Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi niin monilta lapsilta puuttuu peruskäytöstavat?

Vierailija
10.02.2021 |

Näen paljon lapsia työssäni, mutta varsinkin jotkut lasteni kavereista ovat hyvin epäkiitollisia ja röyhkeitä.

Ei kiitetä kun saadaan kyyti harrastukseen, ei kiitetä jos saadaan ruokaa, ihan tavallista ruokaa jätetään myös syömättä ja lautanen jää pöydälle tähteineen, kommentoidaan ihan ihmeellisiä asioita (miksi teillä on niin pieni vessa tmv.)

En ymmärrä. Meillä lapset on opetettu käyttäytymään kohteliaasti muita kohtaan, esim. kiittämään ja pitämään ovea auki seuraavalle, ihan perusjuttuja. Osataan väistää pyörätiellä ja kerätään omat roskat eikä odoteta, että joku muu koko ajan palvelee.

Tästä joku vetää herneen nenään, mutta nämä tökeröimmät muksut tulevat juuri niistä "paremmista" perheistä. Yksikin ihmetteli, eikö ole vegeruokaa hänelle, lapseni tuli sanomaan että kaveri ei voi syödä että mitä nyt tehdään.

No sanoin että syö sitten vaikka perunat vaan ja laitan leipää saalatin kanssa tarjolle, ettei sitten ole nälissään.

Jotenkin tosi outoa, että minä joudun aikuisena ihmisenä "petaamaan" näille röyhkimyksille kaikkea, ettei oma lapseni kärsisi arvostelusta (haluan kuitenkin että lapsellani on nämä kaverit, sehän on itsestään selvää). Kerran joku yökyläilijä oli kysynyt, että voiko nukkua lapseni sängyssä kun patja on niin kova.

Toisen lapsemme kaveri, jonka kotona oli paljon kaikkea kurjaa meneillään on ollut kaikkein kiitollisin ylläpidosta. Aidosti kiitollinen ja kohtelias.

Mietin, onko lapsistamme tulossa nöyristeleviä ja alistuvia aikuisia. En kuitenkaan voi alkaa toisten lapsia kasvattaa, oma äitini aikoinaan ojensi veljeni kavereita ja olin kuolla häpeään.

Kommentit (539)

Vierailija
421/539 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska vanhemmat ovat ensin pitkän päivän töissä, sitten väsyneenä kotona haluavat rauhaa ja hiljaisuutta eikä opettajia/päiväkodin tätejä voi kuormittaa yhtään enempää. Eivät lapset synny hyvien käytöstapojen kanssa.

Valitettavasti tässä on totuudensiemen. Lasten kanssa ei enää vietetä aikaa. Ennen oli yleisempää, että lapsi oli kotihoidossa ensimmäiset elinvuotensa, 0-3v. Nykyään 10kk ikäiset vauvataaperot tuupataan yliahdettuihin päiväkoteihin klo 7-17, missä liian vähän henkilökuntaa. Vanhemmat yrittää ulkoistaa kasvatustyönsä.

Parhaiten käyttäytyvät lapset tuntuvat tulevan perheistä, joissa äiti (ja/tai isä) on ollut kotona lasten kanssa edes siihen saakka, että lapsi 2v. JA niin, että näissä perheissä ollaan menty ja tehty asioita, vanhemmilla hyvä sosiaalinen verkosto ja hyvät käytöstavat itselläänkin. Sellaisen kotona makaavan, masentuneen yh-äidin kasvateista ei siellä kotihoidossa yleensä taasen tule mitään käytöstapakasvatusta saamaan :D

