Miehen toiminnan aiheuttama katkeruus
Olin joitain kuukausia suhteessa miehen kanssa, jonka kanssa olimme olleet ystäviä useamman vuoden. Suhteen aikana mies puhui aivan yltiöromanttisia juttuja ja ihastuin häneen aivan täysin. Kun olimme olleet pari kertaa sängyssä, hän muuttui. Ei pitänyt yhteyttä enää samalla tavalla, ei suostunut tapaamaan, hylkäsi puhelun, kun yritin soittaa ja lopuksi "virallisesti" jätti minut viestillä. Olimme seurustelleet useamman kuukauden ennen kuin menimme sänkyyn. Mies tiesi, että sänkyyn meneminen on minulle iso juttu ja sen piti olla samaa hänelle. Luotin häneen kuin vuoreen ystävyytemme ja varmaan hänen kauniiden sanojensakin vuoksi.
Tästä on jo monta kuukautta, mutta edelleen tunnen katkeruutta ja vihaa. Lisäksi mietityttää, mikä oli todellinen syy sille, että hän ei halunnut minua. Välillä tunnen ikävää ja toivon, että hänestä vielä kuuluisi. Välillä koko ihminen yököttää.
Tunnen itseni typeräksi ja lapselliseksi, kun uskoin häneltä lauseita, joiden aikuisen tulisi tietää olevan vain sanahelinää. Esim. rakkauden vannominen hyvin aikaisessa vaiheessa suhdetta. Suunnittelimme myös vakavasti yhteenmuuttoa. Sänkyyn meneminen ja sen jälkeinen hylkääminen taas aiheutti jonkinlaista inhoa omaa kroppaa kohtaan. Inhottaa ajatella, että olen ollut hänen kanssaan alasti ja mitä hän on miettinyt vaikkapa jostakin kroppani osasta. Inhottaa, että olemme olleet niin läheisissä tekemisissä.
Taustatietona vielä se, että tässä on "se tavallinen tarina": mies oli naimisissa, mutta eroprosessi oli käynnissä, hän (kertomansa mukaan) järjesteli ositusasioita ja asui yksin. Lisäksi hän oli jo vuosia, oikeastaan koko "ystävyytemme" ajan, valittanut minulle onnettomasta liitostaan. En osannut epäillä, etteikö hän olisi tosissaan eronsa kanssa.
Minulla vaihtelee tunteina katkeruus, itsesääli, inho ja itseinho, viha, kaipaus, kaikki nuo. Jälkimmäisin on tosin kokoajan vähenemään päin. Mutta en kestä ajatusta, että kaiken tämän jälkeen hän vain jatkoi elämäänsä niinkuin mitään ei olisi tapahtunut. Ja itse olen aivan rauniona. Miten näistä tunteista pääsee eroon ja koko asiasta yli? Ja miten ikinä voisi enää luottaa kehenkään?
Kommentit (178)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä kaikkia näitä katkeria tilityksiä siitä et tapailu on pistetty poikki seksin jälkeen. Itse olen tehnyt niin muutaman kerran jos seksi on ollut huonoa. Eihän sitä tiedä millaista se on ennen kuin sitä kokeilee.
Siis näin aikuiset ihmiset toimivat. Kokeilevat toimiiko jokin ja ja jos ei jatkavat eteenpäin. Eivät tyydy huonoon suhteeseen.
Minulla on vähän erilainen ajattelutapa seksistä ja ihmissuhteista, kun seksi on mielestäni enemmänkin lisä siihen tunneyhteyteen, joka jonkun kanssa on kehitetty. Jos seksi olisi mielestäni "huonoa", en näkisi sitä niin suurena asiana, vaan lähinnä kehityskohteena muuten hyvässä suhteessa. Siksi kumppaneitakin on ollut määrällisesti vähän.
Minulla on oikeus ajatella näin ja jollakin muulla jotenkin toisin. Ongelmani on, että mies väitti ajattelevansa samalla tavalla kuin minä ja tästä puhuttiin suuret määrät jo tapailun alussa. Mutta hänen käyttäytymisensä viestittää nyt jotain muuta ja tunnen itseni huijatuksi.
ap
No miten se hässiskely sitten meni, oliko siinä jotain komplikaatioita? Outoa jos ihan syyttä suotta noin vaan häipyy, jos et mistään edes valittanut tai nalkuttanut tai nauranut miehen vehkeelle.
