Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaksi saksanpaimenkoiraa raadellut lenkkeilijän henkihieveriin

05.02.2021 |

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000007784176.html?utm_medium=promobox&ut…

Mitä mieltä koira-asiantuntijat olette tästä:

Minun mielestäni ei ole normaalia, että saksanpaimenkoira hyökkää satunnaisen lenkkeilijän kimppuun. Sakemannithan ovat mielettömän ystävällisiä koiria.

Mikä tähän lienee syynä?

Miten pitää toimia, jos itseä kohti on juoksemassa uhkaavan näköinen saksanpaimenkoira tai mikä tahansa iso koira?

Kommentit (486)

Vierailija
341/486 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuon tyyppiset koirat eivät ole koskaan luotettavia. Ei kenenkään omistamana tai mitenkään koulutettuna.

Se suojeluvaisto tarkoittaa aina mahdollisuutta että koira tulkitsee jonkun uhkaavan omistajaa, ja esimerkiksi äkillisessä tilanteessa reagoi vaistolla.

Riski voi olla alhainen kun koira on hemmetin hyvin koulutettu, mutta itse en vahvan suojeluvaiston omaaviin koiriin luota sitten ikinä.

Isoin ongelma tietysti on että näitä rotuja, ja etenkin tappelijarotuja, suosivat kaikista vähälahjaisimmat ihmiset jotka myös usein pitävät niitä vapaina.

Sinä taas et näe mitään lahjakkuutta muualla kuin peilistä ja siinäkin vain siitä adonisurpon kuvasta joka toivoisit olevasi ja joka on mielesi tuottama harha jota elät.

Miten monelta jää lahjakkuus käyttämättä kaltasiesi vinoutuneiden takia.

Sinullakin on kuitenkin oikeus elämääsi ja mielipiteeseen.

Vaikka se tappaisi jonkun.

Vierailija
342/486 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu ei ole normaalia. Kyseenalaistan kyllä noiden koirien koulutuksen. Ja että noin vaan livahtivat... Juupa juu.

Siinähän kyseenalaistat. Pitäisi lailla kieltää koirien pito ihmisten ilmoilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/486 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Koiran omistaja selitti, että koira oli niiiiiin kiltti eikä koskaan ollut tehnyt  kenellekään mitään pahaa..."

Kiusaajien pirullista logiikkaa, kun jää rysän päältä kiinni. Mitä minä tässä nyt muka olen tehnyt... Ihan olen viaton kaikkeen aiheuttamaani mielipahaan ja kärsimykseen...

Aika paha olet jos pidät tuottamuksellisena tekoa jolla ei välttämättä mitään tekemistä syytteesi kanssa.

Vierailija
344/486 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse kannan mukanani aina kättä pidempää jos jonkun koira sattuu olemaan "sillä päällä", noita kun tulee kävellessä jatkuvasti vastaan ja etenkin pimeällä jotkut pelkäävät esim. raamikkaita miehiä.

Koiran jälkeen saa kyytiä myös omistaja jos se ikinä niin pitkälle menee, toivottavasti ei mene.

Todistat siis, että etenkin naisten on syytä pelätä (raamikkaita) miehiä. Kannat jo asettakin valmiina hyökkäystä varten. Ja tuollaisia aseistettuja vihamielisiä sekopäitä liikkuu ihan vapaana O.o

Vierailija
345/486 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse kannan mukanani aina kättä pidempää jos jonkun koira sattuu olemaan "sillä päällä", noita kun tulee kävellessä jatkuvasti vastaan ja etenkin pimeällä jotkut pelkäävät esim. raamikkaita miehiä.

Koiran jälkeen saa kyytiä myös omistaja jos se ikinä niin pitkälle menee, toivottavasti ei mene.

Todistat siis, että etenkin naisten on syytä pelätä (raamikkaita) miehiä. Kannat jo asettakin valmiina hyökkäystä varten. Ja tuollaisia aseistettuja vihamielisiä sekopäitä liikkuu ihan vapaana O.o

Ei söpöä koiraa saa haukkua sekopääksi, vaikka se vähän vieraita ihmisiä raateleekin.

