Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi vihaat ujoja ihmisiä?

Vierailija
10.02.2021 |

Mistä se sinulla johtuu?

Kommentit (120)

Vierailija
101/120 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa oikeasti voi elää ja kasvaa aikuiseksi ilman että puhuu muille kuin vanhemmilleen ja ehkä opettajalle, ”kun se on niin ujo”. Se ei ole mitenkään ihailtavaa tai älykkyyden merkki vaan sosiaalinen vamma.

Tämä ei pidä paikkaansa. Ujous ja sosiaalisten taitojen puute eivät ole sama asia.

Vierailija
102/120 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa oikeasti voi elää ja kasvaa aikuiseksi ilman että puhuu muille kuin vanhemmilleen ja ehkä opettajalle, ”kun se on niin ujo”. Se ei ole mitenkään ihailtavaa tai älykkyyden merkki vaan sosiaalinen vamma.

Et itsekään vaikuta olevan sosiaalisesti älykäs ihminen. Sosiaaliseen älykkyyteen liittyy myös empatiakyky ja erilaisuuden ymmärtäminen. Vihan lietsominen ei kieli sosiaalisista taidoista. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/120 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei pidä paikkaansa. Ujous ja sosiaalisten taitojen puute eivät ole sama asia.

Ei välttämättä, mutta monesti ujous aiheuttaa sosiaalisten taitojen kehittymättömyyttä. 

Vierailija
104/120 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En vihaa, mutta usein vaikuttaa, että he luulevat olevansa parempia kuin muut. Muut porukassa juttelevat, he vain ovat. Kuin heillä olisi oikeus siihen.

En ole kyllä tämän kaltaista rimanalitusta hetkeen lukenu.

Vierailija
105/120 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En vihaa, mutta usein vaikuttaa, että he luulevat olevansa parempia kuin muut. Muut porukassa juttelevat, he vain ovat. Kuin heillä olisi oikeus siihen.

"Jos ei oo sanottavaa ni oo v***u hiljaa, tukit mun korvat turhalla paskalla" ei mulla muuta.

Vierailija
106/120 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole kyllä tämän kaltaista rimanalitusta hetkeen lukenu.

Joo, mistä näitä muiden määräilijöitä oikein tulee.

Eivätkä itse ollenkaan tajua kuinka sekaisin ovat. 🤷

Vierailija
107/120 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en vihaa ketään mutta en ymmärrä suomalaisia ihmisiä, miksi ei haluta kommunikoida muiden kanssa esim. kahvilassa tai lounasravintolassa.

Vierailija
108/120 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosi vihamielisiä ainakin ujot täällä, löytysköhän se vastaus siltä suunnalta.

Joo niinpä. Raivotaan että miksi heille edes pitää tulla puhumaan, vaikka puhuminen ja yhteydenpito on normaalissa elämässä tapa osoittaa välittämistä. Yhtään yksinäiseltä vaikuttavaa en taida lähestyä enää koskaan, kerran hyväkin ele otetaan suurena loukkauksena.

Ei kai sitä loukkauksena oteta, sille ei vain nähdä niin tarvetta, jutustelulle siis? 

Mietin vain että se tarve taitaa olla sinulla, ja sä tunnut suuttuvan jos muut eivät sinua huomioikaan kuten haluat? 

Mikäs tarve minulla olisi? Minulla on elämässäni kyllä läheisiä, joilta saan huomiota ja välittämistä ihan tarpeeksi. Ystäviä, sisaruksia, sukulaisia, parisuhde ja lemmikkejä.

Olen luonteeltani vain empaattinen enkä halua nähdä muiden kärsivän. Enpä vain ole aiemmin tajunnut että minun hyvää tarkoittava eleeni vain lisääkin toisten ihmisvihaa ja tuskaa entisestään.

No mutta, tuo on ystävällistä. Ja sitten jos huomaat että toinen ei olekaan niin halukas juttelemaan, niin mikäs ongelma tässä on? Sille sun lähestymisellesi ei ole tarvetta, ja toisaalta sulla on läheisiä omasta takaa. Vähän kuin olisit kysynyt joltain että autanko lastenvaunujen kanssa bussista noustessa, hän vastaa että ei kiitos, saan nämä itse paremmin. 

Että ei ne välttämättä kärsi. 

