Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi niin monilta lapsilta puuttuu peruskäytöstavat?

Vierailija
10.02.2021 |

Näen paljon lapsia työssäni, mutta varsinkin jotkut lasteni kavereista ovat hyvin epäkiitollisia ja röyhkeitä.

Ei kiitetä kun saadaan kyyti harrastukseen, ei kiitetä jos saadaan ruokaa, ihan tavallista ruokaa jätetään myös syömättä ja lautanen jää pöydälle tähteineen, kommentoidaan ihan ihmeellisiä asioita (miksi teillä on niin pieni vessa tmv.)

En ymmärrä. Meillä lapset on opetettu käyttäytymään kohteliaasti muita kohtaan, esim. kiittämään ja pitämään ovea auki seuraavalle, ihan perusjuttuja. Osataan väistää pyörätiellä ja kerätään omat roskat eikä odoteta, että joku muu koko ajan palvelee.

Tästä joku vetää herneen nenään, mutta nämä tökeröimmät muksut tulevat juuri niistä "paremmista" perheistä. Yksikin ihmetteli, eikö ole vegeruokaa hänelle, lapseni tuli sanomaan että kaveri ei voi syödä että mitä nyt tehdään.

No sanoin että syö sitten vaikka perunat vaan ja laitan leipää saalatin kanssa tarjolle, ettei sitten ole nälissään.

Jotenkin tosi outoa, että minä joudun aikuisena ihmisenä "petaamaan" näille röyhkimyksille kaikkea, ettei oma lapseni kärsisi arvostelusta (haluan kuitenkin että lapsellani on nämä kaverit, sehän on itsestään selvää). Kerran joku yökyläilijä oli kysynyt, että voiko nukkua lapseni sängyssä kun patja on niin kova.

Toisen lapsemme kaveri, jonka kotona oli paljon kaikkea kurjaa meneillään on ollut kaikkein kiitollisin ylläpidosta. Aidosti kiitollinen ja kohtelias.

Mietin, onko lapsistamme tulossa nöyristeleviä ja alistuvia aikuisia. En kuitenkaan voi alkaa toisten lapsia kasvattaa, oma äitini aikoinaan ojensi veljeni kavereita ja olin kuolla häpeään.

Kommentit (539)

Vierailija
361/539 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On nuo pumpulissa kasvaneet kermaperseet kyllä huvittavia. Kerran nakkijonossa joku ehkä 18v jonne soitti poskeaan ja sitten kun ttuilin takaisin niin erehtyi tönäisemään. Saattoi olla tyypille ensimmäinen etäinen kosketus väkivaltaan kun nappasin kauluksista kiinni sen verran napakasti, että nuorison edustajalle alkoi valkenemaan miltä saattaa tuntua kun aikuinen mies vähän ojentaa. Kusi housuunsa ja luikki pois paikalta.

Oot sä kova. Uhkailet teiniä nakkikioskin jonossa.

Eikös tuo teini itse aloittanut ja sai mitä tilasi? Hyvä, että joku kasvattaa kun vanhemmat ei selvästi ole osanneet.

Mikä siinä oli se kasvatuksellinen osuus?

Se, että ymmärtää jatkossa väkivallan lopettavan vi......n. Osaa seuraavalla käyttäytyä.

Vierailija
362/539 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein syyllistetään juuri vanhempia lapsen käytöstapojen puutteesta. Mutta jos miettii, missä suurin osa lapsista viettää valveillaoloaikansa, huomaa, että osasyyllinen on myös päiväkodin ja koulun suuret lapsiryhmät. Siellä jokainen joutuu selviytymään oman synnynnäisen temperamenttinsa mukaisesti, toiset itseään esille tuoden, toiset vetäytyen.

Monella ei nykyään ole lähellä asuvia sukulaisia, joiden luona voisi viikonloppuisin pistäytyä käytöstapoja harjoittelemassa. Suomalainen aikuisväestö ei lapsikielteisyydessään noteeraa lasta mitenkään myönteisesti. Millaisen mallin lapsi saa varsinkin kaupunkien väenpaljoudessa?