Vierailija
346/486 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luultavasti joku tämän omistajanaisen tunteva tulee vielä kertomaan, kuinka koiria on pelätty aiemminkin ja/tai niitä on pidetty huonosti. Vielä noinkin vanhoja koiria...

Tämä ei yllättäisi yhtään ainakaan koiranvihaajien kohdalla. Ja paska nousee pintaan silloinkin kun sillä ei ole mitään tekemistä asian kanssa.

On vaan sopiva kanava näille kilahtaneille.

Joilla saattaa olla itselläänkin iso osa ongelman kanssa jota omistaja joutuu kompensoimaan.

Kasvattaa heidät samalla.

Seinänaapuri pisti tavaroita lentoon ja paisko tavaroita ja huuti kuin hullu vähän aikaa sitten. Viva kohdistui minuun. Ja sitten vielä kirosi kun koira reagoi siihen varautuneemmin sen jälkeen vittuako tuo tuossa.

Aiemmin ei vahtinut naapuria. Eikä juuri nytkään kun käytös oli ja on normaalia.

Olisi ollut poliisi asia. Selvä kotirauhan häirintä ja uhkaava käytös.

On vaan tullut selväksi ettei hyödytä.

Vierailija
347/486 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi se omistaja voinut ohjeistaa naapureitaan että miten tulee toimia jos koira on päässyt karkaamaan.

Voisi kommentoijat yrittää lukea näistä uutisista muutakin kuin otsikot.

Vierailija
348/486 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen sakuja kasvattanut tietää että niillä on taipumusta alkaa vanhemmiten vähän arvaamattomiksi.

Vierailija
349/486 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iso ongelma on ne ihmiset jotka ottavat egonjatke koiria (usein sakuja, pittbulleja, rotikoita, dogo argentinoja tmv), eivätkä pysty niitä kouluttamaan ja hallitsemaan, siksi kannatan koira-ajokorttia kaikille ja luvanvaraisuutta koiran pitämiseen ainakin työ- ja voimarotujen suhteen, tai vaikka jostain koiran painorajasta ylöspäin (10-15 kg).

T. Koiraihminen

Uhraa sinä kielesi koiranvihaajien perseelle niin saamme olla hurttinemme rauhassa.

Vierailija
350/486 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsepuolustusta varten, arvon talitintti. Ja jos olisin erittäin heikkorakenteinen tai nainen, niin varmaan olisin huomattavasti raskaammin aseistettu. Joka päivä nimittäin saa lukea uutisista miten on käynyt jollekin, joka ei ollut. Itsepä teet omat valintasi elämässäsi, toivottavasti sinä et joudu katumaan omiasi.

Vierailija
351/486 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuttuni "ei se mitään tee" -sakemanni ärähti ja nytkähti taaperoani päin kun hän liikahti koiran omistajaa päin lattialla.

Olin vieressä onneksi ja nappasin lapsen sekunnissa syliin ja pois.

Hänellä ollut monta niitä, eivät koskaan tehneet kellekään mitään, mutta koskaan niiden lähellä ei ole uskaltanut olla rennosti koska seuraavat vieraita niin valppaasti.

Mulle on käynyt myös niin että nousin omistajan lähellä seisomaan hänen koiransa mielestä kai liian äkillisesti, ja se syöksyi käteeni kiinni. Omistaja sai nopeasti koiran irti eikä ehtinyt tulla vammoja paria naarmua enempää, mutta sen jälkeen olen aina ollut varuillani saksanpaimenkoirien suhteen.

Mummullani oli (melko kouluttamaton) sakemanni, kun olin lapsi/nuori. Ihme ettei käynyt pahempaa, kun esim. aina kun menin mummille ja hän halasi ovella minua, koira ärjyi, hyppi ja murisi vieressä.

Muutenkin tuntui että välillä ko. koira kilahteli. Onneksi oli perusluonteeltaan suht lempeä, ja narttu. Muuten tuskin olisin tässä 20 vuoden jälkeen kirjoittelemassa.

Vierailija
352/486 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi, justiinsa näin joillain narkin näköisillä tyypillä sakemanni joka mulkoili vastaantulijoita....

