Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen tyhmä! Onko täällä muita tyhmiä? Asiallista keskustelua tyhmyydestä!

Vierailija
06.02.2021 |

Ensiksikin: olen tyhmä, en heikkolahjainen! Minulla on monia lahjoja ja vahvuusalueita, mutta ne eivät muuta sitä tosiasiaa että en älyllisesti ole samalla tasolla kuin suomalaiset keskiverroin.
Toiseksi: minun tyhmyys ei näy päälle päin, eikä myöskään minun koulutuksesta tai työhistoriasta. Ainakaan ihan heti. Olen ylioppilas, kirjoitin B:n paperit, lukion keskiarvo jotain vähän alle 7. Ei tyhmä voi päästä ylioppilaaksi, joku voi ajatella. Minulla on se etu, että tulen akateemisesta ja ns kulttuuriperheestä. Minulla ei ollut koskaan muuta vaihtoehtoa kuin mennä lukioon. Ja ihan mielelläni meninkin. Haaveilin teininä lääkiksestä, koska meidän suvussa on lääkäreitä. En tietty päässyt hyvään lukioon, jota sisarukseni kävivät, vaan kaukana olevaan lukioon, johon pääsi lähes kaikki halukkaat. Lukioaika oli kivaa. Olin jopa ulkomailla vaihtarina vuoden. Mutta hyvin koulu ei koskaan mennyt.
Haaveet lääkiksestä täytyi unohtaa, koska minulla oli lyhyt matikka eikä fysiikkaa. Hain kuitenkin yliopistoon lukemaan kieliä, mutten päässyt. Sitten hain amk:iin ja pääsinkin. En kuitenkaan pärjännyt opinnoissa ja masennuin. Lopetin vuoden jälkeen. Olin ollut aikaisemmin välivuosien aikana töissä yhden perhetuttavamme putiikissa ja sain sieltä kokopäivätyön. Pidin työstä ja viihdyin siellä monta vuotta. Sitten joku puhui minulle lähihoitajakoulutuksesta ja että siinä voi erikoistua varhaiskasvatukseen. Kiinnostuin, koska rakastan lapsia, hain ja pääsinkin lasten ja nuorten kasvatuksen opintoihin. Tykkäsin koulusta ja työharjoittelusta. Valmistuin vuosi sitten ja työllistyin heti alalle.
Palataan vielä aiheesen eli tyhmyyteen. Kukaan ei varmasti pidä minua tyhmänä, koska olen ihan ok näköinen, hoikka, huoliteltu ja minulla on hyvä estetiikan taju ja vaatemaku. Nämä olen oppinut ihan kotoa. En ole myöskään köyhä.
Mistä sitten tiedän olevani tyhmä? No tässä esimerkkejä:
En ymmärrä mitään abstrakteja juttuja, kuten karttoja tai ruokareseptejä. Jos katson kartasta vaikka Helsingin ja Tampereen pisteet, se ei kerro mulla mitään siitä, miten nämä kaupungit sijoittuu todelisuudessa. En pysty mitenkään siirtämään oikeaan maailmaan sitä tietoa mitä kartassa on. Kun lennän lentokoneella ulkomaille niin koneesta näkyy yöllä kaupunkien ym valoja ja päivällä vettä ja vuoria. Joku pystyy päättelemään niiden perusteella missä ollaan, minä en. Jos mulle sanotaan vaikka että noi on Alpit tuolla alhaalla, olen vaan että aha. Mulle voisi ihan yhtä hyvin näyttää vuoren kuvaa kirjasta ja sanoa että noi on Alpit. En osaa tehdä sillä tiedolla mitään.
Kun luen reseptin en yhtään osaa ajatella millainen siitä ruuasta pitäisi tulla. En ymmärrä reseptistä että keittoahan tässä ollaan tekemässä, jos siinä ei lue keitto.
Törmään ongelmiin joka päivä, mutta osaan kiertää ne. Mulla on ajokortti ja auto, mutta ajan vain tuttuja teitä maalle viikonloppuisin. Jos menisin vieraille teille eksyisin heti. Kun teen ostoksia, minulla ei ole mitään käsitystä mitä asiat maksaa ja mikä on kallista tai halpaa. En tiedä onko 300 € paljon vai vähän ruokaostoksista, enkä myöskään mitä ostoskärryn tuotteet maksaa yhteensä.
En myöskään tykkää elokuvista tai sarjoista, kun en koskaan ymmärrä niiden juonta tai mitä jännää niissä on. Kirjoja en myöskään lue. Musiikkia tykkään kuunnella ja tanssia. Tanssi onkin minun suuri intohimo ja harrastus. Kävin balettitunneilla 8 vuotta lapsena ja nuorena. Tykkään myös olla eläinten parissa, ratsastan ja haaveilen omasta hevosesta. Minun avomiehelläni on kaksi ihanaa koiraa.
Olen todella tyytyväinen elämääni, vaikka joskus harmittaakin, että olen tyhmä.