Ei ollut komplikaatioita ja se oli siis toka kerta. Eka kerran jälkeen vaihdettiin hyvää palautetta puolin ja toisin. Mutta onko se palaute sitten ollut totuudenmukaista, en tiedä.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä mies on masentunut, kuten vihjaili. Itsekin masennuksesta kärsineenä voin sanoa, että se saa tunnemaailman heittelemään. On vaikea tietää mitä haluaa, kun tunteet muuttuvat sairauden vuoksi. Välillä tulee kausia jonka aikana tuntee yhdellä tavalla. Sitä seuraa kausi, jonka aikana tuntee toisella tavalla. Sen jälkeen voi taas kaivata sitä mitä aluksi halusi. Kaikki ympärilläsi ovat yhtä ihmeissään kuin itsekin olet eikä kukaan ymmärrä mitä haluat ja monet luulevat että valehtelit heille.
Itselläni ei pitkäaikainen masennus ole kyllä vaikuttanut tunne-elämään tuolla tavoin. Se lähinnä voimistaa negatiivisia tunteita, mutta ei nyt kuitenkaan vaikuta siihen, rakastunko johonkin ihmiseen vai en. Masennus on valitettavasti myös hyvä "tekosyy" selittää jotain, kun ei oikeaa syytä haluta kertoa (tai edes tiedetä).
Masennus ilmeisesti myös vääristää noita rakkauden tunteita, koska masentuneet usein kokevat olevansa rakastuneita hämmentävän aikaisessa vaiheessa. Ilmeisesti se, että toinen ihminen on kiinnostunut ja välittää, aiheuttaa sellaisen euforian ja koetaan lähes itsensä masennuksesta parantuneeksi. Asiahan ei tietenkään ole niin ja masennuksen ongelmat nousevat myöhemmin pintaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä mies on masentunut, kuten vihjaili. Itsekin masennuksesta kärsineenä voin sanoa, että se saa tunnemaailman heittelemään. On vaikea tietää mitä haluaa, kun tunteet muuttuvat sairauden vuoksi. Välillä tulee kausia jonka aikana tuntee yhdellä tavalla. Sitä seuraa kausi, jonka aikana tuntee toisella tavalla. Sen jälkeen voi taas kaivata sitä mitä aluksi halusi. Kaikki ympärilläsi ovat yhtä ihmeissään kuin itsekin olet eikä kukaan ymmärrä mitä haluat ja monet luulevat että valehtelit heille.
Itselläni ei pitkäaikainen masennus ole kyllä vaikuttanut tunne-elämään tuolla tavoin. Se lähinnä voimistaa negatiivisia tunteita, mutta ei nyt kuitenkaan vaikuta siihen, rakastunko johonkin ihmiseen vai en. Masennus on valitettavasti myös hyvä "tekosyy" selittää jotain, kun ei oikeaa syytä haluta kertoa (tai edes tiedetä).
Masennus ilmeisesti myös vääristää noita rakkauden tunteita, koska masentuneet usein kokevat olevansa rakastuneita hämmentävän aikaisessa vaiheessa. Ilmeisesti se, että toinen ihminen on kiinnostunut ja välittää, aiheuttaa sellaisen euforian ja koetaan lähes itsensä masennuksesta parantuneeksi. Asiahan ei tietenkään ole niin ja masennuksen ongelmat nousevat myöhemmin pintaan.
Okei. Itsellä ei ole tuollaista ollut.
Tästä olisi hyvä kuulla miehen versio, epäilen että se on aivan erilainen kuin ap:lla. Ap:n viesteistä on helppo tulkita persoonaltaan epävarma ja epävakaa nainen ja tämä on varmasti vaikuttanut miehen päätökseen lopetta suhde.
Suuri osa miehistä nyt vaan on tuollaisia: narsistisia, raukkamaisia ja empatiakyvyttömiä valehtelijoita. Ei mitään uutta auringon alla. Mutta kuten joku jo aiemmin sanoi, sinä ap et ole uhri vaan tuo vaimo. Veikkaanpa, ettei hänellä ollut mitään tietoa siitä, että heidän liitossaan oli muka jotain vialla. A
Vierailija kirjoitti:
Laitapa vaimolle tietoa paneskelustanne. Ei teidän suhde siitä palaa, mutta ainakin minulle tuli parempi mieli kun mies selitteli kotonaan mitä oli tullut tehtyä. Onko vientipuolen äijiä?
Hieno ajatus - not. Tuon jälkeen sinä henkisesti rikki vasta olisitkin.
Ei sussa oo vikaa. Se mies aikonutkaan erota tai löysi jonkun muun. Olin kymmenvuotta sinkkuna ja järjestäen kaikki miehet mitä taipailin selvisi jälkikäteen et olivat naimisissa vaikka muuta väittivät.
Ne haluavat vaan piristystä pitkään suhteeseen ja käyttävät häikäilettömästi hyväksi. Nainenhan on lumppu jos tilanne selviää ulkopuoliselle niin kuin kenelläkään olisi kristallilamppua josta näkisi todellisen tilanteen.
