Siis taitaa todellakin olla niin että nykyään aikuisen pitää syödä alle 2000kcal että pysyisi kuosissa? Miten kestää nälän?
Itselläni ylipaino, olen ihan mitannut monen eri kanavan ja asiantuntijoiden kautta energiatarve. Lepoaineenvaihdunta mulla vain 1430kcal vaikka ylipainoa lähes 20 kiloa. Koska elämäni on aina ollut lähinnä lenkkiä ja istumista, niin joudun näköjään loppuelämäni syödä joku 1600kcal jotta pysyisin hoikkana.
Miten kestää sen heikotuksen ja nälän? Miten jaksaa loppuelämän laskea kaloreita? Alan heti lihoo jos en laske.
Kommentit (108)
Oon 40, ylipainoa vähän alle 10 kg, ruumiinrakenne lihaksikas (olen käynyt salilla useamman vuoden ja treenaan semitosissaan, rasvaprosentista huolimatta mulla on jopa jotain lihaserottuvuutta. en siis nostele pieniä painoja ja lue lehtiä salilla :D ). Lepokulutus siinä 1400 kcal. Syön noin 1700 kcal/vrk, makrot hh 40%, prot. 30% ja rasva 30%. Ei ole nälkä, mutta eipä tässä pahemmin mitään "ylimääräistä" voi syödä. Jos sattuu iltapalalla tekemään mieli leipäsiivua maapähkinävoilla, niin yleensä menee tossa vaiheessa yli sekä hh että rasva.
Olen miettinyt että laihduttaakin voisi, sitten pitäisi todennäköisesti lisätä salin (3 kertaa viikko, keskimäärin kulutus 350-500 kcal/treeni) lisäksi yksi tai kaksi kestävyystreeniä ja tiputtaa kaloreita 100-200, jonnekin 1600/1500 kcal tienoille. Mutta sitten toisaalta, jos vähentää energiansaantia, niin salitreeni ei ole enää niin kivaa ja todennäköisesti sitten olisi nälkäkin. Sen lisäksi mietin myös sitä, että jos tiputan sen 10 kg, niin entistä vähemmän on ylläpitokalorit. En tiiä olisiko se sen arvoista.
Vierailija kirjoitti:
Oon 40, ylipainoa vähän alle 10 kg, ruumiinrakenne lihaksikas (olen käynyt salilla useamman vuoden ja treenaan semitosissaan, rasvaprosentista huolimatta mulla on jopa jotain lihaserottuvuutta. en siis nostele pieniä painoja ja lue lehtiä salilla :D ). Lepokulutus siinä 1400 kcal. Syön noin 1700 kcal/vrk, makrot hh 40%, prot. 30% ja rasva 30%. Ei ole nälkä, mutta eipä tässä pahemmin mitään "ylimääräistä" voi syödä. Jos sattuu iltapalalla tekemään mieli leipäsiivua maapähkinävoilla, niin yleensä menee tossa vaiheessa yli sekä hh että rasva.
Olen miettinyt että laihduttaakin voisi, sitten pitäisi todennäköisesti lisätä salin (3 kertaa viikko, keskimäärin kulutus 350-500 kcal/treeni) lisäksi yksi tai kaksi kestävyystreeniä ja tiputtaa kaloreita 100-200, jonnekin 1600/1500 kcal tienoille. Mutta sitten toisaalta, jos vähentää energiansaantia, niin salitreeni ei ole enää niin kivaa ja todennäköisesti sitten olisi nälkäkin. Sen lisäksi mietin myös sitä, että jos tiputan sen 10 kg, niin entistä vähemmän on ylläpitokalorit. En tiiä olisiko se sen arvoista.
