2. asteen opiskelijoiden pitää päästä lähiopetukseen ja pian!
Olen jutellut lukiolaisten kanssa ja he ovat ihan hukassa. He ovat aikaisemmin pärjänneet koulussa hyvin, mutta nyt aamuisin avaavat koneen ja painuvat takaisin nukkumaan. Mikään ei huvita ja päiväjärjestystä ei ole. Sama ammattikoulussa. Ei ole perustetta pitää heitä kotona, kun muutkin pääsevät kouluun ja ravintoloissa meno päällä. Lähipiirissäni on lukiolaisia, joiden mielenterveydestä olen tosi huolissani.
Kommentit (274)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on nyt tärkeintä, ettei koron pääse leviämään. Kyllä ne lukiolaiset kotiopetusta kestää. Omanikin oli etänä ja ihan ok meni.
Mun isä joutui kesken lukion sotimaan.
Ja koska liki 100 vuotta sitten oli sota, pitää nytkin tuhota yhden sukupolven mielenterveys?
Ei yhden sukupolven mielenterveyttä ihan helposti pilata. Älä viitsi liioitella.
Ei tuo ole liioittelua, kyllä tuo tulee näkymään tulevina vuosina yhteiskunnasta pudonneiden määrässä. Ja lasku on todella iso.
Tosin sinä et taida ymmärtää mitä tuo yhden sukupolven mielenterveyden tuhoaminen tarkoittaa. Ei se tarkoitataan sitä, että kaikilla olisi mielenterveysongelmia, vaan sitä että tuolla yhdellä sukupolvella se on huomattavasti paljon yleisempää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä vimmattu tarve Suomella on olla yksi koronan torjunnan kärkimaista, kun siitä maksetaan kallista hintaa? Ymmärrän hyvin, että viime keväänä tehtiin jyrkkiä paniikkiratkaisuja, kun koronasta tiedettiin niin vähän ja vaikeat päätökset oli pakko tehdä nopeasti. Nyt koronasta tiedetään jo paljon enemmän, ja meillä on ollut aikaa miettiä asioita myös laajemmin kuin pelkän koronan kannalta.
Älkää käsittäkö väärin: En pidä koronaa pelkkänä flunssana, josta on vaaraa vain heiveröisille vanhuksille joiden on aikakin kuolla. Vaikuttaa kuitenkin pahasti siltä, että torjuessaan koronaa lasten ja nuorten kustannuksella aiheutettu vahinko on paljon suurempi kuin koronan torjunnan tuoma hyöty.
Mitä käki vanhemmat saisi kakaransa kuriin, niin ettei vapaa-sjalla pölhöillä ja biletetä niin eipä nyt tarvitsi olla kenenkään etäopetuksessa. Osassa maata lukio ja amis pyörii nytkin aivan tavallisesti lähinä. Paikoissa, joissa porukka ei usko määräyksiä ,on jouduttu etäopetuksren. Oma vika ,pikku sika.
Iso osa pk-seudun tartunnoista on kouluista ja päiväkodeista lähtöisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen aineenopettaja ja erityisopettaja pk- seudulta. Mulla on kolme lasta. En todellakaan halua etäkoulua enää ikinä, ja mielestäni kaikki toisen asteen opiskelijat pitäisi saada takaisin lähiopetukseen. Se olisi pitänyt tapahtua ennen harrastusten avaamista lapsille ja nuorille.
Tätä laskua maksetaan vielä todella pitkään, etäkoulu onnistuu vain osalta (näiden vanhemmat on täällä huutamassa näemmä pääasiassa). Suurelta osalta se ei onnistu.
Ahdistuneiden ja masentuneiden oppilaiden määrä on etäopiskelujakson jälkeen kasvanut räjähdysmäisesti, pelottaa ihan todella miten tästä selvitään, ei koronasta, vaan mt- ongelmaisten nuorten lisääntymisestä.
Osaa ihmisistä on suojeltu aivan liian suurella kustannuksella. Rokotukset olisi pitänyt tehdä aivan eri järjestyksessä ja saada yhteiskunta pyörimään normaalisti. Näistä veloista, henkisistä ja oikeista, ei Suomi vähällä selviä.
Sama huomio opinto-ohjaajalta.
Voi sanoa, että keskimäärin yksi oppilas / luokka on pudonnut täysin koulusta. Se ei ehkä kuulosta paljolta. Ottakaa sitten koulu, jossa on 20 luokkaa. Tekee kaksi pikkubussillista nuoria, jotka ei pääse ehkä takaisin koulunkäyntiin. Sitten otatte seuraavan koulun ja keräätte sieltä pikkubussillisen, sitten seuraavan...Siis näitä muuten paikataan pitkään.