Vierailija
109/120 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä oon pieni nätti ja ujohko, ja tiedän että varsinkin isot ja lihavat muijat ei siedä mua, hyttyseksi sanoi yksi. Eivät väistä oviaukossa, katsovat yli, mennä tömistelevät niin että lattia notkuu ja saattaa ohimennen tulla kyynärpäästä niskaan tai astutaan varpaille. Vaikuttavat kömpelöiltä. Tömistelijät. Kovaäänisiä tietenkin. Lapselleni selostettiin että ootku äitis Takapenkin Taavi, pitäis olla Etupenkin EEmeli. Ja mä että Whaat? Miksei ihminen saa olla ujo, varsinkin lapsi. Tömistelijät haluaa että kaikki meluaa eikä kukaan ajattele, paitsi se laumanjohtajatömistelijä. En mäkään kyllä tykkää ylipainoisista möykkääjistä jotka arvostelevat toisia. Terkuin Introverttipertti

Tömistelijä oli hyvä kuvaus! 

Joskus tulee olo, että sellainen lauman keskipiste haluaa juuri sitä yleisöä itselleen. Ei ole niinkään väliä miltä heistä tuntuu, mutta kunhan kannattelevat.  Kauhean surullista jos tuo on edellytys omalle hyvinvoinnille. 

Vierailija
110/120 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiusaaja vihaa/on kateellinen sitä/siitä mitä alitajuisesti ihannoi toisessa ja huomaa itsellään olevan puutetta kyseisellä alueella. Näin epäilen.

Siinäkin on rajansa, mitä projektiolla voi selittää. Etenkin jos sitä selitystä ei käytetä oman porukan maladaptiivisiin asenteisiin ikinä. 

Vierailija
111/120 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ujon kanssa on vaikea keksiä puhumista ja tulee semmonen vaivaantunu olo, en inhoa, mutta seurassa on vähän vaikeeaa olla

Just tätä piirrettä ihmettelen joissakin ihmisisissä.

Onko pakko puhua jos ei ole mitään asiaa?

Onko pakko olla äänessä jos on toinen ihminen on vierellä?

Onko parempi puhua tyhjää kuin olla vaan?

Onko vaikeaa vain olla? Jos, niin miksi et osaa vain olla?

Pakenetko omia ajatuksiasi oman äänesi alle?

Itse olen introvertti ja tykkään olla omissa oloissani, mutta kyllä on aika paljon tilanteita, joissa on epäkohteliasta olla puhumatta ja se tyhjänkin puhuminen on parempaa kuin ignoorata se toinen henkilö kokonaan. 

Esim. mikä tilanne on sellainen? Miksi maailma on rakennettu ekstroverttien mukaan? Miksi ei muka ole ok olla hiljaa?

Minä nautin toisen hiljainen ihmisen seurasta. Ei ole paineita miettiä tyhjiä puheenaiheita vain kohteliaisuuden takia. Samanhenkisyys yhdistää. Kumpikaan ei moiti toista ja ymmärrys on molemminpuolista.

Nykymaailma on liian tuomitseva. Ole sitä, ole tätä. Älä ole kuitenkaan oma itsesi liikaa.

No mieleen tulee nyt vaikka tällaisia tilanteita:

- Olet treffeillä. Kyllä itsellä ainakin mielenkiinto lopahtaisi äkkiä jos toinen ei kertoisi mitään itsestään eikä olisi kiinnostunut kysymään mitään minun elämästäni.

- Haluat saada uusia ystäviä. Sama pätee tähän kuin yllä.

- Tapaat kumppanisi perheen ensimmäistä kertaa. 

- Teet yhteistyöprojektia muutaman kollegan kanssa, keskustelette mikä olisi seuraava askel projektin suhteen. Liiallinen ujous voi estää jopa etenemisen työuralla.

- Naapuriisi on muuttanut henkilö toisesta kaupungista, hän kysyy sinulta minkalaista elämä on tässä kaupungissa ja pyytää neuvoja vapaa-ajan viettoon.

Onhan näitä vaikka millä mitalla. Ei kaikkien tietenkään tarvitse olla ekstroverttejä, mutta ei ujouttakaan kannata glamorisoida. Harva ihminen pystyy sosiaalisia tilanteita välttämään koko elämäänsä ja pahimmassa tapauksessa ujous johtaa jopa syrjäytymiseen. Itse olin nuorena hyvinkin ujo, mutta olen oppinut pitkälti pois siitä ja kyllä elämä on itsellekin paljon helpompaa kun uskaltaa sanoa omat mielipiteensä.

Vierailija
112/120 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En vihaa, mutta en pidä siitä että pitäisi saada erivapauksia vaikka töissä, tai ei käyttäydytä normaalisti ja kohteliaasti kun on niin ujo. Eli on pystyttävä toimimaan niinkuin aikuiset vaikka kuinka olisi ujo.

Ujo voi tervehtiä ja olla ystävällinen, mutta se saattaakin sitten jäädä siihen. Eihän ujous ole sama asia kuin että ei ole käytöstapoja.

