Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaksi saksanpaimenkoiraa raadellut lenkkeilijän henkihieveriin

05.02.2021 |

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000007784176.html?utm_medium=promobox&ut…

Mitä mieltä koira-asiantuntijat olette tästä:

Minun mielestäni ei ole normaalia, että saksanpaimenkoira hyökkää satunnaisen lenkkeilijän kimppuun. Sakemannithan ovat mielettömän ystävällisiä koiria.

Mikä tähän lienee syynä?

Miten pitää toimia, jos itseä kohti on juoksemassa uhkaavan näköinen saksanpaimenkoira tai mikä tahansa iso koira?

Kommentit (486)

Vierailija
301/486 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joissain ihmisissä on jotain mikä saattaa saada koiran tai muun eläimen käyttäytymään aggressiivisesti ja hyökkäämään. Itselläni on kokemusta asiasta. Olin kotieläintilalla töissä ja siellä oli hevonen joka ei voinut sietää mua. Olikohan se 3 työpäivänä kun omistaja talutti hevosen pois tarhasta, itse kävelin samaan aikaan tallia kohden ja yhtäkkiä hevonen syöksyi korvat luimussa mua kohti. Onneksi ehdin pakenemaan rehuvarastoon, se hevonen olis tallonu mut tohjoks. Hevonen ei ollut koskaan ennen hyökännyt kenenkään päälle, käytettiin lasten opetushevosena jne. Hevosen aggressio mua kohtaan ei loppunut sen 3 vuoden aikana. Ei se suoraan enää päälle hyökännyt jostain, mutta en voinut käsitellä hevosta ollenkaan kun alkoi tulla heti uhkaavia eleitä. Kerran kylläkin se olisi varmaan halunnut mun pään potkaista irti, kun kumarruin aitauksen vierestä noukkimaan roskia. En edes huomannut että hevonen oli tullut aidan viereen ennen kuin kavio jysähti aitaan, suoraan mun pään korkeudella. Ei koskaan selvinnyt mikä mussa aiheutti niin voimakkaan aggression siinä hevosessa. Kaikenlaista kokeiltiin että asia olisi selvinnyt mutta ei. En siis syytä niitä ketkä ovat joutuneet eläimen hyökkäyksen kohteeksi tai puolustele eläimiä jotka hyökkäävät, mutta joskus jokin (ihmiselle) käsittämätön asia voi saada eläimen hyökkäämään.

Niin, se voi olla ulkomuoto, joka muistuttaa jotstain, väri, ääni, hiukset, hattu, takki, ihan mitä vaan. Eläimelle on vaan assosioitunut joku huono juttu ja se nousee aina jonkun tietyn jutun yhteydessä esiin.

Vierailija
302/486 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se miten pitkän ajan koira joutuu viettämään yksin kotona ja on laumaeläin.

Moni työssäkäyvä hankkii koiran itsekkäistä syistä.

Koirasta tulee sitten mielenvikainen.

Jos ei ole varaa ja on ahne ja kitsas ostamaan koiralle työpäivän ajaksi toimintaa ja hoitoa, niin älkää hankkiko niitä. Koira sairastuu päästään yksinäisyydesä.

Kyllä minun kaikki koirani ovat sen normaalin työpäivän ajan olleet kotona eivätkä ole siitä seonneet. Tietenkin vaatii sen, että koiraa aktivoidaan ja ulkoilutetaan muuten.

Tällä logiikallahan puolet Suomen koirista olisi mielenvikaisia.

Sanoisin että reilusti yli puolet on turhautuneita. Koirille on normaalia olla liikkeessä koko päivä ja ne juoksevat vähintään maratonin verran päivässä. Jos siis saavat olla vapaana. Moni sanoo, että heidän koira nukkuu tyytyväisenä työpäivän ajan ja tulee iloisena ovelle vastaan. No tietysti on iloinen, koska joku tulee eikä tarvitse olla yksin. Ja sit ne päivällä nukkuvat, nukkuvat myös yöllä. Ei kuulu normaalin koiran elämään nukkua niin paljon ja liikkua vain muutaman tunnin päivässä.

En väittänytkään että tilanne on ihanteellinen, mutta oikaisin väittämän mielenvikaiseksi tekemisestä. Harvoin koiran kanssa missään tilanteessa puuhataan kuutta tuntia päivässä eivätkä villit kulkukoiratkaat jatkuvasti ole aktiivisia. Laumasta toki ikävä olla erossa mutta minkäs teet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/486 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon tyyppiset koirat eivät ole koskaan luotettavia. Ei kenenkään omistamana tai mitenkään koulutettuna.