Vierailija
422/539 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne tavat puuttuvat siksi koska näitä lapsia kasvttavilla aikuisilla ei ole itselläänkään niitä tapoja. X-sukupolven lapset ovat viimeisiä jotka osaavat käyttäytyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/539 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

samaan kiinnittänyt huomiota  mutta ei yleistetä puolin tai toisin,hyvä etten alkanut itkemään kun näin miten noin 13-15 v pojat auttoivat naista tämän kaaduttua,olivat kohteliaita jne

kun taas tytöt huutavat ovat epäkohteliaita ja käyttäytyvät huonosti

siis näitä itse olen nähnyt

kyllä juurisyyt nuorison pahoinvointiin lähtee sieltä kotoa

Vierailija
424/539 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta puuttuvat käytöstavat sekä kielitaidot. Syy ei ole lapsuuden perheessäni. Sisarukseni ovat hyvin lahjakkaita ja sivistyneitä. Olen vaan erilainen. Näillä eväillä on pärjättävä. Osaan silti arvostaa hyvää käytöstä muilla. Yhden kerran otin myös opikseni.

Vierailija
425/539 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monien suomalaisten lasten käytöstavat ovat todella ihan kuralla. Joko ollaan niin ujoja, ettei osata kuin möllöttää ja pelokkaana olla ihan hiljaa vaikka jotain kysytään tai sitten ollaan tuollaisia ap:n kuvailemia kiittämättömiä ja huonotapaisia. Ihan perusasioitakaan ei osata:, kiitos, anteeksi, ole hyvä, toisten huomioiminen jne. puuttuvat. Hyvistä pöytätavoista ei kai voi edes uneksia.

Mutta ei kai se ole ihme, kun vanhemmatkaan eivät osaa.

Mielestäni edes koulussa pitäisi vaatia ja opettaa hyvää käytöstä kun näyttää siltä että kaikki kodit eivät siihen enää pysty.

Eihän siihen mitään oppiainetta tarvita, se kuuluu normaaliin elämään ja kanssakäymiseen.

Miten muissa maissa lapset ja aikuiset osaavat käyttäytyä, miksei meillä.

Tästä vuodatuksesta huolimatta tunnen useita lapsia, joilla on erittäin hyvä käytös.

Vierailija
426/539 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kyll sun pitkät juoksut tieretään kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en näe että on mitään hyötyä tervehtiä naapureita tai työtovereita.

En tarvitse heidän hyväksyntää.

Jos joku kysyy minulta jotain, niin minulla on ihan yhtäläinen oikeus maailmankaikkeudessa olla sanomatta sanaakaan ja toljottaa.

Samaa opetan lapsilleni.

On ihan hyvä että opetatte kouluissa ja eskareissa lapsille outoja keskiluokkaisia juttuja, mutta onneksi niitä ei ole pakko ottaa käyttöön ja Suomi on vapaa maa.

Tämä on varsinaista narsismia ja huomionhakuisuutta.

Käytöstapojen takana on idea ottaa muut huomioon myönteisellä tavalla. Sinä ja lapsesi pitävät kohteliasta käytöstä ikävänä tapana, joka ovat jotenkin teiltä pois. Kukin tyylillään.

Tietoinen ja näkyvä huonotapaisuus on narsismia monessa potenssissa. Olet hyvin tietoinen, että huonotapaisuutesi ei jää ilman huomiota - ja tätä huomiota nyt tunnut kipeästi kaipaavan.

Saattaa olla, että taustallasi on jokin oikea lääketieteellinen ongelma, mutta voit olla varma, että kukaan muu ei piittaa pitkässä juoksussa tuon taivaallista, miten oman ja lastesi elämäsi järjestät. Sinun lastesi kannalta käy joka tapauksessa niin, että muut sulkevat sinulta enemmän ovia kuin sinulle avataan.

Mä en tunnusta suomalaisena edes tuota sun pitkää juoksuas. Mitähän helvettiä oikein selität. Juokse suohon.

Minulle et vittuile.

Minä käyttäydyn ja vittuilen kenelle  haluan - kuten sinäkin näytät tekevän. 

On kuitenkin mainiota, että todistit itse epäilyni lääketieteellisestä ongelmasta todeksi. Narsisteja on tosin vaikea auttaa edes laitoshoidossa.

