Siis taitaa todellakin olla niin että nykyään aikuisen pitää syödä alle 2000kcal että pysyisi kuosissa? Miten kestää nälän?
Itselläni ylipaino, olen ihan mitannut monen eri kanavan ja asiantuntijoiden kautta energiatarve. Lepoaineenvaihdunta mulla vain 1430kcal vaikka ylipainoa lähes 20 kiloa. Koska elämäni on aina ollut lähinnä lenkkiä ja istumista, niin joudun näköjään loppuelämäni syödä joku 1600kcal jotta pysyisin hoikkana.
Miten kestää sen heikotuksen ja nälän? Miten jaksaa loppuelämän laskea kaloreita? Alan heti lihoo jos en laske.
Kommentit (108)
Näin koronan ja etätyön aikana kulutan aktiivisuusrannekkeen mukaan vain 1300-1600 kcal tyypillisenä päivänä. Eipä tässä kyllä tule syötyäkään niin paljon, kun esimerkiksi ulkona syötyjen lounaiden määrä on vähentynyt.
Itselläni lounas on usein päivän ensimmäinen ateria, ja etenkin vapaapäivinä huomaan syöväni ensimmäisen kerran vasta klo 14-16 välillä. Jos syön aamiaista ja varsinkin hiilaripitoista sellaista, on minulla kova nälkä jo parin tunnin päästä.
No ei se rasvakerros mitään kaloreita kuluta vaan lihasmassa, tottakai kulutuksesi on pieni.
Koska vihdoin ja viimein ymmärsin että inhoon liikuntaa, niin en aio enää tuhlaa aikaa siihen että verenmaku suussa teen liikuntaa ja sen jälkeen olen vihainen koko päivä. Uskokaa! Olen 15 vuotta yrittänyt loputtomasti.
Rakastan ainoastaan kävelyä ja ainoastaan sitä aion harrastaa. En aio millään enää stressaa itteni ajattelemalla liikuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen keski-ikäinen nainen joka olen terveyssyistä laihduttanut 40 kg. Valitettavasti mulla syöminen, jolla pysyn nykyisessä 65 kg painossa on vain 1500 kcal / päivä. Ja joo, kyllä mullla on sillä syömisellä nälkä, vaikka söisin mitä. Mutta ei auta kuin kestää vaan se nälkä ja yrittää keskittyä muihin asioihin.
Olet väärässä. Nälkä pysyy kyllä loitolla kun syö riittävästi rasvaa. 70% rasvaa, 25%proteiiniä ja 5% hiilidydraatteja. Ja se veden juonti, myös jano oirehtii nälkäinä.
En usko, että olet malttanut riittävän pitkään odottaa että keho tottuu.
N46, 1200kcal/pvä
Liikunta on oikeasti hyvä tapa hallia painoa. Olen 55 ja liikun erittäin paljon. Ei ole ollut painon kanssa haasteita.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen keski-ikäinen nainen joka olen terveyssyistä laihduttanut 40 kg. Valitettavasti mulla syöminen, jolla pysyn nykyisessä 65 kg painossa on vain 1500 kcal / päivä. Ja joo, kyllä mullla on sillä syömisellä nälkä, vaikka söisin mitä. Mutta ei auta kuin kestää vaan se nälkä ja yrittää keskittyä muihin asioihin.
Olet se joka eilen kertoi syövänsä juustoleipiä? :D
Vierailija kirjoitti:
Missä tuon lepoaineenvaihdunnan pystyy mittaamaan?
Se riippuu lähinnä lihasmassasta, ei vaakalukemasta.
Kuule ap, et sä voi yleistää tuota koskemaan aikuisia, se koskee vaan sua itseäsi. Peruskulutustasi saat nostettua hankkimalla lihaksia ja lisäämällä arkiliikuntaa.
Tyhmin aloitus hetkeen.
Vierailija kirjoitti:
Liikunta on oikeasti hyvä tapa hallia painoa. Olen 55 ja liikun erittäin paljon. Ei ole ollut painon kanssa haasteita.
Liikunta vaikuttaa 20% ruokavalio 80%.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet väärässä. Nälkä pysyy kyllä loitolla kun syö riittävästi rasvaa. 70% rasvaa, 25%proteiiniä ja 5% hiilidydraatteja. Ja se veden juonti, myös jano oirehtii nälkäinä.
En usko, että olet malttanut riittävän pitkään odottaa että keho tottuu.
N46, 1200kcal/pvä
Mun kropalle ei itse asiassa sovi ollenkaan nämä rasva- ja proteiinivoittoiset ruokavaliot, olen kokeillut ja menen niillä heikoksi, aivosumuiseksi ja tulee migreenikohtauksia vähän väliä. Ketoosi toki vie näläntunteen pois, mutta ne muut siitä seuraavat tunteet on paljon nälkää pahempia. Joten mieluummin syön enemmän hiilareita ja siedän nälän.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse 149 cm 46-v istumatyötä tekevä nainen. HUS lihavuuden hoitoyksikössä mitattu Suomen parhaimmilla laitteilla kalorin kulutukseni, joka on 1400 kaloria, lihon jos syön enemmän.
Liikun 5-6 krt viikossa. Se nostaa kalorin kulutusta n 200-300 kaloria ehkä per liikuntakerta.
Yritän itse laihduttaa 5 kg ylipainoa pois. Vaikeaa on.