Se suojeluvaisto tarkoittaa aina mahdollisuutta että koira tulkitsee jonkun uhkaavan omistajaa, ja esimerkiksi äkillisessä tilanteessa reagoi vaistolla.

Riski voi olla alhainen kun koira on hemmetin hyvin koulutettu, mutta itse en vahvan suojeluvaiston omaaviin koiriin luota sitten ikinä.

Isoin ongelma tietysti on että näitä rotuja, ja etenkin tappelijarotuja, suosivat kaikista vähälahjaisimmat ihmiset jotka myös usein pitävät niitä vapaina.

Vierailija
304/486 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kristiina xx kirjoitti:

Onkohan sakemanni sitten sellainen rotu, että siinä koulutus on erityisen tärkeää, muuten koirasta tulee uhkaava?

Tarkoitan,että en ole koskaan kuullut esim. Labradorinnoutajan hyökänneen ihmisen kimppuun.

Mun kimppuun labbis ei varsinaisesti hyökännyt, ihmettelen vain miten näkövammaisen opaskoirana toimiva eläin yhtäkkiä hyppää minua vasten. Olen varsin lyhyt ja meinasin kaatua selälleni kun koira hyppää ja laittaa tassut rinnan päälle. Vähän säikähdin ja omistaja käski äkkiä koiran alas. Ihminen siis näki jotain ja kyllähän sen huomaa kun koiralla on ne valjaat, kun yhtäkkiä onkin eri paikassa kuin yleensä.

Seisoin kaupassa ihmisen vieressä ja hän pyysi apuani kun ei tiennyt missä joku tuote on.

Vierailija
305/486 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan hiljattain kuulin jossakin asiaohjelmassa sanottavan, että Suomessa on kaikkein eniten koiria koko maailmassa, asukaslukuun suhteuttaen. Kyllä se tieto vähän pysäytti. Koira on mielestäni tosi vaativa lemmikki, ihan alusta asti pitäisi osata kasvattaa oikealla tavalla ja koko ajan tietää, mikä on juuri sille koirarodulle sopivaa koulutusta ja ohjausta ja sitten vielä ottaa koira yksilönäkin huomioon ja huomata sen käytöksessä niin myönteiset kuin epäilyttävätkin piirteet. Ja jos jonkin sellaisen epäilystä herättävän käytöspiirteen noteeraa niin sitten ulkoiluttaessa ja kaikkien ulkopuolisten esim vieraillessa otettava huomioon mahdollinen koiran reaktio - jos se ulkopuolinen ihminen tekee vaikka virheliikkeen jonka koira tulkitsee uhaksi jne jne. Ei ole helppoa!

Olen eläinrakas, mutta en itselleni voisi ottaa koiraa, en koe että olisin sopiva koiran huoltajaksi. Otan asian näin vakavasti. Kaikki eivät ota, ja valitettavasti monella koiran emännällä/isännällä on virheellinen käsitys lemmikistään, ja itsestään sen huoltajana.

Tulee suru puseroon aina kun luen että eläin on tehnyt hyökkäyksen.

Vierailija
306/486 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kristiina xx kirjoitti:

Onkohan sakemanni sitten sellainen rotu, että siinä koulutus on erityisen tärkeää, muuten koirasta tulee uhkaava?

Tarkoitan,että en ole koskaan kuullut esim. Labradorinnoutajan hyökänneen ihmisen kimppuun.

No kyllä ainakin meidän naapurissa oli hullu labraodrinnoutaja, joka pääsi aina omistajaltaan irti ja hyökkäili meidän pienen koiran kimppuun  ja samalla ihmisenkin päälle. Piti olla aina sateenvartjo lenkillä ja sillä huitoa sitä kauemmaksi. Kuljimme siis ihan rauhassa kauempana eikä pieni koira haukkunut eikä edes katsonut päin, niin yhtäkkiä tämä säntää jostain kimppuun.

Vierailija
307/486 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän asuinalueella yhdellä perheellä on kolme vasikankokoista koiraa. Piha on aidattu. Kun kulkee ohi, koirat kiertävät aidan takana mukana, hyppivät vasten aitaa ja räyhäävät.

Eräänä aamuna normaaliin tapaan päästin viisikiloisen kiltin ja arahkon villakoirani ovesta pihalle aamupissalle (meillä on reilun hehtaarin kokoinen oma piha, jossa se kiltisti pysyy). Samassa huomasin kaksi noista isoista koirista kymmenen metrin päästä portaistamme. Koetin hädissäni kutsua koirani takaisin sisään, mutta se oli huomannut tunkeilijat ja syöksyi raivoissaan tappajan elkein niitä kohti.

