Miksi vihaat ujoja ihmisiä?
Kommentit (120)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En vihaa, mutta en pidä siitä että pitäisi saada erivapauksia vaikka töissä, tai ei käyttäydytä normaalisti ja kohteliaasti kun on niin ujo. Eli on pystyttävä toimimaan niinkuin aikuiset vaikka kuinka olisi ujo.
Pitkä on pitkä. Kalju on kalju. Ujo on ujo. Tietysti käytöstapoja pitää olla kaikilla, mutta rohkeammaksi on vaikea muuttua.
Kyllä se vaan täytyy sen verran uskaltaa että vastaa kun puhutellaan, töissä ei jää jumittamaan kun ei uskalla kysyä jne. Suomessa liikaa hyväksytään ujoutta, lasten ei tarvitse edes yrittää rohkaistua ja vaikka tervehtiä vieraita, kaikki vaan kuitataan sillä ujoudella.
No mutta miksi tämä ujous on ongelma? Kuvaamasi kaltaiset jutut on tuollaisia käytännön juttuja, ja toki niiden soisi sujuvan. Mutta yleisesti, miksi ei voisi olla ujo ja hiljainen, mitä se ihminen siitä saisi jos hänen perusolemuksensa ei muuta kaipaa?
Vierailija kirjoitti:
Tosi vihamielisiä ainakin ujot täällä, löytysköhän se vastaus siltä suunnalta.
Minä olen yksi niistä vihamielisistä. En ole ujo enkä edes introvertti mutta ketuttaa joidenkin puheliaiden asenne hiljaisia kohtaan.
Suomalaiset ovat maailmalla tunnettuja sisäänpäin lämpiävästä luonteesta ja silti omiaan täytyy täällä tallata hiljaisuuden takia. En ymmärrä.
Minä pidän ujoista ihmisistä. Monia ujoja yhdistävä asia on muiden ihmisten rajojen kunnioittaminen. Ovat usein keskitasoa älykkäämpiä. Nyky- yhteiskunta tuntuu suosivan ekstrovertteja aivan liikaa. Röyhkeys ja itsensä tykö tuominen ei ainakaan minua miellytä.
En vihaa, olen itsekin jossain määrin ujo.
Ap:llä on paha olla. On itse vain hyvin epävarma (varmaan nuori aloituksista päätellen). Pari ensimmäistä vastausta ovat aina hänen omiaan. Kykkii palstalla päivät pitkät etsien oikeutusta omille sisäisille ongelmilleen ja vihalleen (kirjoitustyylin ja aloitukset tunnistaa). Taitaa vain inhota itse itseään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En vihaa ujoja enkä introvertteja. Ärsyttäviä ovat ekstrovertit hölöttäjät, jokapaikanhöylät.
Onko se sitten jotenkin enemmän hyväksyttävämpää?
Ei mutta usein nuo "hölöttäjät" ovat hiljaisia useammin kiusaajia. Vai kuinka usein olet törmännyt ujoon kiusaajaan? -eri
Ujous ei tarkoita sitä, etteikö ihminen voisi olla myös ilkeä. Minulla oli yläasteella ujo kaveri, joka usein kahden kesken nälvi ja piikitteli minua. Olin meistä kahdesta ulospäinsuuntautuneempi ja itsevarmempi, vaikka en supersosiaalinen saati suosittu ollutkaan. En tiedä, oliko hän kateellinen vai eikö hän muuten vain pohjimmiltaan pitänyt minusta. Hänen kanssaan oli mahdotonta ottaa mitään tällaisia vakavampia asioita puheeksi, koska hän joko väänsi ne vitsiksi tai sulkeutui kokonaan.
Ihan yhtä paljon kuin kaikki puheliaat ekstrovertit eivät ole kiusaajanarsisteja, niin ujotkaan eivät kaikki ole päähänpotkittuja enkeleitä. Äänekkäämpien ja esillä enemmän olevien harjoittama kiusaaminen havaitaan paljon paremmin, joten siitä voi syntyä se mielikuva, että kaikki kiusaajat olisivat ekstrovertteja suupaltteja.
