Kaksi saksanpaimenkoiraa raadellut lenkkeilijän henkihieveriin
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000007784176.html?utm_medium=promobox&ut…
Mitä mieltä koira-asiantuntijat olette tästä:
Minun mielestäni ei ole normaalia, että saksanpaimenkoira hyökkää satunnaisen lenkkeilijän kimppuun. Sakemannithan ovat mielettömän ystävällisiä koiria.
Mikä tähän lienee syynä?
Miten pitää toimia, jos itseä kohti on juoksemassa uhkaavan näköinen saksanpaimenkoira tai mikä tahansa iso koira?
Kommentit (486)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koiranomistajat ottavat kyllä ison riskin näiden turhien koiriensa kanssa. Jos minun lapseni joutuu koiran puremaksi niin niistä seurauksista kyllä sitten saadaan lukea kaikista lehdistä. Viimeistään minun tuomiostani.
Uijui kun raukka uhoaa, entäpä jos kyseessä olisikin vaikka mp jengin koira, siinä kun menisit toimimaan niin kukaan läheisistäsi ei olisi enää turvassa.
Höpöhöpö. Jos MP jengin koira käy lasteni päälle ja tapan koiran siihen paikkaan niin ei ne mitään tee vai luuletko että MP jengit oikeutaa sen jos koira käy lapsen päälle?
En pelkää ketään eli jos koira käy lapsen päälle niin tapan koiran eikä mua voisi vähempää kiinnostaa kuka on koiran omistaja ja kyllä mun läheiset olisivat turvassa. Älä siitä huoli. Sekä nimenomaan sillä jengillä uhoaminen on raukkamaisinta mitä voi olla.
En olisi tuosta asiasta niin varma....
Vierailija kirjoitti:
Hyi saata na että pelkään noita koiria. Jos tulee kävelytiellä vastaan niin pelkään ihan hirveästi ja senhän koira aistii.
Sama juttu! Pienenä tuollainen vähän isompi koira yritti purra mua kaulaan ja siitä asti pelännyt polvenkorkuisia ja sitä isompia koiria. En vaan voi sille mitään ja koirat vaistovat sen jo kaukaa. Mulla alkaa sydän hakata ihan hulluna ja koirat alkaa haukkua jo kaukaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koiranomistajat ottavat kyllä ison riskin näiden turhien koiriensa kanssa. Jos minun lapseni joutuu koiran puremaksi niin niistä seurauksista kyllä sitten saadaan lukea kaikista lehdistä. Viimeistään minun tuomiostani.
Uijui kun raukka uhoaa, entäpä jos kyseessä olisikin vaikka mp jengin koira, siinä kun menisit toimimaan niin kukaan läheisistäsi ei olisi enää turvassa.
Höpöhöpö. Jos MP jengin koira käy lasteni päälle ja tapan koiran siihen paikkaan niin ei ne mitään tee vai luuletko että MP jengit oikeutaa sen jos koira käy lapsen päälle?
En pelkää ketään eli jos koira käy lapsen päälle niin tapan koiran eikä mua voisi vähempää kiinnostaa kuka on koiran omistaja ja kyllä mun läheiset olisivat turvassa. Älä siitä huoli. Sekä nimenomaan sillä jengillä uhoaminen on raukkamaisinta mitä voi olla.
Entä jos sinun lapsesi pahoinpitelee toinen lapsi, sitä tapahtuu todella paljon enemmän kuin koirahyökkäyksiä, otatko oman käden oikeuden käyttöön?
Minua koiranomistajana huvittaa nämä "saksanpaimenkoira hyökkäsi, selvisin vähin vannoin"-jutut. Sakemanni puree sellaisella voimalla, että siinä murtuu luut ja tulee tikkaista tarvitsevia haavoja joka kerta. Jos tällaisia vammoja ei tule niin se koira ei purrut vaan nuolaisi.
Vierailija kirjoitti:
Itse pelkään isoja koiria, vastaantultaessa yritän mennä kauemmaksi, nämä isommat koirat yhtäkkiä rupeavat murisemaan ja haukkumaan.
Meidän taloyhtiössä on eräs nainen joka näyttää alkoholistilta, on just tuollainen sakemanni, sillä oli käytävällä sakemanni mukana, kun tulin pyykkituvalla ja kuljin hänen takana, tää koira murisi ja irvisti, nainen ei komentanut mitenkään, piti mennä mun toista kautta. Että kyllä noi isommat koirat on vaarallisia, esim pitbull tyyppiset.
