Olen tyhmä! Onko täällä muita tyhmiä? Asiallista keskustelua tyhmyydestä!
Ensiksikin: olen tyhmä, en heikkolahjainen! Minulla on monia lahjoja ja vahvuusalueita, mutta ne eivät muuta sitä tosiasiaa että en älyllisesti ole samalla tasolla kuin suomalaiset keskiverroin.
Toiseksi: minun tyhmyys ei näy päälle päin, eikä myöskään minun koulutuksesta tai työhistoriasta. Ainakaan ihan heti. Olen ylioppilas, kirjoitin B:n paperit, lukion keskiarvo jotain vähän alle 7. Ei tyhmä voi päästä ylioppilaaksi, joku voi ajatella. Minulla on se etu, että tulen akateemisesta ja ns kulttuuriperheestä. Minulla ei ollut koskaan muuta vaihtoehtoa kuin mennä lukioon. Ja ihan mielelläni meninkin. Haaveilin teininä lääkiksestä, koska meidän suvussa on lääkäreitä. En tietty päässyt hyvään lukioon, jota sisarukseni kävivät, vaan kaukana olevaan lukioon, johon pääsi lähes kaikki halukkaat. Lukioaika oli kivaa. Olin jopa ulkomailla vaihtarina vuoden. Mutta hyvin koulu ei koskaan mennyt.
Haaveet lääkiksestä täytyi unohtaa, koska minulla oli lyhyt matikka eikä fysiikkaa. Hain kuitenkin yliopistoon lukemaan kieliä, mutten päässyt. Sitten hain amk:iin ja pääsinkin. En kuitenkaan pärjännyt opinnoissa ja masennuin. Lopetin vuoden jälkeen. Olin ollut aikaisemmin välivuosien aikana töissä yhden perhetuttavamme putiikissa ja sain sieltä kokopäivätyön. Pidin työstä ja viihdyin siellä monta vuotta. Sitten joku puhui minulle lähihoitajakoulutuksesta ja että siinä voi erikoistua varhaiskasvatukseen. Kiinnostuin, koska rakastan lapsia, hain ja pääsinkin lasten ja nuorten kasvatuksen opintoihin. Tykkäsin koulusta ja työharjoittelusta. Valmistuin vuosi sitten ja työllistyin heti alalle.
Palataan vielä aiheesen eli tyhmyyteen. Kukaan ei varmasti pidä minua tyhmänä, koska olen ihan ok näköinen, hoikka, huoliteltu ja minulla on hyvä estetiikan taju ja vaatemaku. Nämä olen oppinut ihan kotoa. En ole myöskään köyhä.
Mistä sitten tiedän olevani tyhmä? No tässä esimerkkejä:
En ymmärrä mitään abstrakteja juttuja, kuten karttoja tai ruokareseptejä. Jos katson kartasta vaikka Helsingin ja Tampereen pisteet, se ei kerro mulla mitään siitä, miten nämä kaupungit sijoittuu todelisuudessa. En pysty mitenkään siirtämään oikeaan maailmaan sitä tietoa mitä kartassa on. Kun lennän lentokoneella ulkomaille niin koneesta näkyy yöllä kaupunkien ym valoja ja päivällä vettä ja vuoria. Joku pystyy päättelemään niiden perusteella missä ollaan, minä en. Jos mulle sanotaan vaikka että noi on Alpit tuolla alhaalla, olen vaan että aha. Mulle voisi ihan yhtä hyvin näyttää vuoren kuvaa kirjasta ja sanoa että noi on Alpit. En osaa tehdä sillä tiedolla mitään.
Kun luen reseptin en yhtään osaa ajatella millainen siitä ruuasta pitäisi tulla. En ymmärrä reseptistä että keittoahan tässä ollaan tekemässä, jos siinä ei lue keitto.
Törmään ongelmiin joka päivä, mutta osaan kiertää ne. Mulla on ajokortti ja auto, mutta ajan vain tuttuja teitä maalle viikonloppuisin. Jos menisin vieraille teille eksyisin heti. Kun teen ostoksia, minulla ei ole mitään käsitystä mitä asiat maksaa ja mikä on kallista tai halpaa. En tiedä onko 300 € paljon vai vähän ruokaostoksista, enkä myöskään mitä ostoskärryn tuotteet maksaa yhteensä.
En myöskään tykkää elokuvista tai sarjoista, kun en koskaan ymmärrä niiden juonta tai mitä jännää niissä on. Kirjoja en myöskään lue. Musiikkia tykkään kuunnella ja tanssia. Tanssi onkin minun suuri intohimo ja harrastus. Kävin balettitunneilla 8 vuotta lapsena ja nuorena. Tykkään myös olla eläinten parissa, ratsastan ja haaveilen omasta hevosesta. Minun avomiehelläni on kaksi ihanaa koiraa.
Olen todella tyytyväinen elämääni, vaikka joskus harmittaakin, että olen tyhmä.
Onko täällä muita kohtalotovereita, jotka ehkä tunnistavat itsensä tästä?
