Kaksi saksanpaimenkoiraa raadellut lenkkeilijän henkihieveriin
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000007784176.html?utm_medium=promobox&ut…
Mitä mieltä koira-asiantuntijat olette tästä:
Minun mielestäni ei ole normaalia, että saksanpaimenkoira hyökkää satunnaisen lenkkeilijän kimppuun. Sakemannithan ovat mielettömän ystävällisiä koiria.
Mikä tähän lienee syynä?
Miten pitää toimia, jos itseä kohti on juoksemassa uhkaavan näköinen saksanpaimenkoira tai mikä tahansa iso koira?
Kommentit (486)
Vierailija kirjoitti:
Eikö ihmisillä ole mitään itsesuojeluvaistoa? Moni täällä uhoaa että minä saan tehdä mitä vaan ja käyttäytyä miten huvittaa, koirien on sopeuduttava siihen. Ihan väkipakolla pitää kaivaa verta nenästä ja provosoida eläimiä.
Minulla on terve itsesuojeluvaisto, en juokse karkuun koiria, en hypi rekkojen eteen enkä haasta riitaa nakkikioskijonossa. Osaan myös joustaa omista oikeuksistani liikenteessä jos sillä välttää onnettomuuden.
En ymmärrä nykypäivän minäminä-ihmisiä.. Enkä tällä viittaa tuohon poikaan vaan tämän keskustelun uhoajiin.
Ihmisen tyypillinen itsesuojeluvaisto on pakeneminen. Siitä pitää opetella pois ja käyttäytyä opeteltulla tavalla.
Veikkaan, että tuossa poika on yrittänyt päästä pois koirien oletetulta reviirillä. Näin olisin itse tehnyt. Olettanut koirien lopettavan, kun "otus" on pois reviiriltä.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen ihmisen kimppuun hyökännyt koira täytyy lopettaa ilman mitään mutinoita.
Mustavalkoisuus on niin ihanaa. Joo toki, lopetetaan kaikki rosvojen (ihminen sekin) kimppuun käyneet koirat, poliisikoiratkin. Lopetetaan myös kaikki koirat jotka purevat omistajansa raiskausta yrittävää yms. tai satunnaisesta narkkia joka käy koiran päälle kadulla ja koira puolustautuu.
Joo ei. Tilanne pitäisi aina punnita.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on niin että eläinten kuuluu opetella elämään ihmisten kanssa. Varsinkin näiden ”lemmikkien”.
Ei ole. Ihminen on se, joka ymmärtää ihmisten sosiaalisia kuvioita ja ihmisten luomia sääntöjä. Eläimillä ei tällaista ymmärrystä ole. Koiraa tai pupua ei voi vaatia lukemaan lakikirjaa ja ihmisten psykologiaa, koska se ei puhu ihmisten kieltä, eikä lue ihmisten kirjaimia.
Eläimen omistajan tulee toki sopeuttaa eläintä ihmisten maailmaan, mutta eläimet ovat eläimiä, jotka toimivat niiden oman maailmanjärjestyksen mukaan. Ihmisillä ja vain ihmisillä on vastuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö ihmisillä ole mitään itsesuojeluvaistoa? Moni täällä uhoaa että minä saan tehdä mitä vaan ja käyttäytyä miten huvittaa, koirien on sopeuduttava siihen. Ihan väkipakolla pitää kaivaa verta nenästä ja provosoida eläimiä.
Minulla on terve itsesuojeluvaisto, en juokse karkuun koiria, en hypi rekkojen eteen enkä haasta riitaa nakkikioskijonossa. Osaan myös joustaa omista oikeuksistani liikenteessä jos sillä välttää onnettomuuden.
En ymmärrä nykypäivän minäminä-ihmisiä.. Enkä tällä viittaa tuohon poikaan vaan tämän keskustelun uhoajiin.
Ihmisen tyypillinen itsesuojeluvaisto on pakeneminen. Siitä pitää opetella pois ja käyttäytyä opeteltulla tavalla.
Veikkaan, että tuossa poika on yrittänyt päästä pois koirien oletetulta reviirillä. Näin olisin itse tehnyt. Olettanut koirien lopettavan, kun "otus" on pois reviiriltä.