Huom. en sanonut missään vaiheessa että "kaikki ekstrovertit olisivat kiusaajia" enkä puhunut mitään narsismistakaan. Käytin sanaa "useammin" ja olen edelleen tuota mieltä.
Lisäsit kuitenkin viestisi loppuun kysymyksen "Vai kuinka usein olet törmännyt ujoon kiusaajaan?". Pari kirjoittajaa päätti sitten vastata tuohon ja jakaa kokemuksensa siitä, että heitäkin valitettavasti löytyy. Viestien sanavalinnat eivät muuten aina ole suorassa yhteydessä siihen, mitä joku toinen kirjoittanut eikä niitä kannata ottaa kirjaimellisina viittauksina tai tulkintoina.
Tiedän että heitä löytyy mutta kuinka usein suhteessa puheliaisiin kiusaajiin. Se oli pointtini.
Ala ja ylä-asteella en tykännyt luokkani nörttitytöistä koska kukaan niistä ei ollut kiinnostunut viivyttämään / harhauttamaan opettajaa jonkun keskustelun kautta jotta ei tarvitsisi tehdä niitä "oikeita" tehtäviä.
Koulu oli minulle paikka jossa pystyin olemaan sosiaalinen (koulun ulkopuolella ei ollut kavereita taikka harrastuksia), joten ärsytti jos koko tunti oli pelkkää kilttinä hiljaa istumista. Koulu on mielestäni kavereita varten, ei opiskelun.
Ujoissa ihmisissä ei ole mitään vikaa, mutta kyllä jo ala-asteella koulussa täytyy pystyä pitämään esittelyjä / debatteja luokassa. Amerikassa tätä painotetaan jo päiväkodissa jolla on minun mielestäni vain positiivisia vaikutuksia varsinkin (vanhempana) työelämässä. Ujoudesta ei pääse koskaan "eroon", mutta sitä voi yrittää mitigoida jos tarvitsee rohkeutta työssään esimerkiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo niinpä. Raivotaan että miksi heille edes pitää tulla puhumaan, vaikka puhuminen ja yhteydenpito on normaalissa elämässä tapa osoittaa välittämistä. Yhtään yksinäiseltä vaikuttavaa en taida lähestyä enää koskaan, kerran hyväkin ele otetaan suurena loukkauksena.
Ei kannata vielä lannistua. Tänne kirjoittavat "ujot", "introvertit" ja "oman tien kulkijat" ovat lähinnä ongelmaisia ihmisvihaajia, joilla on mustavalkoinen tapa ajatella ja jotka jakavat ihmiset herkästi hyviin ja pahoihin. Kuten tässä ujo = hyvä ja ulospäinsuuntautunut = paha. Ikävää, että he omalla negatiivisuudellaan luovat vääriä käsityksiä ujoista ja/tai introverteista ihmisistä. Tosielämässä moni ujo varmasti arvostaa tuollaista elettä tai vaikka spontaania sähköpostia/puhelinsoittoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo niinpä. Raivotaan että miksi heille edes pitää tulla puhumaan, vaikka puhuminen ja yhteydenpito on normaalissa elämässä tapa osoittaa välittämistä. Yhtään yksinäiseltä vaikuttavaa en taida lähestyä enää koskaan, kerran hyväkin ele otetaan suurena loukkauksena.
Ei kai sitä loukkauksena oteta, sille ei vain nähdä niin tarvetta, jutustelulle siis?
Mietin vain että se tarve taitaa olla sinulla, ja sä tunnut suuttuvan jos muut eivät sinua huomioikaan kuten haluat?
Vierailija kirjoitti:
Ujoja vihataan koska uhot ovat älykkäämpiä kuin aina äänessä olevat lörppäsuut. Ujot näkevät kaikkien läpi. Ujon ei tarvitse tuoda itseään esiin kovaan ääneen tai haukkua pystyy idioottina pitämiään ihmisiä. Ujot ovat kaikessa vain yksinkertaisesti fiksumpia.
Tämä on juuri sitä ylimielisyyttä. Asetutaan muiden yläpuolelle. Luultavasti jokin defenssi, mutta ylimielistä joka tapauksessa.