Vierailija
353/486 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä maalla saa oikeasti pelätä enemmän pihoista tielle hyökkääviä koiria, kuin susia tai muita petoja. Naapurissa oli aikoinaan saksanpaimenkoira, joka oli aidatulla pihalla irti, mutta sillä oli tiedossa joku rako aidassa, josta se livahti omille teilleen. Kerran menin oman koiran kanssa talon ohi, kun saksanpaimenkoira alkoi haukkumaan kotipihassaan ja muutamassa sekunnissa se ryntäsi aidan aukosta rähisten autotien yli koirani kimppuun. Melkein jäi auton alle, kun juuri tiellä menevä auto jarrutti niin lujaa, että se sammui! Auto olisi voinut myös väistää mun päälle, joten tosi pelottava tilanne. Oma koirani säilyi vammoitta, vaikka sai sakemannilta selkäänsä, mutta omistaja onneksi tuli hätiin.

Vierailija
354/486 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hirveä tilanne nuorella miehellä kun isot koirat piirittää ja käy kimppuun. Onneksi autoilijalta löytyi kättä pidempää!

Anteeksi mikä nuori "mies"... 13-vuotias on ihan lapsi. Henkisesti ja fyysisesti.

Vierailija
355/486 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitäkin näkee paljon, että jonkun koiraa on pentuna _joku_ mies kiusannut, ja se koira sitten pelkää kaikkia miehiä ja rähisee heille. Sitten omistaja kiljuu miehille lenkillä, että mee kauemmas ku tää pelkää miehiä!

Mene itse kauemmas koirasi kanssa, ei ne kaikki maailman miehet oo syyllisiä koirasi traumoihin. Tai käyttäisivät edes kuonokoppaa, koska hyvin todennäköisesti siellä lenkillä niitä miehiäkin tulee vastaan.

Vierailija
356/486 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saksanpaimenkoirat on jalostettu pilalle. Näyttelylinjaisilla on paska terveys (vakavat selkä ja lonkkaongelmat), mutta luonne parempi kuin käyttölinjaisilla sakemanneilla.

Käyttölinjaisilla taas terveys parempi, mutta luonne ihan paska (agressiivisuutta ja muita käytöshäiriöitä).

Vai olisiko niin, että käyttölinjaisten "paska" luonne sopii kuitenkin juuri sinne viranomais- ja muuhun työkäyttöön? Ei palveluskoiraa muuhun tarkoitukseen pitäisi hankkiakaan.

Vauvapalstalla on ihan turha keskustella tällaisesta aiheesta, kun suurimmalle osalle koirakokemus rajoittuu lutuisiin seurakoiriin, jotka eivät reagoi mihinkään. Sellaiset ihmiset eivät ymmärrä käyttölinjaisen palveluskoiran ominaisuuksia, vaan ne ovat heidän mielestään luonnevikaisia.

Viranomaiset hankkivat pennut siviilikasvattajilta, joiden tehtävänä on valita sopivat koirat jalostukseen, kouluttaa ne, ja osoittaa kokein ja testein, että niillä on riittävät ominaisuudet. JA raakata pentua haluavista ne, joilla ei ole hajuakaan siitä, mitä elämä sellaisen koiran kanssa on, saati halua kouluttaa sitä.

.

Se, että käyttölinjainen palveluskoira olisi automaattisesti ominaisuuksiltaan luonnevikaista muistuttava, on kyllä höpötystä. Ei hyvät käyttöominaisuudet edellytä mitään sellaista! Myöskään elämä käyttökoiran kanssa ei vaadi mitään ihmeellistä, perusasiat kuntoon vain.

Käyttölinjaisissakin on eri linjoja ja itse olin huomattavan tarkka koiraa ottaessa. Sain erittäin hyvän koiran erittäin hyvistä vanhemmista.

Ei tietenkään kaikilla käyttölinjaisilla ole paska luonne. Mutta olen lukenut, että "paska luonne" on yleistynyt sakemanneilla. Ja se luonne on siis niin paska, että ne eivät kelpaa edes enää palvelukäyttöön esim poliisikoiriksi ja siksi palveluskoirina on alettu käyttään muun rotuisia koiria yhä enemmän ja myös "sekarotuisia sakemanneja" eli sakemanni on risteytetty jonkin toisen rodun kanssa ja näin saatu parempi laatuinen koira. Luin tällaisen uutisen joskus, jossa poliisi harmitteli tätä saksanpaimenkoira rodun tilannetta, joka on mennyt huonompaan suuntaan.

