Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi niin monilta lapsilta puuttuu peruskäytöstavat?

Vierailija
10.02.2021 |

Näen paljon lapsia työssäni, mutta varsinkin jotkut lasteni kavereista ovat hyvin epäkiitollisia ja röyhkeitä.

Ei kiitetä kun saadaan kyyti harrastukseen, ei kiitetä jos saadaan ruokaa, ihan tavallista ruokaa jätetään myös syömättä ja lautanen jää pöydälle tähteineen, kommentoidaan ihan ihmeellisiä asioita (miksi teillä on niin pieni vessa tmv.)

En ymmärrä. Meillä lapset on opetettu käyttäytymään kohteliaasti muita kohtaan, esim. kiittämään ja pitämään ovea auki seuraavalle, ihan perusjuttuja. Osataan väistää pyörätiellä ja kerätään omat roskat eikä odoteta, että joku muu koko ajan palvelee.

Tästä joku vetää herneen nenään, mutta nämä tökeröimmät muksut tulevat juuri niistä "paremmista" perheistä. Yksikin ihmetteli, eikö ole vegeruokaa hänelle, lapseni tuli sanomaan että kaveri ei voi syödä että mitä nyt tehdään.

No sanoin että syö sitten vaikka perunat vaan ja laitan leipää saalatin kanssa tarjolle, ettei sitten ole nälissään.

Jotenkin tosi outoa, että minä joudun aikuisena ihmisenä "petaamaan" näille röyhkimyksille kaikkea, ettei oma lapseni kärsisi arvostelusta (haluan kuitenkin että lapsellani on nämä kaverit, sehän on itsestään selvää). Kerran joku yökyläilijä oli kysynyt, että voiko nukkua lapseni sängyssä kun patja on niin kova.

Toisen lapsemme kaveri, jonka kotona oli paljon kaikkea kurjaa meneillään on ollut kaikkein kiitollisin ylläpidosta. Aidosti kiitollinen ja kohtelias.

Mietin, onko lapsistamme tulossa nöyristeleviä ja alistuvia aikuisia. En kuitenkaan voi alkaa toisten lapsia kasvattaa, oma äitini aikoinaan ojensi veljeni kavereita ja olin kuolla häpeään.

Kommentit (539)

Vierailija
441/539 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viime viikonloppuna koettua: Menin paikalliseen Hesburgeriin, kassalla ei jonoa. Seison parin askeleen päässä tiskiltä ja odottelen että henkilökunnalla olisi aikaa ottaa vastaan, kun selvästi tekivät kassakoneilla jotain ylimääräisiä juttuja.

Mitä tapahtuukaan? Oikealta vierestä sujahtaa arviolta maksimissaan 10 vuotias prinsessa suoraan tiskille eteeni ja alkaa tilaamaan. Olin lähes suu auki.

Loppupeleissä teki mieli näyttää tälle kaikki-mulle-heti-nyt enkä tunne "ei" sanaa naperolle kieltä. Ravintolan päällikkö tuli toimistostaan, pakkasi tilaamani aterian henkilökohtaisesti pussiin ja ojensi sen minulle ENNEN tätä prinsessaa. Oli tainnut nähdä monitoristaan mitä oli tapahtunut. 

Tuo kirjoittamani iäkkään asiakkaan tapaus sattui juurikin Hesburgerilla. Itse asiassa olen ollut todistamassa useita erikoisia sattumuksia juurikin Hesburgerilla. Erään kerran itsellekin sattui että myyjä ryhtyi jostain käsittämättömästä syystä esittämään jotain komediaroolia (joku tv hahmo). Hetken katsoin ällistyneenä ja lopulta piti karjahtaa että ole hyvänen aika ihmisiksi. Täytyy olla joku ero Hesburgerin ja kansainvälisten ketjujen koulutus ja laatujärjestelmissä? Joku joka tietää vois kertoa

Vierailija
442/539 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vapaan kasvatuksen tulos!!!!!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/539 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen törmännyt vanhempiin, jotka ihan ääneen myönsivät etteivät voi kieltää lastaan. En tiedä miten he kehtaavat edes sanoa tuollaista ääneen, vaikka tuon kasvatuksen puutteen huomaa kyllä siitä lapsesta. Mitäköhän nämä vanhemmat ajattelevat lapsestaan kasvavan tuolla tyylillä

Itse häpeäisin kyllä silmät päästäni jos oma lapsi olisi kuriton ja huonokäytöksinen kakara.

