Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olin ennen pienituloinen ja valitin että kaikki on kallista.

Vierailija
30.06.2024 |

Tein duunaritason hommia koska olin vain amis, palkka oli huono. 

Sitten opiskelin amk tutkinnon ja sain töitä mistä tienaan noin puolet paremmin kuin ennen. 

Miksi köyhät ei opiskele valittamisen sijaan? En edes ymmärrä miksi joku haluaa olla köyhä.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelin amk-tutkinnon, teen edelleen duunaritason hommia ja olen köyhä.

Vierailija
2/19 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko oikeasti noin tyhmä vai esitätkö vain?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi et hae amk tason töitä tai opiskele vielä lisää? Et ole fiksu.

Vierailija
4/19 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos köyhä joka valittaa rikkaista tai rikas joka valittaa köyhistä? 🤯

Vierailija
5/19 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halpeneeko ruuan ja asioiden hinnat jotenkin kun opiskelee AMK:ssa?

Vierailija
6/19 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu niin duunista. Ei koulutus takaa hyviä tuloja, pitäisi jopa ap:n tajuta mutta ei taida äo yltää niin pitkälle.

Vierailija
7/19 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhälle kaikki on kallista. Amk tutkinnon kun suorittaa niin sen jälkeen palkka melko varmasti huomattavasti parempi kuin jollain duunarilla. 

Minä tienaan 4800e/kk ja taskussa on amk tutkinto, ilman amk tutkintoa palkkani oli 3200e/kk. Helpotti kummasti taloudellista tilannetta kun opiskelin.

M31

Vierailija
8/19 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen hakenut, niin kuin sadat muutkin niihin samoihin paikkoihin. En enää tiedä mitä opiskelisin. 

Vierailija
9/19 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen hakenut, niin kuin sadat muutkin niihin samoihin paikkoihin. En enää tiedä mitä opiskelisin. 

Valehtelet koska suomessa on työvoimapula, suomeen etsitään ulkomailta koulutettua väkeä tekemään töitä. 

Vierailija
10/19 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono osaiset ihmiset ei osaa opiskella. Meidän pitää maksaa korkeita veroja jotta voimme pitää heistä huolta kun heistä ei ole opiskelemaan.

Vierailija
11/19 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ylempi korkeakoulututkinto ja olen hyväpalkkaisessa oman alani työssä, ja silti mielestäni kaikki on kallista Suomessa. Etenkin ruoka ja asuminen.

Vierailija
12/19 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska moni ei pääse kouluun, ei ole paikkoja niissä, ne paikat menevät äkkiä, ei pääse pääsykokeista läpi, on eri alan ihminen oikeasti, on sairauksia, rajoitteita, eikä viihdy ehkä sillä alalla ja osalla ei rahaa maksaa lainaa. Ja lisäksi tasa-arvoa ajatellen muuallakin pitäisi tienata kuin käymällä ammattikorkean tai yliopiston. Ja riittävä perustulo köyhille. Vanha systeemi on kestämätön ja vaarallinen jos joku putoaa, se pitää kuitenkin muuttaa.

Vierailija
13/19 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köyhälle kaikki on kallista. Amk tutkinnon kun suorittaa niin sen jälkeen palkka melko varmasti huomattavasti parempi kuin jollain duunarilla. 

Minä tienaan 4800e/kk ja taskussa on amk tutkinto, ilman amk tutkintoa palkkani oli 3200e/kk. Helpotti kummasti taloudellista tilannetta kun opiskelin.

M31

Paitsi jos olet nainen. AMK ja 10 vuoden työkokemus ja peruspalkka omalla alalla 2800e/kk.

Vierailija
14/19 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen maisteri ja ei ole tulotasossa kehumista. En tiedä paljonko Suomessa pitäisi tienata, että voi elää sellaista melko huoletonta elämää. Ei siis ökyilyä, vaan ettei tarvitsisi jatkuvasti miettiä koko kuun budjetin riittävyyttä. Vaikka käytännössä maksaa vain ihan normaalia elämistä (asunto, harrastus, ruoka).