Se huono luonteisuus on ollut esimerkiksi liiallista hermoheikkoisuutta eli ei esim kestä kovia ääniä ja pauketta, joita joissain tehtävissä koiran olisi hyvä sietää. Olet varmaankin oikeassa siinä, että mitä seurakoirassa pidettäisiin luonnevikana saattaakin olla toivottava piirre jossain palveluskäytössä, mutta nyt ei ollut kyse vain siitä.

T: henkilö, joka sanoi että sakemannit on jalostettu pilalle jne.

Vierailija
357/486 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun ex-miehellä oli koulutettu (rajavartio) sakemanni, mutta koskaan en opoinut luottamaan siihen. Mä oon aina pitänyt sakemanneja epäluotettavina, joku pikkujuttu voi yhtäkkiä triggeröidä ne. Ulkoillessa sen kanssa sai aina olla jotenkin varuillaan.

Noi on työkoiria koulutus ihan eriluokkaa esim kuin suojelukoulutuksessa

Niin sää meinaat, että työkoirille ei opeteta suojelua? Anna mun nauraa......

Vierailija
358/486 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sakemanni on kamala,luihu rotu vahvalla vartiovietillä.

Minut raateli kyseinen rodunedustaja 15- vuotiaana ja kyseessä täysin tuttu koira.

Myös koirani kimppuun hyökkäsi irtioleva sakemanni,täysin ilman minkäänlaista syytä.

Onneksi ei ehtinyt tulla suurempia vammoja.

Inhoan kyseistä rotua. Ja kierrän kaukaa!

Vierailija
359/486 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen sakuja kasvattanut tietää että niillä on taipumusta alkaa vanhemmiten vähän arvaamattomiksi.

Höpö höpö. Oma saksanpaimeneni oli nuorena arvaamaton, epävarma ja epäluotettava, mutta vanhemmiten mikään ei vaikuttanut sen mielenrauhaan; käveli jopa räyhäävien koirien ohitse vain mulkaisemalla pahasti. Lasten kanssa oma koirani oli aina arvaamaton ja inhosi erittäin paljon sitä, jos vieras tuijotti tiiviisti sen silmiin. No koirakielellä sehän tarkoittaakin haastamista. Niin moni tekee vieraan koiran kanssa juuri noin; napittaa tiukasti silmiin ja saattaa jopa työntää naamaa lähemmäksi. Nykyiset koirani eivät sellaisesta hätkähdä, mutta itselleni ei tulisi mieleenkään mennä tuijottamaan vierasta koiraa lähietäisyydeltä.

Mutta karmeahan tuo uutinen on kaikille osapuolille, ennen kaikkea sille pojalle. Toivottavasti saa apua traumoihinsa eikä ala vihaamaan koiria  - en ihmettelisi, jos niin kävisi. Jokainen vaikka just koirien tai hevosten kanssa tekemisissä ollut tietää, että ikäviä tilanteita sattuu. Oma hevonen saattaa ihan näkymättömästä syystä potkaista, tai säikähtää jotakin niin että ratsastaja tipahtaa pahasti alas. Joskus hevonen ruhjoo tipahtaneen ratsastajan kavioillaan. Kuten tässäkin ketjussa on todettu, jopa luttanoiksi ajatellut labbikset voivat purra.

Toisaalta - eipä ihmisen käytöskään aina ole loogista ja selitettävissä....

Vierailija
360/486 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näitäkin näkee paljon, että jonkun koiraa on pentuna _joku_ mies kiusannut, ja se koira sitten pelkää kaikkia miehiä ja rähisee heille. Sitten omistaja kiljuu miehille lenkillä, että mee kauemmas ku tää pelkää miehiä!

Mene itse kauemmas koirasi kanssa, ei ne kaikki maailman miehet oo syyllisiä koirasi traumoihin. Tai käyttäisivät edes kuonokoppaa, koska hyvin todennäköisesti siellä lenkillä niitä miehiäkin tulee vastaan.

Koiraihmisissä on se huono puoli, että 99% pilaa niitten kaikkien maineen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kolme