Siis taitaa todellakin olla niin että nykyään aikuisen pitää syödä alle 2000kcal että pysyisi kuosissa? Miten kestää nälän?
Itselläni ylipaino, olen ihan mitannut monen eri kanavan ja asiantuntijoiden kautta energiatarve. Lepoaineenvaihdunta mulla vain 1430kcal vaikka ylipainoa lähes 20 kiloa. Koska elämäni on aina ollut lähinnä lenkkiä ja istumista, niin joudun näköjään loppuelämäni syödä joku 1600kcal jotta pysyisin hoikkana.
Miten kestää sen heikotuksen ja nälän? Miten jaksaa loppuelämän laskea kaloreita? Alan heti lihoo jos en laske.
Kommentit (108)
1600 kcal saa syödä jo hemmetin paljon!
Tässä vaikka esimerkkipäivä:
- bagel jossa toiselle puolelle siivu kinkkua, juustoa ja paljon kurkkua/tomaattia, toiselle puolelle 1 rkl hilloa. 272 kcal (jos ottaa bagelin sijaan ruisleipäsiivun ja kaurapalasiivun kalorit on vaan 200)
- lounas rosmariinivoissa paistettua broileria 150g, fetasalaattia 200g oliiviöljyll (juustoa 30g) 561kcal
- päivällinen lihapullat ja muusi 300g + sekasalaatti ilman öljyä 412 kcal
Tuosta jää vielä 355 kcal herkutteluun ja iltapalaan! Ei normaali nainen enempää ruokaa pysty syömäänkään ellei ole kilpaurheilija tmv.
Vierailija kirjoitti:
Samaistun ap:n pulmaan. Olen huomannut, että säännölliset ateriarytmit ja oikeanlainen ravinto auttavat. Mulla on sellainen jäsenyys missä on suositellut ruoka-aineet, ruoka-ajat, energia per ateria ym. Kasviksia, oikeanlaista rasvaa, proteiinia, hitaita hiilareita, ei liikaa sokeria tai suolaa. Kun syö ihan oikeiden oppien mukaan, niin ei ole nälkä. Mutta en ainakaan itse ole vielä päässyt siihen rytmiin, että aina onnistuisi tai edes useimmiten. Olen kuitenkin ymmärtänyt ja hyväksynyt sen, että elämäntapojen muutos vie aikaa ja pienistä onnistumisista saa iloita. Tsemppiä! :)
Painonhallinnan fysiologia ei sovi hätähousuille. Ei se riitä, että kokeillaan tätä nyt kuukausi tai kaksi. No, ei toimi ja sitten otetaan seuraava kokeilu, sitä seuraava, jne. Sitten ollaankin turtuneita, kun mikään ei auta.
Ne kalorit tulee todella huomaamatta täyteen, jos syö mitä sattuu - yhdessä ohi mennen huitaistussa keksissäkin voi jo olla lähemmäs 100kcal.
Kevyttä perusruokaa sen sijaan saa aika huoletta vedellä niin isoja annoksia, ettei varmasti jää nälkä (ellei sitten ongelmana ole todella valtaviin annoksiin tottuminen aiemmin, jolloin annoskoon pienentäminen olisi muutenkin edessä).
Itse pysyn erittäin hyvin kylläisenä syömällä mm. soijamaitoon tehtyä puuroa marjoilla, keittoja (herne-, linssitomaatti-, kaalikeitto - ei mitään kermajuustorasvamössöjä siis, vaan hyviä proteiinin lähteitä ja kasviksia), ruisleipää kevytlevitteellä, itse vähällä sokerilla tehtyjä marja-/hedelmärahkoja, urheilun edellä vähän hiilaripitoisempia ruokia kuten soijarouhebolognesea tai muita esim tomaattipohjaisia kastikkeita.
Ruokien kirjaaminen ja kalorimäärien tarkkailu on tässä se juttu. Hyvin helposti saa hyvin samankaltaiseen ruokaan uppoamaan satoja ylimääräisiä kilokaloreita rasvaisten kastikkeiden/rasvaisen lihan ym muodossa. Toki sitä rasvaakin pitää olla, mutta pieni loraus vaikkapa rypsiöljyä tomaattikastikkeen seassa on eri asia, kuin vaikkapa paketti kuohukermaa...
Toinen käyttämäni keino on täälläkin jo mainittu liikunnan lisääminen. Jos kaurapuuroja, hernekeittolautasellisia, ruisleipää ja rahkaa syömällä vetää sen 1600kcal täyteen, voi esimerkiksi 400kcal edestä liikkumalla vaikka herkutella vähän tai syödä tukevamman päivällisen.
