Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi vihaat ujoja ihmisiä?

Vierailija
10.02.2021 |

Mistä se sinulla johtuu?

Kommentit (120)

Vierailija
21/120 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vihaa, mutten viihdy heidän seurassaan. En siis halua tilanteeseen, jossa keskutelun aloittaminen ja yläpito jää yksin minun harteille.

Vierailija
22/120 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ujos ja ylimielisyys on vaikea erottaa toisistaan välillä.  Ei aina voi olla varma onko ihminen hiljaa siksi että ei voi sietää kanssa ihmisiään vai siksi ettei uskalla puhua. 

Silti! mikään ei oikeuta itse olemaan tökerö heitä kohtaan.

Joskus ujous voi olla myös sitä, että antaa muille tilaa eikä välitä udella tai olla itse olla suuna päänä. Etenkin jos ei ole sosiaalisesti kovin lahjakas. Tällöinhän sitä oppii muita kuuntelemalla.

Turhan usein monet kuvittelevat, että ujot jotenkin arvioisivat heitä salaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/120 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En vihaa, mutta en pidä siitä että pitäisi saada erivapauksia vaikka töissä, tai ei käyttäydytä normaalisti ja kohteliaasti kun on niin ujo. Eli on pystyttävä toimimaan niinkuin aikuiset vaikka kuinka olisi ujo.

Ujo voi tervehtiä ja olla ystävällinen, mutta se saattaakin sitten jäädä siihen. Eihän ujous ole sama asia kuin että ei ole käytöstapoja.

Ja ongelmahan juuri on siinä, että kun ujo ihminen ei oikein voi itselleen mitään ja on vaikea muuttua joksikin mitä ei ole.

Vierailija
24/120 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikenlaista munattomuutta on aina ollut vaikea sietää.

Miten ujous korreloi munattomuuden kanssa?

Vahvasti.

Vierailija
25/120 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ujon kanssa on vaikea keksiä puhumista ja tulee semmonen vaivaantunu olo, en inhoa, mutta seurassa on vähän vaikeeaa olla

Tässähän se on tiivistettynä. Ujo seuraa tapahtumia vapaamatkustajana, raskasta seuraa.

Vierailija
26/120 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En vihaa, mutta ujoja pitää hoitaa ja se on epätasa-arvoista.

Sitten vanhuksien ja sairaidenkin hoitaminen on muihin nähden epätasa-arvoista. Meillä jokaisella on erilaiset temperamentit ja meidät on varustettu erilaisilla ominaisuuksilla; jotkut tuntevat luontaisesti vähemmän pelkoa kuin toiset ja toisilla sitä tunnetta on aivan liikaa.  Tasa-arvoista on se, että kaikki voisivat tuntea elämänsä elämän arvoiseksi eikä tarvisi kärsiä koko ajan.

Vierailija
27/120 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ihmetellyt tätä koko ikäni.

Eräs luokkalaiseni huusi lukiossa raivopäänä mulle: voitko puhua kovempaa, kun ujolle tyypilliseen tapaan luin suht hiljaisella äänellä jotain tekstiä oppikirjasta. Oli aina jotenkin äksy mulle, ihan vain ujouteni vuoksi.

Eiköhän hän olisi huutanut kenelletahansa, joka lukee hiljaa riippumatta syystä lukea hiljaa? Oliko ujoudellasi siis varsinaisesti mitään tekemistä asian kanssa? 

En koskaan huomannnut samanlaista vihamielisyyttä muita kohtaan. Olin se luokan ujoin. Onneksi luokalla oli kyllä kivojakin tyyppejä, joita ei ujouteni häirinnyt. Enkä heidän seurassaan sitten ollutkaan ujo kun tulin hyväksytyksi.

Vierailija
28/120 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eräs luokkalaiseni huusi lukiossa raivopäänä mulle: voitko puhua kovempaa, kun ujolle tyypilliseen tapaan luin suht hiljaisella äänellä jotain tekstiä oppikirjasta. Oli aina jotenkin äksy mulle, ihan vain ujouteni vuoksi.

Moukka tyyppi, mutta monella on tuon ikäisenä naurettavan alhainen ärsyyntymiskynnys ja erilaisuuden sietokyky vielä alhaisempi. Kuulostaa siltä, että kyseinen raivopää on saattanut napsahdella ihan mistä tahansa, mikä häntä sattuu ärsyttämään. Omista lukioajoistani muistan, että varsinkin pojat saattoivat kilahdella kesken oppitunninkin melkein mistä pikkuasiasta tahansa. Vaikka siitä, että joku luokassa muisti jonkin tietyn saksan kielen datiivipreposition (tämä tarina on tosi :D ).

Vierailija
29/120 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En vihaa, mutta usein vaikuttaa, että he luulevat olevansa parempia kuin muut. Muut porukassa juttelevat, he vain ovat. Kuin heillä olisi oikeus siihen.

Tietysti jokaisella on oikeus olla miten haluaa.

Onko sinulla huono itsetunto?

Ei.

Okei, sehän selkisi tällä!