Vierailija
444/539 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hah, tätä samaa ihmettelee ala-aste ikäinen lapseni :;D Ihmettelee meille kotona miten luokallaan suurin osa ei koskaan sano kiitos tai ole hyvä. Meillä on aina vaadittu käytöstapoja ja käyttäydymme itse myös vaatimallamme tavalla. Näin tavat tulee lapsillekin luonnostaan ja mallistahan ne oppii erityisen hyvin. Ei ole iso homma kotona sanoa kiitos toiselle ja ole hyvä välillä kun annetaan toiselle jotain. Nämä auttavat sitten aikuisiällä sosiaalisissa tilanteissa. Helpompi sujahtaa uuteen porukkaan, uusiin työpaikkoihin jne. kun perus käytöstavat tulevat miettimättä. 

Vierailija
445/539 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi, mutta varmaan keksit vastauksen itsekin? Niitä ei ole opetettu? Ei nyt millään pahalla, mutta tarvitseeko kysyä asiaa, johon on ilmiselvä vastaus?

Vierailija
446/539 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuli kerran kyyneleet silmiin, kun hississä n. 90 vuotias herra nosti lakkia päästään tervehtiessään minua.

Nuorilla ei ole aavistustakaan edes tällaisen tavan olemassaolosta, enkä sitä tietenkään edes odota.

Mutta välillä tulee ikävä vanhoja hyviä aikoja, jolloin hyvät tavat olivat normaalia käytöstä ja sivistyneen ihmisen merkki. Kun edes perustavat osattaisiin, mutta täällä rynnitään, tönitään, käytetään karkeaa kieltä, tai aivan kuin ei huomattaisi että muita on edes olemassa.

Mistähän johtuu että merten takana tavat ovat hieman erilaiset? Siellä ikävä kyllä on myös lasten fyysinen kuritus tyypillisempää. Mutta jokatapauksessa, jos amerikkalainen nuori kohtaa esimerkiksi vanhuksen, hän melko varmasti käyttäytyy kunnioittavasti siinä missä suomalainen nuori on joko hölmistynyt tai alkaa vääntämään vitsiä (tai pahempaa).

Luulen että syy on yhteiskunnassa. Yhdysvalloissa on oltava myyvä ja sosiaalinen pärjätäksesi edes välttävästi. Jo äidinmaidossa saadaan perusoppimäärä siitä mistä leipä tulee ja kuka palkkasi maksaa ja että ilman palkkaa sinua ei ole olemassa. Ja että ystäviä on oltava, paljon, he voivat olla kirjaimellisesti elintärkeitä jossain vaiheessa elämää ja uraa. Täällä härmässä sensijaan millään ei ole mitään väliä. Voit olla lahjaton, laiska ja huonokäytöksinen ja silti parkua polleana että mulle kans. Koska jokainen on ihan yhtä arvokas:-)

Vierailija
447/539 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun tytärpuoli ei osaa käyttäytyä. Se johtuu siitä, ettei hänen yksinhuoltajaisänsä ole sille opettanut niitä eikä myöskään vaatinut. Ei se moikkaa jos meille tulee vieraita. Kylässä kiukuttelee ja jankkaa koska lähdetään. Ei sano kiitos oikeastaan koskaan. Anteeksi pyytää kun pyytää pyytämään, silloinkin silmiään pyöritellen et "sori vaa". En ota sitä enää mukaan kyläilemaan vanhemmille sukulaisille, en vaan kehtaa.

