Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kissa hoidossa ja se tuhoaa kaiken

Vierailija
06.02.2021 |

Siinäpä se otsikossa tulikin. Minulla on siis kissa hoidossa ollut jo reilu viikon. Kissa on ennestään tuttu ja se on ollut muutaman kerran aikaisemminkin hoidossa eli kyseessä on tuttu paikka ja hoitaja.

Kissalla on täällä mukana raapimispuu, oma peti, kipot, oma kantokoppa ja leluja. Kissa ei niinkään osoita halua erityisesti olla omien tuttujen tavaroiden kanssa vaan esimerkiksi nukkuu kyllä sohvalla tai minun sängyssäni ja päiväsaikaan on paljon jaloissa ja tulee viereen päikkäreille.

Ongelma kuitenkin on että öisin kissa on yleensä todella rauhaton. Naukuu minkä ehtii, repii verhoja ja sohvaa, raapii ovia ja seiniä, hyppii päälläni ja nyt alkanut myös pureskelemaan ja syömään kasviani.
Olen parhaani mukaan pyrkinyt leikittämään iltaisin, ruokaa on aina tarjolla ja pyrkinyt olemaan huomioimatta sen menoa öisin.

En ole kuitenkaan valmis uhraamaan verhoja ja kasvia sekä yöuniani niin kuin se olisi ihan normaalia (ei tässä metelissä voi nukkua ja saa aina pelätä että mitä se päättää tuhota seuraavaksi). Kotonaan ei kuulemma näin käyttäydy eli jonkinlaista stressin purkua tuo varmaan on.

Nukkumaton yö tällä hetkellä takana ja nyt meni niin hermot kun ei jättänyt kasvia rauhaan useasta kiellosta ja pois siirtämisestä huolimatta (siirsin aina kisssnpuuhun josko olisi ymmärtänyt että mikä on sallittua) ja nyt suljin kissan vessaan vesikipon kanssa jotta voin huoletta nukkua edes pari tuntia. Olenko nyt aivan kamala ja mitä tälle voi tehdä?

En keksi mitään millä voisin kokonaan estää kasvin tai verhojen luo pääsyn.

Kommentit (69)

Vierailija
1/69 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se osoittaa mieltä äkillistä asuinpaikan muutosta kohtaan. Kyllä se siitä rauhoittuu.

Vierailija
2/69 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvi korkealle, esimerkiksi kirjahyllyn päälle - tai turvaan jollekin naapurille kissan vierailun ajaksi. Monet huonekasvit ovat myrkyllisiä kissoille.

Ehdotan, että ostat höyhenkepin ja leikität kissaa päivällä. Kissa varmaan kaipaa omistajaansa ja tarvitsee huomiota. 

Feliway-suihke tai -pistoke pistorasiassa voi rauhoittaa kissaa. Kallis, mutta tehokas aine.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/69 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siirrä kasvi yöksi paikkaan mihin kissa ei pääse ja kääri kissan ulottuvilla roikkuvat verhonhelmat niin korkealle ettei se niihin yllä.

Vierailija
4/69 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en enää ottaisi tuollaista hoitoon. Oma koti on sen verran tärkeä paikka.

Itse pidän rajan siinä mitkä eläimet on tervetulleita kotiini. Yhdellä ystävälläni on kaksi huonosti koulutettua koiraa joita omistaja väittää leppoisasti naureskellen vain kovin itsepäisiksi. Mielestäni itsepäisenkin koiran saa koulutettua. Vaatii vain vähän enemmän panostusta. En siedä sitä, että sängylläni tai sohvallani pomppii joku karvakasa.

Laita rajat. Pääset helpommalla.

Vierailija
5/69 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kissa jäähylle parvekkeelle. Sinä olet isäntä, ei se.

Vierailija
6/69 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja älä enää ota hoitoon.

Vierailija
7/69 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei tosiaan ole parveketta ja kasvi on siis iso palmu. Minulla ei ole mitään tasoa minkä päälle voisin sen laittaa niin ettei kissa siihen pääsisi käsiksi ja se tarvii valoa päivisin joten en voi sitä sulkea vessaankaan ja vessa pitää olla auki muutenkin koska siellä on kissan ”vessat”.

Asiaa ei helpota myöskään yksiö missä asun. Tiedän että yksiö ei tilanpuutteen vuoksi ole paras mahdollinen kissan kannalta mutta on pääsemässä kyllä isompaan asuntoon kaverin saadessa hoidettua asiat käytännön kannalta. Kissa siis näyttöjen ja muuton tieltä siis minulla hoidossa. Kiitos kuitenkin tähän asti tulleista vinkeistä. Sitruuna-vesi-sekoitusta koitin suihkia ei-toivottuihin paikkoihin mutta siitä ei tämän yön perusteella ollut mitään apua.