Sen voit ottaa positiivisena että halusi sinun kanssa pettää eli et ihan huonoa tasoa ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä kaikkia näitä katkeria tilityksiä siitä et tapailu on pistetty poikki seksin jälkeen. Itse olen tehnyt niin muutaman kerran jos seksi on ollut huonoa. Eihän sitä tiedä millaista se on ennen kuin sitä kokeilee.
Siis näin aikuiset ihmiset toimivat. Kokeilevat toimiiko jokin ja ja jos ei jatkavat eteenpäin. Eivät tyydy huonoon suhteeseen.
Minulla on vähän erilainen ajattelutapa seksistä ja ihmissuhteista, kun seksi on mielestäni enemmänkin lisä siihen tunneyhteyteen, joka jonkun kanssa on kehitetty. Jos seksi olisi mielestäni "huonoa", en näkisi sitä niin suurena asiana, vaan lähinnä kehityskohteena muuten hyvässä suhteessa. Siksi kumppaneitakin on ollut määrällisesti vähän.
Minulla on oikeus ajatella näin ja jollakin muulla jotenkin toisin. Ongelmani on, että mies väitti ajattelevansa samalla tavalla kuin minä ja tästä puhuttiin suuret määrät jo tapailun alussa. Mutta hänen käyttäytymisensä viestittää nyt jotain muuta ja tunnen itseni huijatuksi.
ap
No miten se hässiskely sitten meni, oliko siinä jotain komplikaatioita? Outoa jos ihan syyttä suotta noin vaan häipyy, jos et mistään edes valittanut tai nalkuttanut tai nauranut miehen vehkeelle.
Mies saattaa häipyä vaikka nainen olisi käyttäytynyt hyvin. Kaikki eivät naura esim. vehkeelle vaikka aihetta voisi ollakin. Paitsi ehkä siinä vaiheessa, kun selviää mikä idiootti se mies kaiken lisäksi oli. Jos päättää perseillä, on turha odottaa hyvää käytöstä takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Ei ollut komplikaatioita ja se oli siis toka kerta. Eka kerran jälkeen vaihdettiin hyvää palautetta puolin ja toisin. Mutta onko se palaute sitten ollut totuudenmukaista, en tiedä.
ap
Mutta kun jos se seksi ei vastaa hänen odotuksiaan on hänellä oikeus lähteä suhteesta vaikka kuinka se olisi lisä tunneyhteyteen mielestäsi. Se voi olla sitä hänellekin, mutta myös tärkeä osa suhdetta niinkuin normaaleille aikusiille ihmisille on. ei tässä mitään syytä ole katkeruudelle, sinun tulee muuttaa ajattelutapaasi ihan itse, aika sairasta on tuollainen sitouttaminen tunnetasolla vaatien että seksille ei saisi antaa mitään painoarvoa se toinenkaan
Vierailija kirjoitti:
Tästä olisi hyvä kuulla miehen versio, epäilen että se on aivan erilainen kuin ap:lla. Ap:n viesteistä on helppo tulkita persoonaltaan epävarma ja epävakaa nainen ja tämä on varmasti vaikuttanut miehen päätökseen lopetta suhde.
Mikä viesteissäni sai aikaan tuollaisen näkemyksen?
ap
Ole tyytyväinen kun pääsit tuommosesta petturivalehtelijasta eroon. Ilmeisesti hänellä kuitenkin joku tunne esim. häpeä tms. heräsi. Ei muuta kuin uutta matoa koukkuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitapa vaimolle tietoa paneskelustanne. Ei teidän suhde siitä palaa, mutta ainakin minulle tuli parempi mieli kun mies selitteli kotonaan mitä oli tullut tehtyä. Onko vientipuolen äijiä?
Hieno ajatus - not. Tuon jälkeen sinä henkisesti rikki vasta olisitkin.
Väärin. Minä nautin aivan perkeleesti pitkään tuon jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä anna yhden miehen vaikuttaa loppu elämääsi, hän nyt vaan sattui olemaan tuollainen. Mitä nopeemmin pääset takaisin normaaliin omaan elämääsi, sen parempi. Aika moni nainen haksahtaa elämänsä aikana johonkin sellaiseen mieheen joka ei sitten olekkaan se oikea. Kenenkään miehen takia ei kannata itsetuntoaan menettää. Nyt keräät itsesi kasaan ja kohti uusia juttuja.
Tämä.
"Aika moni NAINEN haksahtaa elämänsä aikana johonkin sellaiseen mieheen joka ei sitten olekkaan se oikea."
Niin myös moni MIES eli samassa veneessä me kaikki ollaan!
T. N35
Tämä totta, mutta jotenkin tuntuu näillä vuosien kokemuksilla etteivät miehet jää vatvomaan sitä menetettyä "oikeaa", vaan hyvin nopeasti löytävät uuden "oikean". Naiset vellovat tunteissaan, jotkut kovinkin pitkään.