Ja ongelmahan juuri on siinä, että kun ujo ihminen ei oikein voi itselleen mitään ja on vaikea muuttua joksikin mitä ei ole.

Mutta kaikkien muiden pitää muuttua siinä ympärillä? Ja ei, ei missään nimessä ole ylimielisyydestä kysymys hiukkaakaan, koskaan? 

Vierailija
113/120 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En vihaa, mutta en pidä siitä että pitäisi saada erivapauksia vaikka töissä, tai ei käyttäydytä normaalisti ja kohteliaasti kun on niin ujo. Eli on pystyttävä toimimaan niinkuin aikuiset vaikka kuinka olisi ujo.

Ujo voi tervehtiä ja olla ystävällinen, mutta se saattaakin sitten jäädä siihen. Eihän ujous ole sama asia kuin että ei ole käytöstapoja.

Ja ongelmahan juuri on siinä, että kun ujo ihminen ei oikein voi itselleen mitään ja on vaikea muuttua joksikin mitä ei ole.

Mutta kaikkien muiden pitää muuttua siinä ympärillä? Ja ei, ei missään nimessä ole ylimielisyydestä kysymys hiukkaakaan, koskaan? 

Ohis, mutta ei kai siitä ole kysymys että joku muuttuu tai muut muuttuvat. 

Itse ainakin ajattelen, että kaikki voivat hieman tulla vastaan, jos esim työoloista on kyse. Ei töissä viihtyminen saisi olla siitä kiinni, että kaikkien on pidettävä ryhmäytymisestä ja asioiden jakamisesta. Niin voi tehdä, mutta asiat on pystyttävä hoitamaan tietenkin ilmankin. Ei luottamuksen syntyminen voi olla tuollaisesta kiinni. 

Vierailija
114/120 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ujo ja ylimielinen ei ole sama asia. Tuntuu vähän että jotkut haluavatkin nähdä ujot huonossa valossa.

Ujo jännittää ja pelkää puhumista. Ylimielisellä ei tätä jännitettä ole.

Ylimielisyys on pelkoreaktio. Ujolle mikään ei ole helpompaa kuin parantaa omaa oloaan paheksumalla muita siitä, miksi eivät ymmärrä. Juututaan lapsenomaisuuteen, mutta teiniasenteella.

Se on hassua, että samaan aikaan ujo voi paheksua moottoriturpaa siitä, että tämänkin käytös on pelkoreaktio. Ja huutaa, että muut projisoivat. 

Ihanteellisessa maailmassa kaikki olisivat lempeämpiä ja ymmärtäväisiä toistensa pelkoa kohtaan. Mutta myös ymmärtäisivät, että rohkeuskaan ei ole tietylle porukalle rajattu ominaisuus vaan valintakysymys, joka päivä. Onko rohkeampi se, joka ei mitään pelkää, vaiko se, joka päättää toimia pelkonsa vähentämiseksi. Kyllä, jokaisen pitää pyrkiä rohkeutta kohti omassa elämässään. Itsensä ja muiden vuoksi.

Vierailija
115/120 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis, mutta ei kai siitä ole kysymys että joku muuttuu tai muut muuttuvat. 

Itse ainakin ajattelen, että kaikki voivat hieman tulla vastaan, jos esim työoloista on kyse. Ei töissä viihtyminen saisi olla siitä kiinni, että kaikkien on pidettävä ryhmäytymisestä ja asioiden jakamisesta. Niin voi tehdä, mutta asiat on pystyttävä hoitamaan tietenkin ilmankin. Ei luottamuksen syntyminen voi olla tuollaisesta kiinni. 

No, tuossa ilmiössä taitaa olla kysymys amerikkalaisuuden ihannoimisesta. Vaikka sielläkin ymmärretään, että tuollainen työilmapiiri on teeskentelyn ja pelon pesä. Tulee mieleen se sarja jonka nimeä en muista, pääosassa Laura Dern. 

Mutta muuttumaanhan muita siinä vaaditaan, jos väitetään että itse ei voi eikä edes pidä yrittää muuttua yhtään ja muiden käytös ja asenne ja myös luonne ovat perinjuurin väärät. Lasta on yritetty rohkaista väkisin sen sijaan että olisi autettu tämän maailmaa avartumaan ja tuettu prosessissa. Ja sitten asenne jää päälle vihamielisyydeksi kaikkea muutospainetta vastaan. Eli muita ihmisiä kohtaan. 

Vierailija
116/120 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosi vihamielisiä ainakin ujot täällä, löytysköhän se vastaus siltä suunnalta.

Eivät ole sen vihamielisempiä kuin heitä haukkuvat ovat. Monet ujot jäävät työttömiksi tai tulevat työkyvyttömiksi koska heitä ei hyväksytä. Sitäkö haluatte?

