Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pärjääkö nainen yksin omakotitalossa ?

Sinkkunainen
30.01.2021 |

Haluaisin yksin omakotitaloissa asuvilta naisilta kommentteja, kuinka omakotitalon hoito heiltä sujuu.
Haaveilen omakotiasumisesta, mutta arveluttaa, selviäisinkö yksin kaikista omakotitalon töistä.

Esim. Mitä muita palveluja voi ostaa, kuin pihatien aurauksen ? Mikä on ollut haastavinta ?

Pärjääkö nainen yksin omakotitalossa ?

Vaihtoehdot

Kommentit (108)

Vierailija
1/108 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä asun! En yksin, mutta ainoa aikuinen. Kahden lapsen ja kolmen kissan kanssa asun ok-talossa.

Kolaan pihan itse pääasiassa. Tänä talvena kerran eräs sukulainen kävi traktorilla avaamassa pihan ja pihatien, sillä lunta oli tullut yön aikana aivan tolkuton määrä. Nurmikon leikkaan myös itse.

Isäni käy tässä jelppimässä vähän väliä, on eläkkeellä ja ei ole muuta tekemistäsi kuin käyä tässä korjailemassa yms pientä :D en siis kutsu häntä tänne vaan tulee itse käymään pari kertaa viikossa ja joka kerta vähän jotakin tekee.

Ei mulla tässä oo sellaisia haasteita ollut, että olisin ikinä miettinyt rivi- tai kerrostalossa asumista. Päinvastoin, tää on aivan ihanaa loppujen lopuksi, vaikka vapaa-aikaa meneekin pihatöihin yms. Mutta kolaaminen ja nurmikon leikkuu työnnettävällä leikkurilla on aivan mielettömän hyvää liikuntaa, eli sen ajan minkä joku kerrostaloasuja käyttää lenkkeilyyn tai salilla käymiseen, menee helposti näissä hommissa.

Olen 29-vuotias.

Vierailija
2/108 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä asun! En yksin, mutta ainoa aikuinen. Kahden lapsen ja kolmen kissan kanssa asun ok-talossa.

Kolaan pihan itse pääasiassa. Tänä talvena kerran eräs sukulainen kävi traktorilla avaamassa pihan ja pihatien, sillä lunta oli tullut yön aikana aivan tolkuton määrä. Nurmikon leikkaan myös itse.

Isäni käy tässä jelppimässä vähän väliä, on eläkkeellä ja ei ole muuta tekemistäsi kuin käyä tässä korjailemassa yms pientä :D en siis kutsu häntä tänne vaan tulee itse käymään pari kertaa viikossa ja joka kerta vähän jotakin tekee.

Ei mulla tässä oo sellaisia haasteita ollut, että olisin ikinä miettinyt rivi- tai kerrostalossa asumista. Päinvastoin, tää on aivan ihanaa loppujen lopuksi, vaikka vapaa-aikaa meneekin pihatöihin yms. Mutta kolaaminen ja nurmikon leikkuu työnnettävällä leikkurilla on aivan mielettömän hyvää liikuntaa, eli sen ajan minkä joku kerrostaloasuja käyttää lenkkeilyyn tai salilla käymiseen, menee helposti näissä hommissa.

Olen 29-vuotias.

Ainiin haastavinta on lehtien haravointi!! Vihaan sitä hommaa sydämeni pohjasta, mutta eipä tuota onneksi ole kuin keväällä ja syksyllä tiedossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/108 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole sukupuolesta kiinni tämä homma. Hyvin pärjää. Mä asun uudehkossa ok-talossa kahden lapsen kanssa. Mitä tässä nyt muita olisi kuin lumi- ja muut pihatyöt. Suodattimien vaihtoa ja sen sellaista. Pikkujuttuja. Oikeastaan ainut homma, joka on hieman haastavaa yksin, on trampoliinin purkaminen ja kokoaminen :)

PS. Naapurissa asuu mies. Ei se tee koskaan lumitöitä. Tai haravoi.

Vierailija
4/108 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole keksinyt vielä

yhtään työtä, johon tarvitsisin peniksen.