Pelästyin kuollakseni ja ryntäsin perään, mutta niin pelästyivät vieraat koiratkin. Säntäsivät täyttä laukkaa tiehensä.

Hitto että inhoan ihmisiä, jotka eivät saa pidettyä isoja koiriaan kiinni ja omalla pihalla.

Vierailija
308/486 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Susista on kauhea kohkaus, vaikka todellisuudessa koira Suomessa aiheuttaa paljon enemmän tuollaisia vahinkoja. Raatelee ihmisiä, tappaa muita koiria.

Vierailija
309/486 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monta kertaa lenkkeilin oman koirani kanssa kyseisen talon ohi, koirat räkyttivät aidan takana, hui.

Vierailija
310/486 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö ihmisillä ole mitään itsesuojeluvaistoa? Moni täällä uhoaa että minä saan tehdä mitä vaan ja käyttäytyä miten huvittaa, koirien on sopeuduttava siihen. Ihan väkipakolla pitää kaivaa verta nenästä ja provosoida eläimiä.

Minulla on terve itsesuojeluvaisto, en juokse karkuun koiria, en hypi rekkojen eteen enkä haasta riitaa nakkikioskijonossa. Osaan myös joustaa omista oikeuksistani liikenteessä jos sillä välttää onnettomuuden.

En ymmärrä nykypäivän minäminä-ihmisiä.. Enkä tällä viittaa tuohon poikaan vaan tämän keskustelun uhoajiin.

Ihmisen tyypillinen itsesuojeluvaisto on pakeneminen. Siitä pitää opetella pois ja käyttäytyä opeteltulla tavalla.

Veikkaan, että tuossa poika on yrittänyt päästä pois koirien oletetulta reviirillä. Näin olisin itse tehnyt. Olettanut koirien lopettavan, kun "otus" on pois reviiriltä.

Oletko edes tästä keskustelusta oppinut, että ei kannata juosta karkuun?

Vain pelkurit juoksee karkuun. Ihmisellä on silmät edessä. Yleensä ne joilla on silmät sivuilla eläinmaailmassa, ne juoksee karkuun.

Järkevintä on ottaa tukeva asento ja ottaa hyökkäys vastaan ja nujertaa päällekävijä.

Juoksemalla vain pitkittää tilannetta.

Vierailija
311/486 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koiranomistajat keksivät mitä erinäisempiä syitä puolustellakseen purevia koiria. Paras lienee nainen joka puolusti isoa koiraansa sillä, että vastaantulija ei väistänyt heitä ojaan vaikka hänellä oli hihassa jokin ruusuke joka varoittaa arvaamattomasta koirasta.

En ole aikoihin kuullut mitään yhtä typerää. Ehkä noita koiria ulkoilutetaan umpipöpelikössä tai pistetään piikille.

Vierailija
312/486 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saksanpaimenkoirat on jalostettu pilalle. Näyttelylinjaisilla on paska terveys (vakavat selkä ja lonkkaongelmat), mutta luonne parempi kuin käyttölinjaisilla sakemanneilla.

Käyttölinjaisilla taas terveys parempi, mutta luonne ihan paska (agressiivisuutta ja muita käytöshäiriöitä).

Rahan ahneus tekee tätä. Suomessa katsotaan läpi sormien harmaata koirakauppaa ja omistajat siittää sisäsiittoa sen minkä kerkeää lähes tehdastahdillä.

Saa aina muutaman huntin käteen. Parhaimmista roduista saa jopa melkein tonnin pennulta.

Mutta kun lähtee tutkimaan että onko mitenkä pennut tuotettu, niin....

Sontaa on paljon liikkeellä. Nää hyypiöt esiintyy ihan asiantuntijoina ja onkin.

Pitäisi laittaa tarkkailua alalle ja syyniä.

Ihan  samaa mitä työelämäänkin tarvittaisi. Työturvallisuus tarkastuksia ja tarkkailua kaikkialle.

Ihmisille pitäisi maksaa ilmiannoista, niin saataisiin turvallisuutta kaikkialle elämän aloille.

Sekarotunen on varmempi valinta monessa mielessä jo eläimen hyvinvoinninkin taholta.

Vierailija
313/486 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus koirapuistossa minulle vihaisesti murisseen rotikan omistaja hädissään huuteli, että ota hattu pois, hattu pois, se ei kestä hattuja!!

En oikeasti ymmärrä, mitä sellainen koira sitten teki koirapuistossa, tai ylipäätään ihmisten ilmoilla vapaana?!

Vierailija
314/486 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä uutinen ja herätti monia vanhempia varmasti siihen että on valppaana jos koiria on lähettyvillä. Ei jätä lasta yksin mihinkään puistoon hetkeksikään.