Vierailija
117/120 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En vihaa mutta ovat tylsää seuraa. Kaikki vastuu tutustumiseen on toisella ja vaikka miten yrität niin parhaassa tapauksessa toinen ei saa yhtä sanaa pidempää lausetta suustaan. Lapsena vielä meni mutta aikuisena pitäis sen verran osata itsensä kanssa toimia että saa suunsa auki jos ihmissuhteita haluaa luoda.

Ehkä he eivät halua luoda ihmissuhteita. Varsinkaan päällepäsmärien kanssa.

Sitten ei varmaan kannata netissä itkeä miksei kukaan pidä ja miten on yksinäinen.

Tuohan ei aiheeseen liittynyt mitenkään. 

Enemmän on netissä nähnyt sitä, että toi ei keskustele _mun_ kanssani, yhyy. 

Mun teoriani on että ujoja vaan pidetään uhkina, koska eivät jaa asioitaan tai päästä lähelleen. Eiks kukaan ajattele oikeasti mitään, menee vaan jollain miljoona vuotta vanhalla laumakäyttäytymismallilla edelleen eteenpäin? 

t nro 37

Ei miljoona vuotta vanhoja käyttäytymismalleja pysty tai edes tarvitse yrittää muuttaa, niillä on tehtävänsä. Päin vastoin, jos niitä yritetään kovasti peitellä ja häivyttää, saadaan vain hämmennystä aikaan ilman mainittavia hyötyjä. Sellaiset muutokset joita toivotaan tapahtuvaksi yleisesti yhteiskunnallisen ilmapiirin parantamiseksi ovat ennemminkin paluuta sinne laumakäyttäytymismallin suojiin. Eli luonnollisempaan tilanteeseen, jossa keskenään asioivat ihmiset pääsääntöisesti tuntevat toisensa, ja hyvin. Jolloin ujo ei erityisemmin herätä huomiota, hänen asiansa ovat ihan riittävästi tiedossa muutenkin koska hänen historiansa ja laatunsa on tunnetaan. Ne asiat, jotka hänen kanssaan eivät hoidu, joko hoidetaan muuten tai jätetään hoitamatta. Eikä ujous myöskään pääse niin pahaksi, koska ympärillä on vain tuttuja. 

Vierailija
118/120 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täh? Mistä oot tollasta saanut päähäsi? En tietenkaan vihaa ujoja ihmisiä.

Vierailija
119/120 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ainakin on ylimielisiä ihmisiä pilvin pimein.

Vierailija
120/120 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ujon kanssa on vaikea keksiä puhumista ja tulee semmonen vaivaantunu olo, en inhoa, mutta seurassa on vähän vaikeeaa olla

Samaa mieltä tämän kanssa. Keskusteluissa kaipaan vuorovaikutteisuutta, enkä halua olla haastattelijan asemassa. Mielestäni on myös tärkeää, että ihmiset myös ilmaisevat (asiallisesti) ne eriävätkin mielipiteet eivätkä vain myöntele kaikkea mitä sanotaan. Toki mieluummin ujon ihmisen seurassa kuin ilkeän ihmisen seurassa.

No toki saa kaivata mitä haluaa, mutta et kai sinä inhoa muita siksi että he eivät tuollaisesta niin syty? 

Ja itse asiasta, eihän tuo haastattelunomaisuus mitään järkevää keskustelua ole. Mutta itse huomaan aika nopeasti sen, että jos toinen ei olekaan juttutuulella. Sitten ei tietenkään puhuta ja sehän on hyvinkin fine puolin ja toisin sitten.  Pitää olla sosiaalista älykkyyttä. 

Miten niin pitää olla? Kovin on taas älykkyyttä jaettu tasan, pitää vain muistaa ottaa se käyttöön? 

Oikeasti, eihän kaikilla riitä sosiaalinen äly. Oli sitten ujo tai ei. Ei sellaista voi keneltäkään vaatia. Sitä voi toki toivoa, että jokainen yrittäisi miettiä sitä omaa käytöstään joskus muidenkin kannalta. Mutta kaikki eivät pysty siihenkään. Eikä heidän paheksumisensa edistä asiaa sekään, laittaa vain enemmän puolustuskannalle. 

Mutta kenenkään ei pitäisi saada rauhassa linnoittautua sellaisten väitteiden taa, että tämmöinen olen enkä mittään mahda. Kutakuinkin koskaan se ei tarkkaan ottaen ole totta. On mahdollista aina ainakin yrittää hiukan aidommin kuin siihen asti. Muutoksen hakemisen kun ei tarvitse tarkoittaa itsensä kieltämistä. Haastaminen riittää. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä neljä