Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen tyhmä! Onko täällä muita tyhmiä? Asiallista keskustelua tyhmyydestä!

Vierailija
06.02.2021 |

Ensiksikin: olen tyhmä, en heikkolahjainen! Minulla on monia lahjoja ja vahvuusalueita, mutta ne eivät muuta sitä tosiasiaa että en älyllisesti ole samalla tasolla kuin suomalaiset keskiverroin.
Toiseksi: minun tyhmyys ei näy päälle päin, eikä myöskään minun koulutuksesta tai työhistoriasta. Ainakaan ihan heti. Olen ylioppilas, kirjoitin B:n paperit, lukion keskiarvo jotain vähän alle 7. Ei tyhmä voi päästä ylioppilaaksi, joku voi ajatella. Minulla on se etu, että tulen akateemisesta ja ns kulttuuriperheestä. Minulla ei ollut koskaan muuta vaihtoehtoa kuin mennä lukioon. Ja ihan mielelläni meninkin. Haaveilin teininä lääkiksestä, koska meidän suvussa on lääkäreitä. En tietty päässyt hyvään lukioon, jota sisarukseni kävivät, vaan kaukana olevaan lukioon, johon pääsi lähes kaikki halukkaat. Lukioaika oli kivaa. Olin jopa ulkomailla vaihtarina vuoden. Mutta hyvin koulu ei koskaan mennyt.
Haaveet lääkiksestä täytyi unohtaa, koska minulla oli lyhyt matikka eikä fysiikkaa. Hain kuitenkin yliopistoon lukemaan kieliä, mutten päässyt. Sitten hain amk:iin ja pääsinkin. En kuitenkaan pärjännyt opinnoissa ja masennuin. Lopetin vuoden jälkeen. Olin ollut aikaisemmin välivuosien aikana töissä yhden perhetuttavamme putiikissa ja sain sieltä kokopäivätyön. Pidin työstä ja viihdyin siellä monta vuotta. Sitten joku puhui minulle lähihoitajakoulutuksesta ja että siinä voi erikoistua varhaiskasvatukseen. Kiinnostuin, koska rakastan lapsia, hain ja pääsinkin lasten ja nuorten kasvatuksen opintoihin. Tykkäsin koulusta ja työharjoittelusta. Valmistuin vuosi sitten ja työllistyin heti alalle.
Palataan vielä aiheesen eli tyhmyyteen. Kukaan ei varmasti pidä minua tyhmänä, koska olen ihan ok näköinen, hoikka, huoliteltu ja minulla on hyvä estetiikan taju ja vaatemaku. Nämä olen oppinut ihan kotoa. En ole myöskään köyhä.
Mistä sitten tiedän olevani tyhmä? No tässä esimerkkejä:
En ymmärrä mitään abstrakteja juttuja, kuten karttoja tai ruokareseptejä. Jos katson kartasta vaikka Helsingin ja Tampereen pisteet, se ei kerro mulla mitään siitä, miten nämä kaupungit sijoittuu todelisuudessa. En pysty mitenkään siirtämään oikeaan maailmaan sitä tietoa mitä kartassa on. Kun lennän lentokoneella ulkomaille niin koneesta näkyy yöllä kaupunkien ym valoja ja päivällä vettä ja vuoria. Joku pystyy päättelemään niiden perusteella missä ollaan, minä en. Jos mulle sanotaan vaikka että noi on Alpit tuolla alhaalla, olen vaan että aha. Mulle voisi ihan yhtä hyvin näyttää vuoren kuvaa kirjasta ja sanoa että noi on Alpit. En osaa tehdä sillä tiedolla mitään.
Kun luen reseptin en yhtään osaa ajatella millainen siitä ruuasta pitäisi tulla. En ymmärrä reseptistä että keittoahan tässä ollaan tekemässä, jos siinä ei lue keitto.
Törmään ongelmiin joka päivä, mutta osaan kiertää ne. Mulla on ajokortti ja auto, mutta ajan vain tuttuja teitä maalle viikonloppuisin. Jos menisin vieraille teille eksyisin heti. Kun teen ostoksia, minulla ei ole mitään käsitystä mitä asiat maksaa ja mikä on kallista tai halpaa. En tiedä onko 300 € paljon vai vähän ruokaostoksista, enkä myöskään mitä ostoskärryn tuotteet maksaa yhteensä.
En myöskään tykkää elokuvista tai sarjoista, kun en koskaan ymmärrä niiden juonta tai mitä jännää niissä on. Kirjoja en myöskään lue. Musiikkia tykkään kuunnella ja tanssia. Tanssi onkin minun suuri intohimo ja harrastus. Kävin balettitunneilla 8 vuotta lapsena ja nuorena. Tykkään myös olla eläinten parissa, ratsastan ja haaveilen omasta hevosesta. Minun avomiehelläni on kaksi ihanaa koiraa.
Olen todella tyytyväinen elämääni, vaikka joskus harmittaakin, että olen tyhmä.