Niin, kovin moniakin miehiä olet varmaan tukenut eroprosesseissa? Vaiko ainoastaan niitä kanssasisariasi mistä moinen yksipuolinen näkökulma.
Juuri eronneet, seuraavana laastarisuhteita tai villiä sinkkuelämää.
Eroamassa olevat usein edelleen naimisissa, avioliitto jatkuu pettämisen jälkeenkin.
Vierailija kirjoitti:
Öö... tässä siis mies on väittänyt eroavansa vaimostaan, valitellut liittonsa tilaa ystävälleen jo vuosikausia, houkutellut kyseisen ystävän kanssaan suhteeseen ja dumpannut tämän sänkytouhujen jälkeen. Ja sen jälkeen vielä palannut yhteen vaimonsa kanssa.
Ja sinä pidät ap:ta epävakaana...?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Ja en aio laittaa vaimolle tietoa. Minulla on vielä kuitenkin tunteita häntä kohtaan enkä pystyisi tekemään sitä hänelle siitä huolimatta, miten törkeä hän oli minulle.
Mies on kyllä pelannu korttinsa täysin nappiin, kun sais sinusta uskollisen liittolaisen.
Ja tiennyt alusta saakka että lapanen on lapanen ja vedätettävissä. Reikää irtoaa ja vaikka sikailisi kuinka, niin nuolee yksin haavansa. Perus psykon käytösoppaasta suoraan. Voi voi teitä kynnymattoja.
No annapa sinä hyvää ohjetta kun olet niin fiksu ettet kynnysmatoksi ole koskaan ikinä erehdy. Ilmiselvästi tunnet miehet hyvin, Nyt neuvoa kehiin vittuilun sijaan! Jälkiviisaus on tyhmintä mitä tiedän, en ole ap mutta nämä lässytykset kynnysmatoista on ihan turhia. Ties vaikka saisit elämäsi mieheltä turpiisi mutta et vain avaudu täällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
ap
Mutta kun jos se seksi ei vastaa hänen odotuksiaan on hänellä oikeus lähteä suhteesta vaikka kuinka se olisi lisä tunneyhteyteen mielestäsi. Se voi olla sitä hänellekin, mutta myös tärkeä osa suhdetta niinkuin normaaleille aikusiille ihmisille on. ei tässä mitään syytä ole katkeruudelle, sinun tulee muuttaa ajattelutapaasi ihan itse, aika sairasta on tuollainen sitouttaminen tunnetasolla vaatien että seksille ei saisi antaa mitään painoarvoa se toinenkaan
Tottakai on painoarvoa, mutta ei niin, että jos olisi pari huonoa kertaa, niin heti jätetään. Minähän en siis edelleenkään tiedä, johtuiko siitä tai oliko huonoa, mutta tämä on yksi teoria. Syytän tässä miestä lähinnä siitä, että hän itse puhui suhteen alussa jo seksistä niin, että voisi luulla, että hän ei sen jälkeen jätä oikein mistään syystä. Ja itse vielä toi aiheen keskusteluihin.
ap
Voi kuule, melkein kaikki haksahtavat ainakin kerran elämänsä aikana. Ja se itseinho on todella inhottava sen jälkeen. Vieläkin saan sen tunteen kiinni, vaikka omasta mokastani on yli 15 vuotta. Mutta sen mokan jälkeen löysin nykyisen mieheni ja ollaan oltu 13 vuotta yhdessä ja on lapsi. Eli ei se moka loppupeleissä haittaa ja se tunteen kanssa pärjää.
Mutta yksi neuvo on se, että jos suostuu vain ja ainoastaan jo virallisesti eron saaneiden miesten pauloihin, niin pääsee vähemmällä. Lähtee juksautetuksi tulemisista varmaan puolet pois. Se on niin klassista. Miehen avioliitto on jo ”pitkän aikaa” ollut huono, olet mennyt antamaan henkistä tukea ja sitten jossain vaiheessa luulet, että teillä on suhde ja sitten se mies menee takaisin vaimonsa luokse tai löytää jonkun kolmannen jonka kanssa ei ole avioliitostaan keskustellut.
Vielä parempi neuvo. Älä anna henkistä tukea miesten avioliitto-ongelmille. Jää lopuista haksahtamisista vielä puolet pois. Sellainen suhde harvoin tulee toimimaan, missä on oltu tukena miehen avioliitto-ongelmille.
Vierailija kirjoitti:
Jos toinen on antanut ymmärtää että kyse ei ole pelkästä seksistä, kyllä silloin voi vähän loukkaantua jos selviääkin, että kyse olikin pelkästä seksistä. Se valehtelu siinä v*tuttaa. Mulle mies sanoi että ei etsi yhden illan juttuja, ja siinä mielessä hän kyllä piti sanansa. Pisti sitten poikki kahden illan jälkeen. Aika ovelaa.