2. asteen opiskelijoiden pitää päästä lähiopetukseen ja pian!
Olen jutellut lukiolaisten kanssa ja he ovat ihan hukassa. He ovat aikaisemmin pärjänneet koulussa hyvin, mutta nyt aamuisin avaavat koneen ja painuvat takaisin nukkumaan. Mikään ei huvita ja päiväjärjestystä ei ole. Sama ammattikoulussa. Ei ole perustetta pitää heitä kotona, kun muutkin pääsevät kouluun ja ravintoloissa meno päällä. Lähipiirissäni on lukiolaisia, joiden mielenterveydestä olen tosi huolissani.
Kommentit (274)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätäkö me nuorille halutaan?
https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000007793093.html
Loppuelämän trauma kun sen taudin kantaa vanhemmilleen ja sisaruksilleen.
Ei kun nyt halutaan mielenterveysongelmia ja opintojen keskeyttämisiä.
Yläkoulut pitää saada etään Helsingissä. Tilanne on ihan absurdi.
Jos laitetaan vielä useampi etäksi, niin saadaan lisää mielenterveysongelmia ja koulusta pudokkaita. Jep, hieno ratkaisu...
Kumpi pahempi (laittakaa ylä tai alapeukku)
Nuorelle kehittyvät mielenterveysongelmat etäopetuksen takia. 👍🏻
Nuoren vanhemmat kuolee koronaan/kärsivät loppuelämän koronan aiheuttamista komplikaatioista. 👎🏻
Etäopetus on todella huono ratkaisu. Tuntuu, että meidät on vain heitetty etään ja unohdettu sinne. Ravintolat ja baarit saavat kyllä olla auki. Etäopiskeluun ei ole motivaatiota ja koko päivä on vain tietokoneen ruudun tuijottamista. Olen tällä hetkellä lukion ykkösellä, joten olisi mukavaa päästä lähiopetukseen jo ihan senkin takia, että tutustuisin muihin koululaisiini. Ja koulu on yli 9 keskiarvon lukio pk-seudulla, eli siitä ”huonoudestakaan” ei nyt kiikasta. Opet ovat aivan kultaisia ja yrittävät parhaansa. Mutta hallitusta ei näköjään kiinnosta nuoret. Paljon suurempi riski on siinä, että käyn kahvilassa opiskelemassa kaverieni kanssa lähiopetuksen korvikkeena. Muuten ei kestäisi mielenterveys.
Vierailija kirjoitti:
Nuoren vanhemmat kuolee koronaan/kärsivät loppuelämän koronan aiheuttamista komplikaatioista. 👎🏻
Olen äskeinen lukiolainen. Pikkuveljeni on lähiopetuksessa yläkoulussa. Miten mun tuomana vanhemmat kuolee koronaan, mutta pikkuveljen tuoman koronan johdosta ei?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen äskeinen lukiolainen. Pikkuveljeni on lähiopetuksessa yläkoulussa. Miten mun tuomana vanhemmat kuolee koronaan, mutta pikkuveljen tuoman koronan johdosta ei?
Ei mitenkään. Siksi onkin pähkähulluutta pitää niitä yläkoululaisia väkisin lähiopetuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätäkö me nuorille halutaan?
https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000007793093.html
Loppuelämän trauma kun sen taudin kantaa vanhemmilleen ja sisaruksilleen.
Ei kun nyt halutaan mielenterveysongelmia ja opintojen keskeyttämisiä.
Yläkoulut pitää saada etään Helsingissä. Tilanne on ihan absurdi.
Jos laitetaan vielä useampi etäksi, niin saadaan lisää mielenterveysongelmia ja koulusta pudokkaita. Jep, hieno ratkaisu...
Pudokkaita on olult aina ja on nyt. Koronaan sairastuminen ei heitä pelasta.
Kouluissa on aina ollut väkivaltatilanteita ja tappeluita. Nyt Vantaalla niitä on entistä enemmän kouluissa. Kauppakeskuksistakaan ei saada turvallisia, vaikka siellä on vartijat, osa nuorista voi huonosti. Hybridistrategia (ei tukahduteta kunnolla, mutta rajoitetaan haihatellen sieltä täältä) ja koronan terveysriskien ottaminen vastaan (koulussa/ harrastuksessa tarttuu) on lisänä stressaamassa monia nuoria. Pelissä on nuoren oma ja hänen vanhempiensa ja sisarusten terveys. Vanhemmat ovat suurimmalle osalle nuorista tärkein tuki ja turva.
Tukahdutus olisi turvallinen tie normaalimpaa arkeen. Jo etäkouluun siirtyminen laajasti on kääntänyt tartunnat laskuun mm. Ruotsissa ja Saksassa.
Pk-seudulla abit pääsivät opetukseen. Espoossa jo yhdessä lukiossa karanteeni. Espoossa nyt 22 koulua ja päiväkotia karanteenissa. Sitäpä tuo nyt on: jatkuvia karanteeneja, sijaisen pitämiä höpö-tunteja, karanteenissa itsenäistä opiskelua. Etäopetuksessa sentään motivoituneet saavat opetusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On aika tunnustaa, että lukiossa on erityisen tuen oppilaita. Heidän vuokseen on väärin altistaa pärjääjiä virukselle. Sen sijaan heille tulee järjestää erityistä tukea. Yli 20 olen lukiossa opettanut eivätkä kaikki lähde samalta viivalta, eivätkä kaikki pääse tukitoimillakaan samalle tasolle. Huipulla tuulee ja menestyjiä on vähemmän.
Etäopetus haittaa myös hyviä oppilaita! Oma lukiolaiseni on PK-seudun ns. eliittilukiossa, jossa kaikilla on yli 9 keskiarvo. Silti näidenkin joukossa ollaan täysin tuskastuneita etäopetukseen ja oppimistulokset kärsivät. Lukio-opintoja ei ole suunniteltu kokonaan itsenäisesti tai etänä opiskeltaviksi.
Varmasti vaikeinta on niillä, jotka normaalistikin tarvitsisivat erityistä tukea ja/tai joilla on ongelmia kotioloissa. Etäkoulu pahentaa heidän ongelmiaan. Mutta he eivät suinkaan ole ainoita jotka kärsivät. Sitten on pieni osa niitä, joille etäkoulu sopii. Väitän, että he ovat vähemmistö. Tähän viittaavat myös aiheesta tehdyt selvitykset ja kyselyt.
Lukion voi kylläkin suorittaa kokonaan etänä. Sen sijaan ammattikoulua ei voi. Tämä pitäisi myös huomioida.
No eipä todellakaan.
Mutaatiot leviää pk seudulla. Tilanne tulee pahenemaan koko ajan.
Nyt ratkaisu on, ravintolat ja kaikki yksityiset puljut kiinni, harrastukset vex, etäkoulua myös yläasteille, lockdown.
Jos tosiaan lukioon halutaan kavereiden vuoksi, niin yrittäkää nyt luoda WA-ryhmiä ja nähkää vaikka yhtä tai kahta kaveria. Hieman oma-aloitteisuutta voinee odottaa jo lukioikäiseltä.
Millaisessa oppilaitoksessa opetat? Yleinen ongelma nimenomaan on ollut se, että opiskelijat eivät halua osallistua keskusteluun.