Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kissa hoidossa ja se tuhoaa kaiken

Vierailija
06.02.2021 |

Siinäpä se otsikossa tulikin. Minulla on siis kissa hoidossa ollut jo reilu viikon. Kissa on ennestään tuttu ja se on ollut muutaman kerran aikaisemminkin hoidossa eli kyseessä on tuttu paikka ja hoitaja.

Kissalla on täällä mukana raapimispuu, oma peti, kipot, oma kantokoppa ja leluja. Kissa ei niinkään osoita halua erityisesti olla omien tuttujen tavaroiden kanssa vaan esimerkiksi nukkuu kyllä sohvalla tai minun sängyssäni ja päiväsaikaan on paljon jaloissa ja tulee viereen päikkäreille.

Ongelma kuitenkin on että öisin kissa on yleensä todella rauhaton. Naukuu minkä ehtii, repii verhoja ja sohvaa, raapii ovia ja seiniä, hyppii päälläni ja nyt alkanut myös pureskelemaan ja syömään kasviani.
Olen parhaani mukaan pyrkinyt leikittämään iltaisin, ruokaa on aina tarjolla ja pyrkinyt olemaan huomioimatta sen menoa öisin.

En ole kuitenkaan valmis uhraamaan verhoja ja kasvia sekä yöuniani niin kuin se olisi ihan normaalia (ei tässä metelissä voi nukkua ja saa aina pelätä että mitä se päättää tuhota seuraavaksi). Kotonaan ei kuulemma näin käyttäydy eli jonkinlaista stressin purkua tuo varmaan on.

Nukkumaton yö tällä hetkellä takana ja nyt meni niin hermot kun ei jättänyt kasvia rauhaan useasta kiellosta ja pois siirtämisestä huolimatta (siirsin aina kisssnpuuhun josko olisi ymmärtänyt että mikä on sallittua) ja nyt suljin kissan vessaan vesikipon kanssa jotta voin huoletta nukkua edes pari tuntia. Olenko nyt aivan kamala ja mitä tälle voi tehdä?

En keksi mitään millä voisin kokonaan estää kasvin tai verhojen luo pääsyn.

Kommentit (69)

Vierailija
41/69 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta kissanminttua ja tinge sitä joihinkin pehmojuttuihin. Kissa jättää muut jutut rauhaan ja väkertelee vain näiden kissanminttua sisältävien asioiden kanssa. Sohvalle kannattais kaittaa vaikka päiväpeitto suojaksi.

Mutta minua kummastuttaa, miksi aiemmin ei ole ollut ongelmia, mikä silloin on ollut toisin?

Vierailija
42/69 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kissa ei ole niin fiksu että se tahallaan ärsyttäisi. Minusta sinun täytyy kertoa omistajalle että et tule kissan kanssa nyt lainkaan toimeen ja olet jo lukinnut sen vessaan jotta saisit nukuttua. Itse kissanomistajana tulisin erittäin vauhdilla hakemaan kissani pois!

Okei, tuntuu vaan että tosiaan ihan tarkoituksen mukaista tuo verhojen repiminen ja kasviin kajoaminen, koska se tapahtuu pääsääntöisesti öisin ja jos kiellän sitä, se katsoo ensin hetken ja sitten jatkaa sitä tekoa. Sitten kun nousen sängystä ja vien sen sallittuun paikkaan mitä saa repiä niin ei mene kuin max 5 minuuttia kun on jo samassa paikassa raapimassa. Jos nousen saman tien vauhdilla niin kissa pakenee takaisin kissanpuulle ja lähtee taas sieltä hiipimään kohti kasvia/verhoja kun olen palannut takaisin sänkyyn. Ei siis joko ymmärrä että se on kielletty, tai sitten ymmärtää mutta sitä ei kiinnosta ettei se ole sallittua tai sitten joku kolmas syy mikä saa sen tekemään juuri niitä asioita mihin hoitaja reagoi. Onko se sitten stressi vai mikä. Kissan pään sisään kun en pääse. Kerran kissa jo tippui pöydälle ja siitä lattialle korkeammalta kun kiipesi verhoa pitkin ja ote petti. Ei se ainakaan siitä sen vertaa pelästynyt ettei toistaisi.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/69 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei tosiaan ole parveketta ja kasvi on siis iso palmu. Minulla ei ole mitään tasoa minkä päälle voisin sen laittaa niin ettei kissa siihen pääsisi käsiksi ja se tarvii valoa päivisin joten en voi sitä sulkea vessaankaan ja vessa pitää olla auki muutenkin koska siellä on kissan ”vessat”.