Onko täällä muita kohtalotovereita, jotka ehkä tunnistavat itsensä tästä?

Kommentit (98)

Vierailija
21/98 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitää haukkua itseään tyhmäksi? Ite sanon itseäni parhaaksi

Pitää olla hyvä itsetunto

Vierailija
22/98 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä on tyhmyys? Avaruudellisen ajattelun heikkoutta? Vai joku kenellä on ns pitkät piuhat? En itse aina saa sovitettua teoriaa käytäntöön, en silti koe olevani tyhmä. Avaruudellinen ajattelu onnistuu minulta hyvin ja olen aina myös kartalla siitä missä liikun.

Minusta on aika armollista myöntää (tai antaa itselleen lupa) että on tyhmä. Ei sitä tarvitse määritellä sen enempää. Jokainen tyhmä saa olla sitä omalla tavallaan. Toki harmittaa, kun ei tajua ihan yksinkertaisia juttuja, mutta kun sille ei voi mitään. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/98 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jassoo. En tiedä oletko tyhmä mutta jotenkin mukavalta ihmiseltä vaikutat, et varma juurikaan tärkeile, ja jonkinlainen levollisuus tekstistäsi huokuu.

Kiitos paljon! Olipas kiva kommentti ja hauska kuulla :)

Juu, taidan olla aika sinut itseni kanssa. Ap

Vierailija
24/98 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen keskimääräistä tyhmempi. Itse asiassa perusmatikassa olen aika pitkälle hyvä, mutta soveltavia tehtäviä en sitten osaa juuri yhtään. Osaan kaavamaiset laskut tosi hyvin ja päässälaskutaitoa on, mutta sanalliset tehtävät, en tajua. Muut asiat sitten menee yli ja huono muisti vielä päälle. 

Vierailija
25/98 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnistan tavallaan jotain. Autoa en aja, vaikka ajokortti on, koska en osaa hahmottaa, miten kaukana toiset autot, pyörät ja jalankulkijat ovat. Se tekee ajamisesta vaarallista, joten olen mieluummin ajamatta. Eikä kyse oli harjoittelun puutteesta, ajoin monen vuoden ajan työmatkoja eikä asia tullut yhtään helpommaksi.

Eksyn helposti, melkein saman tien, jos poikkean tutulta reitiltä. Meni vuosia, ennen kuin opin, miten lähimmästä ostoskeskuksesta pääsee ulos. Toki ne ovat sokkeloisia, mutta ei siinä pitäisi vuosikaupalla mennä, ennen kuin ymmärtää yhtään, mihin suuntaan mennä, kun haluaa lähteä pois.

Toisaalta on asioita, joissa olen hyvä. Minun on esimerkiksi hyvin helppoa oppia uusia kieliä. Minun on helppo ymmärtää ihmisten tunteita ja tunnereaktioita.