Vierailija
15/19 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M31

Paitsi jos olet nainen. AMK ja 10 vuoden työkokemus ja peruspalkka omalla alalla 2800e/kk.

Vaihda työpaikkaa. Niin miehetkin tekee

Vierailija
16/19 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M31

Vaihda työpaikkaa. Niin miehetkin tekee

No, ajatuksena on opiskella lisää. Sote alalle kenenkään ei kannata hakea. Saa jatkuvasti kuulla miten kalliita olemme, eikä meidän palkkoihin ole rahaa. Alaa en vaihtaisi, opiskelisin perheterapeutiksi, niin palkka tuplaantuu.

Vierailija
17/19 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luovat ihmiset ja henkiset harvemmin haluavat alalle joka on kaavamainen ja kiinteä orjuus. Eli pitää olla muuta. Muuten vanha malli jatkuu kuin se olisi kaikille pakko, että kaikki samanlaisia. Köyhäkin on voinut käydä pari kolme ammattikoulua jo.

Vierailija
18/19 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen maisteri ja ei ole tulotasossa kehumista. En tiedä paljonko Suomessa pitäisi tienata, että voi elää sellaista melko huoletonta elämää. Ei siis ökyilyä, vaan ettei tarvitsisi jatkuvasti miettiä koko kuun budjetin riittävyyttä. Vaikka käytännössä maksaa vain ihan normaalia elämistä (asunto, harrastus, ruoka).

Tää riippuu varmaan monesta tekijästä koska esin asuminen on kallista suurissa kaupungeissa ja että tarviiko autoa. 

Minä itse ajattelen niin että asuminen eli siis laina/vuokra+vastike+sähkö 1000e/kk.

Auto ja autoiluun liittyvät kulut 600e/kk

Ruoka+käyttötavarat 400e/kk

Muut menot eli netti+puhelin+vakuutukset 100e/kk

Säästö+sijoitukset 400e/kk

Niin ja jos meinaa vielä lapsia tehdä niin ne vie myös rahaa.

Joku 2500e/kk nettopalkka olisi "sopiva". 

Vierailija
19/19 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi köyhä ei opiskele lisää ja miksi haluaa olla köyhä? Itse olen ajatellut sen niin, että mulla on tämä yksi elämä ja työ on 1/3 mun ajasta. En ole ammattia valitessa miettinyt haluanko olla köyhä, vaan mitä haluan tehdä. Silloin reilu 20v sitten kun valmistuin niin tiedossa oli, että ei tällaisella ammatilla rikastu, mutta pärjää ihan ok. En mä köyhäksi suunnitellut itseäni, eikä siihen aikaan ollut edes puhetta, että joku työssä käyvä voisi tarvita lisäksi toimeentulotukea. Hinnat oli paljon alempana. Ei mitään luksusta. Kyllä työllä sai katon pään päälle ja normaalia ruokaa. Ehkä joskus leffassa käynti, tai vuokrattiin, (silloin oli tavallisempaa, nykyään ihan vain rikkaille, kun hinnat moninkertaistuneet ja Netflix yms yleistynyt), noutopitsat, tms.

Nyt sen 20v töissä hoiva-alalla olleena on kyllä masentavaa lukea näitä miksi et tehnyt niin tai opiskellut noin. Jos mä ja työkaverini oltaisiin jääty pois niin missä ap ja läheisensä olisi? Tykkään edellä työstäni ja en millään haluaisi arvottaa tuota edelleen suurimman osan ajastani vievää aikaa sen mukaan mistä saan eniten rahaa.

Onko ap itse valmis ottamaan ikääntyvät vanhempansa 24/7 hoitoon? Tai hoitamaan puolisonsa tai lapsensa, jos heille sattuu joku tapaturma tai sairaus?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi seitsemän