Siis taitaa todellakin olla niin että nykyään aikuisen pitää syödä alle 2000kcal että pysyisi kuosissa? Miten kestää nälän?
Itselläni ylipaino, olen ihan mitannut monen eri kanavan ja asiantuntijoiden kautta energiatarve. Lepoaineenvaihdunta mulla vain 1430kcal vaikka ylipainoa lähes 20 kiloa. Koska elämäni on aina ollut lähinnä lenkkiä ja istumista, niin joudun näköjään loppuelämäni syödä joku 1600kcal jotta pysyisin hoikkana.
Miten kestää sen heikotuksen ja nälän? Miten jaksaa loppuelämän laskea kaloreita? Alan heti lihoo jos en laske.
Kommentit (108)
Tähän kun saisi vastauksen! Sama ongelma, mutta jos vähennän kaloreita niin paljon kuin pitäisi, nälkä on niin kova että päätä särkee ja oksettaa. Niin voimakkaasti, ettei pysty keskittymään esim. töihin. Kerran pyörryinkin. Joten olen päättänyt elää läskieni kanssa mieluummin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa että ruokaa voi syödä huolettomasti?? Mun kevyeissä ruokaannoksissa on lähinnä 800-900 kalori. En saa millään niitä alemmaksi.
Esim. pasta annos. (130gr pastaa, vihanneksia, tilkka jotain öljyä, ja vielä sekaan tilkka tuorejuustoa).
Tai sitten aamiaiseksi munakas tai rahka, siinäkin saa helposti menemään 400-500 kalori.
Salaatti samaa.
Ihan huvin vuoksi katsoin:
130g pastaa 172 kcal
sekavihanneksia 500g 170kcal
1 rkl oliiviöljyä 119 kcal
tuorejuusto Philadelphia 30g 24 kcal
Yhteensä 485 kcal.
2 munan munakas 1 juusto ja kinkkusiivulla 217 kcal
Rahka 300g + 100g marjoja + iso rkl Lidlin mysliä 376kcal (nostan hattua jos tuon määrän rahkaa pystyy syömään!)
Mistähän olet nuo kalorit kaivanut?? Kyllä se läski tulee ihan muusta kuin ruuasta.
Jos sen makaronin/pastan mittaa kuivana, niin 130 g pastaa on jo noin 450 kcal. 130 g keitettyä pastaa on Finelin mukaan pieni annos.
Ilmastako se läski ihmiseen imeytyy?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa että ruokaa voi syödä huolettomasti?? Mun kevyeissä ruokaannoksissa on lähinnä 800-900 kalori. En saa millään niitä alemmaksi.
Esim. pasta annos. (130gr pastaa, vihanneksia, tilkka jotain öljyä, ja vielä sekaan tilkka tuorejuustoa).
Tai sitten aamiaiseksi munakas tai rahka, siinäkin saa helposti menemään 400-500 kalori.
Salaatti samaa.
130g pastaa 172 kcal
Yhteensä 485 kcal.
Rahka 300g + 100g marjoja + iso rkl Lidlin mysliä 376kcal (nostan hattua jos tuon määrän rahkaa pystyy syömään!)
Mistähän olet nuo kalorit kaivanut?? Kyllä se läski tulee ihan muusta kuin ruuasta.
Jos sen makaronin/pastan mittaa kuivana, niin 130 g pastaa on jo noin 450 kcal. 130 g keitettyä pastaa on Finelin mukaan pieni annos.
Ilmastako se läski ihmiseen imeytyy?
Syön normaalisti 80-120g keitettyä pastaa ruualla. Lisäksi kasviksia ja salaattia ja esim lihakastiketta. Meillä on isot Teeman lautaset, ei ne mun annoksesta kukkuroillaan ole, muttei mitenkään vajaatkaan. Fineli saa sanoa ihan mitä tahtoo, syön 4x päivässä kunnon annoksen ruokaa ja tuo 130g on enemmän kuin keskivertoannos.