Mun ysiluokkalainen on ollut koko ajan ns lähiopetuksessa. Hänen luokallaan LÄHIOPETUKSESSA on kolme tyyppiä , joita ei ole juuri nähty koko lukuvuonna.
Sanoinkin ”keskimäärin yksi oppilas / luokka on pudonnut täysin koulusta”. Varmaan on luokkia, joista kolme. Joistakin ei yhtään. Tai voi olla, että koulukohtaiset erot on sitten niin suuret, että omasta koulusta se on VAIN yksi / luokka.
Pointti ei sitten auennut? Edellinen kirjoittaja kertoi kolmesta pufokkaasta LÄHIOPETUKSESSA. Ainahan näitä on, joita ei kiinnosta ja jotka ei pärjää ollaanpa lähi -tai etäopetuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on nyt tärkeintä, ettei koron pääse leviämään. Kyllä ne lukiolaiset kotiopetusta kestää. Omanikin oli etänä ja ihan ok meni.
Ja koska liki 100 vuotta sitten oli sota, pitää nytkin tuhota yhden sukupolven mielenterveys?
Ei yhden sukupolven mielenterveyttä ihan helposti pilata. Älä viitsi liioitella.
Jos vaikka niitä puolikuuroja veteraaneja kiinnostais sun asiaton vähättely?
Se, että opiskelee kotoa käsin, ei ole ihan sotaan verrattava asia sentään. Kuka tässä vähättelee?
No kuule ei olekaan. Joten jätä sotajorinat muihin ketjuihin.
Mun siskoni putosi aikoinaan koulusta.
Hän olisi selvinnyt erinomaisesti etäopetuksessa. Se putoaminen kun johtui sosiaalisesta pelosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä vimmattu tarve Suomella on olla yksi koronan torjunnan kärkimaista, kun siitä maksetaan kallista hintaa? Ymmärrän hyvin, että viime keväänä tehtiin jyrkkiä paniikkiratkaisuja, kun koronasta tiedettiin niin vähän ja vaikeat päätökset oli pakko tehdä nopeasti. Nyt koronasta tiedetään jo paljon enemmän, ja meillä on ollut aikaa miettiä asioita myös laajemmin kuin pelkän koronan kannalta.
Älkää käsittäkö väärin: En pidä koronaa pelkkänä flunssana, josta on vaaraa vain heiveröisille vanhuksille joiden on aikakin kuolla. Vaikuttaa kuitenkin pahasti siltä, että torjuessaan koronaa lasten ja nuorten kustannuksella aiheutettu vahinko on paljon suurempi kuin koronan torjunnan tuoma hyöty.
Mitä käki vanhemmat saisi kakaransa kuriin, niin ettei vapaa-sjalla pölhöillä ja biletetä niin eipä nyt tarvitsi olla kenenkään etäopetuksessa. Osassa maata lukio ja amis pyörii nytkin aivan tavallisesti lähinä. Paikoissa, joissa porukka ei usko määräyksiä ,on jouduttu etäopetuksren. Oma vika ,pikku sika.
Aivan. Mietipä sitten miksi muualla päiväkodeissa ja kouluissakaan ei ole tartuntuntoja? Ihmiset noudattaa ohjeita ja eivät ehdoin tahdoin haali itseensä tätä tautia. Jostakinhan se siihen ensimmäiseen tartuttajakakaraan on tullut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo ole liioittelua, kyllä tuo tulee näkymään tulevina vuosina yhteiskunnasta pudonneiden määrässä. Ja lasku on todella iso.
Tosin sinä et taida ymmärtää mitä tuo yhden sukupolven mielenterveyden tuhoaminen tarkoittaa. Ei se tarkoitataan sitä, että kaikilla olisi mielenterveysongelmia, vaan sitä että tuolla yhdellä sukupolvella se on huomattavasti paljon yleisempää.
Toiset selviytyvät elämästä paremmin, vaikka vastoinkäymisiä tulisikin. Toiset eivät. Näin se on aina ollut ja tulee olemaan. Ei yhteiskunta sille mitään voi. Apua ja tukitoimia voi toki tarjota mutta ei se tätä faktaa muuksi muuta. Jos tämä etäopetusvaihe suistaa ison osan ihmisiä niin pahasti raiteiltaan, etteivät he enää selviä normaaliin elämään, niin se on valitettavaa. Elämään kuitenkin kuuluu myös vastoinkäymisiä, ei kukaan voi taata täydellisen mukavaa ja mielekästä elämää kenellekään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei missään nimessä! Vanhuksia on suojeltava hinnalla millä hyvänsä! Menetetty mielenterveys on pieni hinta siitä, että mummelit saavat pari kuukautta lisäelinaikaa.
