Kissa hoidossa ja se tuhoaa kaiken
Siinäpä se otsikossa tulikin. Minulla on siis kissa hoidossa ollut jo reilu viikon. Kissa on ennestään tuttu ja se on ollut muutaman kerran aikaisemminkin hoidossa eli kyseessä on tuttu paikka ja hoitaja.
Kissalla on täällä mukana raapimispuu, oma peti, kipot, oma kantokoppa ja leluja. Kissa ei niinkään osoita halua erityisesti olla omien tuttujen tavaroiden kanssa vaan esimerkiksi nukkuu kyllä sohvalla tai minun sängyssäni ja päiväsaikaan on paljon jaloissa ja tulee viereen päikkäreille.
Ongelma kuitenkin on että öisin kissa on yleensä todella rauhaton. Naukuu minkä ehtii, repii verhoja ja sohvaa, raapii ovia ja seiniä, hyppii päälläni ja nyt alkanut myös pureskelemaan ja syömään kasviani.
Olen parhaani mukaan pyrkinyt leikittämään iltaisin, ruokaa on aina tarjolla ja pyrkinyt olemaan huomioimatta sen menoa öisin.
En ole kuitenkaan valmis uhraamaan verhoja ja kasvia sekä yöuniani niin kuin se olisi ihan normaalia (ei tässä metelissä voi nukkua ja saa aina pelätä että mitä se päättää tuhota seuraavaksi). Kotonaan ei kuulemma näin käyttäydy eli jonkinlaista stressin purkua tuo varmaan on.
Nukkumaton yö tällä hetkellä takana ja nyt meni niin hermot kun ei jättänyt kasvia rauhaan useasta kiellosta ja pois siirtämisestä huolimatta (siirsin aina kisssnpuuhun josko olisi ymmärtänyt että mikä on sallittua) ja nyt suljin kissan vessaan vesikipon kanssa jotta voin huoletta nukkua edes pari tuntia. Olenko nyt aivan kamala ja mitä tälle voi tehdä?
En keksi mitään millä voisin kokonaan estää kasvin tai verhojen luo pääsyn.
Kommentit (69)
Ihme säätöä yhdestä luontokappaleesta.
Piilottele kissanleluja tai -nameja kissalle pitkin asuntoa yöksi, jotta kissa voi yksin leikkiä viidakon petoa ja metsästää ja leikkiä, kun sinä nukut.
Voit myös yrittää muuttaa kissasi käytöstä näyttämällä tälle, että kissa käyttäytyy epähyväksyttävästi. Älä ikinä huuda kissalle tai läimäise sitä! Sen sijaan ota purkki, jossa on kolikoita ja ravista sitä voimakkaasti ja sano napakasti kerran "Ei". Kissa oppii nopeasti, mitä ei-käsky tarkoittaa.
On olemassa useita eri tuotteita, mitkä rauhoittavat kissaa, kuten feromonituotteet. Esimerkiksi Feliway sisältää synteettistä kissan naamaferomonia, jolla on kissoihin tyynnyttävä ja turvallisuuden tunnetta luova vaikutus. Se myös vähentää kynsimistä sekä virtsamerkkien ruikkimista, miten kissa merkitsee reviirinsä. Tämän lisäksi feromonituote rauhoittaa kissaa vieraassa, uudessa ympäristössä tai vaikkapa kuljetuskopissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvi korkealle, esimerkiksi kirjahyllyn päälle - tai turvaan jollekin naapurille kissan vierailun ajaksi. Monet huonekasvit ovat myrkyllisiä kissoille.
Ehdotan, että ostat höyhenkepin ja leikität kissaa päivällä. Kissa varmaan kaipaa omistajaansa ja tarvitsee huomiota.
Feliway-suihke tai -pistoke pistorasiassa voi rauhoittaa kissaa. Kallis, mutta tehokas aine.
Näistä luinkin, mutta tuntuu väärältä että minun pitäisi ostaa kalliita aineita siksi että kissa, joka ei ole minun, toimii ei-toivotulla tavalla. Ymmärsin myös ettei välttämättä tehoa kaikille kissoille niin sitten vasta ärsyttäisikin kun ostanut turhaan kalliin aineen.
Kerro kissan omistajalle tilanteesta. Hän tietenkin maksaa Feliwayn.
Kissa on selvästi tylsistynyt ja vailla aktiviteetteja.
Yleensä hoitokissat saa nukkumaan koko yön aktiviteettien lisäämisellä.
Minimi kissan leikitysaika on 2x10 minuuttia. Nuoren kissan kohdalla se voi olla jopa 5x10 minuuttia. Meillä on kissoille myös pelejä.
Vierailija kirjoitti:
Kissalla on stressi olinpaikan muutoksesta ja kissa on aktiivinen yöeläin. Iltaisin kunnon leikkiaktiviteetit, kissa ei itsekseen leiki keppilelulla vaan tarvitsee leikittäjän. Kissaa ei lukita mihinkään vessaan yöksi, sehän stressaantuu siitä entisestään. Peitä palmu lakanalla yön ajaksi jos kissa repii sitä kun nukut. Verhot löyhälle solmulle ja ylös.