Vierailija kirjoitti:
Tähän kun saisi vastauksen! Sama ongelma, mutta jos vähennän kaloreita niin paljon kuin pitäisi, nälkä on niin kova että päätä särkee ja oksettaa. Niin voimakkaasti, ettei pysty keskittymään esim. töihin. Kerran pyörryinkin. Joten olen päättänyt elää läskieni kanssa mieluummin.
sama täällä! Nälkä on todella kova ja jopa sairaslomalle olen joutunut, migreeni on kova. Mä en ymmärrä miksi sitten miestuttavat jotka ovat jo laihoja, niin he syö jopa vain 800kcal päivässä eikä ole edes nälkää.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki heti tai ei mitään? Voi myös vähentää vähän kerrallaan, voi myös lisätä kulutustaan. 3-5. pv on yleensä pahimmat, jos on pakko aloittaa tosi isolla muutoksella ja olo tasoittuu niiden jälkeen. En kyllä ymmärrä, miksi itseään pitää rääkätä edes laihdutuskuurilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Salaatti samaa.
130g pastaa 172 kcal
Yhteensä 485 kcal.
eieieii! 130gr pastaa 600kcal
sekavihanneksia 100kcal
tuorejuusto 30gr 60kcal
öljy 90kcal
ettekö ymmärrä että mittaan KUIVANA sen 130gr pastaa. Kuolis nälkään jos söis keitettynä 130gr.
Heh, mä keitän itselleni desin kuivaa makaronia eli n. 50g.
Riisiä puoli desiä kuivana, eli n. 40g.
Ihmekös jos on vaikeaa laihtua kun annoskoot paukkuu...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Salaatti samaa.
130g pastaa 172 kcal
Yhteensä 485 kcal.
sekavihanneksia 100kcal
tuorejuusto 30gr 60kcal
öljy 90kcal
ettekö ymmärrä että mittaan KUIVANA sen 130gr pastaa. Kuolis nälkään jos söis keitettynä 130gr.
No sitten kannattaa vaan katsoa peiliin ja nauttia siitä pastasta ja sen tuomista kiloista. Jos ei tuon vertaa tajua ruuan määristä ja terveellisyydestä niin eipä siinä neuvot auta:D Edellisessä annettiin oikea suhde pastalle ja kasviksille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos käyttää öljyä tms rasvaa ruoanlaitossa, niin kannattaa kiinnittää huomiota sen määrään, esim. mittaamalla. Sitä helposti saattaa lorauttaa liikaakin, ja esim vähän lisäillä ruoanlaiton aikana. Se on siinä mielessä petollinen, että energiaa on todella paljon vähässä määrässä eikä sitä ehkä aina ajattele.
100 g oliiviöljyä pitää sisällään suurin piirtein 900 kcal. 1 dl on n. 90g, jolloin vain yhdessä ruokalusikallisessakin on jo reilusti yli sata kcaloria.
Havainnollistava esimerkki: (tuotteiden ravintoarvot voi käydä katsomassa netistä kaupan sivuilta tai finelistä)
Jos tekee sitä Liemessä blogin uunifetapastaa, joka on tarkoitettu kahdelle nälkäiselle syöjälle, niin yhdessä annoksessa on suurin piirtein:
Pirkka parhaat fetajuusto 200 g = 550 kcal (100 g = 275 kcal)
Rummo pasta (rigate ) 250 g = 890 kcal (100 g = 356 kcal)
Borges classic Oliiviöljy 90 g = 810 kcal (100 g = 900 kcal)
Pirkka suomalainen kirsikkatomaatti rasia 250 g = 62 kcal (100 g = 25 kcal)
(mausteissa ei ole juuri mitään käyttömäärään nähden)
= 2312kcl / 2 hlö = 1156 kcl / hlö
Eli yhdestä herkkuateriasta ilman lisukkeita saa jo suuren määrän päivän energiatarpeesta! Riippuen kokkaajasta ja tämän ruokailutavoista/ perheen koosta, ruoasta voi riittää useammallekin ihmiselle. Silti tuntuu, että mediassa tuputetaan tällaisia herkkuruokia arkiruoiksikin. Joskus on hankala hahmottaa ruoan energiapitoisuutta ja sitten sitä helposti kerääntyy paljon.
Itse en suosittelisi kovin innokasta kalorien tuijottamista, vaan ennemmin sitä, että ymmärtää minkälaisissa ruoissa sitä energiaa on paljon ja suunnittelee ateriat sen mukaan.