"Pitkässä juoksussa" tarkoittaa suomen kielessä pitkää aikaväli, useita vuosia. Jos olisit vaivautunut kuuntelemaan koulussa tietäisit tämän. Osaamattomuutesi on linjassa käytöstapojesi kanssa.

Pitkässä juoksussa on ruma anglismi. Pitkällä tähtäimellä on se sanonta, jota haet.

Ei ole oikein tuo tähtäinkään, se on svetisismi. Suomeksi sanontaan pitkän aikavälin suunnitelma pitkä aikaväli

Vierailija
427/539 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään tuntuu että nykyaikuisiltakin puuttuu peruskäytöstavat. Onneks mun omat vanhemmat ei oo tommosia kärttypusseja kuten jotkut nipottajat esim. Helsingin katukuvassa.

T: junantuoma yliopisto-opiskelija M27 Helsingin yliopistosta

Ne nipottajat katukuvassa on niitä junantuomia. Ei stadilainen sulle nipota.

Vierailija
428/539 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtuisko mm siitä että hyviä käytöstapoja ei pidetä enää tärkeänä eikä vanhemmillakaan ole niitä enää.

Vierailija
429/539 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo,ikävää. Itse olen saanut mielestäni hyvän kotikasvatuksen ja huomaan,että ikäluokkani,luokkakaverini ovat niitä hyvän vanhanajan kasvatuksen saaneita,koulussammekin oli vielä kuri :). Mutta sitten on näitä nykyajan nuoria ja lapsia,joilla ei kaikilla ole oikein mitään käytöstapoja :(. Tunnen aikuisia ihmisiä,jotka voivat avoimesti näyttää inhonsa(työpaikalla,missä vaan),jos eivät jostain ihmisestä tykkää,jätetään porukasta,ingnoorataan,ei olla tuon kanssa,saatetaan nauraa ivallisesti ja jyrätään. Mietin,kun opiskeluissani ja työpaikoilla on paljon puhuttu tiimityöstä ym.niin tälläisiä ihmisiä sellaiset asiat ei koske,he eivät kykene tiimityöhön,missä otetaan toinen huomioon,otetaan kaikkien mielipiteet huomioon,ollaan tasapuolisia,pystytään ryhmätöihin,ei olla koko ajan minä-minä-minä-asenteella.

Vierailija
430/539 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kyll sun
</p>

<p> "Pitkässä juoksussa" tarkoittaa suomen kielessä pitkää aikaväli, useita vuosia. Jos olisit vaivautunut kuuntelemaan koulussa tietäisit tämän. Osaamattomuutesi on linjassa käytöstapojesi kanssa.[/quote kirjoitti:

Pitkä juoksu tarkoittaa suomessa maratonjuoksua tai vastaavaa. Jos puhutaan ajasta, sanotaan, pitkällä aikavälillä. In the long run on taas englantia eikä suomea.

Vierailija
431/539 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruskäytöstavat opitaan yleensä kotona. Esim jos kotona ei kiroilla eikä käytetä likaisia ilmaisuja, niin lapsi ainakin  pyrkii karttamaan niitä vanhempiensa kuullen , ainakin murrosikään asti.

Ja aina on toivoa, että ei vanhemmaksi kasvettuaan omaksu huonoja käytöstapoja.

Vierailija
432/539 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska vanhemmat ovat ensin pitkän päivän töissä, sitten väsyneenä kotona haluavat rauhaa ja hiljaisuutta eikä opettajia/päiväkodin tätejä voi kuormittaa yhtään enempää. Eivät lapset synny hyvien käytöstapojen kanssa.

Valitettavasti tässä on totuudensiemen. Lasten kanssa ei enää vietetä aikaa. Ennen oli yleisempää, että lapsi oli kotihoidossa ensimmäiset elinvuotensa, 0-3v. Nykyään 10kk ikäiset vauvataaperot tuupataan yliahdettuihin päiväkoteihin klo 7-17, missä liian vähän henkilökuntaa. Vanhemmat yrittää ulkoistaa kasvatustyönsä.