Onko täällä muita kohtalotovereita, jotka ehkä tunnistavat itsensä tästä?

Kommentit (98)

Vierailija
61/98 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin olen pitänyt aina itseäni tyhmänä ja muut myös. AMK tutkinto. En ole yo. 5000 palkka, siis kohtuu asemassa olen  työssäni. Olen älyttömän hätäinen ja nopea kaikessa. Geometrisista kuvioista en tajua mitään, tämän olen todennut työn haussa. 

Vierailija
62/98 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mää oon vaan yksinkertainen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/98 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
64/98 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut on testeissä todettu älykkääksi ja kai sellainen olen monessa suhteessa. Kuitenkin tunnistan osan noista, tuo suuntavaisto etenkin. En oikein ymmärrä jotain reittiohjeita, jos ne selitetään tyylillä että käännyt sitten sen sinisen talon kohdalta vasemmalle. Mieluummin niin, että kerrotaan ne kadun nimet mistä käännytään tai ihan vaan pelkkä osoite, selvitän sitten itse. 

Omat lähtökohdat oli myös huonot, ei sitä lapsena tiennyt paremmasta ja toisaalta myöhemmin ei edes kiinnostanut koulut. Amiksen toki kävin ja olin ammattikuskina vuosia, joten ei kai se suuntavaisto ihan surkea kuitenkaan ole. Olen kuullut usein että olen älykäs, kun hoksaan asiat nopeasti ja osaan ne ratkaista jne. Olen vaan alisuoriutuja. Joten ei koulutuksen tai yleisen sivistyksen tasosta voi välttämättä vetää mitään johtopäätöksiä ihmisen älykkyydestä. Itse en myöskään arvota ketään älyn perusteella, vaan minkälainen henkilö muuten on. 

Vierailija
65/98 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vasta tyhmä olenkin.

Vierailija
66/98 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki on täällä tyhmiä. En ole havainnut vielä yhtäkään älykästä ihmistä itseni lisäksi. Joskus harvoin osuu silmään yksittäinen älykäs kommentti.

Vierailija
67/98 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki on täällä tyhmiä. En ole havainnut vielä yhtäkään älykästä ihmistä itseni lisäksi. Joskus harvoin osuu silmään yksittäinen älykäs kommentti.

Tämä siis lohdutukseksi niille, jotka kokevat olevansa tyhmiä. Ei hätää, melkein kaikki muutkin ovat.

Vierailija
68/98 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tyhmyys määritellään? En ole mielestäni kovin heikkolahjainen, mutten erityisen älykäskään. Olen varmaan sitten hyvin keskinkertainen. Minulla on tietyt Akilleen kantapäät, mutta olen pyrkinyt siksi edistämään juuri niitä asioita, joissa olen hyvä.

Minulla ei ole haasteita mainitsemissasi asioissa, mutta kielellinen ja matemaattinen ajatteluni on kehnoa. Luulin yläasteen tunneilla monesti tajunneeni homman nimen matematiikassa ja olin kehitellyt päässäni ihan oman logiikan, joka oli monesti aivan väärin ajateltu. Onneni oli hyvä luokkakaverini, joka osasi minun ymmärtämälläni tavalla kuitenkin selittää nämä lopulta auki ja peruskoulusta jäi matikannumeroksi 8. Lukuaineiden keskiarvo oli ylipäätään 8,2. Lähdin sitten amikseen suorittamaan kaksoistutkintoa, mutta matikka meni heti perseelleen ilman kaverini tulkkausta ja sitten suoritin pelkän ammattitutkinnon. Myöhemmin AMK ja työelämässä on mennyt ihan hyvin.

Kieliss

Hmmm, hei H? 

-K

Vierailija
69/98 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP:n kannaittaisi varata aika neuropsykologille niin tiedät missä kognition osa-alueilla haasteesi ovat. Ja siellä ehkä selviää jos sulla on MS-tauti tai jotain muuta mikä on häiriöiden taustalla.

Olen tätäkin miettinyt. Mutta taidan mieluummin olla vain tyhmä. Tarviiko siihen sen kummalisempaa diagnoosia. Ms-tautia mulla ei aivan varmasti ole. Tunnen taudin oireet ja ne eivät sovi minuun mitenkään.

Ap

Ei siihen tarvi. On ihan ok olla tyhmä, mukava luonne on paljon tärkeämpää ihmissuhteissa. Joillakin ihmisillä on jotenkin kauhean vaikeaa myöntää että toiset ovat älykkäämpiä kuin toiset, ja haluavat puoliväkisin etsiä jotain muita diagnooseja. 

