2. asteen opiskelijoiden pitää päästä lähiopetukseen ja pian!
Olen jutellut lukiolaisten kanssa ja he ovat ihan hukassa. He ovat aikaisemmin pärjänneet koulussa hyvin, mutta nyt aamuisin avaavat koneen ja painuvat takaisin nukkumaan. Mikään ei huvita ja päiväjärjestystä ei ole. Sama ammattikoulussa. Ei ole perustetta pitää heitä kotona, kun muutkin pääsevät kouluun ja ravintoloissa meno päällä. Lähipiirissäni on lukiolaisia, joiden mielenterveydestä olen tosi huolissani.
Kommentit (274)
Vierailija kirjoitti:
Nuorten vanhemmat on noin 50-vuotiaita. 3 tuhannesta koronan saaneista kuolee, muistutti Fimean lääkäri tänään.
Eli jos 50 vuotias saa koronan 3 tuhannesta kuolee. Jos ei kuole, jää elinvaurioita, tulee työkyvyttömäksi tai päätyy sairaalakierteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen aineenopettaja ja erityisopettaja pk- seudulta. Mulla on kolme lasta. En todellakaan halua etäkoulua enää ikinä, ja mielestäni kaikki toisen asteen opiskelijat pitäisi saada takaisin lähiopetukseen. Se olisi pitänyt tapahtua ennen harrastusten avaamista lapsille ja nuorille.
Tätä laskua maksetaan vielä todella pitkään, etäkoulu onnistuu vain osalta (näiden vanhemmat on täällä huutamassa näemmä pääasiassa). Suurelta osalta se ei onnistu.
Ahdistuneiden ja masentuneiden oppilaiden määrä on etäopiskelujakson jälkeen kasvanut räjähdysmäisesti, pelottaa ihan todella miten tästä selvitään, ei koronasta, vaan mt- ongelmaisten nuorten lisääntymisestä.
Osaa ihmisistä on suojeltu aivan liian suurella kustannuksella. Rokotukset olisi pitänyt tehdä aivan eri järjestyksessä ja saada yhteiskunta pyörimään normaalisti. Näistä veloista, henkisistä ja oikeista, ei Suomi vähällä selviä.
Mitä heitä auttaa se että he pääsevät siihen risaan lähiopetuskaruselliin jossa katoaa loppukin toivo?
Lähiopetusmallissa ei ole mitään risaa. Tällainen hölynpöly on täällä vaan luettavissa. Epäilen, että siitä vauhkoajilla ei edes ole lapsia Pk-seudun kouluissa. Mulla on, kahdessa eri koulussa, ja itse opetan kolmannessa. Lähiopetuksessa ei ole ollut mitään vikaa korona- aikana.
Minulla on teinejä kahdessa Helsingin koulussa. Ja olen aineenopettaja.
Ysiluokkalaisen koulussa nyt kymmenes koronakierros. Koko syksy oli täydellistä kaaosta. elo-syyskuussa ei tapahtunut mitään, lokakuussa repesi, marraskuu onnuttiin eteenpäin ja joulukuussa otimme kokonaan kotiin ja opetimme itse. Lähiin jääneet oli joko naapuriluokan open tai sijaisen hoteissa. Katsoivat leffoja ja askartelivat.
Siellä oli oppilaita hukassa, kokeita piti odottaa takaisin kolme kuukautta, kun osa ei saanut niitä tehtyä. Monessa aineessa junnattiin jopa joulukuulle samoja kappaleita edestakaisin. Esim englannissa lähiopetus eteni kaksi kappaletta 4,5 kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen aineenopettaja ja erityisopettaja pk- seudulta. Mulla on kolme lasta. En todellakaan halua etäkoulua enää ikinä, ja mielestäni kaikki toisen asteen opiskelijat pitäisi saada takaisin lähiopetukseen. Se olisi pitänyt tapahtua ennen harrastusten avaamista lapsille ja nuorille.
Tätä laskua maksetaan vielä todella pitkään, etäkoulu onnistuu vain osalta (näiden vanhemmat on täällä huutamassa näemmä pääasiassa). Suurelta osalta se ei onnistu.
Ahdistuneiden ja masentuneiden oppilaiden määrä on etäopiskelujakson jälkeen kasvanut räjähdysmäisesti, pelottaa ihan todella miten tästä selvitään, ei koronasta, vaan mt- ongelmaisten nuorten lisääntymisestä.
Osaa ihmisistä on suojeltu aivan liian suurella kustannuksella. Rokotukset olisi pitänyt tehdä aivan eri järjestyksessä ja saada yhteiskunta pyörimään normaalisti. Näistä veloista, henkisistä ja oikeista, ei Suomi vähällä selviä.
Sama huomio opinto-ohjaajalta.
Voi sanoa, että keskimäärin yksi oppilas / luokka on pudonnut täysin koulusta. Se ei ehkä kuulosta paljolta. Ottakaa sitten koulu, jossa on 20 luokkaa. Tekee kaksi pikkubussillista nuoria, jotka ei pääse ehkä takaisin koulunkäyntiin. Sitten otatte seuraavan koulun ja keräätte sieltä pikkubussillisen, sitten seuraavan...
Siis näitä muuten paikataan pitkään.
Mikä vimmattu tarve Suomella on olla yksi koronan torjunnan kärkimaista, kun siitä maksetaan kallista hintaa? Ymmärrän hyvin, että viime keväänä tehtiin jyrkkiä paniikkiratkaisuja, kun koronasta tiedettiin niin vähän ja vaikeat päätökset oli pakko tehdä nopeasti. Nyt koronasta tiedetään jo paljon enemmän, ja meillä on ollut aikaa miettiä asioita myös laajemmin kuin pelkän koronan kannalta.
Älkää käsittäkö väärin: En pidä koronaa pelkkänä flunssana, josta on vaaraa vain heiveröisille vanhuksille joiden on aikakin kuolla. Vaikuttaa kuitenkin pahasti siltä, että torjuessaan koronaa lasten ja nuorten kustannuksella aiheutettu vahinko on paljon suurempi kuin koronan torjunnan tuoma hyöty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä takia ei sitten alunperin lähdetty siitä, että vanhemmat kertoo ottavatko etän vai lähin? Sittne niille jotka selviää paremmin etänä, annetaan etä ja niille jotka haluaa lähi, saa lähi.
Nyt sinne lähiopetukseen lorvimaan pakotetaan turhautumaan kaikki ja etään pakotetaan myös ne jotka ei siellä pärjää.
Opettajat ei opeta etänä ja lähi. Jompikumpi.
Aijaa. Kyllä heidän on pakko koska koko ajan joku sairaana tai karanteenissa. Tai he itse. Osa opettaa etänä kotoaan sinne koululle.
Jos asia olisi alunperin jaettu, olisi voinut osa opettaa koko ajan lähinä ja osa etänä. Ei tätä sekoilua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on nyt tärkeintä, ettei koron pääse leviämään. Kyllä ne lukiolaiset kotiopetusta kestää. Omanikin oli etänä ja ihan ok meni.
Mun isä joutui kesken lukion sotimaan.
Ja koska liki 100 vuotta sitten oli sota, pitää nytkin tuhota yhden sukupolven mielenterveys?
Ei yhden sukupolven mielenterveyttä ihan helposti pilata. Älä viitsi liioitella.
Vierailija kirjoitti:
Mites yliopistojen 9lähiopetus?
Oma nuoreni aloitti syksyllä opinnot. Ei ole ollut yhtään lähiopetusta, ei ole tavannut kurssikavereitaan kuin Zoomissa tms. Ei ole kiinnittynyt opintoihinsa, kurssikavereihinsa tai opiskelupaikkakuntaan. Ei mihinkään.Aikoo nyt lopettaa tämän vuoden opiskelut ja menee töihin, joissa suunnittelee olevansa 31.8. asti.