Pitäisi syödä vain 1000 kaloria päivässä ja treeni vielä lisää nälän tunnetta. On vaikeaa vaikka syön pääasiassa vain kasviksia ja proteiinia. Aamulla ja illalla yhden ruisleivän kananmunan kera.
Hanki lihaksia.
Vierailija kirjoitti:
Kuule ap, et sä voi yleistää tuota koskemaan aikuisia, se koskee vaan sua itseäsi. Peruskulutustasi saat nostettua hankkimalla lihaksia ja lisäämällä arkiliikuntaa.
Tyhmin aloitus hetkeen.
No tämä. Huvitti tuo sana "nykyään", ei tuo mikään tämän ajan yleinen ongelma ole, vaan ap:n oma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet se joka eilen kertoi syövänsä juustoleipiä? :D
En, en käynyt eilen palstalla ollenkaan. Syön Välimeren ruokavalion tyylisesti eli paljon vihanneksia, hedelmiä ja kalaa, kohtuudella maitotuotteita ja lihaa ja munia, hiilariruokia (leipä, pasta, riisi) jonkin verran myös koska en voi hyvin vähähiilarisella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikunta vaikuttaa 20% ruokavalio 80%.
Nyt puhuttiin painonhallinnasta ei painonpudotuksesta. Ja tuohon 20% sisältyy myös lepo.
Mulla on se kulutus 1400 kaloria vaikka kroppa on tutkitusti lihaksikas. Mm jalkaprässissä nousee 200 kg, vaikka olen pieni ja siro.
Ikä tekee tehtävänsä. Nyt lähempänä viittäkymmentä on selkeästi aineenvaihdunta hidastunut vaikka liikun paljon.
Nuorena oli selkeästi helpompaa laihduttaa, sai syödä enemmän. Kyllä 1000 kalorin joka päiväinen raja on minulle haastavaa. Saatan rankan liikunnan jälkeen herätä yöllä, koska on NÄLKÄ! Pakko silloin käydä syömässä yksi ruisleipä ja keitetty kananmuna.
Itse yritän laihduttaa, koska olen menossa leikkaukseen ja kirurgi sanoi että rasvaa mahasta pitäisi saada pois. Nyt keski-ikäisenä kaikki rasva tulee mahaan, vyötärön ympärykseni on 86 vaikka rasvaprosenttini on 23%. Ja teen viikossa 3 voimaharjoittelua ja 2 Cardio/ aerobista, kuten tunnin hölkkä tai parin tunnin hiihto tai HIIT treeniä 45 min
Samaistun ap:n pulmaan. Olen huomannut, että säännölliset ateriarytmit ja oikeanlainen ravinto auttavat. Mulla on sellainen jäsenyys missä on suositellut ruoka-aineet, ruoka-ajat, energia per ateria ym. Kasviksia, oikeanlaista rasvaa, proteiinia, hitaita hiilareita, ei liikaa sokeria tai suolaa. Kun syö ihan oikeiden oppien mukaan, niin ei ole nälkä. Mutta en ainakaan itse ole vielä päässyt siihen rytmiin, että aina onnistuisi tai edes useimmiten. Olen kuitenkin ymmärtänyt ja hyväksynyt sen, että elämäntapojen muutos vie aikaa ja pienistä onnistumisista saa iloita. Tsemppiä! :)
Ei sitä kestäkään.
-n 35v,BMI 38 ja 3000 - 5000 kaloria per päivä -
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse 149 cm 46-v istumatyötä tekevä nainen. HUS lihavuuden hoitoyksikössä mitattu Suomen parhaimmilla laitteilla kalorin kulutukseni, joka on 1400 kaloria, lihon jos syön enemmän.
Liikun 5-6 krt viikossa. Se nostaa kalorin kulutusta n 200-300 kaloria ehkä per liikuntakerta.
Pitäisi syödä vain 1000 kaloria päivässä ja treeni vielä lisää nälän tunnetta. On vaikeaa vaikka syön pääasiassa vain kasviksia ja proteiinia. Aamulla ja illalla yhden ruisleivän kananmunan kera.
Hanki lihaksia.
Olen lihaksikas. Mulle on tehty kehonkoostumus mittaus useasti ja siinä olen kehotyypiltäni ”lihaksikas” rasvaprosentti on 23%. Mutta kaikki rasva siirtyy vatsaan.
Liiku enemmän ja hanki vähän lihastakin, niin voit syödä enemmän. Kunnolla kuluttavaa liikuntaa 5 kertaa viikossa. Pelkän punttisaleilun tai pelkän kävelyn tai pelkän jooga/pilates/core/vatsapeppupakara -jumpan sijaan ihan reippaan mittaisia ja vauhtisia juoksu-, pyöräily- ja hiihtolenkkejä tai oikeasti sykettä nostattavaa jumppaa yli tunnin ajan useamman kerran viikossa, ja siihen sitten päälle ne muutamat kerrat ajatuksella tehtyä lihaskuntoa. Lisäksi arkiatiivisuutta lisää eli aina kävellen tai pyörällä paikasta toiseen kun se vain on mahdollista, aina portaat rullaportaiden tai hissin sijaan, älä istu, jos voit seistä, älä seiso, jos voit kävellä, älä kävele, jos voit juosta. Ja a'vot voit syödä vaikka kuinka paljon terveellistä ruokaa lihomatta (ja näkemättä nälkää).