Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen tyhmä! Onko täällä muita tyhmiä? Asiallista keskustelua tyhmyydestä!

Vierailija
06.02.2021 |

Ensiksikin: olen tyhmä, en heikkolahjainen! Minulla on monia lahjoja ja vahvuusalueita, mutta ne eivät muuta sitä tosiasiaa että en älyllisesti ole samalla tasolla kuin suomalaiset keskiverroin.
Toiseksi: minun tyhmyys ei näy päälle päin, eikä myöskään minun koulutuksesta tai työhistoriasta. Ainakaan ihan heti. Olen ylioppilas, kirjoitin B:n paperit, lukion keskiarvo jotain vähän alle 7. Ei tyhmä voi päästä ylioppilaaksi, joku voi ajatella. Minulla on se etu, että tulen akateemisesta ja ns kulttuuriperheestä. Minulla ei ollut koskaan muuta vaihtoehtoa kuin mennä lukioon. Ja ihan mielelläni meninkin. Haaveilin teininä lääkiksestä, koska meidän suvussa on lääkäreitä. En tietty päässyt hyvään lukioon, jota sisarukseni kävivät, vaan kaukana olevaan lukioon, johon pääsi lähes kaikki halukkaat. Lukioaika oli kivaa. Olin jopa ulkomailla vaihtarina vuoden. Mutta hyvin koulu ei koskaan mennyt.
Haaveet lääkiksestä täytyi unohtaa, koska minulla oli lyhyt matikka eikä fysiikkaa. Hain kuitenkin yliopistoon lukemaan kieliä, mutten päässyt. Sitten hain amk:iin ja pääsinkin. En kuitenkaan pärjännyt opinnoissa ja masennuin. Lopetin vuoden jälkeen. Olin ollut aikaisemmin välivuosien aikana töissä yhden perhetuttavamme putiikissa ja sain sieltä kokopäivätyön. Pidin työstä ja viihdyin siellä monta vuotta. Sitten joku puhui minulle lähihoitajakoulutuksesta ja että siinä voi erikoistua varhaiskasvatukseen. Kiinnostuin, koska rakastan lapsia, hain ja pääsinkin lasten ja nuorten kasvatuksen opintoihin. Tykkäsin koulusta ja työharjoittelusta. Valmistuin vuosi sitten ja työllistyin heti alalle.
Palataan vielä aiheesen eli tyhmyyteen. Kukaan ei varmasti pidä minua tyhmänä, koska olen ihan ok näköinen, hoikka, huoliteltu ja minulla on hyvä estetiikan taju ja vaatemaku. Nämä olen oppinut ihan kotoa. En ole myöskään köyhä.
Mistä sitten tiedän olevani tyhmä? No tässä esimerkkejä:
En ymmärrä mitään abstrakteja juttuja, kuten karttoja tai ruokareseptejä. Jos katson kartasta vaikka Helsingin ja Tampereen pisteet, se ei kerro mulla mitään siitä, miten nämä kaupungit sijoittuu todelisuudessa. En pysty mitenkään siirtämään oikeaan maailmaan sitä tietoa mitä kartassa on. Kun lennän lentokoneella ulkomaille niin koneesta näkyy yöllä kaupunkien ym valoja ja päivällä vettä ja vuoria. Joku pystyy päättelemään niiden perusteella missä ollaan, minä en. Jos mulle sanotaan vaikka että noi on Alpit tuolla alhaalla, olen vaan että aha. Mulle voisi ihan yhtä hyvin näyttää vuoren kuvaa kirjasta ja sanoa että noi on Alpit. En osaa tehdä sillä tiedolla mitään.
Kun luen reseptin en yhtään osaa ajatella millainen siitä ruuasta pitäisi tulla. En ymmärrä reseptistä että keittoahan tässä ollaan tekemässä, jos siinä ei lue keitto.
Törmään ongelmiin joka päivä, mutta osaan kiertää ne. Mulla on ajokortti ja auto, mutta ajan vain tuttuja teitä maalle viikonloppuisin. Jos menisin vieraille teille eksyisin heti. Kun teen ostoksia, minulla ei ole mitään käsitystä mitä asiat maksaa ja mikä on kallista tai halpaa. En tiedä onko 300 € paljon vai vähän ruokaostoksista, enkä myöskään mitä ostoskärryn tuotteet maksaa yhteensä.
En myöskään tykkää elokuvista tai sarjoista, kun en koskaan ymmärrä niiden juonta tai mitä jännää niissä on. Kirjoja en myöskään lue. Musiikkia tykkään kuunnella ja tanssia. Tanssi onkin minun suuri intohimo ja harrastus. Kävin balettitunneilla 8 vuotta lapsena ja nuorena. Tykkään myös olla eläinten parissa, ratsastan ja haaveilen omasta hevosesta. Minun avomiehelläni on kaksi ihanaa koiraa.
Olen todella tyytyväinen elämääni, vaikka joskus harmittaakin, että olen tyhmä.