Isä ei opeta eikä vaadi kun "se nyt vaan on tollanen.."

Normaali lapsi. Mitä sitä nyt alistamaan ja pakottamaan sun tai muiden tavoille.

Jos keskiluokkaisia tapoja haluaa markkinoida ja tyrkyttää muille, niin tuskin alistaminen ja syyllistäminen on hyviä keinoja.

Silloin ei varmasti koskaan halua sanoa halkaistua sanaa munapäille.

Se on suora merkki sulta tytölle että sun mielestä se on juntti ja häntä pitää rangaista, kun ei tottele sun kultuurin käytöstapoja.

Sä alistat sitä. Lapsen isänä ottaisin sut tiukkaan puhutteluun.

Eikö sulla ole yhtään tunneälyä? Ei se lapsi ole mikään tyhmä.

Mistä lähtien huonot käytöstavat on kulttuuria?

Vierailija
448/539 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne tavat puuttuvat siksi koska näitä lapsia kasvttavilla aikuisilla ei ole itselläänkään niitä tapoja. X-sukupolven lapset ovat viimeisiä jotka osaavat käyttäytyä.

No jaa. Katselen itse paljon työssäni x-sukupolven kasvatuksen tuloksia.

Vierailija
449/539 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska aikuiset on kokolailla minäminäminä-porsaita nykyään. Keltä ne lapset niitä käytöstapoja mka oppisivat?

Siihen nähden sanoisin, että paremmin lapset käyttäytyy kuin keski-ikäiset. Ihan vielä ei kuitenkaan useimmilla kantti kestä siihen oman etuoikeutuksen tuomaan röyhkeyteen.

Tämä. Väkisin pakotetaan toinen valmiiksi ylibuukatulle saastuneelle pallolle kuolemaan, vain ettei itse joutuisi myöhemmin katumaan.

Vierailija
450/539 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koti kasvatus puuttuu

Vierailija
451/539 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös päiväkodissa voisi ohjaajat siinä työnsä ohessa opettaa lapsille jotain tapoja, esim. vaatia kiittämään

kun jotain annetaan.  Samoin kohteliaisuutta ja kaunista puhettamuutoinkin.

Vierailija
452/539 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukematta ketjua kysyn, miksi monilta vanhuksilta puuttuu käytöstavat, siis täysin? Tapaan työssäni (puistojen hoitaja) jatkuvasti ihmisiä, jotka ns. hyppäävät silmille ilman ennakkovaroitusta, ja he ovat poikkeuksetta vanhoja vähintään eläkeikäisiä. Saan kuunnella silmitöntä huutoa ja vihaa, koska teen työni (milloin lehtien haravointi tai puhallus, roskien keruu, koiranpaskojen siivous, jne...) päin persettä. Ennen kaikki tehtiin kuulemma oikein ja paremmin.

Ok, olen ollut muutaman kerran poliisikouluttajan pitämässä itsepuolustuskoulutuksessa, jossa tämä mustan vyön karateka kertoo meille, että älä puolusta itseäsi (siihen ei viranhaltijalla ole kuulemma oikeutta) vaan juokse karkuun ja sitten kun juoksultasi kerkeät, soita hätäkeskukseen. Ja tuleeko poliisi, EI TULE! Ei ole koskaan vielä tullut.

Ei nuoret häiriköi, ne on vanhukset, jotka on vaarallisia.

Vierailija
453/539 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoret vanhemmat ei osaa/uskalla komentaa lapsia. Ei opeteta käytöstapoja kun oletetaan jonkun muun opettavan. Läheltä nähtyä...