Asiaa ei helpota myöskään yksiö missä asun. Tiedän että yksiö ei tilanpuutteen vuoksi ole paras mahdollinen kissan kannalta mutta on pääsemässä kyllä isompaan asuntoon kaverin saadessa hoidettua asiat käytännön kannalta. Kissa siis näyttöjen ja muuton tieltä siis minulla hoidossa. Kiitos kuitenkin tähän asti tulleista vinkeistä. Sitruuna-vesi-sekoitusta koitin suihkia ei-toivottuihin paikkoihin mutta siitä ei tämän yön perusteella ollut mitään apua.

Kissalla on sellainen keppilelu kyllä.

Ap

Vie Juhani naapuriin hoitoon kissan kyläilyn ajaksi.

Vierailija
44/69 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei niitä verhoja ja kasvia voi viedä kellariin. Teippiä kiellettyihin kohtiin ja kissa kotiin jos ei tokene. Kauanko ne sitä muuttoa oikein tekee, monta viikkoa? Näytöt eivät kissaa haittaa.

Vierailija
45/69 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osta kissanminttua ja tinge sitä joihinkin pehmojuttuihin. Kissa jättää muut jutut rauhaan ja väkertelee vain näiden kissanminttua sisältävien asioiden kanssa. Sohvalle kannattais kaittaa vaikka päiväpeitto suojaksi.

Mutta minua kummastuttaa, miksi aiemmin ei ole ollut ongelmia, mikä silloin on ollut toisin?

No kissanpuuta ja kasvia ei ole ollut edelliskerroilla. Verhoja kyllä jonkin verran repi mutta ei näin paljoa. Sen olen huomannut myös että nyt kun sänkyni on huoneen toisessa päässä niin repii enemmän nyt nykyisiä sängyn vieressä olevia verhoja. Kun oli toinen järjestys ja sänky toisella puolella huonetta, repi silloin enemmän toisia verhoja. Repii siis niitä verhoja joiden vieressä olen nukkumassa.

On ollut molempien järjestysten aikana useamman kerran hoidossa ja kissa tuntee minut kyllä koska olen monta kertaa ollut myös kaverin luona.

Ap

Vierailija
46/69 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kissa ei ole niin fiksu että se tahallaan ärsyttäisi. Minusta sinun täytyy kertoa omistajalle että et tule kissan kanssa nyt lainkaan toimeen ja olet jo lukinnut sen vessaan jotta saisit nukuttua. Itse kissanomistajana tulisin erittäin vauhdilla hakemaan kissani pois!

Okei, tuntuu vaan että tosiaan ihan tarkoituksen mukaista tuo verhojen repiminen ja kasviin kajoaminen, koska se tapahtuu pääsääntöisesti öisin ja jos kiellän sitä, se katsoo ensin hetken ja sitten jatkaa sitä tekoa. Sitten kun nousen sängystä ja vien sen sallittuun paikkaan mitä saa repiä niin ei mene kuin max 5 minuuttia kun on jo samassa paikassa raapimassa. Jos nousen saman tien vauhdilla niin kissa pakenee takaisin kissanpuulle ja lähtee taas sieltä hiipimään kohti kasvia/verhoja kun olen palannut takaisin sänkyyn. Ei siis joko ymmärrä että se on kielletty, tai sitten ymmärtää mutta sitä ei kiinnosta ettei se ole sallittua tai sitten joku kolmas syy mikä saa sen tekemään juuri niitä asioita mihin hoitaja reagoi. Onko se sitten stressi vai mikä. Kissan pään sisään kun en pääse. Kerran kissa jo tippui pöydälle ja siitä lattialle korkeammalta kun kiipesi verhoa pitkin ja ote petti. Ei se ainakaan siitä sen vertaa pelästynyt ettei toistaisi.