Enpä ole koskaan tarvinnut 90 grammaa oliiviöljyä ruuanlaitossa! Tuohon riittää oikein hyvin ruokalusikallinen (119kcal)
Niin, mutta tässäpä supersuositussa ohjeessa laitetaan 1 desilitra öljyä! En tiedä kuinka moni jaksaa kyseenalaistaa reseptien määriä, mutta välillä tuntuu, että monikaan ei osaa edes ruokaansa maustaa suolalla ilman ohjetta.
"Jennin uunifetapastaa on katsottu 1,8 miljoonaa kertaa - se on ratkaisu meidän kaikkien ikuisuusongelmaan"
https://www.is.fi/ruokala/ajankohtaista/art-2000006000270.html
"– Olen monesti ollut viimeisen vuoden aikana itsekin tilanteessa, jossa on pitänyt kaupassa nopeasti ratkaista iltaruoka ja silloin meidänkin uunissa paistuu uunifetapasta, Häyrinen kertoo tiedotteessaan."
Eli tämmöstä meille tarjotaan nopeaksi arkiruoaksi! Jos edes kolmaosa tuosta 1,8 miljoonasta reseptin katsomisesta on johtanut sen tekoon, niin on suomalaiset ovat 60 000 litraa öljyä ja siten 500 miljoonaa kcaloria.
Rupea harrastamaan liikuntaa tai vaihda työhön joka on fyysistä. Sen voi syödä minkä kuluttaa katsos.
Nyt talvella kylmässä ulkona = talvivaellus, hiihto tms. kun oot koko päivän niin saat syödä niin paljon kuin sielu sietää, vaelluksilla käytetään usein paljon esim. voita ja suklaata koska energiantarve on niin valtava.
Vierailija kirjoitti:
Pro tip: Liiku enemmän niin voit syödä enemmän.
Mutta eihän liikunta laihduta! Tätähän on hoettu jo vuosia että ruokavaliolla on merkitystä, liikunnalla ei mitään.
Juu vaikeaa on keski-ikäistuvällä pienikokoisella naisella. Ateriat pitäisi oppia koostamaan ihan eri tavalla kuin esim. lehtien ruokakuvissa tai miten ravintola-annokset on rakennettu. Pitäisi syödä 2/3 kasviksia ym vähäenergistä että saisi ruokaan sitä tilavuutta/massaa, ja tilkka riisiä/pastaa ja nokare kalaa/kanaa/juustoa tms. Esim. mä olen kuvitellut, että kahvi + 2 karjalanpiirakkaa oivariinilla on välipala. Juu ei ole, siinä on yli 400kCal, se on kaltaiselleni täyden aterian energiamäärä. Välipala on esim. yksi omena ja 3-4 parapähkinää, siinä on jo melkein 200kCal. Ja ajatella, lapsena/teininä sitä saattoi ongelmitta mättää 6 karjalanpiirakkaa putkeen, se oli vain tuhti välipala.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämähän on ruhtinaallista. Mulla näyttää kello lepoaineenvaihdunnaksi 1830kcal. Ylipainoa on n. 15kg. Kunto hyvä joten pystyn helposti tekemään 400 kcal kuluttavan treenin. Pitäis kyllä pystyä laihduttamaan... Mulla ei taida olla enää tekosyitä.
~N 29/164Siis häh, miten voi olla noin korkea lepoaineenvaihdunta?? Siis painatko 164kg, muuten en tajua??
Itse olen 161cm/69kg ja perus aineenvaihdunta 1280kcal. Mitattu kehonkoostumusmittauksilla 8v aikana 5x.
Sanoisin ennemminkin normaali aineenvaihdunta. Mulla on kellon mukaan keskivertokulutus ilman liikuntaa 2200kcal/vrk. 163/69kcal.
Kellon mukaan? Urheilukellojen kulutusarvioon ei voi luottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pro tip: Liiku enemmän niin voit syödä enemmän.
Mutta eihän liikunta laihduta! Tätähän on hoettu jo vuosia että ruokavaliolla on merkitystä, liikunnalla ei
muuten vaan paljon liikkuvat tarvii enemmän ruokaa. miten joku voi olla noin...