MInä en enää syökään, elän Pepsi maxilla ja röökillä. Heti kun syö vaikka vain pari lihapullaa ja nokareen muussia, maha turpoaa niin että näytän odottavalta äidiltä ja vaakalukema hyppää kuudestakymmenestä kuuteenkymmeneenviiteen. Exäni jaksoi aina ihmetellä, miten lihon samoilla ruuilla joilla hän pystyi normaalipainossa.
Ihan helposti pärjää.
Olen normaalipainoinen/hoikka ja tässä yksi esimerkki mitä syön päivässä:
Aamu: 150g soijajugurttia. Joskus lisään itse pakastamiani marjoja, joskus hieman mysliä. Teetä ilman maitoa ja sokeria.
Päivä: paistetua kanajauhelihaa, pakastekasviksia ja raejuustoa. Ihan reipas annos. Juomana vettä.
Välipala/jälkkäri: pari kuppia kahvia kauramaidolla ilman sokeria. Herkkuna esim rivi tai pari suklaata.
Iltapala: 2munan munakas jossa juustoa ja mustapippuria. 1 siivu vaaleaa leipää. Jotain makeaa lisäksi, esim. pari kiiwia tai jugurttia tms.
Mulla on niin että urheilu TASAA näläntunnetta. Esim kunnon kävelylenkit ja sellainen yleinen liikkeessä pysyminen aiheuttavat sen että en tunne nälkää paljon. Toisaalta myös kova harjoittelu / treenaus vie näläntunnetta tunneiksi. Eli itse kuulun siihen porukkaan joita liikunta LAIHDUTTAA. Ihmettelen että tästä ei puhuta enemmän, vai olenko jotenkin täysi poikkeus? (Huom jotkut treenilajit mulla kyllä lisää näläntunnetta, sellainen kevyt kuntosaliharjoittelu esimerkiksi.) Tämä korona onkin kamalaa aikaa minulle kun en pääse ollenkaan kunnolla liikkumaan (elämäntilanteesta johtuen), ja näläntunne jatkuva.
Jos näläntunne on ongelma, suosittelen säännöllistä pätkäpaastoilua esim. 16:8. Ihmiskeho tottuu yllättävän nopeasti näläntunteeseen, eikä ei sitä juuri enää edes mieti kun homma rutinoituu. Modernin ihmisen näläntunne on käytännössä häiriöitynyt tosi pahasti, huonosta ruoan laadusta johtuen ja siitä että on iät ja ajat toitotettu että pitäisi kokoajan syödä parin tunnin välein. Terveysihmiset ovat alkaneetkin pikku hiljaa suosittelemaan nimenomaan pidempiä ruokavälejä, joka on eittämättä parempi ratkaisu kun puputtaa kokoajan jotain pientä.
Tämähän on ruhtinaallista. Mulla näyttää kello lepoaineenvaihdunnaksi 1830kcal. Ylipainoa on n. 15kg. Kunto hyvä joten pystyn helposti tekemään 400 kcal kuluttavan treenin. Pitäis kyllä pystyä laihduttamaan... Mulla ei taida olla enää tekosyitä.
~N 29/164
Vierailija kirjoitti:
Mulla on se kulutus 1400 kaloria vaikka kroppa on tutkitusti lihaksikas. Mm jalkaprässissä nousee 200 kg, vaikka olen pieni ja siro.
Ikä tekee tehtävänsä. Nyt lähempänä viittäkymmentä on selkeästi aineenvaihdunta hidastunut vaikka liikun paljon.
Nuorena oli selkeästi helpompaa laihduttaa, sai syödä enemmän. Kyllä 1000 kalorin joka päiväinen raja on minulle haastavaa. Saatan rankan liikunnan jälkeen herätä yöllä, koska on NÄLKÄ! Pakko silloin käydä syömässä yksi ruisleipä ja keitetty kananmuna.
Itse yritän laihduttaa, koska olen menossa leikkaukseen ja kirurgi sanoi että rasvaa mahasta pitäisi saada pois. Nyt keski-ikäisenä kaikki rasva tulee mahaan, vyötärön ympärykseni on 86 vaikka rasvaprosenttini on 23%. Ja teen viikossa 3 voimaharjoittelua ja 2 Cardio/ aerobista, kuten tunnin hölkkä tai parin tunnin hiihto tai HIIT treeniä 45 min
Mikä tuo yömuna oikein on? Syö mieluummin kaurapuuroa iltapalaksi, niin maha pysyy tyytyväisenä yön läpi.