Josko siirtäisit ajatuksesi siihen, että kissanhoito on lyhytaikaista. Tai kerrot kaverillesi ettei sinusta ole kissanhoitajaksi, kissa stressaa etkä tiedä mitä tehdä, onko kaverilla toista hoitopaikkaa. Täytyy myöntää, että ap on minusta avuton.
No tiedän kyllä että ei kissa itse sillä kepillä leiki ettei nyt ihan uunona kannata pitää. Lisäksi jos olisit lukenut kunnolla olisit varmasti löytänyt kohdan aloituksesta että leikitän sitä kyllä iltaisin että mistä keksit että luulen sen leikkivän itse kepillä 🤨 vessaan en ole kissaa yöksi lukinnut. Lakanan painoa ei palmu kestä varsinkaan vuorokauden ympäri.
Ja juu on selvää, etten kaikkea kissoista tiedä koska en kissaa ole koskaan omistanut. Toista hoitopaikkaa ei ole. Ehkä sitten olen silti avuton. Yksikään noista vinkeistä ei auta kissan stressitilaan varsinaisesti täällä joten eipä tuosta apua pahemmin ollut. 🤷🏼♀️ Niin ja tiedän kyllä kissan olevan yöeläin, minua ei haittaa niinkään paljoa rallit ja esim kissanpuun raapimisäänet vaan lähinnä tuo että omaisuus tuhoutuu. Verhot voin kääriä mutta kaikkea ei oikein pysty pelastamaan vai pitäisikö sohva viedä pihalle hoidon ajaksi?
Ap
Kissá ikävöi omistajaansa ja kotiaan. Rauhallisuus ja ystävällisyys kissaa kohtaan on toimivin ratkaisu, kissan huomioiminen ja kissalle puhuminen. Viherkasvin siirtäminen paikkaan jonne kissalla ei ole pääsyä, on viisas toimenpide, samaten verhojen nostaminen tai muu suojaaminen. On mahdollista, että kissa kotiutuu muutamien päivien kuluessa ja rauhoittuu.
Sohvan voisi peittää lakanalla tai peitolla mahdollisesti ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukitsisin sen yöksi sinne vessaan. Vai pitääkö se sielläkin meteliä?
Jotenkin symppistä, että kissa pystyy halutessaan laittamaan huushollin sekaisin. Stressiähän sillä reppanalla on.Tuntuu kyllä karulta lukita yöksi vessaan, stressiä varmasti se purkaakin ja kyllä sen ymmärtää, mutta täytyy todeta että koirien kanssa ei ole ollut ikinä samaa ongelmaa. Välillä tuntuu että tuo kissa osittain myös tahallaan tekee niitä kiellettyjä asioita että saa huomiota ja se paikkojen rikkominen on osittain tahallista. Kissat ei toki ole sama asia kuin koirat vaikka kouluttaa voi molempia, mutta kissa on itsenäisempi luonteeltaan ja tuskin kokee olevansa samalla tavalla omistuksessa kuin koira. Toki tämä vain omaa mutua asiasta mutta samaan aikaan säälittää ja ärsyttää tuo kissa pikkuhiljaa. Aikaisemmilla kerroilla ei ole ollut näin mahdoton hoidossa.
Miksi otat kissan hoitoon kun kerran olet koiraihminen? Kissa huomaa miten suhtaudut siihen ja käyttäytyy sen mukaan. Kyllä sinä itsekin alat kohdella ikävästi ihmistä, kun huomaat että tämä ihminen ei pidä sinusta. Samoin toimii kissakin.
Miksi teet johtopäätöksiä yhdestä mututuntuman viestistä? En vihaa kissoja. Jos en pitäisi kissasta niin en tietenkään ottaisi sitä hoitoon. En pura kissaan ärsyyntyneisyyttäni paitsi nyt kun vein sen vessaan jotta saisin levätä edes hetken. Päästin pois koska uni ei tullut enkä huvikseni sitä siellä tietenkään pidä.
En myöskään kohtele ikävästi toisia ihmisiä vaikka joku ei pitäisi minusta. Ihme olettamuksia kyllä nyt.
Vierailija kirjoitti:
Piilottele kissanleluja tai -nameja kissalle pitkin asuntoa yöksi, jotta kissa voi yksin leikkiä viidakon petoa ja metsästää ja leikkiä, kun sinä nukut.
Voit myös yrittää muuttaa kissasi käytöstä näyttämällä tälle, että kissa käyttäytyy epähyväksyttävästi. Älä ikinä huuda kissalle tai läimäise sitä! Sen sijaan ota purkki, jossa on kolikoita ja ravista sitä voimakkaasti ja sano napakasti kerran "Ei". Kissa oppii nopeasti, mitä ei-käsky tarkoittaa.