Vierailija kirjoitti:
Juu vaikeaa on keski-ikäistuvällä pienikokoisella naisella. Ateriat pitäisi oppia koostamaan ihan eri tavalla kuin esim. lehtien ruokakuvissa tai miten ravintola-annokset on rakennettu. Pitäisi syödä 2/3 kasviksia ym vähäenergistä että saisi ruokaan sitä tilavuutta/massaa, ja tilkka riisiä/pastaa ja nokare kalaa/kanaa/juustoa tms. Esim. mä olen kuvitellut, että kahvi + 2 karjalanpiirakkaa oivariinilla on välipala. Juu ei ole, siinä on yli 400kCal, se on kaltaiselleni täyden aterian energiamäärä. Välipala on esim. yksi omena ja 3-4 parapähkinää, siinä on jo melkein 200kCal. Ja ajatella, lapsena/teininä sitä saattoi ongelmitta mättää 6 karjalanpiirakkaa putkeen, se oli vain tuhti välipala.
Välipaloja ei tarvita lainkaan.
Ei se niin ole että aikuisen täytyy syödä alle 2000 kaloria pysyäkseen kuosissa. Kyse on vaan siitä miten olet kroppaa käyttänyt ja millaisella ravinnolla sen ruokkinut.
Minä olen 39 vuotias nainen, painan 53kg ja rasvaprosennti 19. Lepoaineenvaihdunta 1250. Syön 2100-2200 kaloria päivässä ja olen pysynyt tässä painossa lukiosta asti. Koko ikäni olen olen urheillut ja ollut aktiivinen joten lihaksia minulla on keskivertoa enemmän ja kroppa tekee paljon töitä polttaakseen kaloreita. Lähtökohta tottakai vaikeampi jos on koko elämän istuskellut ja laittanut suuhunsa mitä ikinä haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämähän on ruhtinaallista. Mulla näyttää kello lepoaineenvaihdunnaksi 1830kcal. Ylipainoa on n. 15kg. Kunto hyvä joten pystyn helposti tekemään 400 kcal kuluttavan treenin. Pitäis kyllä pystyä laihduttamaan... Mulla ei taida olla enää tekosyitä.
~N 29/164Siis häh, miten voi olla noin korkea lepoaineenvaihdunta?? Siis painatko 164kg, muuten en tajua??
Itse olen 161cm/69kg ja perus aineenvaihdunta 1280kcal. Mitattu kehonkoostumusmittauksilla 8v aikana 5x.
Sanoisin ennemminkin normaali aineenvaihdunta. Mulla on kellon mukaan keskivertokulutus ilman liikuntaa 2200kcal/vrk. 163/69kcal.
Kellon mukaan? Urheilukellojen kulutusarvioon ei voi luottaa.
Syön sen minkä kulutan, en ole lihonut tai laihtunut. Eli aika hyvin pitää paikkansa.
Kun syö vähemmän, vatsalaukku pienenee ja keho oppii sietämään nälkää sekä stabiloimaan verensokerin. T: ennen isokokoisempi ja nykyään laihempana voin syödä paljon vähemmän ja en koe samanlaista huutavaa nälkää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos käyttää öljyä tms rasvaa ruoanlaitossa, niin kannattaa kiinnittää huomiota sen määrään, esim. mittaamalla. Sitä helposti saattaa lorauttaa liikaakin, ja esim vähän lisäillä ruoanlaiton aikana. Se on siinä mielessä petollinen, että energiaa on todella paljon vähässä määrässä eikä sitä ehkä aina ajattele.
100 g oliiviöljyä pitää sisällään suurin piirtein 900 kcal. 1 dl on n. 90g, jolloin vain yhdessä ruokalusikallisessakin on jo reilusti yli sata kcaloria.