En vihaa? Eiköhän täällä Suomessa äänekkäitä ihmisiä yleisesti katsota pahemmalla.
Minä pidän ujoista koska antavat ihmisten keskittyä ja miettiä asioista. Kokemukseni mukaan heillä on myös tosi hyvät käytöstavat.
MUNATTOMAT KIUSAAJAT EI ITSE USKALLA OLLA OMIA ITSEJÄÄN, JOTEN VIHAAVAT HEITÄ JOTKA USKALTAVAT.
HYI OKSENNUS MITÄ IHMISIÄ.
Suomessa oikeasti voi elää ja kasvaa aikuiseksi ilman että puhuu muille kuin vanhemmilleen ja ehkä opettajalle, ”kun se on niin ujo”. Se ei ole mitenkään ihailtavaa tai älykkyyden merkki vaan sosiaalinen vamma.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa oikeasti voi elää ja kasvaa aikuiseksi ilman että puhuu muille kuin vanhemmilleen ja ehkä opettajalle, ”kun se on niin ujo”. Se ei ole mitenkään ihailtavaa tai älykkyyden merkki vaan sosiaalinen vamma.
Eikö sinulla ole yhtään logiikkaa?
Erilaisuus ei ole sosiaalinen vamma, muiden vihaaminen on vamma ja sairaus.
Itse en erityisemmin pidä ihmisistä jotka ovat suuna päänä joka paikassa, sähläävät ja puuttuvat muitten asioihin. En tarkoita puheliaita ihmisiä, pidän heistä myös. Tarkoitan ihmisiä jotka sähläävät kaikkien asioissa. Ujot antaa olla rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai sitä loukkauksena oteta, sille ei vain nähdä niin tarvetta, jutustelulle siis?
Mietin vain että se tarve taitaa olla sinulla, ja sä tunnut suuttuvan jos muut eivät sinua huomioikaan kuten haluat?
Mikäs tarve minulla olisi? Minulla on elämässäni kyllä läheisiä, joilta saan huomiota ja välittämistä ihan tarpeeksi. Ystäviä, sisaruksia, sukulaisia, parisuhde ja lemmikkejä.
Olen luonteeltani vain empaattinen enkä halua nähdä muiden kärsivän. Enpä vain ole aiemmin tajunnut että minun hyvää tarkoittava eleeni vain lisääkin toisten ihmisvihaa ja tuskaa entisestään.
Vihaat minua koska keskityn työhöni ja omiin asioihini, en sinuun?
Saanko minäkin vihata sinua koska et tee asioita MINUN hyväkseni?? 😂
Itsekeskeisyyden huippu.
Minä oon pieni nätti ja ujohko, ja tiedän että varsinkin isot ja lihavat muijat ei siedä mua, hyttyseksi sanoi yksi. Eivät väistä oviaukossa, katsovat yli, mennä tömistelevät niin että lattia notkuu ja saattaa ohimennen tulla kyynärpäästä niskaan tai astutaan varpaille. Vaikuttavat kömpelöiltä. Tömistelijät. Kovaäänisiä tietenkin. Lapselleni selostettiin että ootku äitis Takapenkin Taavi, pitäis olla Etupenkin EEmeli. Ja mä että Whaat? Miksei ihminen saa olla ujo, varsinkin lapsi. Tömistelijät haluaa että kaikki meluaa eikä kukaan ajattele, paitsi se laumanjohtajatömistelijä. En mäkään kyllä tykkää ylipainoisista möykkääjistä jotka arvostelevat toisia. Terkuin Introverttipertti
Lisäsit kuitenkin viestisi loppuun kysymyksen "Vai kuinka usein olet törmännyt ujoon kiusaajaan?". Pari kirjoittajaa päätti sitten vastata tuohon ja jakaa kokemuksensa siitä, että heitäkin valitettavasti löytyy. Viestien sanavalinnat eivät muuten aina ole suorassa yhteydessä siihen, mitä joku toinen kirjoittanut eikä niitä kannata ottaa kirjaimellisina viittauksina tai tulkintoina.