jeesusonherra kirjoitti:
Jos näläntunne on ongelma, suosittelen säännöllistä pätkäpaastoilua esim. 16:8. Ihmiskeho tottuu yllättävän nopeasti näläntunteeseen, eikä ei sitä juuri enää edes mieti kun homma rutinoituu. Modernin ihmisen näläntunne on käytännössä häiriöitynyt tosi pahasti, huonosta ruoan laadusta johtuen ja siitä että on iät ja ajat toitotettu että pitäisi kokoajan syödä parin tunnin välein. Terveysihmiset ovat alkaneetkin pikku hiljaa suosittelemaan nimenomaan pidempiä ruokavälejä, joka on eittämättä parempi ratkaisu kun puputtaa kokoajan jotain pientä.
Pätkäpaastoilussa suuri realisaatio oli tosiaan se ettei kokoajan tarvitse syödä. Nälän tunne menee ylensä ohi. Oikeastaan AP:n kysymyksen voisi kääntää ihan päälaelleen, eikö ole kiva ettei tarvitse kokoajan olla syömässä. Jää aikaa muulle ja rahaakin säästyy
Enemmän aktiivisuutta, kasvata lihaksia niin kulutat enemmän. Ja kroppa tottuu kyllä uuteen ruokamäärään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuule ap, et sä voi yleistää tuota koskemaan aikuisia, se koskee vaan sua itseäsi. Peruskulutustasi saat nostettua hankkimalla lihaksia ja lisäämällä arkiliikuntaa.
Tyhmin aloitus hetkeen.No tämä. Huvitti tuo sana "nykyään", ei tuo mikään tämän ajan yleinen ongelma ole, vaan ap:n oma.
Ihmisen kroppa on samanlainen mitä se on aina ollut, mutta ruokavalio on muuttunut. Itsekin ajattelin, että hassu tuo "nykyään" sana tuolla. Ehkä ap on nyt vasta havahtunut mitä kalorit oikein on. Ihmiset ei ymmärrä, että miten paljon pitää liikkua, jotta saa kulutettua pois mitä syö. Esim yksi olutpullo kuluu pois vasta puolen tunnin lenkillä. Siksi meillä onkin 60-70% väestöstä ylipainoisia, koska he eivät ymmärrä, ettei voi mättää suuhun sipsipussia, pullaa ja juoda limua päälle ilman, että se jossain näkyy.
Vierailija kirjoitti:
Enemmän aktiivisuutta, kasvata lihaksia niin kulutat enemmän. Ja kroppa tottuu kyllä uuteen ruokamäärään.
Eipä kyllä perus sohvaperuna noin vaan kalorinkulutustansa saa nostettua. Ylensä se menee vielä niin että jos käy salilla tai lenkillä rehkimässä kovasti sen tunnin niin sitten loppupäivä tulee velttoiltua ja normaali arkiaktiivisuus vähenee.
Muistan äskettäin kuulleeni jostain että esim metsästäjä-keräilijöiden kalorikulutus on kutakuinkin samaa luokkaa mitä perus länsimaalaisen vaikka näyttävät olevan paljon aktiivisempia. Ihmis keho on jännä kuinka se aina pyrkii minimoimaan kalorikulutuksen.
Huippu-urheiljat ja heidän mömmönsä ovat sitten oma lukunsa.
Se 2000 kcal ei ole läheskään kaikkien peruskulutus vaan edellyttää jo aika paljon liikuntaa tai ruumiillista työtä. Varsinkin, jos olet nainen ja lyhyt. Olen 156 cm pitkä ja teen istumatyötä ja mun peruskulutukseni on 1550 kcal/vrk. Jos haluan laihtua, pitää liikkua enemmän tai syödä vähemmän. Tai molempia.
Vierailija kirjoitti:
MInä en enää syökään, elän Pepsi maxilla ja röökillä. Heti kun syö vaikka vain pari lihapullaa ja nokareen muussia, maha turpoaa niin että näytän odottavalta äidiltä ja vaakalukema hyppää kuudestakymmenestä kuuteenkymmeneenviiteen. Exäni jaksoi aina ihmetellä, miten lihon samoilla ruuilla joilla hän pystyi normaalipainossa.
Anna kun arvaan: Söit annoksen lihapullia ja menit sitten röökille sulattelemaan kun exäsi lähti salille tai lenkille? Kyllä on liikkumistottumuksista kyse, jos 2 ihmistä syö samaa ruokaa ja vain toinen lihoo!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle nälkä aiheuttaa migreenin. Olen kyllä miettinyt, että aiheuttaako nälkä migreenin vai se lähestyvä migreeni sen nälän tunteen. Vähän sama kuin suklaan syönnin kanssa. Aiheuttaako suklaansyönti migreenin, vai lähestyvä kohtaus suklaan himon. Sori, meni vähän ohi aiheen.🙄
Mulla liian pitkäksi venyneet ruokatauot laukaisevat migreenikohtauksen. Sen takia olen tosi tarkka, että saan syötyä vähintään kolmen tunnin välein.