Itse en ole ajatellut, että olisin mitenkään erityisen tyhmä. Olen ajatellut, että olen hyvä tietyissä asioissa ja ihan surkea joissakin toisissa. En tiedä, onko tästä yhtään mitään apua.

Vierailija
26/98 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En osaa tai en tiedä mistä keskustella, en ymmärrä historiaa ja en osaa edes tyhmyyteni takia selittää miksi olen tyhmä.

Itse huomaan usein, että muut ihmiset tykkäävät puhua asioista yleisellä tasolla. He tekevät johtopäätöksiä yksittäisistä asioista, luokittelevat ja anslysoivat niitä. Tiedän tämän koska meillä kotona kaikki muut perheenjäsenet puhuvat näin, samoin minun mies. Minulta sellainen ei onnistu. Pystyn vain kertomaan yksittäisiä asioita. Esimerkki: olimme miehen kanssa lomamatkalla Ranskassa pari vuotta sitten. Palattuamme äitini kysyi mikä oli suurin yllätys matkallamme. Minä en keksinyt mitään. Mies alkoi luetella: miten pienemmät kaupungit olivat kivoja verrattuna Pariisiin, miten hyvin ja mielellään ihmiset puhuivat englantia, että hyvälaatuiset viinit olivat yllättävän kalliita, vain tosi surkeita pöytäviinejä sai parilla eurolla. Olin ihan huuli pyöreänä että mistä tää puhuu. Toki hän oli näitä huomioitaan kertonut matkallakin, mutta ei ne minulle auenneet. Ap

Vierailija
27/98 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mäkin oon aika tyhmä. Ollaan tyhmiä yhdessä!

Joo! Ja ollaan sitä rehellisesti! Ap

Vierailija
28/98 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En lukenut kaikkea, mutta tyhmää tekstissäsi oli vain kappalejaon puuttuminen.

Jännä. Mulla ei tullut mieleenkään että vois tehdä kappalejakoja. Tätä minä juuri tarkoitan: en vain pysty ajattelemaan tällaisia asioita. Ap

Vierailija
29/98 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En osaa tai en tiedä mistä keskustella, en ymmärrä historiaa ja en osaa edes tyhmyyteni takia selittää miksi olen tyhmä.

Itse huomaan usein, että muut ihmiset tykkäävät puhua asioista yleisellä tasolla. He tekevät johtopäätöksiä yksittäisistä asioista, luokittelevat ja anslysoivat niitä. Tiedän tämän koska meillä kotona kaikki muut perheenjäsenet puhuvat näin, samoin minun mies. Minulta sellainen ei onnistu. Pystyn vain kertomaan yksittäisiä asioita. Esimerkki: olimme miehen kanssa lomamatkalla Ranskassa pari vuotta sitten. Palattuamme äitini kysyi mikä oli suurin yllätys matkallamme. Minä en keksinyt mitään. Mies alkoi luetella: miten pienemmät kaupungit olivat kivoja verrattuna Pariisiin, miten hyvin ja mielellään ihmiset puhuivat englantia, että hyvälaatuiset viinit olivat yllättävän kalliita, vain tosi surkeita pöytäviinejä sai parilla eurolla. Olin ihan huuli pyöreänä että mistä tää puhuu. Toki hän oli näitä huomioitaan kertonut matkallakin, mutta ei ne minulle auenneet. Ap

Voisiko kyse olla ainakin osoittain siitä, että et kiinnitä tällaisiin yksityiskohtiin huomiota, koska et koe niitä kiinnostavina? Tämä tuli mieleeni siitä, että olen itse sellainen kummajainen, etten tykkää matkustamisesta. Mutta niillä harvoilla kerroilla, kun olen jossain käynyt, en ole pahemmin osannut mitään tarinoita matkoilta kertoa, koska mikään ei varsinaisesti tehnyt vaikutusta - kaipasin vain takaisin kotiin. Joskus saatoin sanoa vaikka että Napolissa oli tarjolla tosi hyviä kalaruokia, mutta vain siksi, että olin kuullut matkakumppanin sanovan niin paluumatkalla. Muuten ei asia olisi tullut minulle mieleen. Sen sijaan saan juttua aikaiseksi hyvinkin paljon, jos aihe on kiinnostava, koska silloin teen automaattisestikin paljon havaintoja.