Onko täällä muita kohtalotovereita, jotka ehkä tunnistavat itsensä tästä?

Kommentit (114)

Vierailija
101/114 |
28.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kartta ja reseptiikka ovat vaikeita ymmärrettäväksi, epäilisin hahmotushäirötä, mahdollisesti lievänä jos olet lähärin koulutukseen päässyt ja suorittanut loppuun. Kyllä se lähärikin hoksottimia tarvitsee lääkelaskujen kanssa, vaikka olisikin muiden mielestä "vain amis ja siksi paskaa". 

Vierailija
102/114 |
28.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyhmyys on lisääntymisen edellytys. Tyhmien määrä kasvaa luonnollisesti.

Länsimaissa keskimääräinen äo kuin myös fyysinen kunto on laskenut ysäriltä alkaen, nyt seuraukset näkyvät reippaammin. 

Pienestä pitäen opitaan älylaitteen käyttö, edes sarjakuvia tai lehtiä ei lueta. Puheterapeuteille jonot, sillä vanhempien ilonaihe on, että lapsi oppii digilaitteiden käytön kuin ensimmäiset sanansa. 

Sitten kun aloitetaan koulu, on vaikeuksia edessä: ei kykyä pitkäjänteiseen työskentelyyn, keskittyminen vaikeaa, ei edes yritetä, ja seurauksena on, ettei yläkoululainen tunnista analogista kelloa, ymmärrä yleis- ja erisnimien eroa, tiedä milloin Suomi itsenäistyi tai tunnista edes kuvien perusteella tunnettuja historian henkilöitä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/114 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyhmyys on lisääntymisen edellytys. Tyhmien määrä kasvaa luonnollisesti.

Länsimaissa keskimääräinen äo kuin myös fyysinen kunto on laskenut ysäriltä alkaen, nyt seuraukset näkyvät reippaammin. 

Pienestä pitäen opitaan älylaitteen käyttö, edes sarjakuvia tai lehtiä ei lueta. Puheterapeuteille jonot, sillä vanhempien ilonaihe on, että lapsi oppii digilaitteiden käytön kuin ensimmäiset sanansa. 

Sitten kun aloitetaan koulu, on vaikeuksia edessä: ei kykyä pitkäjänteiseen työskentelyyn, keskittyminen vaikeaa, ei edes yritetä, ja seurauksena on, ettei yläkoululainen tunnista analogista kelloa, ymmärrä yleis- ja erisnimien eroa, tiedä milloin Suomi itsenäistyi tai tunnista edes kuvien perusteella tunnettuja historian henkilöitä. 

Nuo ovat opetukseen liittyviä asioita. Miksi vaatimustaso on laskettu alas? Miksi ei jätetä luokalle, anneta hylättyä, jos ei ole oppinut? Lisäksi tukiopetukset näille, joilla takkuaa.  Perusopetuksen pitää olla kunnossa, tason pitää nousta ja olla nousujohteista. 

Korjaus lähtee Valtiosta, opetusministeristä, -hallituksesta ja heistä, jotka määrittävät vaatimustasot! Tästä pitäisi saada kansalaisaloite ja suomalaisten pitäisi vaatia lapsilleen kunnon koulutusta, veroillahan nämä maksetaan. Toki kotikasvatus on kodin tärkeä tehtävä, mutta se on toinen tarina.

Vierailija
104/114 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoinen ketju. Ajattelen itse, että meillä kaikilla on jotain hyviä ominaisuuksia ja taitoja ja myös puutteita.  Yksi on hyvä yhdessä ja toinen toisessa asiassa. Sitten on pari kellokasta, jotka ovat hyviä melkein kaikessa, matemaattisesti, sosiaalisesti ja kielellisesti. 

Sisukkaat ihmiset opettelevat puutteensa ja narsistit esittävät kaiken osaajaa, mutta osa tosiaan syntyy monilahjakkuutena. Heitä on max yksi luokassa. Tai ainakin oli, nykypäivästä en enää tiedä. 

En ole koskaan ajatellut, että reseptien mukaan kokkaaminen / leipominen olisi jollekin vaikeaa. 

Minulla on haasteita työskennellä hälyisässä avokonttorissa. Ei ole mitään diagnoosia, mutta en pysty keskittymään ja olen aivan poikki lähipäivinä. Etäpäivänä ei ole keskittymisvaikeuksia. Joku toinen pystyy tekemään haastavaakin ajatustyötä hälyssä, osaa keskittyä tms. 

Vierailija
105/114 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmyyttä on kahta lajia; ympäristölleen vaarallinen typerys ei itse tajua omaa tyhmyyttään kun taas hyväntahtoinen ja harmittomalla tavalla tyhmä taas itse tiedostaa omat puutteensa.

Vierailija
106/114 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä kysymystä?????????!!!!!!!!!