Vierailija
70/98 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka AP ei-älykäs olisitkin, olet viisas.

Moni on huikean älykäs, mutta ei lähimainkaan noin viisas.

Vierailija
71/98 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme syntymä tyhmä kansa. Jotku onnistuu sitä hieman peittelemään, mutta lopulta se kuitenkin paistaa läpi.

Vierailija
72/98 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset eivät tyhmää miestä huoli

Vierailija
73/98 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen tyhmä ja yksinkertainen. Sain lukion rämmittyä läpi, mutta en saanut ammattikorkeakoulusta papereita. Teen suorittavaa työtä valtiolla. En ole koskaan meinannut ymmärtää esimerkiksi matematiikkaa oikein yhtään, enkä loppujen lopuksi edes tajua, miten selvisin lukiosta. Jotenkin tässä on elämässä pärjännyt, ulkonäköni avulla sain nuorempana anteeksi monia asioista, samalla pääsin paikkoihin hyvin toimeentulevien poikaystävien kautta. Itse en ole saavuttanut mitään.

Vierailija
74/98 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet tyytyväinen, sekä onnellinen elämässäni. Se on paljon enemmän, mitä monet saavuttavat koskaan. Oli sitten lahjakkuus millaista tahansa.

Vierailija
75/98 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman tietämättömyytensä tunteminen on parasta tietoa.

Sen tiedon puute on tyhmyyttä.

Viisas on vapaa tästä tyhmyydestä.

Vierailija
76/98 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin on ihan kummallisia aukkoja ajattelussa. Pääsin kyllä lopulta yliopistoon, vaikka peruskoulu ja lukio menivätkin miten menivät. Toisaalta kärsin lapsuuden ja nuoruuden uniongelmista, stressistä, huonoista perheoloista mitkä ovat saattaneet aiheuttaa tämän. Olen hyväksynyt omassa päässäni selitykseksi sen, että rankan lapsuuden takia jokin muilla oleva asia päässäni on vaan poksahtanut.

Toisaalta olen varmaan ihan normaalin oloinen, mutta minulta menee ohi ihan kummallisia asioita. Varsinkin puhuttuna. En välillä saa selvää mitä ihmiset sanovat, vaikka kuulisinkin puheen. Kuulo testattu, täysin normaali. Olen aina se joka joko huutaa tai kuiskaa, en hahmota äänenvoimakkuuttani yhtään.

Paras kuvailuni noille ajattelun "aukoille" on se, että en jotenkin ime tietoa passiivisesti. Siis jos teen jonkun asian sata kertaa, siitä ei jää muistijälkeä ellen erikseen ajattele asiaa tai kirjoita sitä ylös. Jos työkaveri sanoo uutta harjoittelijaa Pertiksi sata kertaa, tajuan että tuon harkkarin nimi on Pertti vasta kun luen tämän nimen listalta ja mietin että tuo on Pertti. Pertti.

Vierailija
77/98 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minullakin on ihan kummallisia aukkoja ajattelussa. Pääsin kyllä lopulta yliopistoon, vaikka peruskoulu ja lukio menivätkin miten menivät. Toisaalta kärsin lapsuuden ja nuoruuden uniongelmista, stressistä, huonoista perheoloista mitkä ovat saattaneet aiheuttaa tämän. Olen hyväksynyt omassa päässäni selitykseksi sen, että rankan lapsuuden takia jokin muilla oleva asia päässäni on vaan poksahtanut.

Toisaalta olen varmaan ihan normaalin oloinen, mutta minulta menee ohi ihan kummallisia asioita. Varsinkin puhuttuna. En välillä saa selvää mitä ihmiset sanovat, vaikka kuulisinkin puheen. Kuulo testattu, täysin normaali. Olen aina se joka joko huutaa tai kuiskaa, en hahmota äänenvoimakkuuttani yhtään.

Paras kuvailuni noille ajattelun "aukoille" on se, että en jotenkin ime tietoa passiivisesti. Siis jos teen jonkun asian sata kertaa, siitä ei jää muistijälkeä ellen erikseen ajattele asiaa tai kirjoita sitä ylös. Jos työkaveri sanoo uu

Sama. 

Vierailija
78/98 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä vaan lapsia tee ap! Tyhmyys, yksinkertaisuus ja vartalon,  kasvojen epäsymmetria, epämuodostumat periytyy lapselle aina äidiltä. Toivottavasti teit sterilisaation heti 18 vuotiaana. Vai joko avopuolisosi jätti sinut? Viestiketju on kuitenkin kolme vuotta vanha.

Vierailija
79/98 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään ole lapsia, vähä-älyisyys ja epämuodostumat päättyy minuun.

Vierailija
80/98 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto