Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis taitaa todellakin olla niin että nykyään aikuisen pitää syödä alle 2000kcal että pysyisi kuosissa? Miten kestää nälän?

Vierailija
01.02.2021 |

Itselläni ylipaino, olen ihan mitannut monen eri kanavan ja asiantuntijoiden kautta energiatarve. Lepoaineenvaihdunta mulla vain 1430kcal vaikka ylipainoa lähes 20 kiloa. Koska elämäni on aina ollut lähinnä lenkkiä ja istumista, niin joudun näköjään loppuelämäni syödä joku 1600kcal jotta pysyisin hoikkana.

Miten kestää sen heikotuksen ja nälän? Miten jaksaa loppuelämän laskea kaloreita? Alan heti lihoo jos en laske.

Kommentit (108)

Vierailija
61/108 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaistun ap:n pulmaan. Olen huomannut, että säännölliset ateriarytmit ja oikeanlainen ravinto auttavat. Mulla on sellainen jäsenyys missä on suositellut ruoka-aineet, ruoka-ajat, energia per ateria ym. Kasviksia, oikeanlaista rasvaa, proteiinia, hitaita hiilareita, ei liikaa sokeria tai suolaa. Kun syö ihan oikeiden oppien mukaan, niin ei ole nälkä. Mutta en ainakaan itse ole vielä päässyt siihen rytmiin, että aina onnistuisi tai edes useimmiten. Olen kuitenkin ymmärtänyt ja hyväksynyt sen, että elämäntapojen muutos vie aikaa ja pienistä onnistumisista saa iloita. Tsemppiä! :)

Ongelma mihin mä törmäsin on se että on aivan uskomattoman vaikeeta suunnitella ne ruuat niin että oikeasti pysy kalorit kuosissa. Minulla todella äkkiä saattaa tulla semmoisia päiviä että "noh, laitan vähä enemmän majoneessia, nooh syön yhden patukan". Nää pienet "mitättömät" jutut jotka sitten lihottavat.

Mua uuvuttaa joka päivä suunnitella pilkun tarkasti ruuat.

Vierailija
62/108 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa että ruokaa voi syödä huolettomasti?? Mun kevyeissä ruokaannoksissa on lähinnä 800-900 kalori. En saa millään niitä alemmaksi.

Esim. pasta annos. (130gr pastaa, vihanneksia, tilkka jotain öljyä, ja vielä sekaan tilkka tuorejuustoa).

Tai sitten aamiaiseksi munakas tai rahka, siinäkin saa helposti menemään 400-500 kalori.

Salaatti samaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/108 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos käyttää öljyä tms rasvaa ruoanlaitossa, niin kannattaa kiinnittää huomiota sen määrään, esim. mittaamalla. Sitä helposti saattaa lorauttaa liikaakin, ja esim vähän lisäillä ruoanlaiton aikana. Se on siinä mielessä petollinen, että energiaa on todella paljon vähässä määrässä eikä sitä ehkä aina ajattele.

100 g oliiviöljyä pitää sisällään suurin piirtein 900 kcal. 1 dl on n. 90g, jolloin vain yhdessä ruokalusikallisessakin on jo reilusti yli sata kcaloria.

Havainnollistava esimerkki: (tuotteiden ravintoarvot voi käydä katsomassa netistä kaupan sivuilta tai finelistä)

Jos tekee sitä Liemessä blogin uunifetapastaa, joka on tarkoitettu kahdelle nälkäiselle syöjälle, niin yhdessä annoksessa on suurin piirtein:

Pirkka parhaat fetajuusto 200 g = 550 kcal (100 g = 275 kcal)

Rummo pasta (rigate ) 250 g = 890 kcal (100 g = 356 kcal)

Borges classic Oliiviöljy 90 g = 810 kcal (100 g = 900 kcal)

Pirkka suomalainen kirsikkatomaatti rasia 250 g = 62 kcal (100 g = 25 kcal)

(mausteissa ei ole juuri mitään käyttömäärään nähden)

= 2312kcl / 2 hlö = 1156 kcl / hlö

Eli yhdestä herkkuateriasta ilman lisukkeita saa jo suuren määrän päivän energiatarpeesta! Riippuen kokkaajasta ja tämän ruokailutavoista/ perheen koosta, ruoasta voi riittää useammallekin ihmiselle. Silti tuntuu, että mediassa tuputetaan tällaisia herkkuruokia arkiruoiksikin. Joskus on hankala hahmottaa ruoan energiapitoisuutta ja sitten sitä helposti kerääntyy paljon. 

Itse en suosittelisi kovin innokasta kalorien tuijottamista, vaan ennemmin sitä, että ymmärtää minkälaisissa ruoissa sitä energiaa on paljon ja suunnittelee ateriat sen mukaan.

Vierailija
64/108 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nälkää oppii sietämään ja lopulta se tunne ei tule enää samanlaisena. Vaatii harjoittelua.

Vierailija
65/108 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän vitutuksen. Mä olen lyhyt ja peruskulutus on luontaisena ominaisuutena matalahko. Näin nelikymppisenä saan syödä maks. 1200kcl päivässä, vaikka liikun paljon, muuten lihon heti.  Eikä tavoitteena siis ole olla anorektisen laiha, painoindeksi on nyt 22-23 (olen suht lihaksikas, eli todellisuudessa varmaan 22 kuvaavampi, löysää kyllä on eikä ihan vähänkään, yleislookki varmaan juuri normaalipainoinen/korkeintaan hoikahko) ja tässä yritän pysyä.

Mulla on oikeasti tosi usein nälkä, mutta olen ollut aikaisemmin myös lihava ja toisessa elämänvaiheessa pullea, ja mieluummin tämä. 

Vierailija
66/108 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen vanhaa aivan taatusti pystyi syömään paljon kotiruokaa, kun liikuttiin paljon. Nykyään kun maailma on kadonnut bitteihin, eli käytännössä istutaan vain, niin eihän tässä voi muuta kuin syödä kurkkua ja omenaa :(

Vierailija
67/108 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen nyt kalorilaskurin avulla pitänyt kalorit 1500-1700 kcal, en ole nähnyt nälkää ja olen laihtunut tasaisesti vaikka olen herkutellutkin. Mulle kalorien laskeminen auttaa siihen, etten työnnä huomaamattani ruokaa suuhun. Esimerkiksi en työpaikan kahvipöydässä napostele pitkin päivää siihen tuotuja herkkuja ja keksejä, en illalla telkkaria katsoessa mussuta "jotain pientä", enkä maistele ruokaa laittaessani koko ajan jotain tai santsaa ruokaa ihan vaan syömisen ilosta. Olen myös vähentänyt ruuanlaitossa käyttämääni rasvaa, ennen lorauttelin öljyä ihan huoletta. Ruokavalioon on kuulunut ihan tavallista ruokaa, mutta lautasmallin mukaisesti. Vihannesten määrää olen lisännyt älyttömästi, mutta taas leivän ja pastan syömistä vähentänyt. Mahalaukku on pienentynyt selkeästi, koska en enää edes jaksa syödä niitä määriä mitä ennen söin. Ainoat asiat mitä olen poistanut kokonaan ruokavaliosta ovat sipsit ja alkoholi. Työstressiä hoidin ennen niillä, nyt menen sohvan nurkan sijaan kävelylle tai kuntosalille.

N33, 164 cm, BMI 30

Vierailija
68/108 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveellistä safkaa voi syödä enemmän kuin epäterveellistä. Lisäksi urheilu nopeuttaa myös lepoaineenvaihduntaa. Syön itse nyt noin 1700kcal/vrk ja laihdun noin 500g/vko, eli lihomatta voisin syödä 2100kcal ja olen normaalipainon ylärajalla. Tuo 1700kcal on jo sellainen määrä, että joinain päivinä on pakko ottaa välipalaksi pähkinöitä, aamupalalla avokadoa tms, että saa kalori täyteen terveellisesti ilman, että on ähky/tympääntyy rouskuttamiseen.

Vierailija
69/108 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa että ruokaa voi syödä huolettomasti?? Mun kevyeissä ruokaannoksissa on lähinnä 800-900 kalori. En saa millään niitä alemmaksi.

Esim. pasta annos. (130gr pastaa, vihanneksia, tilkka jotain öljyä, ja vielä sekaan tilkka tuorejuustoa).

Tai sitten aamiaiseksi munakas tai rahka, siinäkin saa helposti menemään 400-500 kalori.

Salaatti samaa.

130g pastaa on kypsänä jo aika iso määrä. Punnitsetko raakana, että saat noin paljon kaloreita kasaan?

Vierailija
70/108 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaako kukaan sanoa paljonko istumatyötä tekevä, nainen 41v, 170cm, 79kg kuluttaa päivän aikana kaloreita pelkällä olemisella?

