Mistä sinne verkkopankkiin sitte pääsee jos ei googlen kautta voi mennä?
Huijauslinkkejä poliisin mukaan, joissa anastetaan tunnukset.
Kommentit (224)
Iso kiitos kaikille asiallisesti vastanneille! En ole kysyjä, mutta jostain ihmeen syystä olen itsekin usein tehnyt haun Googlen kautta. On mulla kirjanmerkkejäkin, mutta en ole tajunnut että ne ei pelkästään säästä aikaa vaan ovat myös turvallisempia.
Ei vaan ole koskaan tullut tällaista tietoa vastaan enkä ole itse tullut ajatelleeksi vaan olen toiminut tottumuksesta. Nyt tajusin, että olen tapani on ollut ihan älytön!
Vierailija kirjoitti:
Siis onko ihmiset oikeasti näin tyhmiä?
Eiiiiiii 🤔
Vierailija kirjoitti:
Iso kiitos kaikille asiallisesti vastanneille! En ole kysyjä, mutta jostain ihmeen syystä olen itsekin usein tehnyt haun Googlen kautta. On mulla kirjanmerkkejäkin, mutta en ole tajunnut että ne ei pelkästään säästä aikaa vaan ovat myös turvallisempia.
Ei vaan ole koskaan tullut tällaista tietoa vastaan enkä ole itse tullut ajatelleeksi vaan olen toiminut tottumuksesta. Nyt tajusin, että olen tapani on ollut ihan älytön!
Sama juttu täällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miltä se scämmisivu sitten näyttää? Pistäisivät kuvan jonnekin.
Jos se on hyvin tehty niin se on kuin aito pankin sivu. Et erota niitä toisistaan.
Mutta kai osoitteessa on jotain pientä, josta voisi tunnistaa huijaukseksi? Pankin sivuthan on https, kerran joskus oli yhden huijausaallon aikaan http. Yksi pieni kirjain osoiterivillä, josta erotti huijauksen oikeasta, ulkonäöllisesti yks yhteen ja osoitekin muutoin.
Vierailija kirjoitti:
Tosi monet nuoret menee joka paikkaan googlen kautta. Kun yrittää selittää, että kirjoita osoite osoiteriville, niin saa outoja katseita. Ei ne ymmärrä, vaikka ovat ns. diginatiiveja eli eivät osaa käyttää internetin perustoimintoa.
"kirjoita osoite osoiteriville"
-
Ei tarvitse kirjoittaa osoitetta. Riittää esim. OP, Nordea... Selain löytää kyllä oikeaan osoitteeseen.
Niin kuin ei tarvitse gooleenkaan kirjoittaa koko osoitetta, alku riittää...
Jos mä kirjoitan osoite riville nordea niin kyllä se avaa sen googlen kautta ja siksi avaan useimmat sivut googlella.. en tosiaan aina jaksa kirjoittaa www. Siihen alkuun. Toki osaan osoitteesta katsoa että olen siellä missä pitääkin kun pitää tunnuksia johonkin käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Tällaista tämä on, kun ihmiset pakotetaan käyttämään nettipalveluja. Kaikkien pitäisi nykyään olla suunnilleen it-insinöörejä.
Ehkä olen vanhanaikainen, kun ei kavereillenikaan soittaessani soita numerotiedotukseen ja pyydä sieltä yhdistämään numeroon. Vaan soitan puhelimen muistissa olevalla numerolla. Tärkeimmät numerot toki muistan ilmankin. Ihan samalla tavalla on noiden verkko-osoitteiden kanssa: Tärkeimmät muistan tai valitsen kirjanmerkeistä. Osoitteen oikean kirjoitusasun saa tarkistettua verkkopankin sopimuksesta. Kai sinä sentään olet sopimuspaperisi säilyttänyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosi monet nuoret menee joka paikkaan googlen kautta. Kun yrittää selittää, että kirjoita osoite osoiteriville, niin saa outoja katseita. Ei ne ymmärrä, vaikka ovat ns. diginatiiveja eli eivät osaa käyttää internetin perustoimintoa.
"kirjoita osoite osoiteriville"
-
Ei tarvitse kirjoittaa osoitetta. Riittää esim. OP, Nordea... Selain löytää kyllä oikeaan osoitteeseen.
Niin kuin ei tarvitse gooleenkaan kirjoittaa koko osoitetta, alku riittää...
Ei selain, vaan hakukone, jollainen esim. Google on😂
Vierailija kirjoitti:
Itse en koskaan mene googlen kautta mihinkään, jos tiedän www-osoitteen.
www.kela.fi esim.