Minua ärsyttävät juuri nämä ulkokohtaiset nenännyrpistelijät, jotka heti leimaavat lapsen huonostikasvatetuksi, jos ujona ei uskalla ääneen kiittää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/539 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut samaa kuin ap kun itse kasvatan myös näitä hyvin käyttäytyviä lapsia. Tosin siitä eri mieltä kuin ap. Nimenomaan paremmissa perheissä lapset osaavat kiittää ja tervehtiä. En enää jaksa tarjota kyytejä pojan urheiluseuran autottomien perheiden kavereille kun tervehtiminen ja kiittäminen on mahdotonta. Ja kyytiä ei toki koskaan tule näiltä.

Pari tuttua joilla teini ei tervehdi. Yhdelle hommasin ilmaiseksi ison kasan harrastustavaraa todella rahanarvoista. Ei kiitosta, häpeäisin itse silmät päästäni jos omani käyttäytyisivät noin,

Esikoinen on hommannut harjoittelupaikkoja, kävelee esittäytymään tervehtien reippaasti. Jotkut eivät osa edes toisen asteen opintojen aikaan kuin piipittää jotain hiljaa eivätkä katso silmiin. Millaisia vanhempia näillä oikein on?! Miten ovat ajatelleet että kakaransa joskus työllistyvät?

Ole ylpeä ja onnellinen esikoisestasi, pienemmät seuraavat ja oppivat perässä.

Vierailija
364/539 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Usein syyllistetään juuri vanhempia lapsen käytöstapojen puutteesta. Mutta jos miettii, missä suurin osa lapsista viettää valveillaoloaikansa, huomaa, että osasyyllinen on myös päiväkodin ja koulun suuret lapsiryhmät. Siellä jokainen joutuu selviytymään oman synnynnäisen temperamenttinsa mukaisesti, toiset itseään esille tuoden, toiset vetäytyen.

Monella ei nykyään ole lähellä asuvia sukulaisia, joiden luona voisi viikonloppuisin pistäytyä käytöstapoja harjoittelemassa. Suomalainen aikuisväestö ei lapsikielteisyydessään noteeraa lasta mitenkään myönteisesti. Millaisen mallin lapsi saa varsinkin kaupunkien väenpaljoudessa?

Minua ärsyttävät juuri nämä ulkokohtaiset nenännyrpistelijät, jotka heti leimaavat lapsen huonostikasvatetuksi, jos ujona ei uskalla ääneen kiittää.

Kyllä me jokainen vanhempi olemme itse vastuussa lapsistamme, vaikka nyt huudetaan että vauva tulee heti viedä parin viikon koulutuksen saaneiden ammattikasvattajien hoteisiin. Kai minulla on ollut onni, kun lapseni kohtasi hyviä ihmisiä jo heti pienenä. Tarhassakin eräs ihana,  ei koulutettu varhaiskasvattaja se paras. Olen häntä kiitellyt vieläkin,  lapseni on jo kunnon aikuinen.

Vierailija
365/539 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta helvetissä on kaikkien aikuisten vastuu ojentaa ja kasvattaa kaikkia lapsia. Ihan normaalia.

Vierailija
366/539 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monilta uussuomalaisilta, varsinkin pojilta, puuttuu kuri täysin.

Vierailija
367/539 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Abukadir kirjoitti:

Monilta uussuomalaisilta, varsinkin pojilta, puuttuu kuri täysin.

Tämä on täysin totta!

Vierailija
368/539 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta helvetissä on kaikkien aikuisten vastuu ojentaa ja kasvattaa kaikkia lapsia. Ihan normaalia.

Minulla ei ole voimavaroja eikä taitoakaan ottaa vastuuta muiden lapsista, vastuu kuuluu omille vanhemmille. En olisi sietänyt muiden ojentamisia lasteni kohdalla, saavat ojentaa omiaan. Toki minä hyökkään haukan lailla auttamaan,  jos näen aikuisen tai lapsen vaarassa ja se on eria asia. Eihän tästä tule mitään jos vastuu delekoidaan muille, luonnossakin emo suojelee omaansa.

Vierailija
369/539 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Peruskäytöstavat puuttuvat myös monilta aikuisilta. Esim. nämä keskustelupalstojen kommentit osoittavat sen.

