Kannattaako työttömänä ottaa vastaan työ, johon olisi työmatka autolla n 30 minuuttia per suunta?
Kommentit (26)
Jos sinulle tarjotaan ja et ota saat karenssin. Kokopäivä työssä työssäkäynti alue on 3 tuntia ja osapäivätöissä kaksi tuntia
Tottakai, tuo on ihan normi työmatka pääkaupunkiseudulla tai seudulle tulevilla. Monilla on vieläkin pidempi. Itse pidän työmatkaa pitkänä kun siihen kuluu enemmän kuin 45 min. suunta. Jos työmatka kestäisi yli tunnin suunta niin se olisi minulle jo liian pitkä jos työpaikalle pitää mennä joka päivä paikanpäälle.
Tietysti, eihän tuo ole matka eikä mikään.
Työmatkakulut saa vähentää verotuksessa.
Kyllä vain. Tuo on vielä suht normaali.
Kivan kätevä työmatka, kelpaisi itselle hyvin.
pitkä. riippu työ-alue tms. periaatteessa liian pitkä,eli tunti pv matkoihin. tuttu ajoi omalla autolla puolitoista tuntia yhteen suuntaan ,eli 3h, ei tykännyt,mutta ei vihannutkaan,sai oman alan töitä se painoi. matkoihin meni rahaa. mutta joo ei puolituntia ei ei, 15 min max ja mikä väline,,
Vierailija kirjoitti:
Työmatkakulut saa vähentää verotuksessa.
Omavastuu on nykyään lähes tonnin. Toivottavasti palkka kattaa ainakin auton käyttökulut.
Itse olen ollut työelämässä yli 20 vuotta. Vasta viimeiset kuusi vuotta olen ollut työpaikassa missä minulla on työmatka alle 30 minuuttia.
Riippuu palkasta. Itse olen menossa haastatteluun tunnin automatkan päähän. Jos saan työn, auto on ostettava. Mutta tämä kannattaa, kun palkka olisi 4000-4500 euron välillä. Jos palkka olisi vähemmän, tekisin tappiota joka kuukausi. Tulot siis isommat kuin menot. Ja siinähän ei olisi mitään järkeä.
Riippuu kai onko jaksava ihminen ja ajomatkan haasteet kestävä. Vai onko lähempänä turvallisempaa vaikka liukkaalla kelillä tai kuumalla. Entä jos auto hajoaa tms. Pitää harkita itse minkätyyppinen ihminen on. Osa toki ajaa pitempää jos on hyvä kuski.
Täällä maaseudulla tuo on ihan keskiverto työmatka. Jos työmatkaan menee tunti tai enemmän, se on pitkä.
Mulla ei ole ikinä ollut noin lyhtyttä työmatkaa, olisipa kiva! Helsingin sisälläkin 45-55 minuuttia, nyk 45 min autolla
Miten työttömällä voi olla auto,ei mulla ainakaan ole varaa saati pitää.
No en kyllä vakituiseksi haluaisi. Jos saisin työn, etsisin joko samalla töitä lähempää tai voisin harkita muuttamista. Kesäkeleillä ihan mukava ajella, mutta talvella kiitos ei.
Kannattaa yrittää saada sellainen työ, johon ei ole pakko mennä omalla autolla. Mutta jos asuu niin syrjässä tai työpaikka on niin syrjässä, että autolla on mentävä, niin kai tuo 30 min. on hyvin kohtuullinen aika.
Rahallista kompensaatiota saa kun matkakuluja voi vähentää verotuksessa, mutta menetettyä vapaa-aikaa se ei korvaa. Yleensä työmatkaan menevä aika on pois perheeltä ja liikunnasta. Yksi tunti istumista päivässä vaikuttaa myös terveyteen.
Vierailija kirjoitti:
Miten työttömällä voi olla auto,ei mulla ainakaan ole varaa saati pitää.
Eihän missään lukenut, että ap:lla olisi tällä hetkellä auto.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai, tuo on ihan normi työmatka pääkaupunkiseudulla tai seudulle tulevilla. Monilla on vieläkin pidempi. Itse pidän työmatkaa pitkänä kun siihen kuluu enemmän kuin 45 min. suunta. Jos työmatka kestäisi yli tunnin suunta niin se olisi minulle jo liian pitkä jos työpaikalle pitää mennä joka päivä paikanpäälle.
Pääkaupunkiseudulla on joukkoliikenne. Ei kenenkään ole pääkaupunkiseudulla pakko istua joka aamu autossa 30 minuuttia. Metrossa ja raitiovaunussa voi seistä, ja vaihdoissa tulee kävelyäkin.
Ottaisin, jos olisi kortti ja auto, mahdollisuus hankkia ne tai töihin pääsisi julkisilla kohtuudella.
Lopeta trolli.