Mua onkin kiinnostanut ihmisen lihaksikkuus ja ylipaino. Hyvää kuntoa ja lihaksia arvostetaan paljon, mutta entä jos on sen lihasmassan takia "ylipainoinen"? Ei kai pelkkä paino voi olla mikään indikaattori.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa että ruokaa voi syödä huolettomasti?? Mun kevyeissä ruokaannoksissa on lähinnä 800-900 kalori. En saa millään niitä alemmaksi.
Esim. pasta annos. (130gr pastaa, vihanneksia, tilkka jotain öljyä, ja vielä sekaan tilkka tuorejuustoa).
Tai sitten aamiaiseksi munakas tai rahka, siinäkin saa helposti menemään 400-500 kalori.
Salaatti samaa.
Ihan huvin vuoksi katsoin:
130g pastaa 172 kcal
sekavihanneksia 500g 170kcal
1 rkl oliiviöljyä 119 kcal
tuorejuusto Philadelphia 30g 24 kcal
Yhteensä 485 kcal.
2 munan munakas 1 juusto ja kinkkusiivulla 217 kcal
Rahka 300g + 100g marjoja + iso rkl Lidlin mysliä 376kcal (nostan hattua jos tuon määrän rahkaa pystyy syömään!)
Mistähän olet nuo kalorit kaivanut?? Kyllä se läski tulee ihan muusta kuin ruuasta.
eieieii! 130gr pastaa 600kcal
sekavihanneksia 100kcal
tuorejuusto 30gr 60kcal
öljy 90kcal
ettekö ymmärrä että mittaan KUIVANA sen 130gr pastaa. Kuolis nälkään jos söis keitettynä 130gr.
Tuo 600 kcal pastassa ei kyllä sekään pidä paikkansa, jos pastassa on noin 340 kcal/100 g
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pro tip: Liiku enemmän niin voit syödä enemmän.
Mutta eihän liikunta laihduta! Tätähän on hoettu jo vuosia että ruokavaliolla on merkitystä, liikunnalla ei mitään.
Kyllä olen sauvakävelyllä kiinteyttänyt ihan reippaasti. Kaikki ei näy vaaassa, saattaa näkyä myös vaatekokona ja mittanauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Osaako kukaan sanoa paljonko istumatyötä tekevä, nainen 41v, 170cm, 79kg kuluttaa päivän aikana kaloreita pelkällä olemisella?
1487 bmr
Vierailija kirjoitti:
Ei se niin ole että aikuisen täytyy syödä alle 2000 kaloria pysyäkseen kuosissa. Kyse on vaan siitä miten olet kroppaa käyttänyt ja millaisella ravinnolla sen ruokkinut.
Minä olen 39 vuotias nainen, painan 53kg ja rasvaprosennti 19. Lepoaineenvaihdunta 1250. Syön 2100-2200 kaloria päivässä ja olen pysynyt tässä painossa lukiosta asti. Koko ikäni olen olen urheillut ja ollut aktiivinen joten lihaksia minulla on keskivertoa enemmän ja kroppa tekee paljon töitä polttaakseen kaloreita. Lähtökohta tottakai vaikeampi jos on koko elämän istuskellut ja laittanut suuhunsa mitä ikinä haluaa.
Olin saman kokoinen 38v saakka ja saatoin syödä vaikka pieniä kiviä lihomatta. Sitten rakensimme talon ja vuodessa tuli reilusti lihasmassaa, paino nousi 8 kiloa ruokamääriä lisäämättä. Kun talo oli valmis eikä samaa fyysistä "treeniä" enää ollutkaan päivittäin paino jäi vaikka söin enää 1500kcal päivässä. Ikäkin ilmeisesti alkaa tuossa vaiheessa vaikuttamaan.
Jotkut toki pystyy tuohon läpi elämän, mulle tuo raksavuosi oli ratkaiseva. Nyt bmi 23.
Mittaatko öljyn vai kaadatko fiiliksellä? Se lorotus voi olla yllättäen enemmän kuin ajattelee. Olen itsekin tehnyt ja 1 desilitra on minusta aivan hillitön määrä.