Kyllä puuttuvat, ja pahimpia nämä nyt noin 55 vuotiaat vapaan kasvatuksen tulokset, jotka kiusaavat ja vittuilevat työelämässä sen minkä kerkiävät. Mielestäni nykyiset parikymppiset osaavat käyttäytyä ja olla sosiaalisia, mutta yli viiskymppiset tuonne kuusvitosiks ihan karmeita, varsinkin hoitoalalla.

Vierailija
370/539 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Peruskäytöstavat puuttuvat myös monilta aikuisilta. Esim. nämä keskustelupalstojen kommentit osoittavat sen.

Kyllä puuttuvat, ja pahimpia nämä nyt noin 55 vuotiaat vapaan kasvatuksen tulokset, jotka kiusaavat ja vittuilevat työelämässä sen minkä kerkiävät. Mielestäni nykyiset parikymppiset osaavat käyttäytyä ja olla sosiaalisia, mutta yli viiskymppiset tuonne kuusvitosiks ihan karmeita, varsinkin hoitoalalla.

Siis vanhat naisetko? Ei pidä yleistää, nuoret ovat pääosin hyvin käyttäytyviä ja sivistyneitä, mutta joukossa on niitä joilla on kaksi vain sanaa hallussa joita hoetaan joka käänteessä. Meitä vanhempia ihmisiäkään ei pidä laittaa samaan koriin, olemme erilaisia. Tästä  ketjusta taisi moni vetää kilon herneitä nenäänsä, kuten nykyään on tapana. Huudetaan,  että jokaisella on oikeus siihen ja siihen, kukaan ei puhu velvollisuuksista. Ei niin mene, ei todellakaan.

Vierailija
371/539 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Globaali kapitalismi ja maailmankansalaisuus on opettanut sen ettei käytöstavoilla nykyään tee mitään.

Parempi omaksua nopeasti pätkätöissä sen paikan käytöstavat ja tutkia kannattaako niitä ylläpitää sen pidempään.

Aasiassa, Afrikassa omat ja länsimaissa omat tavat.

Jos työskentelee netin välityksellä ja on enimmäkseen kotona, niin käytöstavat voi heittää romukoppaan.

Netissä on oma nettikettinsä.

Samasta syystä kuin parisuhteet ja lastenteko on vähentynyt, niin myös käytöstavat alkaa olla menneen talven lumia. Jokainen on oman onnensa seppä ja maailman kansalainen.

Suomalaisten tapojen oppiminen voi olla vähän turhaa ja vierasta, jos suurin osa ystävistäkin on netissä ja ulkomailta. Heidän kanssaan on omat tavat ja netissä on omat tapansa.

Maailma muuttuu ja käytöstavat alkaa olla turhaa kamaa.

No ei tosiaan ole menneen talven lumia. Mulle ei ole ikinä ollut muuta kuin iloa ja hyötyä siitä  että mulla on hyvät käytöstavat. Toki eri maissa on eroja ja fiksu osaakin sopeuttaa käytöksensä paikalliseen kulttuuriin. 

Olen asunut ulkomailla viimeiset 25 vuotta, neljässä maassa ja kolmella mantereella, matkustanut laajalti ja tehnyt aina kansainvälisiä hommia joten ihan omasta kokemuksesta puhun. 

Vierailija
372/539 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No totta hemmetissä ei ole. Minulla ei ole mitään luottamusta vieraisiin satunnaisiin ihmisiin päästää näitä millään tavalla ojentamaan tai kasvattamaan lapsiani. 

Vierailija
373/539 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä se sika!

Vierailija
374/539 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No totta hemmetissä ei ole. Minulla ei ole mitään luottamusta vieraisiin satunnaisiin ihmisiin päästää näitä millään tavalla ojentamaan tai kasvattamaan lapsiani. 

Lapsilta voi pyytää asioita, tai ehdottaa. Voi kysyä miksi hän tekee niin kuin tekee. Sitten kuuntelee vastauksen alkamatta päsmäröidä päälle. Oman kannan voi selittää. Ei tarvitse ”ojentaa”.

