmiltä naisilta saa kuulla hämmästyneen vastauksen: ” Kiitos paljon, vieläkö on noin kohteliaita miehiä olemassa? ”
Sitä hämmästyy itsekin, miksi joku hämmästelee niin päivänselvää asiaa?
Voi niitä aikoja.
Nuoremman sukupolven naiset pitää oven avaamista loukkauksena. Osaavat avata ovensa itsekin.
Älä availe enää ovia, saat vielä kuulla olevasi osa patriarkaalista järjestelmää, joka alistaa naisia kohteliaisuudellaan.
Koska vanhemmat ei opeta lapsilleen perusasioita lisäksi ollaan heitetty Raamattu ja raamatun sana nurkkaan niin lopputulos on tää maailmantilanne.
Mä odotan että vanhemmat kasvattaisivat lapsiaan edes sen verran että lapset eivät riko ja sotke toisen taloyhtiön paikkoja, huuda ja kilju pihalla kuin tapettavat, osaisivat kunnioittaa eläimiä, eivät klähmisi kaupassa toisten ostoksia, kulkisivat kaduilla reunassa, eivät klähmisi vieraiden autoja tai ikkunoita, eivät repisi puita ja roskaisi. Tuossa nyt muutamia joka päiväisiä havaintoja näistä nyky lapsukaisista. Olen saanut käsityksen että vanhempia ei vaan kiinnosta mitä jälkikasvu puuhaa esim pihalla. Ja mikä ihmeen pakko niitä lapsia on tehdä lisää jos ei yhdenkään tekemiset kiinnosta?!
Mulla on kaveri jonka lapsilla ei oo käytöstapoja. Se lähtee niistä aikuisista. Aikuisetkaan perheessä ei esimerkiksi kiitä kun toinen vaikka ojentaa jotain. Pisti itsellä silmään kun meillä se kiitos tulee ihan automaattisesti pienemmästäkin asiasta.
Olen samaa mieltä paitsi kyllä "kasvatan" jos ei kiitosta kuulu esim. kun jotain tarjoan. Nykylapset on röyhkeitä ja huonotapaisia aika monesti. Mikälie curling-vanhemmuus taustalla...
Mistä tiedät, miten oma lapsesi käyttäytyy kyläpaikassa? Vaikka olisit opettanut hyviä käytöstapoja lapselle, voi olla että niitä käytetään vain vanhempien valvovan silmän alla. Tätäkin on nähty.
Koska varhaiskasvatuksesta poistettiin henkilökunta.
Vierailija kirjoitti:
Koska vanhemmat ovat ensin pitkän päivän töissä, sitten väsyneenä kotona haluavat rauhaa ja hiljaisuutta eikä opettajia/päiväkodin tätejä voi kuormittaa yhtään enempää. Eivät lapset synny hyvien käytöstapojen kanssa.
Kyllä ne käytöstavat opitaan kotona jos kotoa löytyy malli.
Kiitoksen sanominen pöydästä noustua, anteeksi, ole hyvä. Kaunis käytös, ei ne paljon vanhempien aikaa vie, siinä samassa ne tulee tehtyä kuin töykeä suhteutuminen kanssaihmisiin.
Kotoa lapsi ottaa mallin, kaikkea ei voi sysätä päiväkodille ja koululle ja hallitukselle, kun lapseia hankkii vastuu on vanhemmilla.
En ihmetteel ollenkaan jos lapset eivät osaa käyttäytyä. eivät he tosiaankaan valmiiden taitojen kanssa synny, Kun seuraa ihmisiä missä tahansa näkee pelkkää töykeyttä, ilkeyttä, epäkohteliaisuutta. Ei kuulu mulle-asennetta. Katsokaa peiliin ja kysykää sitten.
No kun ei meidän Rasmus-Jannicaa saa komentaa. Rasmus-Jannica saattaa muuten saada traumoja. Rasmus-Jannicalla on oikeuksia, ei velvollisuuksia!
Joskus olen ruokakaupassa nähnyt, kun on teini-ikäinen lapsi, tyyliin 17-vuotias yhdessä aikuisen , esim. Ukin kanssa ostoksilla ja ukki on kassalla maksamassa ostoksia, niin se teini seisoo tumput suorina päädyssä eikä pakkaa ostoksia kasseihin, vaan sitten se ukki tulee kassalta ja alkaa pakata. Eikö tosiaan tule sille teinille mieleen, että hänkin voisi joutessaan pakata ostoksia?