Oletko edes tästä keskustelusta oppinut, että ei kannata juosta karkuun?
2 hullua suomenajokoiraa muistan lapsuudessa, aina kun me lapset kuljettiin ohi, nämä koirat hyökkäsivät rähisemään, oli siinä pelottavaa, kun koira murisi, kierteli ja haistoi, pelotti, mut osasinpa ja älysinpä silloin olla ihan tikkusuorana liikkumatta, onneksi lähtivät.
Näille omistajille oltiin monta kertaa sanottu, että ei pitäisi vapaana, silti ei puhe mennyt perille, en muista oliko joskus tapaus että nämä koirat olisivat ihan päälle käyneet, joka tapauksessa, pelottavia koiria olivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan, että tuossa poika on yrittänyt päästä pois koirien oletetulta reviirillä. Näin olisin itse tehnyt. Olettanut koirien lopettavan, kun "otus" on pois reviiriltä.Oletko edes tästä keskustelusta oppinut, että ei kannata juosta karkuun?
En. Koska olen aikaisemmin oppinut poistumaan koirien reviiriltä nopeasti. Asunut maissa, jossa koirat ovat lähinnä vahtimassa alueita. Ja kysyn miksi koirilla on suurempi oikeus toimia vaistojensa mukaan , kuin minulla? No joka tapauksessa voittaisin oikeudessa ja todellakin yrittäisin osoittaa että koira pitäisi eliminoida. Ja minusta vähintäänkin oman reviirin ulkopuolella hyökkäävät koirat pitäisi lopettaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan, että tuossa poika on yrittänyt päästä pois koirien oletetulta reviirillä. Näin olisin itse tehnyt. Olettanut koirien lopettavan, kun "otus" on pois reviiriltä.Oletko edes tästä keskustelusta oppinut, että ei kannata juosta karkuun?
Miksi minun pitää alistua koirien valtaan?
Ohis
Jos ihmiselle kerrotaan lapsesta saakka että ei saa mennä heikoille jäille, niin kyllä ihminen oppii olemaan sinne menemättä. Jos ihmiselle kerrotaan lapsesta saakka että pitää näytellä kuollutta kun kohtaa karhun, niin todennäköisesti hän leikkii kuollutta kun kohtaa karhun.
Miksei lapsille opeteta miten pitää käyttäytyä kun kohtaa agressiivisen koiran varsinkin kun se on todennäköisempää kuin karhun kohtaaminen?
Omistajan vika tämmöiset, lähes aina. Tuskin sattui olemaan päässä vikaa sattumalta molemmilla koirilla...
Mutta voi että, tuo karkuun juokseminen ja huutaminen oli pojalta kyllä vikatikki. Erittäin surullinen sellainen. :(
Kerran kuljin pitkin tietä kotini lähellä ja omakotitalon pihalta pinkaisee täyttä juoksua kaksi isohkoa koiraa minua päin, ne haukkuivat ja hyppivät päälleni (olen lyhyt), eivät antaneet kävellä pois mutta eivät onneksi koettaneet purra. En tiennyt mitä tehdä, koska tiesin etten pysty juoksemaan niitä pakoon ja se varmaan vain pahentaisi tilannetta ja en voinut ruveta lyömään / potkimaankaan eläinrakkaana ja taas kerran se olisi varmasti vain pahentanut tilannetta. Omistaja sitten tuli talosta ja komensi koiria, ja ne pinkoivat täysiä takaisin sisälle. Omistaja sanoi, etteivät koirat ole koskaan käyttäytyneet noin. Toinen koirista oli heillä vieraisilla.
Lopputulemana lienee taas kerran: ihmisen vika. Koirat olivat varmaan käyneet ylikierroksilla, omistajien olisi pitänyt heitä rahoittaa ja pitää ulko-ovi kiinni. Erittäin ahdistava tilanne minulle, kun en tiennyt mitä tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En. Koska olen aikaisemmin oppinut poistumaan koirien reviiriltä nopeasti. Asunut maissa, jossa koirat ovat lähinnä vahtimassa alueita. Ja kysyn miksi koirilla on suurempi oikeus toimia vaistojensa mukaan , kuin minulla? No joka tapauksessa voittaisin oikeudessa ja todellakin yrittäisin osoittaa että koira pitäisi eliminoida. Ja minusta vähintäänkin oman reviirin ulkopuolella hyökkäävät koirat pitäisi lopettaa.