Parhaiten käyttäytyvät lapset tuntuvat tulevan perheistä, joissa äiti (ja/tai isä) on ollut kotona lasten kanssa edes siihen saakka, että lapsi 2v. JA niin, että näissä perheissä ollaan menty ja tehty asioita, vanhemmilla hyvä sosiaalinen verkosto ja hyvät käytöstavat itselläänkin. Sellaisen kotona makaavan, masentuneen yh-äidin kasvateista ei siellä kotihoidossa yleensä taasen tule mitään käytöstapakasvatusta saamaan :D

Kirjoitit, että lasten kanssa ei enää vietetä aikaa.

Höpö höpö. Ei ne kotona olleet vanhemmat olleet senkään vertaa lasten kanssa kuin nykyvanhemmat. Esim. 80-luvulla vanhempani olivat töissä klo 8-16, työmatka n. 10 min. Lapsi/lapset mukaan kauppaan, sitten omine nokkineen leikkimään, kun äiti teki ruokaa ha isä luki lehdet. Ruuan jälkeen vanhemmat menivät päiväunille ja lapsi/lapset leikkivät omissa oloissaan. Sitten vanhemmilla oli kodinhoitohommia tai mitä lie tekivät. Iltatoimet hoidettiin äidin johdolla, isä luki sadun tai äiti lauloi, sitten valot pois ja nukahtaminen omaan tahtiin.

En muista, että mun vanhempani olisivat koskaan viettäneet kanssani aikaa. Tai pikku sisarustani kanssa. Saati käynyt missään, esim. leikkikentällä.

Nykyään lapsia viedään ja tuodaan, leikitetään ja viihdytetään, luetaan ja käydään leikkipuistoissa, hyppyytetään trampoliinilla ja rakennetaan yhdessä majoja. Ei mun lapsuudessani vaan.

Vierailija
433/539 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne tavat puuttuvat siksi koska näitä lapsia kasvttavilla aikuisilla ei ole itselläänkään niitä tapoja. X-sukupolven lapset ovat viimeisiä jotka osaavat käyttäytyä.

Tämä. Käsittämättömän tökeröön käytökseen törmää lähes päivittäin. Esimerkki: teini-ikäinen pikaruokaravintolan myyjä ei tahdo saada selvää iäkkään asiakkaan puheesta. Kun tilaus saadaan tehtyä alkaa kovaan ääneen taivastelu toiselle myyjälle kuinka SE (siis asiakas) puhui niin epäselvästi että ei mitään rajaa. Mitä h****ttiä??

Tom Pettyä siteeraten: Let me up. Ive had enough! Täältä on päästävä pois

Vierailija
434/539 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytöstapojen puute on periytyvä ominaisuus.

Vierailija
435/539 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko nähnyt millaisia vässyköitä ja oman lapsensa palvelijoita nykyvanhemmat on? Siinäpä se syy. Rajat ja rakkaus, muu ei toimi.

Vierailija
436/539 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtoehtojahan on useita, miksi lapsi ei osaa käyttäytyä:

- vanhempien sosiaaliset verkostot puuttuu jolloin ei ole käynyt vanhempien kanssa kylässä ja oppinut

- vanhemmillakaan ei ole tapoja

- vanhemmat on niin lapasia ettei lasta saa komentaa tai opastaa

Ja aika yleistä on sekin, että lapsia ei siedetä missään, heihin ei oteta kontaktia luontevasti, kukaan aikuinen ei ole kiinnostunut lapsesta kylään tullessa tai kyläillessä. Aikuiset höpöttää ja lapsi roikkuu mukana kännykän kanssa.

Vuorovaikutusta ja tapoja opitaan vuorovaikutustilanteissa, ei kännykältä...

Vierailija
437/539 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime viikonloppuna koettua: Menin paikalliseen Hesburgeriin, kassalla ei jonoa. Seison parin askeleen päässä tiskiltä ja odottelen että henkilökunnalla olisi aikaa ottaa vastaan, kun selvästi tekivät kassakoneilla jotain ylimääräisiä juttuja.