Vierailija
375/539 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei voi taas muuta sanoa kuin että Suomi on ahdistava paikka. Olen koko ikäni kärsinyt Suomessa asuessani näistä asioista kuin tässä ketjussa, jo lapsena lähipiirin sosiaalisten taitojen puute ahdisti ja ymmärsin että voisi olla toisenlaistakin. Muutin Espanjaan jossa olin heti kuin ns.kala vedessä, nautin kiivaasta keskustelusta ja elävästä kommunikoinnista. Nyt joudun asumaan vähän aikaa Suomessa ja ihmisten kivikasvoisuus ällistyttää päivittäin. Monet ovat kuin zombieita.[/quote

Hae niitten seuraan, joilla on sitä karjalaista sukujuurta!

Vierailija
376/539 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi oppii käytöstavat vanhemmiltaan ja monessa tapauksessa on täysin epäonnistuttu. Jos ei ole mitään rajoja opetettu niin näistä villeistä elukoista (lapsipedoista) tulee häirikköjä kouluun ja pitemmän päälle rikollisia. Onneksi yhteiskunnassa on olemassa keinot saada nämä potentiaaliset rikolliset kuriin huostaanotolla jne. 

Vierailija
377/539 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutamissa edeltävissä viesteissä on mainittu, etteivät vanhemmat itsekään osaa käyttäytyä. Näin varmasti osalla. Olen kuitenkin huomannut, kuinka jossain tilanteissa vanhempi yrittää opettaa lastaan, miten kuuluu käyttäytyä, mutta tuntuu, että puhe menee kuuroille korville. Mitään ei myöskään seuraa, jos lapsi ei noudata käytöstapoja, ja asia jää siihen. Ja vanhemmalla on hyvä omatunto, koska on edes yrittänyt. Tällaista pehmeää, löperöä vanhemmuutta näkee paljon. Yritetään, muttei jakseta kunnolla viedä asiaa loppuun asti.

Ei käytöstapoja tietenkään hetkessä opi, mutta miten lapsi voisi niitä koskaan kunnolla oppia, jos niiden noudattamista ei vaadita ja seurata?

Juurikin tämä! Tulen hulluksi, kun katson sisareni perhettä, jossa kolme lasta pyörittää vanhempia mennen tullen. Ikinä en ole kuullut suoranaista HUUTOA missään niin paljon kuin heidän luonaan, mutta kun sillä ei ole mitään vaikutusta. Huonosta käytöksestä ei tule rangaistusta, vaan kaikki, siis ihan kaikki, annetaan loppujen lopuksi periksi.

En syytä kuitenkaan lapsia. Vanhempien tässä pitää katsoa peiliin.

Vierailija
378/539 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi oppii käytöstavat vanhemmiltaan ja monessa tapauksessa on täysin epäonnistuttu. Jos ei ole mitään rajoja opetettu niin näistä villeistä elukoista (lapsipedoista) tulee häirikköjä kouluun ja pitemmän päälle rikollisia. Onneksi yhteiskunnassa on olemassa keinot saada nämä potentiaaliset rikolliset kuriin huostaanotolla jne. 

Huostaanotosta en ole niinkään varma, muutama hurja esimerkki viimevuosilta. Viimeisin tapaus, jossa lapsi kuoli on vailla vertaa. Opettajatkin kiusattuja, onko nykyään aikuisia aapista lukemassa, vai lapset tosiaan niin petoja että opettajakin pelkää.

Vierailija
379/539 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän aikuisiakaan voida vaatia syömään jos ei maita.  Liikaa kiinnitetään huomio joka pieneen virheeseen muksuista tulee ahdistuneita. 

Tavoista voi puhua, mutta se koskee myös aikuisia.

Kun lapsi ei tiedä oikeaa ja väärää ei voi olla vihainen.

Muistan kun lapsina joku sanoi tekevänsä vaatteita 12-vuotiaana, siihen tokaisin  ei se mitään ihmeellistä ole, äiti vei minut ulos ja löi.  Olihan se ihmeellistä niin nuorena, hän oli taitava henkilö aikuisenakin.  Mutta ihmetytti kun perhe vertaili meihin ettei köyhät osaa mitään.

Vierailija
380/539 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli siis naapuria, joka tervehii, ei voi tervehtiä takaisin?