Pieni koira ei aiheuta niin suuria vahinkoa kuin iso koira, iso koira voi jopa tappaa.
Saksanpaimenkoira ja pitbullit ovat keskikokoisia koiria, ei suuria kuten esim kaukasianpaimenkoira.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Tuommoisille pitää jähmettyä paikoilleen eikä lähteä karkuun, siihen ne on koulutettu."
Ei tällaista saisi tapahtua alunperinkään. Kaikki ihmiset eivät ole lähtökohtaisesti mitään koira-asiantuntijoita, joilla nämä opit ovat äidinmaidossa tulleet mukana.
Koira on eläin, jolla on eläimen vaistot. Omistajien pitää tiedostaa tämä, eikä päästää koiria riehumaan viattomien ihmisten kimppuun.
Paljon on kaupungissakin lenkkiteillä koiria vapaana. Näiden omistajille on turhaa pyytää pitämään koiria kiinni, kun vastaus on aina ynseä ja kiukkuinen. Koiraihmiset pitävät sitä koiraa jonain jumalhahmona.
Hyvin koulutetut ja asianmukaisesti taajama-alueella kiinni kytketyt koirat ovat eri asia. Ikävää, että näitä tapauksia sattuu. Vuosikymmenten koirapelkohan tuosta pojalle jää ja pahimmillaan ikuiset arvet.
Meillä uimarannalla alkoi koira ajaa perästä 3-4 -vuotiaita lapsia. Omistaja tuli huutamaan, että ei pidä lähteä juoksemaan, koira luulee, että ne haluaa leikkiä sen kanssa.
Niin varmaan luuleekin, mutta ei jokainen voi lastaan kouluttaa jokaisen koiran takia käyttäytymään sopivalla tavalla. Koira olisi pitänyt olla kiinni ja vastuu koirasta on omistajalla, ei niillä kenen perään ne juoksee vaikka leikillään. (niin ei ollut oikeaa vaaraa, koira vain piti hauskaa).
UImarannalla koirat eivät saisi olla vapaana, mutta kyllä minusta lapsetkin voisi kouluttaa sen verran ymmärtämään koirista, että kertoisi heille, että älä lähde juoksemaan äläkä mene silittelemään tuntemattomia koiria lupaa kysymättä.
Uimarannalle ei saa koiria viedä lainkaan!
Hygieniasyyt.
"Koirakuri määrittelee, että koiran omistajan tai haltijan on pidettävä huolta siitä, ettei koira pääse lainkaan yleiselle uimarannalle."
Onko tästä koirien epähygieenisyydestä todisteita? Ihmisille tarttuvat taudit tulevat lähinnä toisilta ihmisiltä eikä koirilta. Luultavasti se vauvan pepun pesu rannalla aiheuttaa ne taudit ihmisille eikä koira.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joissain ihmisissä on jotain mikä saattaa saada koiran tai muun eläimen käyttäytymään aggressiivisesti ja hyökkäämään. Itselläni on kokemusta asiasta. Olin kotieläintilalla töissä ja siellä oli hevonen joka ei voinut sietää mua. Olikohan se 3 työpäivänä kun omistaja talutti hevosen pois tarhasta, itse kävelin samaan aikaan tallia kohden ja yhtäkkiä hevonen syöksyi korvat luimussa mua kohti. Onneksi ehdin pakenemaan rehuvarastoon, se hevonen olis tallonu mut tohjoks. Hevonen ei ollut koskaan ennen hyökännyt kenenkään päälle, käytettiin lasten opetushevosena jne. Hevosen aggressio mua kohtaan ei loppunut sen 3 vuoden aikana. Ei se suoraan enää päälle hyökännyt jostain, mutta en voinut käsitellä hevosta ollenkaan kun alkoi tulla heti uhkaavia eleitä. Kerran kylläkin se olisi varmaan halunnut mun pään potkaista irti, kun kumarruin aitauksen vierestä noukkimaan roskia. En edes huomannut että hevonen oli tullut aidan viereen ennen kuin kavio jysähti aitaan, suoraan mun pään korkeudella. Ei koskaan selvinnyt mikä mussa aiheutti niin voimakkaan aggression siinä hevosessa. Kaikenlaista kokeiltiin että asia olisi selvinnyt mutta ei. En siis syytä niitä ketkä ovat joutuneet eläimen hyökkäyksen kohteeksi tai puolustele eläimiä jotka hyökkäävät, mutta joskus jokin (ihmiselle) käsittämätön asia voi saada eläimen hyökkäämään.