Eläimet toimivat vaistojensa varassa, sinä olet niiden yläpuolella oleva luomakunna kruunu, ihminen. Jos sinä pystyt perustelemaan kantasi järkevästi siellä oikeudessa, mikset pysty toimimaan järkevästi uhkaavassa tilanteessa?
Oisko ollut jo jotain olemassa olevia oireiluja koirilla, kun nopeasti vei lopetettaviksi.
Luulisi, että ammattimaisesti koiransa kasvattanut omistaja olisi luottanut koiriinsa enemmän, jos ei kerran kertomansa mukaan koskaan ennen ei ollut minkäänmoista häiriötä koiriensa käyttäytymisessä.
Vierailija kirjoitti:
Muistaakseni jossain neuvottiin, että älä katso koiraa silmiin jne. mutta jos se hyökkää, nosta käsivartesi kehosi eteen ja anna se käsivarsi koiran purtavaksi ennemmin kuin kurkun / kasvot. Sitten toisella kädellä yrittää lyödä koiraa kuonoon, silmät herkkä kohta myös koirille. Etenkin toinen henkilö, joka tulee auttamaan, (ottaa uroskoiraa palleista ja) vetää koiraa takajaloista ylöspäin, jotta koira päästää irti uhrista.
Cesar Milan syyttää sivuillaan tässäkin ihmistä huolimattomuutta. Eli lenkkeilevä henkilö herättää liikkeellään koiran saalistajanvaistot. Ensin koira oppii haukkumaan lenkkeilijöille ”jahdatakseen” reviirille tunkeutujan pois. Luultavasti omistaja on antanut koirien käyttäytyä näin. Ajan saatossa koira alkaa odottamaan tätä ja sen kierrokset kasvavat. Lopulta se voi johtaa siihen, että koira lähtee jahtaamaan lenkkeilijää ja jopa puree / hyökkää mutta koira ei tee sitä tietoisesti.
Muistanpa Cesar Milan ohjelmista tapauksen jossa ahdisteli muistaakseni kultaisennoutajan nurkkaan ja yritti sitä rauhoittaa. Näytti omaa erinomaista kokemustaan miten aggressiivinen koira taltutetaan. Koirapa otti ja puri käteen aika pahan näköisesti. Milan selitteli että hän ei nähnyt siitä mitään vihjettä että näin tulisi käymään. Ihminen joka työkseen kouluttaa koiria, eriasteisia häirikkökoiria.
Vierailija kirjoitti:
-+- Tämä tapaus todisti ja opetti sen ettei koiriin voi luottaa. Ovat arvaamattomia siinä missä ihmisetkin ovat ja toimivat vaistojensa varassa.
Minä en luota miehiin, enkä koiriin.
Vaikka kuinka kouluttaa ja kasvattaa, niin peto on peto.
Mieskö peto jota pitää kasvattaa? Olihan tuo vitsi?
Vierailija kirjoitti:
Milloin viimeksi on susi hyökännyt aikuisen kimppuun tai lapsen kimppuun? Entä kuinka usein koirat hyökkäävät aikuisen tai lapsen kimppuun? Vastaus näihin on hyvin selkeä mutta silti susista mouhkataan lähes joka päivä mutta jos koira hyökkää jonkun kimppuun niin ei aiheuta juuri minkäänlaista valtakunnan tason keskustelua vaan pientä voivottelua mutta jos suden jälkiä nähdään vaikka metsän reunalla koko maa saa paskahalvauksen ja metsästäjät vauhkoontuneina odottavat pääsyä susijahtiin.
-susi on arvaamaton peto ja villieläin eikä sen tarvitse pyöriä ihmisten asuinalueilla.