Vierailija
107/114 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen suorittanut kaksi yliopistotutkintoa, toinen etenkin ollut hyvin kilpaillulta alalta. Olen ihmisten silmissä fiksu ja ratkaisen ongelmia nopeasti ja luovasti. Olen todella hyväpalkkaisessa työssä.

Silti suuntavaistoni on nolla. Kun menen ulkomailla johonkin kauppaan, pitää minun ensin painaa mieleen, mihin suuntaan lähden kun palaan kaupasta kadulle. Muuten lähtisin väärään suuntaan. Autolla ajaminen on vähintäänkin vaikeaa. Huonekalujen kasaaminen ym käytännön hommat todella vaikeita. Jos on joku ongelma jossain koneessa en ymmärrä siitä mitään. En pysty pelaamaan yhtään vaikeampia lautapelejä koska en ymmärrä niiden sääntöjä. Tätä listaa voisi jatkaa aika pitkään..

Mielenkiintoista. Miten matemaattinen lahjakkuus opiskelussa?

Vierailija
108/114 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole tyhmä vaan sulla on joku hahmotushäiriö.

Vierailija
109/114 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on paljon feikki tyhmiä. Oikea tyhmä ei edes tajua olevansa tyhmä, vaan pitää itseään viisaana.

Vierailija
110/114 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauska aloitus, etenkin kun kirjoitustaito on parempi kuin AV:n yhdyssanavammaisilla.

Vierailija
111/114 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostat varsin suloiselta ihmiseltä! Itse olen mielestäni adhd-autisti ja olen välillä vähän hidas, mutta älykkyysosamääräni on tietääkseni korkea.

Kiva kuulla että olet onnellinen haasteista huolimatta, saat elää juuri itsesi näköistä elämää. En ole itse kyennyt työelämään ja pelkkä itsestä huolehtiminen on minulle todella vaikeaa, mutta yritän muistaa että pelkkä selviytyminen on hyvä saavutus jos on paljon haasteita.

Vierailija
112/114 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP:n kannaittaisi varata aika neuropsykologille niin tiedät missä kognition osa-alueilla haasteesi ovat. Ja siellä ehkä selviää jos sulla on MS-tauti tai jotain muuta mikä on häiriöiden taustalla.

No en kyllä itse MS tautia sairastavana, ja monta sairastavaa tuntevana en ihan allekirjoittaisi noiden perusteella diagnoosia.

Vierailija
113/114 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon taas erillailla tyhmä. Matikka taipuu ihan miten päin vain. Näen jonkun matematiikan kaavan ja ymmärrän tosi nopeesti mikä jutun juju on. Hyvä päässä laskutaito jne. Nopeet hoksottimet ainakin omasta mielestä. Sosiaalisesti pärjään hyvin ja on paljon ystäviä ja tuttuja.

Mutta noi kielet. En siis ikinä ole oikein oppinut englantia ja vielä huonommin ruotsia. Töissä kääntäjä käytössä jatkuvasti. Voin kääntää jonkun sanan vaikka sata kertaa ja en silti ikinä muista sitä. 

Ruotsia ei onneksi ole ikinä missään tarvinnutkaan, mutta englantia olisi hyvä osata. Helpottaisi paljon töissä. Koulut oli ihan kauheita noitten osalta. Pääsin säälistä läpi, kun muut aineet olivat tosi hyvät.

Ostin joskus jonkun englanninkielen alkeet kurssin. Ei mitään apua. Opettaja oli ihmeissään, et miten noin fiksun oloinen tyyppi ei muista viisi minuuttia sitten opeteltuja sanoja, mitä olin vielä kerrannut kotonakin edellisenä päivänä.

Vierailija
114/114 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut muistavat myös laulujen sanat helposti. Hector sanoi juuri tv:ssä, ettei ole koskaan muistanut laulujensa sanoja kunnolla. Toiset laulajat pärjäävät ilman promptereita tms. ja muistavat kaikki sanat kuin vettä vaan. Minä kuulun noihin, jotka eivät oikein muista laulujen sanoja. Viime kesänä päätin opetella yhden ja kun kuulen sen radiosta, voin melko hyvin laulaa mukana, mutta se vaati töitä. Kieliä olen toisaalta oppinut melko helposti. Matemaattisesti en ole lahjakas, mutta helpot päässä laskut mm. prosenttilaskut sujuvat ja olen pärjännyt sellaisissakin töissä, joissa on joutunut laskemaan milloin mitäkin.

Sanoisin, että olen kaikessa keskinkertainen, enkä missään erityisen hyvä, enkä huono. Pärjään ihan ok ihmisten kanssa, olen tee se itse mies, monessa arjen asiassa, lapset on kasvatettu ihan ihmisiksi, aina on ollut töitä ja elämän hallintaa, mutta olisihan se kiva olla jossain huippu hyvä.

En usko, että ap on tyhmä. Kirjoitus oli analyyttinen ja sujuvaa tekstiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme neljä