Totta ja kyse ei tosiaan siitä, että syyttäisi koiran hyökkäyksen kohteeksi joutunutta lasta. Ei missään nimessä näin. Voin helposti kuvitella itseni siihen asemaan ... en usko, että itsekään olisin osannut toimia ollenkaan oikein tilanteessa. Pelkään jo lähtöpohjaisesti vieraita ja isoja irtokoiria. Ihan varmasti olisin hätääntynyt ja huitonut, sekä potkinut. Oli kyllä lapsen onni, että silloin liikkui tiellä aikuinen, joka näki tilanteen ja tuli hätiin. Tässä oli ainekset paljon pahempaankin lopputulokseen. Seutu, kun ei ollut mitään lähiötä edes.
Tottakai koira puree jos potkit sitä ja se oma vikasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Tuommoisille pitää jähmettyä paikoilleen eikä lähteä karkuun, siihen ne on koulutettu."
Ei tällaista saisi tapahtua alunperinkään. Kaikki ihmiset eivät ole lähtökohtaisesti mitään koira-asiantuntijoita, joilla nämä opit ovat äidinmaidossa tulleet mukana.
Koira on eläin, jolla on eläimen vaistot. Omistajien pitää tiedostaa tämä, eikä päästää koiria riehumaan viattomien ihmisten kimppuun.
Paljon on kaupungissakin lenkkiteillä koiria vapaana. Näiden omistajille on turhaa pyytää pitämään koiria kiinni, kun vastaus on aina ynseä ja kiukkuinen. Koiraihmiset pitävät sitä koiraa jonain jumalhahmona.
Hyvin koulutetut ja asianmukaisesti taajama-alueella kiinni kytketyt koirat ovat eri asia. Ikävää, että näitä tapauksia sattuu. Vuosikymmenten koirapelkohan tuosta pojalle jää ja pahimmillaan ikuiset arvet.
Meillä uimarannalla alkoi koira ajaa perästä 3-4 -vuotiaita lapsia. Omistaja tuli huutamaan, että ei pidä lähteä juoksemaan, koira luulee, että ne haluaa leikkiä sen kanssa.
Niin varmaan luuleekin, mutta ei jokainen voi lastaan kouluttaa jokaisen koiran takia käyttäytymään sopivalla tavalla. Koira olisi pitänyt olla kiinni ja vastuu koirasta on omistajalla, ei niillä kenen perään ne juoksee vaikka leikillään. (niin ei ollut oikeaa vaaraa, koira vain piti hauskaa).
UImarannalla koirat eivät saisi olla vapaana, mutta kyllä minusta lapsetkin voisi kouluttaa sen verran ymmärtämään koirista, että kertoisi heille, että älä lähde juoksemaan äläkä mene silittelemään tuntemattomia koiria lupaa kysymättä.
Uimarannalle ei saa koiria viedä lainkaan!
Hygieniasyyt.
"Koirakuri määrittelee, että koiran omistajan tai haltijan on pidettävä huolta siitä, ettei koira pääse lainkaan yleiselle uimarannalle."Onko tästä koirien epähygieenisyydestä todisteita? Ihmisille tarttuvat taudit tulevat lähinnä toisilta ihmisiltä eikä koirilta. Luultavasti se vauvan pepun pesu rannalla aiheuttaa ne taudit ihmisille eikä koira.
Pissaavat ainakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittajalle: jos iso koira tulee ja käy kiinni ja puree niin vaikka sormella jos ei muuta ole niin vaikka painaa kunnolla koiran silmää. Potkii, lyö, vääntää koiran jalkaa jos sais sen jotenkin murrettua tms. jos puree jalkaan ja molemmat kädet on vapaana tms.
Sitten yksi on että ottaa takin/paidan pois ja laittaa sen koiran pään ympäri ja pitää siinä jotta koira ei näe. Kyllä siinä iso koira tulee päälle menee itsekkin sellaiseen tilaan että koiralla tulee olemaan todella vaikeat hetket.
Kuulostaa vähän siltä, ettet ole koskaan joutunut ison koiran hyökkäyksen kohteeksi. Kivaltahan tuo tollain tekstillä kuulostaa. Realistinen tilanne siinä vaiheessa, kun iso koira repii hampailla lihaksiasi irti luista, voipi olla vähän erilainen. Tappelukoiran saat noilla konsteillasi vaan yllytettyä repimään adrenaliineissaan yhä kovempaa, johonkin normaalimpaan rotuun saattaa jossain poikkeustilanteessa onnistua.