Vierailija
454/539 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan jos vanhemmiltakin puuttuu..sain tässä taas todistaa yhtä 'aikuista' ,kun joku ihminen ei miellytä,se näytetään selvästi, ignoorataan,sille ilkeillään,kun toinen sattuu olemaan eri mieltä jostain asiasta,niin aikuinen ihminen käyttäytyy kuin lapset hiekkalaatikolla,minä-minä-minä vaan ja minun jutut ja minun elämä on sitä oikeaa elämää,jos joku uskaltaa elää omaansa,sille suututaan ja se heivataan heti pois,kun sinulla vääränlainen elämä,etkä miellytä etkä nuoleskele minua...no kyseessä lapsellinen aikuinen,mutta kuitenkin kun aikuisia jo ollaan,peruskäytöstavat ja muiden huomioonottaminen pitäis kyllä hallita

Vierailija
455/539 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

MOT

Vierailija
456/539 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niissä ns. paremmissa perheissä mennään kaikkein eniten muodin mukaan mitä tulee kasvatukseen. Eli teki lapsi mitä vaan, niin ei siitä seuraa lapselle kuin sanoitusta. Jolloin lapsi oppii, että oman edun pystyy asettamaan toisten edun edelle ilman, että se sattuu omaan nilkkaan.

Eli tarkoitat, että hänelle kerrotaan miten pitää käyttäytyä? Mitä muuta pitäisi seurata? Jokin rangaistus, esimerkiksi kotiaresti? Älä nyt vaan sano, että ruumiillinen kurittaminen?!

Vierailija
457/539 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa hyvin monelta aikuiseltakin sosiaaliset taidot on täysin hukassa.

Tämä. Hyvin käyttäytyvien vanhempien lapsetkin yleensä käyttäytyvät hyvin.

Vierailija
458/539 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on näkökantaharha. Nämä lapset eivät menestyvien vanhempiensa mielestä ole huonosti käyttäytyviä, vaan rohkeita ja sosiaalisia oman etunsa ajajia. Osoittavat röyhkeydellä heikommille näiden paikan.

Näyttää toimivan hyvin. Näille tarjoillaan kaikkea eikä kehdata käskeä ja vielä tervehditäänkin vaikkeivät vastaa.

Pitäisi antaa samalla mitalla takaisin.

Vierailija
459/539 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset oppii aikuisilta.

Vierailija
460/539 |
28.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukematta ketjua kysyn, miksi monilta vanhuksilta puuttuu käytöstavat, siis täysin? Tapaan työssäni (puistojen hoitaja) jatkuvasti ihmisiä, jotka ns. hyppäävät silmille ilman ennakkovaroitusta, ja he ovat poikkeuksetta vanhoja vähintään eläkeikäisiä. Saan kuunnella silmitöntä huutoa ja vihaa, koska teen työni (milloin lehtien haravointi tai puhallus, roskien keruu, koiranpaskojen siivous, jne...) päin persettä. Ennen kaikki tehtiin kuulemma oikein ja paremmin.

Ok, olen ollut muutaman kerran poliisikouluttajan pitämässä itsepuolustuskoulutuksessa, jossa tämä mustan vyön karateka kertoo meille, että älä puolusta itseäsi (siihen ei viranhaltijalla ole kuulemma oikeutta) vaan juokse karkuun ja sitten kun juoksultasi kerkeät, soita hätäkeskukseen. Ja tuleeko poliisi, EI TULE! Ei ole koskaan vielä tullut.

Ei nuoret häiriköi, ne on vanhukset, jotka on vaarallisia.

Voi johtua vaikkapa Alzheimerin taudista. Se saa monet aggressiiviseksi. Persoonallisuus muuttuu ihan hämmästyttävällä tavalla. Ennen niin diplomaattisesta ja huomaavaisesta ihmisestä kuoriutui solvauksia syytävä, jatkuvaa mäkätystä ja valitusta pitävä ihmishirviö, että en voi samaksi enää tuntea. Ja tämä henkilö on vielä omillaan asuva aktiivisestI elävä vanhus, josta ei päälle päin näe minkään olevan vialla.