Mitä tapahtuukaan? Oikealta vierestä sujahtaa arviolta maksimissaan 10 vuotias prinsessa suoraan tiskille eteeni ja alkaa tilaamaan. Olin lähes suu auki.

Loppupeleissä teki mieli näyttää tälle kaikki-mulle-heti-nyt enkä tunne "ei" sanaa naperolle kieltä. Ravintolan päällikkö tuli toimistostaan, pakkasi tilaamani aterian henkilökohtaisesti pussiin ja ojensi sen minulle ENNEN tätä prinsessaa. Oli tainnut nähdä monitoristaan mitä oli tapahtunut. 

Vierailija
438/539 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Peruskäytöstavat puuttuvat myös monilta aikuisilta. Esim. nämä keskustelupalstojen kommentit osoittavat sen.

Osa voi täällä purkaa pahaa oloaan turvallisesti. Muutoin voivat olla hyvinkin hyväkäytöksisiä. Yllättävän paljon näkee sitä että esim. työminä ja kotiminä ovat kuin yö ja päivä. Pahimmillaan kotona hakataan Vaimoa ja töissä ollaan kuin enkeleitä (paitsi ns. kosteissa juhlissa joissa voivat nyrkit heilua).

Täällä palstalla näkee karkeasti ottaen kahdensorttisia kommentteja&vastauksia: asiallisia ja pirullisia. Jälkimmäisellä koetetaan kaikin mahdollisin keinoin säikyttää/järkyttää/nolata. Koko arsenaali käytössä sukupuolisesta suuntautumisesta etnisyyteen ja politiikkaan. Ne pitää vain ohittaa, antaa poloisten olla. Saavat kerrankin olla kiusaajan roolissa

Vierailija
439/539 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli kerran kyyneleet silmiin, kun hississä n. 90 vuotias herra nosti lakkia päästään tervehtiessään minua.

Nuorilla ei ole aavistustakaan edes tällaisen tavan olemassaolosta, enkä sitä tietenkään edes odota.

Mutta välillä tulee ikävä vanhoja hyviä aikoja, jolloin hyvät tavat olivat normaalia käytöstä ja sivistyneen ihmisen merkki. Kun edes perustavat osattaisiin, mutta täällä rynnitään, tönitään, käytetään karkeaa kieltä, tai aivan kuin ei huomattaisi että muita on edes olemassa.

Vierailija
440/539 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erään lähipiirini perheen isällä on tapana saman tien huikata tervehdys lapsen kaverille, mainiten tämän myös nimeltä, kun havaitsee tämän eteisessä. kyselee samalla, että mitä kuuluu tms. Hän on kotoisin toisesta Euroopan maasta, jossa tämmöinen on normaalia. Eli sisään tulevan vieraan voi itsekin huomioida ystävällisesti sen sijaan että kyräilisi odotellen, että sanooko se mitään. Siitä ne lapset oppii. Kannattaa kokeilla.

Olen kokeillut. Jotkut lapset eivät vain vastaa tervehdykseen.

Oman lapsen päiväkodissa on paljon tällaisia lapsia. Vaikka he tietävät kuka olen ja tervehdin heitä viedessäni oman lapsen hoitoon, he eivät vastaa mitään. Itse asiassa yksikään lapsista siellä ei ole koskaan vastannut tervehdykseen.

Eräs tuttu oli tehnyt saman havainnon samasta päiväkodista jo oman lapsensa ollessa pieni, 15-20 vuotta sitten. Päiväkodin henkilökunta on ilmeisesti pysynyt aika lailla samana, mutta suurempi vaikutus lienee silti lasten vanhemmilla. Vanhempien käytöstavattomuus näkyi jo muskarissa, missä minä ja lapseni olimme ainoita, jotka vastasivat muskarin vetäjän kiitokseen sanomalla "kiitos".