Vierailija
30/98 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnistan tuon kartta-asian täydellisesti. Olen asunut erään kaupungin keskustassa yli 20 vuotta, mutta en vieläkään osaisi neuvoja turisteja yhtään mihinkään suuntaan. Jos joku kysyy, kuinka monen korttelin päässä on X-katu, olen ihan Ö:nä vaikka se olisi katu, jota pitkin olen kävellyt tuhansia kertoja.

Vierailija
31/98 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jassoo. En tiedä oletko tyhmä mutta jotenkin mukavalta ihmiseltä vaikutat, et varma juurikaan tärkeile, ja jonkinlainen levollisuus tekstistäsi huokuu.

Kiitos paljon! Olipas kiva kommentti ja hauska kuulla :)

Juu, taidan olla aika sinut itseni kanssa. Ap

Et ole tyhmä, olet harvinaisen viisas: tunnet itsesi, heikkoudet ja vahvuudet. Kun tuon ongelmakohdan tunnistat ja hyväksyt, voit tehdä asialle jotain. Päätä pystyyn.

Vierailija
32/98 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hahmotushäiriö

Vierailija
33/98 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kanssa eksyn aina ihan joka paikkaan! jos meen marjametsäänkin, mun pitää koko ajan pysyä sellaisella etäisyydellä, että näen missä lähin tie on. Monta kertaa sitten kun oon tullut sinne tielle, luulen että olen jotain 2 km päässä autostani ja se onkin ihan vieressä, sen verran olen kulkenut ja pyörinyt edestakaisin. Enkä tajua mitään kuviopäättelytestejä yhtään! ihan tutussakin paikassa saatan ajatella olevavni ihan eri paikassa kuin olen, jos en koko ajan ota maamerkkejä jostain, eikä sekään aina auta. t. vastaaja 24. 

Vierailija
34/98 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä on tyhmyys? Avaruudellisen ajattelun heikkoutta? Vai joku kenellä on ns pitkät piuhat? En itse aina saa sovitettua teoriaa käytäntöön, en silti koe olevani tyhmä. Avaruudellinen ajattelu onnistuu minulta hyvin ja olen aina myös kartalla siitä missä liikun.

Minusta on aika armollista myöntää (tai antaa itselleen lupa) että on tyhmä. Ei sitä tarvitse määritellä sen enempää. Jokainen tyhmä saa olla sitä omalla tavallaan. Toki harmittaa, kun ei tajua ihan yksinkertaisia juttuja, mutta kun sille ei voi mitään. Ap

Kemiat matikat ja patterisäädöt ovat sovittuja, keinotekoisia juttuja.  Mutta selviäisitkö elämässä jos olisit ihan yksin, sekä maalla että urbaanissa ympäristössä?  Selviäminen on älykkyyden juurta ja siihen pystyy eläimetkin.  Ja miksi juuri sun aivoissa ei muodostu niitä hermoverkkoja monimutkaisempia abstrakteja tarkoituksia varten?  Sääli kun taustat olisi otolliset. En tajua, olen siis tyhmä mäkin.

Vierailija
35/98 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä uskon, että olen monien mielestä tyhmä. Opiskellen parhaillaan lähäriksi ja päiväkotiin tarkoitus työllistyä. Olen tehnyt sijaisuuksia ja tuntuu, että mua pitäisi välillä kädestä pitäen neuvoa. Vaikka olisin tehnyt asian aikaisemminkin. Lasten kanssa olen hyvä, mutta mun on todella vaikea hahmottaa mitä moneltakin pitää tehdä. Eli pihalla ollessa en koskaan oma-aloitteisesti lähde kasaamaan lapsia sisälle. Ruuan jakaminen lapsille ahdistaa aivan mielettömästi, kun en ole varma kuinka paljon ja miten kaikille pitää antaa. Missä vaiheessa saa mennä antamaan lisää. Tai joku omenien lohkominen! Olen aivan varma, että olen niin tyhmä etten sitäkään saa tehtyä oikein. Siis ihan tuollaisia normaaleja asioita, niin niissä en pärjää. Uskon siis, että olen todella rasittava työkaveri.