Havainnollistava esimerkki: (tuotteiden ravintoarvot voi käydä katsomassa netistä kaupan sivuilta tai finelistä)
Jos tekee sitä Liemessä blogin uunifetapastaa, joka on tarkoitettu kahdelle nälkäiselle syöjälle, niin yhdessä annoksessa on suurin piirtein:
Pirkka parhaat fetajuusto 200 g = 550 kcal (100 g = 275 kcal)
Rummo pasta (rigate ) 250 g = 890 kcal (100 g = 356 kcal)
Borges classic Oliiviöljy 90 g = 810 kcal (100 g = 900 kcal)
Pirkka suomalainen kirsikkatomaatti rasia 250 g = 62 kcal (100 g = 25 kcal)
(mausteissa ei ole juuri mitään käyttömäärään nähden)
= 2312kcl / 2 hlö = 1156 kcl / hlö
Eli yhdestä herkkuateriasta ilman lisukkeita saa jo suuren määrän päivän energiatarpeesta! Riippuen kokkaajasta ja tämän ruokailutavoista/ perheen koosta, ruoasta voi riittää useammallekin ihmiselle. Silti tuntuu, että mediassa tuputetaan tällaisia herkkuruokia arkiruoiksikin. Joskus on hankala hahmottaa ruoan energiapitoisuutta ja sitten sitä helposti kerääntyy paljon.
Itse en suosittelisi kovin innokasta kalorien tuijottamista, vaan ennemmin sitä, että ymmärtää minkälaisissa ruoissa sitä energiaa on paljon ja suunnittelee ateriat sen mukaan.
Enpä ole koskaan tarvinnut 90 grammaa oliiviöljyä ruuanlaitossa! Tuohon riittää oikein hyvin ruokalusikallinen (119kcal)
Niin, mutta tässäpä supersuositussa ohjeessa laitetaan 1 desilitra öljyä! En tiedä kuinka moni jaksaa kyseenalaistaa reseptien määriä, mutta välillä tuntuu, että monikaan ei osaa edes ruokaansa maustaa suolalla ilman ohjetta.
"Jennin uunifetapastaa on katsottu 1,8 miljoonaa kertaa - se on ratkaisu meidän kaikkien ikuisuusongelmaan"
https://www.is.fi/ruokala/ajankohtaista/art-2000006000270.html
"– Olen monesti ollut viimeisen vuoden aikana itsekin tilanteessa, jossa on pitänyt kaupassa nopeasti ratkaista iltaruoka ja silloin meidänkin uunissa paistuu uunifetapasta, Häyrinen kertoo tiedotteessaan."
Eli tämmöstä meille tarjotaan nopeaksi arkiruoaksi! Jos edes kolmaosa tuosta 1,8 miljoonasta reseptin katsomisesta on johtanut sen tekoon, niin on suomalaiset ovat 60 000 litraa öljyä ja siten 500 miljoonaa kcaloria.
Mä olen useinkin tehnyt tuota uunifetapastaa. On todella hyvää. En kylläkään laita desiä oliiviöljyä ja syön tuosta annoksesta kolme kertaa (kaveriksi otan usein vaikka Boltseja).
Vierailija kirjoitti:
Ei se niin ole että aikuisen täytyy syödä alle 2000 kaloria pysyäkseen kuosissa. Kyse on vaan siitä miten olet kroppaa käyttänyt ja millaisella ravinnolla sen ruokkinut.
Minä olen 39 vuotias nainen, painan 53kg ja rasvaprosennti 19. Lepoaineenvaihdunta 1250. Syön 2100-2200 kaloria päivässä ja olen pysynyt tässä painossa lukiosta asti. Koko ikäni olen olen urheillut ja ollut aktiivinen joten lihaksia minulla on keskivertoa enemmän ja kroppa tekee paljon töitä polttaakseen kaloreita. Lähtökohta tottakai vaikeampi jos on koko elämän istuskellut ja laittanut suuhunsa mitä ikinä haluaa.
THL:n vuoden 2017 tilaston mukaan:
"Yli 30-vuotiaista suomalaisista aikuisista vähintään ylipainoisia on 63 prosenttia naisista ja 72 prosenttia miehistä. Lihavia on naisista 28 ja miehistä 26 prosenttia. Lähes joka toinen (46 %) mies ja nainen on vyötärölihava." https://thl.fi/fi/web/elintavat-ja-ravitsemus/lihavuus/lihavuuden-yleis…
Tämän perusteella voidaan päätellä, että kropan käyttö ja ravitseminen on suomalaisille haastavaa. Kiinnostavampaa olisi tietää miksi?
sekavihanneksia 100kcal
tuorejuusto 30gr 60kcal
öljy 90kcal