Kommentit (98)
Älykkyys ei ole yksiselitteinen käsite, ja on olemassa monia erilaisia älykkyyden muotoja ja näkökulmia siihen, mitä älykkyys tarkoittaa. Perinteisesti älykkyyttä on mitattu esimerkiksi älykkyysosamäärällä (ÄO), mutta tämä mittaus ei kata kaikkia älykkyyden muotoja.
Gardnerin moniälykkyysteoria ehdottaa, että on olemassa useita erilaisia älykkyyden muotoja, kuten kielellinen, loogis-matemaattinen, musiikillinen, kehollis-liikunnallinen, visuaalinen, sosiaalinen ja itsetuntemuksellinen älykkyys. Jokainen näistä muodoista edustaa erilaisia kykyjä ja vahvuuksia, ja yksilö voi olla älykäs monilla eri tavoilla.
On tärkeää tunnustaa ja arvostaa erilaisia älykkyyden muotoja, koska ne kaikki voivat olla arvokkaita ja hyödyllisiä yksilön elämässä ja yhteiskunnassa. Monimuotoisuus älykkyydessä rikastuttaa yhteiskuntaa ja mahdollistaa erilaisten näkökulmien ja lähestymistapojen esiintuomisen erilaisiin ongelmiin ja haasteisiin.
Hauska otsikko! Litaniaa en viitsi lukea, voisit harjoitella tiivistämistä.
Näin unta viime yönä. Siinä jotenkin tiivistyi elämäni moni toistuva tyhmyys, suorittaminen ja suuret luulot itsestäni.
On ihanaa, kun on nykyään vaan tyhmänä itekseen ja löhnötän enimmäkseen kotona😘 tää on paras aika elämässäni, nautin.
Elät kirjoituksestasi päätellen kaikin puolin jokapuolelta niin suojattua elämää, että et joudu tyhmyytesi kanssa vastakkain tai vaikeuksiin. Sitten kun suojaus ja turvallisuus säröilee ja joudut omillesi, ajattelemaan itse ja ratkaisemaan ehkä useampaakin ongelmaa yhtaikaa, ei tule olemaan kivaa olla sinä. Kannattaa pitää visusti nykyiset rakenteet kasassa.
Mielenkiintoista. Minä sinut itseni kanssa myös. Omat puutteet tiedostettu ja hallinnassa, mutta huolettaa, miten suhtautua päättävissä asemissa oleviin, jotka vaikuttavat vielä vajaavaisemmilta kuin minä.
Minäkään en ymmärrä joidenkin elokuvien juonia, mutta tuntuu että se johtuupi siitä ettei se elokuva ollut minusta kiinnostava ja en pystynyt kunnolla keskittyä siihen.
Joskus saatan lukea jonkun asian ja käsittää sen ihan väärin, tälläistä tapahtuu aika usein ja olen joutunut noloihin tilanteisiin tämän takia.
Mulle on tehty kerran psykologinen testi jossa kognitiivinen suorityskyky oli alle keskitason, mutta siinä luki että saattaa johtua että "jännitin tilannetta".... Itse en usko että johtui siitä.
En ole kuitenkaan ihan pölvästi, esim olen lahjakas taiteellisesti, osaan piirtää, maalata, kutoa ja virkata. Ihmiset ovat jopa ostaneet taideteoksiani.
Eiköhän kaikki jotka täällä viettää aikaansa ole tyhmiä. Kuten siis minäkin. Myös ne jotka lukee tätä ammatikseen koska joku järkevämpi valkkaisi järkevämmän ammatin tietty.
Täältä löytyy taatusti tyhmempi. On vittumaista elää älyköiden seurassa.
Olen tyhmä, useimmat miehet ovat tyhmiä. Sanovat että se johtuu siitä että mulla on pienet Munat. Kaikki naiset vihaa minua kun Munat on pienet, tarvitsisin naisen, kun olen niin tyhmä. Olen yrittänyt kaikenlaista mutta kaikki on mennyt vituksi. En onnistu missään en osaa mitään, silti teen vaikka kaikki epäonnstuu
Olen suorittanut kaksi yliopistotutkintoa, toinen etenkin ollut hyvin kilpaillulta alalta. Olen ihmisten silmissä fiksu ja ratkaisen ongelmia nopeasti ja luovasti. Olen todella hyväpalkkaisessa työssä.
Silti suuntavaistoni on nolla. Kun menen ulkomailla johonkin kauppaan, pitää minun ensin painaa mieleen, mihin suuntaan lähden kun palaan kaupasta kadulle. Muuten lähtisin väärään suuntaan. Autolla ajaminen on vähintäänkin vaikeaa. Huonekalujen kasaaminen ym käytännön hommat todella vaikeita. Jos on joku ongelma jossain koneessa en ymmärrä siitä mitään. En pysty pelaamaan yhtään vaikeampia lautapelejä koska en ymmärrä niiden sääntöjä. Tätä listaa voisi jatkaa aika pitkään..
Paljonko selailet nettiä puhelimella? Aivot mukautuu.