Itseäänhän siinä turvataan. Paha se on koronassa kirjoittaa.
Ja arvelet, että pahasti masentuneena on jotenkin hyvä kirjoittaa?
Kukaan ei masennu pahasti ilman että siihen olisi ollut vahvasti taipumusta muutenkin. Joku muu asia olisi sen laukaissut jossain vaiheessa kuitenkin.
Hyvästi mutuilet, tässä muutama linkki ja lyhyesti tietoa:
https://www.tays.fi/fi-FI/Ohjeet/Potilasohjeet/Psykiatria/Tietoa_masenn…
Mistä masennus johtuu?
Masennustilojen syntymiseen vaikuttavat useat biologiset, psykologiset ja sosiaaliset tekijät, joiden osuus masennuksessa painottuu yksilöllisesti eri ihmisillä. Masennus voi olla seurausta pidempiaikaisesta kuormituksesta tai liittyä johonkin stressaavaan tilanteeseen.
https://www.mielenterveystalo.fi/nuoret/tietoa_mielenterveydesta/nuorte…
MASENNUKSEN SYITÄ
Masennus ei ole omaa syytä eikä välttämättä kenenkään tai minkään yksittäisen tekijän aiheuttama. Masennus voi johtua ja aiheutua monesta eri syystä. Tavallisimpia nuorten masennukseen johtavia syitä voivat olla menetykset, laiminlyönnit tai väkivalta, kaveriryhmien ulkopuolelle jääminen, kiusatuksi tuleminen tai kavereiden puute, elämänkokemukset ja vastoinkäymiset, lapsuudenaikaiset erokokemukset ja monenlaiset perheen sisäiset kuormittavat tekijät. Myös vähäinen tuki, raskailta tuntuvat odotukset ja paineet, unenpuute ja stressi sekä huoli oman paikan löytämisestä voivat kuormittaa nuorta. Vaikutusta voi myös olla perimällä, sairauksilla sekä päihteiden ja lääkkeiden käytöllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vaikka niitä puolikuuroja veteraaneja kiinnostais sun asiaton vähättely?
Se, että opiskelee kotoa käsin, ei ole ihan sotaan verrattava asia sentään. Kuka tässä vähättelee?
No kuule ei olekaan. Joten jätä sotajorinat muihin ketjuihin.
En minä sitä aloittanutkaan, vaan henkilö, jolle vastasin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen aineenopettaja ja erityisopettaja pk- seudulta. Mulla on kolme lasta. En todellakaan halua etäkoulua enää ikinä, ja mielestäni kaikki toisen asteen opiskelijat pitäisi saada takaisin lähiopetukseen. Se olisi pitänyt tapahtua ennen harrastusten avaamista lapsille ja nuorille.
Tätä laskua maksetaan vielä todella pitkään, etäkoulu onnistuu vain osalta (näiden vanhemmat on täällä huutamassa näemmä pääasiassa). Suurelta osalta se ei onnistu.
Ahdistuneiden ja masentuneiden oppilaiden määrä on etäopiskelujakson jälkeen kasvanut räjähdysmäisesti, pelottaa ihan todella miten tästä selvitään, ei koronasta, vaan mt- ongelmaisten nuorten lisääntymisestä.
Osaa ihmisistä on suojeltu aivan liian suurella kustannuksella. Rokotukset olisi pitänyt tehdä aivan eri järjestyksessä ja saada yhteiskunta pyörimään normaalisti. Näistä veloista, henkisistä ja oikeista, ei Suomi vähällä selviä.
Mitä heitä auttaa se että he pääsevät siihen risaan lähiopetuskaruselliin jossa katoaa loppukin toivo?
Lähiopetusmallissa ei ole mitään risaa. Tällainen hölynpöly on täällä vaan luettavissa. Epäilen, että siitä vauhkoajilla ei edes ole lapsia Pk-seudun kouluissa. Mulla on, kahdessa eri koulussa, ja itse opetan kolmannessa. Lähiopetuksessa ei ole ollut mitään vikaa korona- aikana.
No huhhuh, ei ole mitään vikaa! Vika on siinä, että lähikoulusta joutuu nyt olemaan pois pientenkin oireiden vuoksi ja silloin ei saa mitään opetusta. Plus päälle karanteenit, jolloin ei saa opetusta. Yläasteikäisen syksy meni pieleen repaleisen koulunkäynnin vuoksi. Jos olisi saanut koko ajan etäopetusta, olisi ollut enemmän koulupäiviä. Ja minullakin on kaksi koululaista Helsingissä. Eikä asuta edes pahimmissa koronakaupunginosissa ja silti näin. Siitä olen samaa mieltä monen kanssa, että koulu on tärkeämpi kuin harrastukset, joten niiden avaamista en ymmärrä.