Youtubessa on hauskoja pätkiä, kun monta aikuista miestä yrittää irrottaa yhtä pitbullia, joka on tappopurennassa. Hakataan, potkitaan selkään, lyödään rautatangoilla. Ei mitään vaikutusta pitbull-tyyppiseen koiraan sopivassa mielentilassa.
Saksanpaimenkoirasta en ole varma.
Taistelukoira tai sekarotuinen jossa taistelukoiraa, ei irrota kivusta. Ne eivät pystykään aukasemaan leukojaan, omistajalla on break stick aina mukana ja aukaisee leuat.
Koirataisteluissa hapetetaan eli tukahdutetaan hapensaanti sulkemalla sieraimet.
Vierailija kirjoitti:
Poliisikoirat on susikoiria lähes aina. Ja heistä käytetään nimeä : voimankäyttöväline.
Miks näitä on siviileillä??
Lähde? En ole itse telkkarissa tai oikeassa elämässä nähnyt poliisilla susikoiraa. Lähes kaikki niistä on sakemanneja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittajalle: jos iso koira tulee ja käy kiinni ja puree niin vaikka sormella jos ei muuta ole niin vaikka painaa kunnolla koiran silmää. Potkii, lyö, vääntää koiran jalkaa jos sais sen jotenkin murrettua tms. jos puree jalkaan ja molemmat kädet on vapaana tms.
Sitten yksi on että ottaa takin/paidan pois ja laittaa sen koiran pään ympäri ja pitää siinä jotta koira ei näe. Kyllä siinä iso koira tulee päälle menee itsekkin sellaiseen tilaan että koiralla tulee olemaan todella vaikeat hetket.
Kuulostaa vähän siltä, ettet ole koskaan joutunut ison koiran hyökkäyksen kohteeksi. Kivaltahan tuo tollain tekstillä kuulostaa. Realistinen tilanne siinä vaiheessa, kun iso koira repii hampailla lihaksiasi irti luista, voipi olla vähän erilainen. Tappelukoiran saat noilla konsteillasi vaan yllytettyä repimään adrenaliineissaan yhä kovempaa, johonkin normaalimpaan rotuun saattaa jossain poikkeustilanteessa onnistua.
Youtubessa on hauskoja pätkiä, kun monta aikuista miestä yrittää irrottaa yhtä pitbullia, joka on tappopurennassa. Hakataan, potkitaan selkään, lyödään rautatangoilla. Ei mitään vaikutusta pitbull-tyyppiseen koiraan sopivassa mielentilassa.
Saksanpaimenkoirasta en ole varma.
Taistelukoira tai sekarotuinen jossa taistelukoiraa, ei irrota kivusta. Ne eivät pystykään aukasemaan leukojaan, omistajalla on break stick aina mukana ja aukaisee leuat.
Koirataisteluissa hapetetaan eli tukahdutetaan hapensaanti sulkemalla sieraimet.
Taistelukoira ei ole rotu vaan eläinrääkkäykseen koulutettu koira.
Vierailija kirjoitti:
Luultavasti joku tämän omistajanaisen tunteva tulee vielä kertomaan, kuinka koiria on pelätty aiemminkin ja/tai niitä on pidetty huonosti. Vielä noinkin vanhoja koiria...
Kasvatus mennyt överiksi, hermoihin, tai saaneet jostain aineita kehoonsa?
Mua puri kerran kadulla pikkurakki reiteen. Leggareihin tuli reikä, ihoa ei saanut rikki. Mä vaan hämmästyin, en osannut pelätä noin pientä piskiä vielä silloinkaan, kun se edelleen ärisi, esitteli hammasriviään ja anteeksipyytelevä omistaja oli kiskaissut sen remmistä jalkojensa väliin. Omistaja korvasi mulle leggarit, ja mä vaan sen kanssa pohdin, että mikähän tuolle tuli. Selvästi päässä naksahti jokin. Vaikutti mun silmiin fyysiseltä jutulta: kasvain, kiputila tms. Koira vaistoaa pelon, ja mähän en tosiaankaan pelännyt. En kiljaissut, en ottanut askelta taaksepäin paetakseni, en vaivautunut sen kummemmin edes katsomaan koiraa, vilkaisin vaan kysyvästi omistajaa. Kerron tämän siksi, että joskus koiran sekoamisen voi aiheuttaa jokin fyysinen juttu, ihan aina ei kasvatustakaan voi syyttää. Jos koira on fyysisesti niin iso, että pystyy vammaa tuottamaan, ei siihen voi sataprosenttisesti luottaa koskaan.