Vierailija
71/108 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan laskenut kaloreita, ei edes aavistusta, kuinka paljon menee päivässä. Syön vain hyvää ruokaa, hyvälaatuista ja -makuista, ei eineksiä. Rasvaa ja makeaa sopivasti, maun mukaan - ei mitään ylimättöä.

BMI 20, ikää 60+ ja tärkeintä, syön ja liikun kun tuntuu hyvältä - laadukkaasti, kehoa kuunnellen. Tämän takia mm alkoholin käyttö on vähentynyt koko ajan iän karttuessa - kehoa kuunnellen.

Vierailija
72/108 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen nyt kalorilaskurin avulla pitänyt kalorit 1500-1700 kcal, en ole nähnyt nälkää ja olen laihtunut tasaisesti vaikka olen herkutellutkin. Mulle kalorien laskeminen auttaa siihen, etten työnnä huomaamattani ruokaa suuhun. Esimerkiksi en työpaikan kahvipöydässä napostele pitkin päivää siihen tuotuja herkkuja ja keksejä, en illalla telkkaria katsoessa mussuta "jotain pientä", enkä maistele ruokaa laittaessani koko ajan jotain tai santsaa ruokaa ihan vaan syömisen ilosta. Olen myös vähentänyt ruuanlaitossa käyttämääni rasvaa, ennen lorauttelin öljyä ihan huoletta. Ruokavalioon on kuulunut ihan tavallista ruokaa, mutta lautasmallin mukaisesti. Vihannesten määrää olen lisännyt älyttömästi, mutta taas leivän ja pastan syömistä vähentänyt. Mahalaukku on pienentynyt selkeästi, koska en enää edes jaksa syödä niitä määriä mitä ennen söin. Ainoat asiat mitä olen poistanut kokonaan ruokavaliosta ovat sipsit ja alkoholi. Työstressiä hoidin ennen niillä, nyt menen sohvan nurkan sijaan kävelylle tai kuntosalille.

N33, 164 cm, BMI 30

Pitää tähän vielä lisätä esimerkki siitä, millaisia muutoksia olen tehnyt ruokailutottumuksissa: syön töissä aina eväät, ja ennen ne olivat iso annos jotain tähderuokaa ja vielä voileipiä päälle. Nyt otan ison rasian salaattia ja sen lisäksi kohtuullisen ja punnitun annoksen sitä tähderuokaa, tai jos tiedän että aiomme illalla syödä vaikka pitsaa niin vaikka pala lohta, pari keitettyä kananmunaa tms. Välipaloina hedelmiä, pieniä määriä naturel pähkinöitä. Aamupalaa en ennen syönyt lainkaan, nyt syön joka aamu maitorahkan sokerittomalla mehukeitolla.

Vierailija
73/108 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämähän on ruhtinaallista. Mulla näyttää kello lepoaineenvaihdunnaksi 1830kcal. Ylipainoa on n. 15kg. Kunto hyvä joten pystyn helposti tekemään 400 kcal kuluttavan treenin. Pitäis kyllä pystyä laihduttamaan... Mulla ei taida olla enää tekosyitä.

~N 29/164

Siis häh, miten voi olla noin korkea lepoaineenvaihdunta?? Siis painatko 164kg, muuten en tajua??

Itse olen 161cm/69kg ja perus aineenvaihdunta 1280kcal. Mitattu kehonkoostumusmittauksilla 8v aikana 5x. 

Vierailija
74/108 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nälkää oppii sietämään ja lopulta se tunne ei tule enää samanlaisena. Vaatii harjoittelua.

Lihavuus sekoittaa nälkähormonit.

Vierailija
75/108 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämähän on ruhtinaallista. Mulla näyttää kello lepoaineenvaihdunnaksi 1830kcal. Ylipainoa on n. 15kg. Kunto hyvä joten pystyn helposti tekemään 400 kcal kuluttavan treenin. Pitäis kyllä pystyä laihduttamaan... Mulla ei taida olla enää tekosyitä.

~N 29/164

Siis häh, miten voi olla noin korkea lepoaineenvaihdunta?? Siis painatko 164kg, muuten en tajua??

Itse olen 161cm/69kg ja perus aineenvaihdunta 1280kcal. Mitattu kehonkoostumusmittauksilla 8v aikana 5x. 