Oma 2. asteen opiskelija keskeyttää myös opinnot ja hakee toiseen kouluun samoista syistä. Hän on vielä ala-ikäinen eikä oppilaitos ole voinut tarjota lähiopetusta enää marraskuun alusta lähtien.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi sanoa, että keskimäärin yksi oppilas / luokka on pudonnut täysin koulusta. Se ei ehkä kuulosta paljolta. Ottakaa sitten koulu, jossa on 20 luokkaa. Tekee kaksi pikkubussillista nuoria, jotka ei pääse ehkä takaisin koulunkäyntiin. Sitten otatte seuraavan koulun ja keräätte sieltä pikkubussillisen, sitten seuraavan...Siis näitä muuten paikataan pitkään.
Mun ysiluokkalainen on ollut koko ajan ns lähiopetuksessa. Hänen luokallaan LÄHIOPETUKSESSA on kolme tyyppiä , joita ei ole juuri nähty koko lukuvuonna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on nyt tärkeintä, ettei koron pääse leviämään. Kyllä ne lukiolaiset kotiopetusta kestää. Omanikin oli etänä ja ihan ok meni.
Ja koska liki 100 vuotta sitten oli sota, pitää nytkin tuhota yhden sukupolven mielenterveys?
Mikä mielenterveys? Heikoissa kantimissa on, mikäli ei kestä sitä että saa kaikessa rauhassa opiskella kotona. Toki ei kannata lukioon lähteä, mikäli ei kyvyt oikeasti riitä. Kuten se eilisen Ylen jutun tyttö. Heikkolahjaisimmat voi käydä lukion neljässä vuodessa. Lisäksi voi jättää kaiken ylimääräisen humanismi paskan väliin ja keskittyä oikeasti tärkeisiin aineisiin ,joista saa todistus valinnassa pisteitä. Pitkä matematiikka, fysiikka, äidinkieli, pitkä kieli , ruotsi ja jos tähtäin on lääkiksessä biologia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei yhden sukupolven mielenterveyttä ihan helposti pilata. Älä viitsi liioitella.
Jos vaikka niitä puolikuuroja veteraaneja kiinnostais sun asiaton vähättely?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä takia ei sitten alunperin lähdetty siitä, että vanhemmat kertoo ottavatko etän vai lähin? Sittne niille jotka selviää paremmin etänä, annetaan etä ja niille jotka haluaa lähi, saa lähi.
Nyt sinne lähiopetukseen lorvimaan pakotetaan turhautumaan kaikki ja etään pakotetaan myös ne jotka ei siellä pärjää.
Aijaa. Kyllä heidän on pakko koska koko ajan joku sairaana tai karanteenissa. Tai he itse. Osa opettaa etänä kotoaan sinne koululle.
Jos asia olisi alunperin jaettu, olisi voinut osa opettaa koko ajan lähinä ja osa etänä. Ei tätä sekoilua.
Niin, ehkä noin. Jos olisi sovittu vaikka vuoroviikot. Jako kolmeen. Yksi viikko koulua, kaksi kotona. Tai kahteen eli joka toinen viikko etänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei missään nimessä! Vanhuksia on suojeltava hinnalla millä hyvänsä! Menetetty mielenterveys on pieni hinta siitä, että mummelit saavat pari kuukautta lisäelinaikaa.
Itseäänhän siinä turvataan. Paha se on koronassa kirjoittaa.
Ja arvelet, että pahasti masentuneena on jotenkin hyvä kirjoittaa?
Kukaan ei masennu pahasti ilman että siihen olisi ollut vahvasti taipumusta muutenkin. Joku muu asia olisi sen laukaissut jossain vaiheessa kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi sanoa, että keskimäärin yksi oppilas / luokka on pudonnut täysin koulusta. Se ei ehkä kuulosta paljolta. Ottakaa sitten koulu, jossa on 20 luokkaa. Tekee kaksi pikkubussillista nuoria, jotka ei pääse ehkä takaisin koulunkäyntiin. Sitten otatte seuraavan koulun ja keräätte sieltä pikkubussillisen, sitten seuraavan...Siis näitä muuten paikataan pitkään.
Ja ennen etäopiskeluako ei pudonnut kukaan?
Miten minä muistan istuneeni jo viime vuosikymmenellä vanhempainilloissa pohtimassa sitä Helsingin vakavaa koulupudokkuus-ongelmaa?