Wtf.
Kirjoitatteko te osoiteriville koko osoitteen, alusta loppuun www.kela.fi??
Miksi et kirjoita selaimen osoiteriville pelkkä "kela"?
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihme on edes selainrivi 🤦♀️
Minäkin kirjoitan aina Googleen mihin haluan mennä. Ja laskut maksan tietokoneella ja avainlukulustalla.
N39.
Selain on se millä käytät nettiä. Voit mennä nettiin esimerkiksi Firefox -selaimella, Chrome -selaimella tai Internet Explorer -selaimella. Sitten kun olet avannut sen selaimen, siellä ylhäällä on semmoinen laatikko, missä on sen nettisivun osoite, jossa olet. Siihen "laatikkoon", eli selainriville voit kirjoittaa toisen nettisivun osoitteen mihin haluat siirtyä. Pyyhi vanha osoite pois ja kirjoita sinne esim. vauva.fi, niin pääset tänne. Ymmärrätkö?
T. Toinen samanikäinen nainen.
Vierailija kirjoitti:
Löysitkö ap sen osoiterivin? Eli kun avaat selaimen, se osoiterivi on se yläpalkkissa oleva rivi, johon pystyy kirjoittamaan. Siihen kirjoitat pankkisi verkko-osoitteen esim. www.op.fi riippuen missä pankissa tilisi on. Ja lopuksi painat enter, niin pääset kirjautumissivulle.
Huoh
TAI pelkän op
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
www.kela.fi esim.
Wtf.
Koska silloin hakukone hakee sen sivun ja voi tarjota sinulle huijaussivustoa. Siitähän tässä juuri puhuttiin.
Mä esim. Haen kaikki sivut mainitsemallasi tavalla..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mobiilisovelluksella esim?
Pankin mobiiliappi on turvallisempi käyttää kuin verkkopankki selaimen kautta. Yhteys vaikeanpi kaapata, ei kirjoitusvirheitä kun lukee viivakoodit kameralla paperilaskuista. Ei huijausssivuja googlen kautta.
Käyttäjä itse on usein heikoin lenkki verkkopankkia selaimella käytettäessä.
En halua käyttää puhelinta pankkiasioihin enkä ole ainoa.
Turvallinen vaihtoehto pitää olla.
T. Ei ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Löysitkö ap sen osoiterivin? Eli kun avaat selaimen, se osoiterivi on se yläpalkkissa oleva rivi, johon pystyy kirjoittamaan. Siihen kirjoitat pankkisi verkko-osoitteen esim. www.op.fi riippuen missä pankissa tilisi on. Ja lopuksi painat enter, niin pääset kirjautumissivulle.
Huoh
TAI pelkän op
Huoh!
Jos kirjoitat riville vain pelkkä op (ja sinulla ei ole muistissa op:n sivua) niin silloihan juuri hakukone eli GOOGLE hakee sinulle sen sivun.
Huoh
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
www.kela.fi esim.
Wtf.
Jos kirjoittaa pelkkä "kela", menee silloin hakukoneen kautta tuloksiin, joista on sitten klikattava oikea vaihtoehto auki, mutta jos kirjoittaa osoiteriville kela.fi -pääsee suoraan kelan sivuille. Www-alkua ei sen sijaan tarvitse enää nykyään kirjoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihme on edes selainrivi 🤦♀️
Minäkin kirjoitan aina Googleen mihin haluan mennä. Ja laskut maksan tietokoneella ja avainlukulustalla.
N39.
Siis sinne ylös kirjoitan: Nordea.fi/
En luota Googlen hakuun.
Kylläpäs täällä nyt naureskellaan ihan asiallisille kysymyksille.
Ihmisiä on monenikäisiä ja monentaitoisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
www.kela.fi esim.
Wtf.
Pelkkä kela tekee google ( tai muun riippuen siitä mikä hakukone on käytössä) haun.
Kela.fi menne kelan sivulle suoraan
WWW:tä ei tarvitse kirjoittaa, se lisätään automaattisesti.
Vierailija kirjoitti:
Yllättävän usein tulee vastaan ijmisiä, jotka kirjoittaa googleen vaikka nordea.fi ja menee sitä kautta si ulle. Lyhyemmässä ajassa olisi näpyttänny osoitteen osoiteriville ja mennyt suoraan sivule.
Osoitteen? (Ei www.nordea.fi)
Sanan!! (vaan Nordea)
Saatana teitä.
Ja selaimen osoiteriville, ei Googlen osoiteriville.
duckduckgo