Sanoisin ennemminkin normaali aineenvaihdunta. Mulla on kellon mukaan keskivertokulutus ilman liikuntaa 2200kcal/vrk. 163/69kcal.

Vierailija
76/108 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle nälkä aiheuttaa migreenin. Olen kyllä miettinyt, että aiheuttaako nälkä migreenin vai se lähestyvä migreeni sen nälän tunteen. Vähän sama kuin suklaan syönnin kanssa. Aiheuttaako suklaansyönti migreenin, vai lähestyvä kohtaus suklaan himon. Sori, meni vähän ohi aiheen.🙄

Oletko kokeillut säännöllistä ruokarytmiä, riittävää veden juontia ja niiden ruokaaineiden välttämistä, jotka aiheuttaa migreeniä?

(lisätietoa hakusanoilla migreeni ja ruokavalio)

Joo, kyllä kaikki konstit on opittu tässä kuudenkymmenen migreenivuoden aikana. Joskus vaan kohtauksia tulee, sille ei voi mitään. Kauan meni kyllä, että älysin luopua sitrushedelmistä.

Vierailija
77/108 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Salaatti samaa.

Ihan huvin vuoksi katsoin:

130g pastaa 172 kcal

sekavihanneksia 500g 170kcal

1 rkl oliiviöljyä 119 kcal

tuorejuusto Philadelphia 30g 24 kcal

Yhteensä 485  kcal.

2 munan munakas 1 juusto ja kinkkusiivulla 217 kcal

Rahka 300g + 100g marjoja + iso rkl Lidlin mysliä 376kcal (nostan hattua jos tuon määrän rahkaa pystyy syömään!)

Mistähän olet nuo kalorit kaivanut?? Kyllä se läski tulee ihan muusta kuin ruuasta. 

Vierailija
78/108 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi ainoa vinkki. Jätä vehnä syömättä. Laihdut automaattisesti. Vehnä ylläpitää nälkää ja sokerin himoa.

Vierailija
79/108 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säännöllinen ruokarytmi välipaloineen ja välttää ruokia, joissa paljon kaloreita.

Vierailija
80/108 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos käyttää öljyä tms rasvaa ruoanlaitossa, niin kannattaa kiinnittää huomiota sen määrään, esim. mittaamalla. Sitä helposti saattaa lorauttaa liikaakin, ja esim vähän lisäillä ruoanlaiton aikana. Se on siinä mielessä petollinen, että energiaa on todella paljon vähässä määrässä eikä sitä ehkä aina ajattele.

100 g oliiviöljyä pitää sisällään suurin piirtein 900 kcal. 1 dl on n. 90g, jolloin vain yhdessä ruokalusikallisessakin on jo reilusti yli sata kcaloria.

Havainnollistava esimerkki: (tuotteiden ravintoarvot voi käydä katsomassa netistä kaupan sivuilta tai finelistä)

Jos tekee sitä Liemessä blogin uunifetapastaa, joka on tarkoitettu kahdelle nälkäiselle syöjälle, niin yhdessä annoksessa on suurin piirtein:

Pirkka parhaat fetajuusto 200 g = 550 kcal (100 g = 275 kcal)

Rummo pasta (rigate ) 250 g = 890 kcal (100 g = 356 kcal)

Borges classic Oliiviöljy 90 g = 810 kcal (100 g = 900 kcal)

Pirkka suomalainen kirsikkatomaatti rasia 250 g = 62 kcal (100 g = 25 kcal)

(mausteissa ei ole juuri mitään käyttömäärään nähden)

= 2312kcl / 2 hlö = 1156 kcl / hlö

Eli yhdestä herkkuateriasta ilman lisukkeita saa jo suuren määrän päivän energiatarpeesta! Riippuen kokkaajasta ja tämän ruokailutavoista/ perheen koosta, ruoasta voi riittää useammallekin ihmiselle. Silti tuntuu, että mediassa tuputetaan tällaisia herkkuruokia arkiruoiksikin. Joskus on hankala hahmottaa ruoan energiapitoisuutta ja sitten sitä helposti kerääntyy paljon. 

Itse en suosittelisi kovin innokasta kalorien tuijottamista, vaan ennemmin sitä, että ymmärtää minkälaisissa ruoissa sitä energiaa on paljon ja suunnittelee ateriat sen mukaan.

Enpä ole koskaan tarvinnut 90 grammaa oliiviöljyä ruuanlaitossa! Tuohon riittää oikein hyvin ruokalusikallinen (119kcal)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kahdeksan