Vierailija
30/120 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ujon kanssa on vaikea keksiä puhumista ja tulee semmonen vaivaantunu olo, en inhoa, mutta seurassa on vähän vaikeeaa olla

Tässähän se on tiivistettynä. Ujo seuraa tapahtumia vapaamatkustajana, raskasta seuraa.

Tunge perseeseen vapaamatkustajasi.

Vierailija
31/120 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ujokin voi kyllä tilanteen vaatiessa puhua kovaäänisemmin.

Vierailija
32/120 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sinun oikeutesi ovat jotenkin ylempänä koska he ovat mielestäsi raskasta seuraa?

Vierailija
33/120 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitää myös huomioida, että joillekin on todella luontaista puhua pälpättää koko ajan, jopa niin ettei sitä voi lopettaa.  Ujolle puhuminen on työn ja tuskan takana eikä mikään helppo nakki.  Vapaamatkustaja ehkä, mutta kyllä se puheliaan elämä aika helppoa tällä saralla on, joten jos ujon kanssa on hetkellisesti raskasta on se silti pieni prosentti verrattuna siihen raskauteen mistä ujo kärsii jatkuvasti. Hieman myötätuntoa voisi olla.

Vierailija
34/120 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ujo ja ylimielinen ei ole sama asia. Tuntuu vähän että jotkut haluavatkin nähdä ujot huonossa valossa.

Ujo jännittää ja pelkää puhumista. Ylimielisellä ei tätä jännitettä ole.

Vierailija
35/120 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän hän olisi huutanut kenelletahansa, joka lukee hiljaa riippumatta syystä lukea hiljaa? Oliko ujoudellasi siis varsinaisesti mitään tekemistä asian kanssa? 

En koskaan huomannnut samanlaista vihamielisyyttä muita kohtaan. Olin se luokan ujoin. Onneksi luokalla oli kyllä kivojakin tyyppejä, joita ei ujouteni häirinnyt. Enkä heidän seurassaan sitten ollutkaan ujo kun tulin hyväksytyksi.

Varmaan se tyypillinen tapaus, jolla oli mennyt ujous ja ylimielisyys sekaisin. Ajatteli ehkä antavansa sinulle pientä kurinpalautusta, kun "kehtasit" lukea niin hiljaisella äänellä, ettei hän kuule :D Ikävä muisto mutta kertoo enemmän tuosta raivopäästä kuin sinusta.

Vierailija
36/120 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ujokin voi kyllä tilanteen vaatiessa puhua kovaäänisemmin.

Ei muuten välttämättä voi.

Vierailija
37/120 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En vihaa, mutta usein vaikuttaa, että he luulevat olevansa parempia kuin muut. Muut porukassa juttelevat, he vain ovat. Kuin heillä olisi oikeus siihen.

Miten se porukan juttelun arvoa vähentää, jos joku ei ole niin nopea tai rohkea että pystyisi osallistumaan? 

Mutta hyvässä porukassa on sijaa kaikenlaisille persoonille. Suvaitsevaisuus on kyllä ehkä vaikenta maailmassa, koska lauma on aina nähnyt erilaisuuden uhkana. Ja usein vielä niin, että porukka perustuu siihen että ei riitä että ollaan yhdessä, vaan pitää olla ne ulkopuoliset jotta erotutaan itse. Pitää olla eroa muihin. 

Vierailija
38/120 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli sä olet aika vaativa ihminen, haluat että muut osallistuvat? Ei kauhean kaunista tai pyyteetöntä. Ihme kaupankäyntiä tuollainen. 

Vierailija
39/120 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ujot eivät usein kykene esittämään tätä sosiaalista tyhjänpuhumista ja teatteria, mitä ihmisten kesken vaaditaan. Ujot ovat monesti kaikkein aidoimpia ihmisiä kaikista. Kannattaa siis nähdä ehkä vaivaa heihin tutustuessa.

Vierailija
40/120 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten se porukan juttelun arvoa vähentää, jos joku ei ole niin nopea tai rohkea että pystyisi osallistumaan? 

Mutta hyvässä porukassa on sijaa kaikenlaisille persoonille. Suvaitsevaisuus on kyllä ehkä vaikenta maailmassa, koska lauma on aina nähnyt erilaisuuden uhkana. Ja usein vielä niin, että porukka perustuu siihen että ei riitä että ollaan yhdessä, vaan pitää olla ne ulkopuoliset jotta erotutaan itse. Pitää olla eroa muihin. 

Kyllä. Tähän monesti porukalla kiusaaminen nojaa: yhteishenkeä haetaan ja vahvistetaan yhteisen vihollisen kautta. Hyvin monta kertaa käy niin, että kun tämä vihollinen syystä tai toisesta katoaa kuvioista, kaikki toksisuus kääntyy sisäänpäin sen oman porukan jäseniä vastaan. Tiedän itse tapauksia, joissa tällainen porukka on lopulta hajonnut omaan mahdottomuuteensa, kun ulkopuolista yhteistä syntipukkia ei ole enää ollut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme viisi