Syön tummaa suklaata päivittäin. Jos lopetan suklaansyönnin niin kolmantena tai neljäntenä päivänä on migreenikohtaus, joka kestää vähintään kolme päivää. Siihen loppuu ihan jokainen laihdutusyritys.
Olen aivan toimintakyvytön migreenissä: aurat vilkkuvat silmissä, mutta muuten näkökyky saattaa lähteä kokonaan. Päätä särkee niin, että toivoisi jonkun käyttävän giljotiiniä. Saatan oksentaa montakin kertaa.
Mulla on käytössä migreenin estolääkkeet sekä migreenin tullessa täsmälääkkeet.
Vältän myös kaikkea, mikä laukaisee migreenin: auringonvalo, alkoholi, monet ruoan E-koodilliset lisäaineet, voimakkaasti tuoksuvat aineet (esim pesuaine tai kosmetiikka) valvominen, jne.
Hei terve migreenikaksonen. Minä en myöskään voi olla pitkiä aikoja syömättä. Kuvitelma jostain ketoosista tai paastosta on minulle painajainen. Olen hieman kateellinen ihmisille, jotka voivat laihduttaa noilla keinoin. Itse alan tärisemään ja voimaan huonosti jos sokerihukka ehtii tulemaan. Sitten tulee aura ja lähtee näkökyky ja puhekyky.
Minun keinojani on vain lisätä liikuntaa, ruokavalio kun on jo vuosien varrella rukaantunut itselle sopivaksi ja hyväksi migreenin kannalta, eikä tosiaan ole sen arvoista, että makaan oksennussaavi sängyn vieressä kylmä rätti otsalla.
Olen nyt tuplannut arkiliikunnan määrän, punttikselle en koronariskin vuoksi uskalla mennä. Uskon, että kilot alkaa karisemaan ja jos ei, niin sitten vain lisään liikuntaa.
jeesusonherra kirjoitti:
Paasto on ollut joskus ihmiselle ihan normaali olotila.
Mistä tämä sinun iät ja ajat alkaa? Reilut 60 vuotta sitten Suomessa elettiin pula-ajan viimeisiä vaiheita ja luulen, että siitä se lähti ja tuli sukupolvi joka pilasi kaiken.
Laihdutusohje. Tunnistele vatsaasi, onko se tyhjä, vajaa vai rauhallinen. Jos tuntuu tyhjältä syö hitaasti oikeaa ruokaa ja tunnistele milloin on täynnä. Jos vatsa tuntuu vähän vajaalta, laita sinne jotain pientä esim. Hedelmä tai pieni ruisleivän pala ja tunnistele milloin vatsa rauhoittuu. Näin teen pitkin päivää ja olen laihtunut pysyvästi. Lihominen johtuu siitä, että ihminen on alkanut tunteiden avulla hallitsemaan kehoaan. Se on väärin. Pitää ruveta tunnustelemaan kehoaan ja ensisijaisesti vatsaa. Tsemppiä kaikille ja ajatukset vatsaan ei tunteisiin.
Helsingin kaupungin liikuntaneuvonnat tarjoavat InBody mittaukset.
Mulla liian pitkäksi venyneet ruokatauot laukaisevat migreenikohtauksen. Sen takia olen tosi tarkka, että saan syötyä vähintään kolmen tunnin välein.
Syön tummaa suklaata päivittäin. Jos lopetan suklaansyönnin niin kolmantena tai neljäntenä päivänä on migreenikohtaus, joka kestää vähintään kolme päivää. Siihen loppuu ihan jokainen laihdutusyritys.
Olen aivan toimintakyvytön migreenissä: aurat vilkkuvat silmissä, mutta muuten näkökyky saattaa lähteä kokonaan. Päätä särkee niin, että toivoisi jonkun käyttävän giljotiiniä. Saatan oksentaa montakin kertaa.
Mulla on käytössä migreenin estolääkkeet sekä migreenin tullessa täsmälääkkeet.
Vältän myös kaikkea, mikä laukaisee migreenin: auringonvalo, alkoholi, monet ruoan E-koodilliset lisäaineet, voimakkaasti tuoksuvat aineet (esim pesuaine tai kosmetiikka) valvominen, jne.