Mun mielestä saksanpaimenkoirat ovat aivan ihastuttavia koiria, mutta liian usein väärät ihmiset kasvattavat heitä. Ei nisteille, juopoille tai muuten vihanhallintaongelmaisille ihmisille tarkoitettuja koiria ollenkaan.
Joku pikku rakki puree terävillä hampailla nilkaan (vessaharjat ilman vartta) ja kukaan ei kyseenalaista kouluttamista. Pentutehtailijoiden vika että rotua myydään kenelle tahansa ja kaikissa roduissa kuten myös ihmisissä on sairaita yksilöitä. Itse nähnyt kuinka esimerkiksi armeeijan kouluttajan saksanpaimenkoira hyökkää koulutustesteissä maalimieheen käskystä raivolla, saman päivän ilallla perheen pikkunen tökkii sormella samaista koiraa silmään ja koira ei välitä moisesta. Koira on aina laumaeläin, perhe on koiran lauma, miten koira kokee perheen/lauman? Saksanpaimenkoira taitaa olla yksi parhaiten jalostettuja koiria ja helpoiten koulutettavia. Lutusia ja parhaita perheenjäseniä oikeitten ihmisten seurassa. Tiedoksi että sakemanni ja sefer on piiressä haukkumanimiä.
Miten voit kouluttaa niitä? Hellimiselläkö?
Koirat ovat kilttejä omalle perheelleen ja jotkut kokevat, että muut ovat uhkia.
Jotkut koirat haukkuu purematta ja sitten on taas koiria, jotka voi purra. Esim pitbullit tai isommat vartiointikoirat ja tälläiset eivät sovi ihmisille ellei asu syrjässä.
Tää nainen selvisi vähällä. Hänet olisi pitänyt piikittää koirien sijasta.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä saksanpaimenkoirat ovat aivan ihastuttavia koiria, mutta liian usein väärät ihmiset kasvattavat heitä. Ei nisteille, juopoille tai muuten vihanhallintaongelmaisille ihmisille tarkoitettuja koiria ollenkaan.
Ei sillä ole merkitystä. Voit olla niille vaikka kuinka kiltti ja ne voi silti hyökätä toisen kimppuun. Ne haluaa suojella omaa reviriään ja perhettään. Joillekkin koirille riittää pelkkää räksyttäminen ja toiset valmiina jahtaamaan.
Onko teidän MT ongelmaisten niin vaikeaa hankkia turvallisempaa rotua kuin esim joku Pitbull?
Vierailija kirjoitti:
Outo tapaus, omistaja kasvattanut palveluskoiria viranomaistenkin avuksi. Onkohan nyt pitänyt niitä huonosti, vai mikä on.
Tässä meidän kylällä vapaalla ollut poliisikoira hyökkäsi yhden naisen kimppuun. Rouva selälleen, aivotäräys ja käteen 16 tikkiä. Koiralle - ei mitään.
Vierailija kirjoitti:
Näinpä. Olen pienestä asti ollut tekemisissä monien eläinten, myös tuollaisten isojen ja vahvojen koirien kanssa. Onnekseni olen itse aina tullut hyvin toimeen eläinten kanssa, myös hankalammissa tilanteissa. Mutta olen myös nähnyt kuinka pelottavan voimakkaita nuo luontokappaleet voivat olla. Ei todellakaan kuulu vääriin käsiin tuollaiset eläimet. Ne vaativat vahvan ja vakaan laumanjohtajan, muuten tulee rumaa jälkeä. Hyvin harvoja poikkeuksia lukuunottamatta, on 99,9% kiinni siitä omistajasta miten eläin käyttäytyy, ja kuinka niitä on kohdeltu ja koulutettu. Ei eläimiä tarvitse pelätä, ihmisten suhteen olisin varuillaan.
Se on niin kiltti. Tottakai se OMISTAJALLEEN on kiltti. Minullakin oli kiltti pikkukoira, mutta niin vaan ärisi naapurin äijälle, en olisi ikinä uskonut että näyttää hampaita kenellekään. Hihnassa oli, ei mitään tapahtunut.