Tätä herkkujen piilotusta voisin kokeilla, kiitos vinkistä. En tietenkään läimäse kissaa tai muuten pyri sitä satuttamaan. Olen tuota kieltoa sanonut aina kun se tekee jotai mitä ei saisi, voisin ottaa tuon kolikkopurkin vielä avuksi, mutta reilu viikossa ei ainakaan pelkkä ”ei” ja ohjaaminen sallittuun tekemiseen ole tehonnut. Öisin sekin tietysti varmaan kissaa yllyttää tekemään pahojaan kun huomaa että reagoin siihen ja tiedä vaikka luulisi sitä joksikin leikiksi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Sohvan voisi peittää lakanalla tai peitolla mahdollisesti ?
Kokeilen tätä, löytyy varmaan jostain joku huonompi lakana mikä ei haittaa vaikka menisi rikki. Kiitos vinkistä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Se osoittaa mieltä äkillistä asuinpaikan muutosta kohtaan. Kyllä se siitä rauhoittuu.
Jotenkin surullista nähdä että vielä vuonna 2021 tällainen kommentti saa yläpeukkuja.
Muistetaanpas nyt kaikki: kissa ei osoita mieltään. Ei edes juuri se sinun kissasi, joka aivan varmasti osoittaa kun siltä vaikuttaa. Kissan aivorakenne ei riitä niin monimutkaiseen ajatteluun mitä mielenosoittaminen vaatii.
Jos kissa perseilee, kuten aapeen tapauksessa, kyse on todennäköisesti stressistä.
Vierailija kirjoitti:
Kissa on selvästi tylsistynyt ja vailla aktiviteetteja.
Yleensä hoitokissat saa nukkumaan koko yön aktiviteettien lisäämisellä.
Minimi kissan leikitysaika on 2x10 minuuttia. Nuoren kissan kohdalla se voi olla jopa 5x10 minuuttia. Meillä on kissoille myös pelejä.
Tämä. Yksinäinen kissa tarvitsee paljon aktiviteettejä. Meillä on lintulauta koska kissat tykkäävät katsoa lintuja. Jos päivisin on tylsää niin kissat painivat yöllä. Eli leikittäkää kissoja joka päivä.
Kissa sinne katokoppaan yöksi. Rauhoittuu, kun ei tarvitse uutta paikkaa reviiriksi merkata.
Vierailija kirjoitti:
Kissa sinne katokoppaan yöksi. Rauhoittuu, kun ei tarvitse uutta paikkaa reviiriksi merkata.
No ei kissan tai minkään eläimen sulkeminen pitkäksi aikaa ahtaaseen tilaan mielestäni mikään ratkaisu ole kun se nimenomaan haluaa purkaa aktiivisuuttaan.
Itse jotenkin kallistun siihen suuntaan että kissa kaipaa enemmän aktiviteettia vaikka kyllä huomioin sitä pitkin päivää ja iltaa. Aamupäivät ja alkuillan kissa nukkuu, ja sitten puolen yön aikaan alkaa aktiivisuus mikä nyt vielä ei niinkään ole ongelma mutta ei mene kauaa kun itse rupeaa nukkumaan niin alkaa ”pahanteko”. Kissa ei siis minun ollessa hereillä läheskään niin paljoa tee tuhojaan kuin öisin kun yritän nukkua. Sillä olen päätellyt että se tekisi tahallaan noita pahuuksia kun tietää että reagoin.
Täytyy nyt koittaa vielä nämä vinkit mitä olen saanut, kiitos teille jotka asiallisesti vastaisitte ja koititte auttaa!
Ap
Palmu pois vaikka naapuriin ettei sairastuta kissaa!
Muuton aikaan kissa ei voi olla kotona ettei karkaa, se on totta.
Ei tuo vessa yöllä ehkä niin paha ole jos siellä ruokaa ja kissanvessa.
Kuinka paljon kissa saa purettua energiaa päivällä? Kissa tarvitsee liikuntaa siinä missä koirakin. Yksiössä ei pääse juoksemaan portaita ylös alas jne. Sinun pitää siis aktivoida kissaa enemmän ja väsyttää se päivän aikana. Pari tuntia leikitystä 10-15min pätkissä pitkin päivää.
Kissa ei ole niin fiksu että se tahallaan ärsyttäisi. Minusta sinun täytyy kertoa omistajalle että et tule kissan kanssa nyt lainkaan toimeen ja olet jo lukinnut sen vessaan jotta saisit nukuttua. Itse kissanomistajana tulisin erittäin vauhdilla hakemaan kissani pois!
Valkopippurijauhetta käteen ja sillä sivelet paikat johon et halua kisaan koskevan. Ei ehkä voi kasville laittaa.
Suihkepulloon vettä ja suihkutat sillä pyllyyn kun kissa tekee pahojaan. Nimenomaan pyllyyn niin ettei näe.
Jos syö palmua, osta kissanruohoo ja kylvää sitä sille syötäväksi.
Näillä meidän kissat saatiin pysymään aisoissa.