Ap

Se saa sulta huomiota noilla kielletyillä asioilla. Kasvit vaan on sellainen mitä jotkut kissat on aina syömässä. Kissalle on omaa ruohoa tai sitten vaikka ohrakasta johonkin kasvamaan, kasvaa samalla tapaa kuin rairuoho, mutta on tukevampaa heinää. Jos on kevyttä kangasta olevat verhot, niin ne varmaan heiluu helpommin ja liike houkuttaa kissan leikkimään niillä. Voisitko laittaa tilalle jotkut raskaammat verhot? Sohvat ja nojatuolit kärsii lähes aina kissojen kynsissä, joten jotain suojaa niihin, varsinkin käsinojille.

Vierailija
47/69 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viherkasveista tämä tuli mieleen:

https://www.kissakas.fi/ajankohtaista/166-paeaesiaeisruohoa-ei-suositel…

Kissoilla on luontainen tarve syödä ruohoa, mutta mitä tahansa vihreää ei lemmikille kannata tarjota. Pihojen ja peltojen vehreyksiä odotellessa voi harrastaa viljelyä sisällä ruukkuihin tai muihin astioihin.

Kainuun Kissanystävät ry:n Anni Ohtonen suosittelee kissatalouksiin esimerkiksi ohraa ja kauraa. Niistä kasvavat oraat ovat kuvan kaltaista leveää ruohoa.

Vierailija
48/69 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei niitä verhoja ja kasvia voi viedä kellariin. Teippiä kiellettyihin kohtiin ja kissa kotiin jos ei tokene. Kauanko ne sitä muuttoa oikein tekee, monta viikkoa? Näytöt eivät kissaa haittaa.

eri. Näytöissä on se paha puoli, että asuntoon tulee kissalle tuntemattomia ihmisiä ja asunnon ovet ovat auki toistuvasti, jolloin kissa karkaa. Monet kissat pelkäävät tuntemattomia ihmisiä. Näyttöjen aikana asunnon omistaja ei useinkaan itse ole paikalla.

Vierailija
49/69 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospas ne sen omat kamat on se, mikä aiheuttaa tuon levottomuuden. Laita sille jostain sun omista tavaroista pesä ja ruokakuppi, jos se sitten luulisi, että tämä on sen uusi koti ja rauhoittuisi.

Vierailija
50/69 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se osoittaa mieltä äkillistä asuinpaikan muutosta kohtaan. Kyllä se siitä rauhoittuu.

Jotenkin surullista nähdä että vielä vuonna 2021 tällainen kommentti saa yläpeukkuja.

Muistetaanpas nyt kaikki: kissa ei osoita mieltään. Ei edes juuri se sinun kissasi, joka aivan varmasti osoittaa kun siltä vaikuttaa. Kissan aivorakenne ei riitä niin monimutkaiseen ajatteluun mitä mielenosoittaminen vaatii.

Jos kissa perseilee, kuten aapeen tapauksessa, kyse on todennäköisesti stressistä.

Eikö tuo nyt vain ole ihan sama asia, kissa osoittaa mieltää tai on stressaantunut paikan muutoksesta, meillä kissa osoittaa nyt mieltään, on stressaantunut, kun on ulkona on niin kylmä, ettei sinne tarkene mennä. Helpotti kun heitin 15 asteen pakkaseen 3minuutiksi kiltisti tuli hiljaisena poikana sisälle. Ulkoilee siis sään salliessa, kissan mielestä, takapihan 40 neliön häkissä. Oven kun aukaisi kärvisteli nurkan takana eikä mennyt ulos, kun oven sulki jatkui päätön ympäri juokseminen. Loppui siis kun hetken oli jäähyllä.

Vierailija
51/69 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

eri. Näytöissä on se paha puoli, että asuntoon tulee kissalle tuntemattomia ihmisiä ja asunnon ovet ovat auki toistuvasti, jolloin kissa karkaa. Monet kissat pelkäävät tuntemattomia ihmisiä. Näyttöjen aikana asunnon omistaja ei useinkaan itse ole paikalla.