Kissalla on sellainen keppilelu kyllä.

Ap

Vierailija
8/69 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasvi korkealle, esimerkiksi kirjahyllyn päälle - tai turvaan jollekin naapurille kissan vierailun ajaksi. Monet huonekasvit ovat myrkyllisiä kissoille.

Ehdotan, että ostat höyhenkepin ja leikität kissaa päivällä. Kissa varmaan kaipaa omistajaansa ja tarvitsee huomiota. 

Feliway-suihke tai -pistoke pistorasiassa voi rauhoittaa kissaa. Kallis, mutta tehokas aine.

Näistä luinkin, mutta tuntuu väärältä että minun pitäisi ostaa kalliita aineita siksi että kissa, joka ei ole minun, toimii ei-toivotulla tavalla. Ymmärsin myös ettei välttämättä tehoa kaikille kissoille niin sitten vasta ärsyttäisikin kun ostanut turhaan kalliin aineen.

Vierailija
9/69 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukitsisin sen yöksi sinne vessaan. Vai pitääkö se sielläkin meteliä?

Jotenkin symppistä, että kissa pystyy halutessaan laittamaan huushollin sekaisin. Stressiähän sillä reppanalla on.

Vierailija
10/69 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näistä luinkin, mutta tuntuu väärältä että minun pitäisi ostaa kalliita aineita siksi että kissa, joka ei ole minun, toimii ei-toivotulla tavalla. Ymmärsin myös ettei välttämättä tehoa kaikille kissoille niin sitten vasta ärsyttäisikin kun ostanut turhaan kalliin aineen.

Omistajan piikkiin toki.

Vierailija
11/69 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vie kissa takaisin kotiinsa ja käy ruokkimassa kerran päivässä , vaihda vesi päivittäin + siivoat jätökset hiekasta.

Omistaja on vastuussa kissansa tuhoista. Lasku.

Vierailija
12/69 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei tosiaan ole parveketta ja kasvi on siis iso palmu. Minulla ei ole mitään tasoa minkä päälle voisin sen laittaa niin ettei kissa siihen pääsisi käsiksi ja se tarvii valoa päivisin joten en voi sitä sulkea vessaankaan ja vessa pitää olla auki muutenkin koska siellä on kissan ”vessat”.

Asiaa ei helpota myöskään yksiö missä asun. Tiedän että yksiö ei tilanpuutteen vuoksi ole paras mahdollinen kissan kannalta mutta on pääsemässä kyllä isompaan asuntoon kaverin saadessa hoidettua asiat käytännön kannalta. Kissa siis näyttöjen ja muuton tieltä siis minulla hoidossa. Kiitos kuitenkin tähän asti tulleista vinkeistä. Sitruuna-vesi-sekoitusta koitin suihkia ei-toivottuihin paikkoihin mutta siitä ei tämän yön perusteella ollut mitään apua.

Kissalla on sellainen keppilelu kyllä.

Ap

Onko sinulla kevyttä kangasta jonka voit laittaa kasvin päälle? Se voi tosiaan olla myrkyllinen kissalle. Itse olen joskus käärinyt foliopaperia kasvin juureen, jotkut kissat pelkää sitä.

Jutteletko kissan kanssa, silitätkö? Jotkut rauhoittuu siitäkin.

Ja ei kannata ottaa kissaa enää hoitoon. Kissan kanssa pitää vain hyväksyä että sotkua tulee jonkin verran, kuten lastenkin kanssa.

Vierailija
13/69 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vie kissa takaisin kotiinsa ja käy ruokkimassa kerran päivässä , vaihda vesi päivittäin + siivoat jätökset hiekasta.

Minulla on ollut useita kissoja ja tuollaista kuvaamaasi ei ole tapahtunut. Olen sitä mieltä että kissa on paras hoitaa kotiinsa omistajan poissa ollessa. 

Vierailija
14/69 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin symppistä, että kissa pystyy halutessaan laittamaan huushollin sekaisin. Stressiähän sillä reppanalla on.