Opiskeluja jää kesken koska toisen asteen opetusta on uudistettu leikkaamalla rahoitusta ennen koronaa. Lisäksi valmistuminen tarkoittaisi Lähityöhön joutumista. Moni laskeskelee, eträ eipä makseta tarpeeksi kun terveydellä pitäisi lähteä leikkimään. Lähityöntekijät on ottamassa taudin vastaan. Muistetaan nyt, että esimerkiksi lähihoitajille oli keväällä ohje käyttää omaa huivia, jota tauti ei tarttuisi. Nyt vähätellään muunnosten aiheuttamaa riskiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vaikka niitä puolikuuroja veteraaneja kiinnostais sun asiaton vähättely?
Se, että opiskelee kotoa käsin, ei ole ihan sotaan verrattava asia sentään. Kuka tässä vähättelee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun ysiluokkalainen on ollut koko ajan ns lähiopetuksessa. Hänen luokallaan LÄHIOPETUKSESSA on kolme tyyppiä , joita ei ole juuri nähty koko lukuvuonna.
Sanoinkin ”keskimäärin yksi oppilas / luokka on pudonnut täysin koulusta”. Varmaan on luokkia, joista kolme. Joistakin ei yhtään. Tai voi olla, että koulukohtaiset erot on sitten niin suuret, että omasta koulusta se on VAIN yksi / luokka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, ehkä noin. Jos olisi sovittu vaikka vuoroviikot. Jako kolmeen. Yksi viikko koulua, kaksi kotona. Tai kahteen eli joka toinen viikko etänä.
Osa olisi ihan hyvin voinut olla kokonaan etänä. Itseohjautuvat fiksut oppilaat, joilla vanhemmat etätöissä ja osaavat auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Mikä vimmattu tarve Suomella on olla yksi koronan torjunnan kärkimaista, kun siitä maksetaan kallista hintaa? Ymmärrän hyvin, että viime keväänä tehtiin jyrkkiä paniikkiratkaisuja, kun koronasta tiedettiin niin vähän ja vaikeat päätökset oli pakko tehdä nopeasti. Nyt koronasta tiedetään jo paljon enemmän, ja meillä on ollut aikaa miettiä asioita myös laajemmin kuin pelkän koronan kannalta.
Älkää käsittäkö väärin: En pidä koronaa pelkkänä flunssana, josta on vaaraa vain heiveröisille vanhuksille joiden on aikakin kuolla. Vaikuttaa kuitenkin pahasti siltä, että torjuessaan koronaa lasten ja nuorten kustannuksella aiheutettu vahinko on paljon suurempi kuin koronan torjunnan tuoma hyöty.
Mitä käki vanhemmat saisi kakaransa kuriin, niin ettei vapaa-sjalla pölhöillä ja biletetä niin eipä nyt tarvitsi olla kenenkään etäopetuksessa. Osassa maata lukio ja amis pyörii nytkin aivan tavallisesti lähinä. Paikoissa, joissa porukka ei usko määräyksiä ,on jouduttu etäopetuksren. Oma vika ,pikku sika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei missään nimessä! Vanhuksia on suojeltava hinnalla millä hyvänsä! Menetetty mielenterveys on pieni hinta siitä, että mummelit saavat pari kuukautta lisäelinaikaa.
Itseäänhän siinä turvataan. Paha se on koronassa kirjoittaa.
Ja arvelet, että pahasti masentuneena on jotenkin hyvä kirjoittaa?
Kukaan ei masennu pahasti ilman että siihen olisi ollut vahvasti taipumusta muutenkin. Joku muu asia olisi sen laukaissut jossain vaiheessa kuitenkin.
Laitappas tähän kuvankaappaus sun tohtorin tutkintopaperistas
Meillä poika amiksesta ja kolme kertaa jo etäilty syksyn ja tämän alkuvuoden aikana. Joka kerta kun koulu alkaa on porukkaa kadonnut luokalta. Nyt oli suurimmalla osalla tehtävät tekemättä. Ne harvat. Ja puolet jäljellä olevista luokkakavereista kadonnut. Kyseessä ekan vuoden rakennuslinja.