Lapsen tulee olla parin metrin välittömässä läheisyydessä. Taapero ja vauva ihan sylissä tai käsikädessä.

Ei eläimiin voi luottaa.

Vierailija
315/486 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus koirapuistossa minulle vihaisesti murisseen rotikan omistaja hädissään huuteli, että ota hattu pois, hattu pois, se ei kestä hattuja!!

En oikeasti ymmärrä, mitä sellainen koira sitten teki koirapuistossa, tai ylipäätään ihmisten ilmoilla vapaana?!

Näin on. Magahattu pois päästä.

Cujo on hyvä kirja kaikille koiria pelkääville.

Jos tämä uutinen otti tuulta purjeisiin, niin kirjastoon ja Cujoa lainaamaan.

Vierailija
316/486 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Cujo on vesikauhuinen bernhardilainen. Ja keksitty tarina. En jaksa uskoa, että todellisuudessa mikään koira jaksaisi päivystää auton ympärillä päivätolkulla päästäkseen tappamaan tietyt ihmiset.

Vierailija
317/486 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Iso koira aiheuttaa selvästi suuremman riskin. Tässä taas esimerkki.

On vain ajan kysymys koska käy taas huonommin. Voisin listata ne muutamat rodut joka sen aiheuttaa. Rajoituksia ja lakeja ennen sitä. Ulkomailla tietyt on rodut jo kielletty. Ihan aiheesta

Sen voin sanoa että

Ei ole suomenajokoira, pystykorva, tai perhoskoira

Aina hirvittää kuvat missä vauva söpösti ison koiran kanssa joka ”ei tee pahaa kärpäsellekään”. Se vaan voi yhdellä suupalalla syödä sen vauvan kun päässä naksahtaa.

Omissa pahimmissa painajaisissani herään aina siihen, kun vauvan pää naksahtaa kuin nakki poksahtaa.

Lämmin veri valuu koiran suuhun ja koira louskuttaa ahneesti sohjoista pientä päätä suihinsa kuin iso paha susi pieniä porsaita.

En voisi ikinä jättää pientä lasta koiran kanssa kahdestaan samaan huoneeseen.

En luota eläimiin. Jouduin pienenä ison koiran raatelemaksi ja näen vieläkin pahoja painajaisia koirista.

Koira on tosielämän hirviö. Hirveintä on että ihmiset palvovat niitä ja ruokkivat niitä, heistä nuo tosielämän hirviöt ovat suloisia louskuleukoja ja hassuja haukahtelijoita.

En näe asiaa niin enää koskaan.

Kun jouluna katsoin Samu Sirkan joulutervehdystä ja Pluton sekä oravien jouluseikkailua joulukuusen äärellä, niin sain vakavia paniikkikohtauksia kyseisestä piirretystä pätkästä.

Vapisin ja glögi lasi tuli reisille. Hengitys salpaantui ja kiihtyi tuota piirrettyä katsellessa.

Vierailija
318/486 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Cujo on vesikauhuinen bernhardilainen. Ja keksitty tarina. En jaksa uskoa, että todellisuudessa mikään koira jaksaisi päivystää auton ympärillä päivätolkulla päästäkseen tappamaan tietyt ihmiset.

Täytyy todeta tähän väliin, vaikka moderaattorikin näitä lukee hermot piukeana, niin Cujo on näistä kyseisen kauhukirjailijan teoiksista kaikista realistisin, koska tarinan hirviö on oikea realistinen hirviö ja mahdollinen lopettaja.

Vierailija
319/486 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Cujo on realistisin hirviö kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytyy todeta tähän väliin, vaikka moderaattorikin näitä lukee hermot piukeana, niin Cujo on näistä kyseisen kauhukirjailijan teoiksista kaikista realistisin, koska tarinan hirviö on oikea realistinen hirviö ja mahdollinen lopettaja.

Aika vähän olet sitten Kingiä lukenut ja lukemastasi ymmärtänyt.

Vierailija
320/486 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raivotauti on ihan oikea realistinen uhka, koirakin näyttäisi aina uudestaan ja uudestaan olevan uhka uutisten mukaan.

Vaikka ei raivotautia olisikaan.

Se että joku vaanii autoa tai väijyy sängyn alla. Se on ihmisen pelko tulevaisuutta ja pimeää kohtaan.

Realistinen mahdollisuus pahasta tulevassa. Miten välttää uhka? Sekin on realistista sinällään.

Haluat jostain syystä vesittää kirjan päällimmäisen teeman.

Arvaan että olet koiranomistaja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi viisi