Ihmiset hyökkäävät kaikkein useimmin ihmisten kimppuun. Vanhemmille miljoonan euron lapsivero, lapsiajokortti, vaippavuorikielto, saastutuskielto jne. Ihmiset ovat kaikkein vahingollisin laji sekä toisille ihmisille, että luonnolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistaakseni jossain neuvottiin, että älä katso koiraa silmiin jne. mutta jos se hyökkää, nosta käsivartesi kehosi eteen ja anna se käsivarsi koiran purtavaksi ennemmin kuin kurkun / kasvot. Sitten toisella kädellä yrittää lyödä koiraa kuonoon, silmät herkkä kohta myös koirille. Etenkin toinen henkilö, joka tulee auttamaan, (ottaa uroskoiraa palleista ja) vetää koiraa takajaloista ylöspäin, jotta koira päästää irti uhrista.
Cesar Milan syyttää sivuillaan tässäkin ihmistä huolimattomuutta. Eli lenkkeilevä henkilö herättää liikkeellään koiran saalistajanvaistot. Ensin koira oppii haukkumaan lenkkeilijöille ”jahdatakseen” reviirille tunkeutujan pois. Luultavasti omistaja on antanut koirien käyttäytyä näin. Ajan saatossa koira alkaa odottamaan tätä ja sen kierrokset kasvavat. Lopulta se voi johtaa siihen, että koira lähtee jahtaamaan lenkkeilijää ja jopa puree / hyökkää mutta koira ei tee sitä tietoisesti.
Muistanpa Cesar Milan ohjelmista tapauksen jossa ahdisteli muistaakseni kultaisennoutajan nurkkaan ja yritti sitä rauhoittaa. Näytti omaa erinomaista kokemustaan miten aggressiivinen koira taltutetaan. Koirapa otti ja puri käteen aika pahan näköisesti. Milan selitteli että hän ei nähnyt siitä mitään vihjettä että näin tulisi käymään. Ihminen joka työkseen kouluttaa koiria, eriasteisia häirikkökoiria.
Olen kans katsonut ko. jakson, YouTubesta löytyy. Olikohan peräti kultsu joka puri. Tuo äijä on kyl täys mulkku ja sai koiralta mitä ansaitsi. Ihminen ei voi kasvattaa koiria ns. koirien tavalla, sais toi äijäkin jo oppia sen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-+- Tämä tapaus todisti ja opetti sen ettei koiriin voi luottaa. Ovat arvaamattomia siinä missä ihmisetkin ovat ja toimivat vaistojensa varassa.
Minä en luota miehiin, enkä koiriin.
Vaikka kuinka kouluttaa ja kasvattaa, niin peto on peto.
Mieskö peto jota pitää kasvattaa? Olihan tuo vitsi?
Moni mies on käynyt kimppuuni, mutta yksilään koira ei
-eri
Vierailija kirjoitti:
Koirat voisi kieltää yksityis henkilöiltä. Ei ole välttämätön kenellekkään lukuunottamatta opas ja virkakoiria. Tämä fakta ei muutu vaikka kuinka tähän vastaan vängättäisiin enkä tule enään tähän ketjuun katsomaan vastaan itkemisiä koska ei kiinnosta niin mulle on turha vastata :)
Se fakta ei muutu, että tällä palstalla on useinkin ihmisiä (tai aina sama), jo(t)ka ei ymmärrä sitä, että työkoiria ei tehdä mittatilaustyönä. Työkoiriksi kasvatettavat laitetaan kasvamaan ihan tavallisiin perheisiin, joista sitten valitaan työkoiriksi sopivat yksilöt (riippuu tietysti työstä). Suurin osa koirista ei kelpaa työkoiriksi, vaan sinne päätyy se pienin ja valikoiduin joukko. Ei ole mahdollista kasvattaa vain työkoiria. Lisäksi tulisi ongelmaksi geenipoolin kutistuminen kun näilläkin määrillä on jo hätä.
Mä olen kuullut, että myös pinseri on sellainen rotu, jossa onnistunut koulutus on äärimmäisen tärkeää.
Jokainen ihmisen kimppuun hyökännyt koira täytyy lopettaa ilman mitään mutinoita.