Olen ap. ja kirjoitin huolistani, kun huomaan, että ennen hyvin koulussa pärjänneet eivät enää jaksa. Etäopetus ei tasoltaan vastaa lähiopetusta ja esim. pitkää matematiikkaa vaikea opiskella. Numerot laskevat ja jatko vaikeutuu. Korona vakava, mutta näidenkin nuorten ympäriltä vanhemmat ovat töissä, yläastelaiset kouluissa, porukkaa ravintoloissa.
Siis miksi tämä yksi ryhmä on suljettu pois kaikesta? Hyvä kun osa opiskelijoista pärjää hyvin etänä, mutta osa on kyllä jo lopettanut. Jotta saataisiin eloa ja iloa nuorissa taas nousemaan, niin vaikka viikkosysteemillä pitää koulut avata. Tsemppiterveiset kaikille Turusta. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama huomio opinto-ohjaajalta.
Voi sanoa, että keskimäärin yksi oppilas / luokka on pudonnut täysin koulusta. Se ei ehkä kuulosta paljolta. Ottakaa sitten koulu, jossa on 20 luokkaa. Tekee kaksi pikkubussillista nuoria, jotka ei pääse ehkä takaisin koulunkäyntiin. Sitten otatte seuraavan koulun ja keräätte sieltä pikkubussillisen, sitten seuraavan...Siis näitä muuten paikataan pitkään.
Mun ysiluokkalainen on ollut koko ajan ns lähiopetuksessa. Hänen luokallaan LÄHIOPETUKSESSA on kolme tyyppiä , joita ei ole juuri nähty koko lukuvuonna.
Sanoinkin ”keskimäärin yksi oppilas / luokka on pudonnut täysin koulusta”. Varmaan on luokkia, joista kolme. Joistakin ei yhtään. Tai voi olla, että koulukohtaiset erot on sitten niin suuret, että omasta koulusta se on VAIN yksi / luokka.
Mun lapsi on kuule painotetulla luokalla. Ei siellä ole edes mitään huonoja oppilaita lähtökohtaisesti. Silti nimenomaan eivät nyt pysy siellä lähiopetuksessa. 3/22.
Ko koulussa on sitten myös ne lähikoulu-luokat, joista varmaan normaalistikni on ainakin kymmenen hukassa lähiopetuksesta.
Ja sinäkö et siis koko urasi aikana ole aiemmin törmännyt pudokkaisiin? Koko ongelma syntynyt nyt koska etäopetus? Niinkö?
”Jos väittelet idiootin kanssa, pidä huoli, ettei hän tee samoin.”
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toiset selviytyvät elämästä paremmin, vaikka vastoinkäymisiä tulisikin. Toiset eivät. Näin se on aina ollut ja tulee olemaan. Ei yhteiskunta sille mitään voi. Apua ja tukitoimia voi toki tarjota mutta ei se tätä faktaa muuksi muuta. Jos tämä etäopetusvaihe suistaa ison osan ihmisiä niin pahasti raiteiltaan, etteivät he enää selviä normaaliin elämään, niin se on valitettavaa. Elämään kuitenkin kuuluu myös vastoinkäymisiä, ei kukaan voi taata täydellisen mukavaa ja mielekästä elämää kenellekään.
Mutta sinusta yhteiskunnan on tarpeen laittaa noita vaikeuksia lisää, jotta mahdollisimman moni masentuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä oikein hyvä esimerkki vanhemmasta polvesta, joka ei ole kantanut vastuuta jälkipolvista. Musta selitetään valkoiseksi ja toistetaan lannistavaa pärjäämisen eetosta sukupolvesta toiseen. Rakkaus ja ymmärrys puuttuu.
Vierailija kirjoitti:
Olen ap. ja kirjoitin huolistani, kun huomaan, että ennen hyvin koulussa pärjänneet eivät enää jaksa. Etäopetus ei tasoltaan vastaa lähiopetusta ja esim. pitkää matematiikkaa vaikea opiskella. Numerot laskevat ja jatko vaikeutuu. Korona vakava, mutta näidenkin nuorten ympäriltä vanhemmat ovat töissä, yläastelaiset kouluissa, porukkaa ravintoloissa.