Tämäpä juuri ja noita näyttöjä ja tavaroiden roudaamista valmiiksi alakertaan. Helpottaa siis itse muuttopäivää kun pakkailee kamoja ja vie niitä varastoon valmiiksi, asuu 10 kerroksessa ja hissit ovat hitaat joten monta käytännön syytä miksi kissa on nyt minulla ja ei olisi järkeä edes takaisin kissaa roudata näyttöjen välissä (niitä on useampi ja Koronan vuoksi ei mitään yhteisnäyttöä voi järkätä) tavaroidensa kanssa.

Ap

Vierailija
52/69 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jospas ne sen omat kamat on se, mikä aiheuttaa tuon levottomuuden. Laita sille jostain sun omista tavaroista pesä ja ruokakuppi, jos se sitten luulisi, että tämä on sen uusi koti ja rauhoittuisi.

Eipä tullut mieleenkään että sen omat tavarat aiheuttaisi stressiä. Ei se kyllä tosiaan esim. nuku tuossa sängyssään ollenkaan vaikka kotonaan ei kuulemma muualla nuku kuin tuossa omassa pedissään.

Ap

Vierailija
53/69 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kissanpuuta ja kasvia ei ole ollut edelliskerroilla. Verhoja kyllä jonkin verran repi mutta ei näin paljoa. Sen olen huomannut myös että nyt kun sänkyni on huoneen toisessa päässä niin repii enemmän nyt nykyisiä sängyn vieressä olevia verhoja. Kun oli toinen järjestys ja sänky toisella puolella huonetta, repi silloin enemmän toisia verhoja. Repii siis niitä verhoja joiden vieressä olen nukkumassa.

On ollut molempien järjestysten aikana useamman kerran hoidossa ja kissa tuntee minut kyllä koska olen monta kertaa ollut myös kaverin luona.

Ap

Samassa ajassa mitä ap tässä tilittää verhoistaan olisi fiksumpi ihminen nostanut verhonsa ylös.

Vierailija
54/69 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kissa nukkuu yöt saunassa, juurikin yöriehumisen takia. Aivan tyytyväisenä menee sinne nukkumaan. Herkkuiltapala sinne ja ovi kiinni.

Vierailija
55/69 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä tullut mieleenkään että sen omat tavarat aiheuttaisi stressiä. Ei se kyllä tosiaan esim. nuku tuossa sängyssään ollenkaan vaikka kotonaan ei kuulemma muualla nuku kuin tuossa omassa pedissään.

Ap

eri. Olen hieman toista mieltä. Kissan omat tavarat voivat  tuoda kissalle turvallisuuden tunnetta. Niissä on tuttu ja turvallinen tuoksu. Ajattelen että kaikessa on kyse siitä, että kissa kaipaa hoitajansa huomiota, yhteistä tekemistä, mutta hoitajansa kannalta hieman väärään aikaan. Kissa voisi leikkiä heittelemällä kissanhiirtä tai vaikka jahtaamalla palloa, mutta joskus leikkiminen on kivempaa ihmisen kanssa. Tuo kissa selvästi pitää hoitajastaan.

Vierailija
56/69 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se osoittaa mieltä äkillistä asuinpaikan muutosta kohtaan. Kyllä se siitä rauhoittuu.

Jotenkin surullista nähdä että vielä vuonna 2021 tällainen kommentti saa yläpeukkuja.

Muistetaanpas nyt kaikki: kissa ei osoita mieltään. Ei edes juuri se sinun kissasi, joka aivan varmasti osoittaa kun siltä vaikuttaa. Kissan aivorakenne ei riitä niin monimutkaiseen ajatteluun mitä mielenosoittaminen vaatii.

Jos kissa perseilee, kuten aapeen tapauksessa, kyse on todennäköisesti stressistä.

Eikö tuo nyt vain ole ihan sama asia, kissa osoittaa mieltää tai on stressaantunut paikan muutoksesta, meillä kissa osoittaa nyt mieltään, on stressaantunut, kun on ulkona on niin kylmä, ettei sinne tarkene mennä. Helpotti kun heitin 15 asteen pakkaseen 3minuutiksi kiltisti tuli hiljaisena poikana sisälle. Ulkoilee siis sään salliessa, kissan mielestä, takapihan 40 neliön häkissä. Oven kun aukaisi kärvisteli nurkan takana eikä mennyt ulos, kun oven sulki jatkui päätön ympäri juokseminen. Loppui siis kun hetken oli jäähyllä.