Tuntuu kyllä karulta lukita yöksi vessaan, stressiä varmasti se purkaakin ja kyllä sen ymmärtää, mutta täytyy todeta että koirien kanssa ei ole ollut ikinä samaa ongelmaa. Välillä tuntuu että tuo kissa osittain myös tahallaan tekee niitä kiellettyjä asioita että saa huomiota ja se paikkojen rikkominen on osittain tahallista. Kissat ei toki ole sama asia kuin koirat vaikka kouluttaa voi molempia, mutta kissa on itsenäisempi luonteeltaan ja tuskin kokee olevansa samalla tavalla omistuksessa kuin koira. Toki tämä vain omaa mutua asiasta mutta samaan aikaan säälittää ja ärsyttää tuo kissa pikkuhiljaa. Aikaisemmilla kerroilla ei ole ollut näin mahdoton hoidossa.

Vierailija
15/69 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

14 siis AP

Vierailija
16/69 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ollut useita kissoja ja tuollaista kuvaamaasi ei ole tapahtunut. Olen sitä mieltä että kissa on paras hoitaa kotiinsa omistajan poissa ollessa. 

Kyse siis ei ole siitä että kissa joutuisi olemaan kotonaan yksin vaan se olisi siellä tällä hetkellä tiellä ja saattaisi karata kun tavaroita roudatessa ja siellä on näyttöjä tällä hetkellä. Eli hoitaminen kotona ei ole vaihtoehto.

Ap

Vierailija
17/69 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä palauttaisin kissan omistajalleen.

En tiedä myydäänkö missään valmista rairuohoa tai jo idätettyä ohraa, mutta ne ovat kissan vatsalle sopivia ja kuvittelen kissa jättävän palmun rauhaan jos saisi jotain muuta vihreää. Muutamassa päivässä ne saa kasvatettua itsekin. En tiedä auttaisiko kissan mallas? Siitä ei ole kokemusta, sitä kai saa lemmikkikaupoista. Auttaa kissan vatsantoimintaa. Palmua ja ruohoa kissat syövät oksentaakseen karvat vatsastaan pois, sitä en tiedä mitä se mallas tekee, oksennuttaako vai sitooko karvat lähinnä itseensä? Rönsyliljaa on meidän kissat tykänny syödä, niitä voi facebookin kautta saada ihan ilmaseksikin.

Vierailija
18/69 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kissalla on stressi olinpaikan muutoksesta ja kissa on aktiivinen yöeläin. Iltaisin kunnon leikkiaktiviteetit, kissa ei itsekseen leiki keppilelulla vaan tarvitsee leikittäjän. Kissaa ei lukita mihinkään vessaan yöksi, sehän stressaantuu siitä entisestään. Peitä palmu lakanalla yön ajaksi jos kissa repii sitä kun nukut. Verhot löyhälle solmulle ja ylös.

Josko siirtäisit ajatuksesi siihen, että kissanhoito on lyhytaikaista. Tai kerrot kaverillesi ettei sinusta ole kissanhoitajaksi, kissa stressaa etkä tiedä mitä tehdä, onko kaverilla toista hoitopaikkaa. Täytyy myöntää, että ap on minusta avuton.

Vierailija
19/69 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kissan palautus omistajalleen ei ole vaihtoehto, voisiko omistaja nukkua luonasi kunnes asiat järjestyy? Nuku sinä vaikka omistajan luona, jos yksiössäsi ei riitä tila molemmille. Josko tutun omistajan läsnäolo rauhoittaisi kissan?

Vierailija
20/69 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu kyllä karulta lukita yöksi vessaan, stressiä varmasti se purkaakin ja kyllä sen ymmärtää, mutta täytyy todeta että koirien kanssa ei ole ollut ikinä samaa ongelmaa. Välillä tuntuu että tuo kissa osittain myös tahallaan tekee niitä kiellettyjä asioita että saa huomiota ja se paikkojen rikkominen on osittain tahallista. Kissat ei toki ole sama asia kuin koirat vaikka kouluttaa voi molempia, mutta kissa on itsenäisempi luonteeltaan ja tuskin kokee olevansa samalla tavalla omistuksessa kuin koira. Toki tämä vain omaa mutua asiasta mutta samaan aikaan säälittää ja ärsyttää tuo kissa pikkuhiljaa. Aikaisemmilla kerroilla ei ole ollut näin mahdoton hoidossa.

Miksi otat kissan hoitoon kun kerran olet koiraihminen? Kissa huomaa miten suhtaudut siihen ja käyttäytyy sen mukaan. Kyllä sinä itsekin alat kohdella ikävästi ihmistä, kun huomaat että tämä ihminen ei pidä sinusta. Samoin toimii kissakin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kaksi