Siis miksi tämä yksi ryhmä on suljettu pois kaikesta? Hyvä kun osa opiskelijoista pärjää hyvin etänä, mutta osa on kyllä jo lopettanut. Jotta saataisiin eloa ja iloa nuorissa taas nousemaan, niin vaikka viikkosysteemillä pitää koulut avata. Tsemppiterveiset kaikille Turusta. Ap.
Matikka nyt on helpoin aine etäopetukseen. Siinähän idea on vain laskea. Laskea ja laskea.
Esimerkiksi sitten taas fysiikan kokeita ei etänä voi tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä poika amiksesta ja kolme kertaa jo etäilty syksyn ja tämän alkuvuoden aikana. Joka kerta kun koulu alkaa on porukkaa kadonnut luokalta. Nyt oli suurimmalla osalla tehtävät tekemättä. Ne harvat. Ja puolet jäljellä olevista luokkakavereista kadonnut. Kyseessä ekan vuoden rakennuslinja.
Tämä on ihan normaalia amiksessa, koska siellä on muutenkin todella vähän lähiopetustunteja. Oma kuopus on ict-asentajalinjalla. ylipäätään opetusta on hänellä kolmena päivänä viikossa, joista niistäkin osa peruuntuu. Jos koulua on, hänellä kestää muutaman tunnin tehdä annetut tehtävät ja tyhjäkäyntiä on aivan valtavasti. Ja kokoajan ovat olleet lähiopetuksessa. Amis on ihan pelkkää velttoulua tavallisena aikanakin. Näin käy kun olematon koulutus venytetään kolmevuotiseksi eikä ole resursseja keksiä täytettä ja sisältöä sinne opiskelupäiviin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan. Mietipä sitten miksi muualla päiväkodeissa ja kouluissakaan ei ole tartuntuntoja? Ihmiset noudattaa ohjeita ja eivät ehdoin tahdoin haali itseensä tätä tautia. Jostakinhan se siihen ensimmäiseen tartuttajakakaraan on tullut.
No esimerkiksi täällä pk-seudulla maahanmuuttajaväestö ja muualta kulkevat työmiehet ovat iso ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis miksi tämä yksi ryhmä on suljettu pois kaikesta? Hyvä kun osa opiskelijoista pärjää hyvin etänä, mutta osa on kyllä jo lopettanut. Jotta saataisiin eloa ja iloa nuorissa taas nousemaan, niin vaikka viikkosysteemillä pitää koulut avata. Tsemppiterveiset kaikille Turusta. Ap.Matikka nyt on helpoin aine etäopetukseen. Siinähän idea on vain laskea. Laskea ja laskea.
Esimerkiksi sitten taas fysiikan kokeita ei etänä voi tehdä.
Fysiikassa ei nykyisin tehdä kokeita. Labrakurssi siitä on erikseen ja se ei ole pakollinen.
Itselläni on kaksi lukiolaista ja yksi yläkoululainen. Jokainen heistä pärjää koulussa hyvin riippumatta siitä, onko opetus koulussa vai etänä. Jokainen heistä myös noudattaa kaikkia annettuja suosituksia, käyttää maskia, yrittää pitää turvavälit, ei näe kavereitaan vapaa-ajalla. Jokaisen mielenterveys on käsittääkseni toistaiseksi kunnossa.
Mutta. Jokainen heistä myös protestoi sitä, että kaikkea muuta ei rajoiteta yhtä voimakkaasti kuin opiskelua. Toki on etätyösuositukset, mutta samaan aikaan ravintolat ovat auki, ihmiset matkustelevat eivätkä Suomeen tulleessaan noudata karanteenia jne. Lapseni olisivat ihan tyytyväisiä etäkouluun, jos heillä olisi tunne, että Suomessa todella yritetään tukahduttaa tai ainakin vahvasti rajoittaa koronan leviämistä. Nyt sellaista tunnetta ei ole, vaan he kokevat rajoitukset hyvin epäreiluina. "Ennemmin täysi sulku, kaikki muut paitsi ruokakaupat kiinni, vaikka kahdeksi kuukaudeksi, jos se vaan oikeasti koskisi kaikkia. Siitä voisi olla jotain hyötyäkin." Näin sanoi lukion ekaluokkalainen.
Mun lapsi on kuule painotetulla luokalla. Ei siellä ole edes mitään huonoja oppilaita lähtökohtaisesti. Silti nimenomaan eivät nyt pysy siellä lähiopetuksessa. 3/22.
Ko koulussa on sitten myös ne lähikoulu-luokat, joista varmaan normaalistikni on ainakin kymmenen hukassa lähiopetuksesta.
Ja sinäkö et siis koko urasi aikana ole aiemmin törmännyt pudokkaisiin? Koko ongelma syntynyt nyt koska etäopetus? Niinkö?