Enkä osaa keskustella oikein mistään. Politiikka ja historia on ihan hepreaa.

En osaa myöskään sijoittaa kartalle maita enkä tiedä mikä on minkäkin meren yhteydessä.

Moni asia mulle pitää selittää rautalangasta. Nyt kun olen vanhempi, olen oppinut, että parempi kysyä monta kertaa, kuin paniikissa koittaa itse keksiä miten se asia menikään. Jotenkin olen hyväksynyt tyhmyyteni, enkä yritä peitellä sitä muilta, mutta kyllä se aina välillä ”kaataa seiniä”.

Koulussa en ole pärjännyt koskaan ja yhden kokeen läpipääseminen teki todella tiukkaa nyt lähäriksi opiskellessa. Ai niin, ja en osaa yhtään sellaisia tehtäviä missä on annettu vastausvaihtoehdot ja ne on tyyliin 10 tai

10 000 000. Tai sanallisesti tosi lähekkäin, mutta silti tarkoittavat ihan eri asiaa.

Vierailija
36/98 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruskoulu 5,6 keskiarvo.

Tyhmä olen.

Vierailija
37/98 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajalle tekisi mieli jankata siitä hahmotushäiriöstä, mutta sanotaanko näin, että jos vain on niin, että joku osa-alue ei vaan ole niin vahva kuin toiset. Omalla lapsella on matikka jota ei tajua ja muut aineet suht sujuu. Hänellä tarkkaavaisuuden ja keskittymisen häiriö, tosin vaan niissä asioissa mitkä ei kiinnosta. Hän ei myöskään aina hahmota missä joku tavara on.

En kuitenkaan sanoisi aloittajaa tyhmäksi. Ylipäätään en ajattele ihmisistä onko he tyhmiä vai älykkäitä. Me vaan ollaan kaikki erilaisia. Jokaisella on joku vahvuus ja heikkous. Tärkeintä on olla sinut itsensä kanssa.

Itekään en varmaan tajuis sitä miten päin se patterien venttiili menee kiinni ja auki. Mut ei se haittaa. Kysyn mieheltä. Periaatteessa myötäpäivään kiinni, mut joskus tuntuu että vaikka kuinka vääntää niin ei auta =)

Vierailija
38/98 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lähtisi tekemään lokeroivia johtopäätöksiä sillä perustella, että jotkin elämän osa-alueet tuottavat vaikeuksia. Ihminen on monimutkaisempi kokonaisuus. Olen itse kirjoittanut heikoin sanoin ylioppilaaksi (c, a ,b:tä). Kuitenkin minulla on aina ollut hyvä avaruudellinen hahmotuskyky. Tekstimuotoisten ohjeiden seuraaminen, kuten mainitut ruokareseptit eivät tuota ongelmia.

Tässä keskustelussa esille tuodut vaikeudut viittaavat mielestäni enemmänkin hahmotushäiriöihin.

Vierailija
39/98 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen myös tyhmä, mutta se johtuu ihan vaan omasta henkisestä laiskuudestani ja siitä etten edes viitsi yrittää keskittyä asioihin. On vaan niin paljon helpompi antaa kaikkien ymmärtää, että olen umpityhmä ja siksi en osaa enkä ymmärrä. Silloin kukaan ei minulta odotakaan mitään eikä kukaan pyytele palveluksia. 

Vierailija
40/98 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

" En ymmärrä reseptistä että keittoahan tässä ollaan tekemässä, jos siinä ei lue keitto."

Naurattaa tämä jostain syystä ihan kamalasti.