Siis stressin vaikutus käytökseen ja mielenosoitus ovat sama asia? Eivät tietenkään ole. Stressaava kissa käyttäytyy tahattomasti ihmisen näkökulmasta kurjalla tavalla. Jos kyseessä olisi mielenosoitus, kissan pitäisi ymmärtää, että

a) Ihmisellä on tunteet joihin kissa voi vaikuttaa,

b) Ihmiselle aiheutuu pahaa mieltä tietyn tyyppisestä käytöksestä

ja c) aiheuttamalla käytöksellään pahaa mieltä kissa saa viestinsä ja/tai tahtonsa läpi. Eli ihminen tajuaa että kissa ei halua olla tässä tilanteessa syystä x.

Kissan aivot eivät yksinkertaisesti riitä, kuten eivät tosin esim. koirankaan.

Tämä kannattaa siis muistaa siksi, että kissan käytökseen on helpompi suhtautua edes jotenkin kärsivällisesti kun tietää ettei se suututa ketään tarkoituksella. Se oireilee tukalaa tilannetta parhaaksi näkemällään tavalla.

Se on kyllä totta että kissa todellakin osaa kiinnittää huomion itseensä monella tavalla. Ja herättää ihmisen leikkimään tai muuten reagoimaan. Sitäkään se ei tee pahuuttaan.

/34

Vierailija
57/69 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kissalla on stressi olinpaikan muutoksesta ja kissa on aktiivinen yöeläin. Iltaisin kunnon leikkiaktiviteetit, kissa ei itsekseen leiki keppilelulla vaan tarvitsee leikittäjän. Kissaa ei lukita mihinkään vessaan yöksi, sehän stressaantuu siitä entisestään. Peitä palmu lakanalla yön ajaksi jos kissa repii sitä kun nukut. Verhot löyhälle solmulle ja ylös.

Josko siirtäisit ajatuksesi siihen, että kissanhoito on lyhytaikaista. Tai kerrot kaverillesi ettei sinusta ole kissanhoitajaksi, kissa stressaa etkä tiedä mitä tehdä, onko kaverilla toista hoitopaikkaa. Täytyy myöntää, että ap on minusta avuton.

Muuten samaa mieltä paitsi ettei ap minusta avuton ole. Kissat vaan ovat tuollaisia. Lapsuudessani kotona oli aina kissa ja etenkin nuoret kissat kiipeilivät verhoissa ja aina herättivät öisin. Milloin piti ruokkia, milloin siivota hiekkalaatikko keskellä yötä. Kun yhdessä huoneessa oli punainen tapetti, kissa repi sen hyppäämällä vasten seinää kynnet esillä.

Yhden kissan kohdalla huomattiin, että pingispallot olivat hyviä leluja, kevyitä ja helppo liikuttaa. Mutta niistäkin lähtee ääni.

Kuinka kauan kissan pitäisi vielä olla pois kotoaan? Toivittavasti ei pitkään.

Vierailija
58/69 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitat vain yösi kantokoppaan ja parvekkeella. Tai metrin naruun ja pihalle (niim ettei pääse tekemään tuhoja). Eipä tuo ollut vaikea ratkaistava. Oliko vielä muita ongelmia?

Vierailija
59/69 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laitat vain yösi kantokoppaan ja parvekkeella. Tai metrin naruun ja pihalle (niim ettei pääse tekemään tuhoja). Eipä tuo ollut vaikea ratkaistava. Oliko vielä muita ongelmia?

Haha, hauska. Sä keräät varmaan paljon ihmisiä ympärilles kekkereissä.

Vierailija
60/69 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haha, hauska. Sä keräät varmaan paljon ihmisiä ympärilles kekkereissä.

Lähinnä olen looginen, älykäs ja nopea ongelmanratkaisija.

En nuo kekkerit tuohon kissaongelmaan liitty, mutta kyllä yleensä joo kerään. Tai oon vaan kohtuu sosiaalinen henkilö.