Vierailija
5/108 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin joskus. Ei mitään vaikeutta, ei siihen tosiaan penistä tartte.

Vierailija
6/108 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukupuoli ei tosiaankaan liity omakotitaloasumiseen - miksi liittyisikään? Ulkopuolinen auraa tien, mutta kaiken muun teen itse: pihatyöt, lumityöt, talohuolto (katon tarkistus/puhdistus, ivk:n suodattimet ym.). Jos tarvitaan ammattimiehiä, niin osaan käyttää miesten tavoin puhelinta.

Vierailija
7/108 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole joskus asunut. Ei siihen porakoneen ja, sahan käyttöön penistä tarvita. Kirveskin toimii ilman sitä.

Vierailija
8/108 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asuisin tässä yksin niin tuskin pärjäisin. Vanha talo (-79), iso piha (5000m2), iso talo (220m2) ja öljylämmitys. Aina jostain joku krakaa. Haravoitu ei olla vuosiin ja lumitöitäkin loppujen lopuksi vähän ja pienellä alueella mutta silti.

Vierailija
9/108 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaan vaikka asunkin miehen kanssa. Hyvin pärjäisin myös ilman miestä, kaikkea olen tehnyt mitä mieskin. Työmäärä on tietenkin pienempi kun on kaksi tekijää, mutta enemmän apua on toisesta ihmisestä kuin peniksestä. Jos ero joskus tulee, aion jatkossakin asua omakotitalossa. Tykkään talon tuomista töistä vastapainona palkkatyön istumiseen.

Vierailija
10/108 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut kymmenen vuotta yksin omakotitalossa. Pihatyöt ei kauheasti kiinnosta, ruohon leikkaan ja satunnaisesti haravoin pahempia lehtikasoja pois. Pienet lumityöt teen itse, ts. että auton saa tallista ulos ja tielle. Maksan naapurille kun käy auraamassa traktorilla, noin 50 - 70 euroa vuodessa.

Nuohooja käy, putkimiehen olen tilannut tarvittaessa ja sähkömiestä olen tarvinnut kerran. Pientä pintaremonttia sisällä olen tehnyt itse, rautakauppojen ohjeista opetellut mm. tapetoimaan.

Hyvin olen pärjännyt.

Vierailija
11/108 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun yksin vanhassa rintamamiestalossa, joka tarvitsisi pian remonttia. Vuosi opiskeluja jäljellä ja sitten on varaa sellaiseen remonttiin kuin haluan, eli kaikki kerralla kuntoon.

En ymmärrä miten sukupuoli tähän vaikuttaa? Samassa korttelissa asuu mies yksin omakotitalossa, onko se jotenkin enemmän ok?

Vierailija
12/108 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rane pesiytyy nopeasti.

Pullopalautuksista saat hyvät rahat.

Vierailija
13/108 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut mitään ongelmia hoitaa okt, hevostalli ja pieni lapsi.

En ole asunut ikinä kerros- tai rivitalossa..

N39.

Vierailija
14/108 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En esim. remontoi tai aja traktoria peniksellä joten ei ole ollut ongelmia.

Vierailija
15/108 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ei ole erityisen raskaita lumen luonti tai pihatyöt. Paljon on kiinni siitä, muuttaisitko paljon remonttia vaativaan taloon. Mulle on ollut raskainta vanhassa talossa remonttien loputon virta ja miten järjestää rahoitus niihin. Kaikkea saa kyllä ostettuna, mutta onko yksin rahaa ja vakuuksia ok-talon lämmitys- ja vesilaskujen jälkeen saada aina vain lisää lainaa talon korjauksiin. Raskaalta on tuntunut myös ajatus siitä, että jos joskus yritän myydä talon, olen vuosikausia taloudellisessa vastuussa, jos talosta löytyy jotain vikaa. Jos ostaja päättää haastaa oikeuteen, voivat kulut kasvaa valtaviksi. Eli itse talossa eläminen on ihan mukavaa, mutta huoli ja vastuu rakenteista ja rahoituksesta painavat.

Vierailija
16/108 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nainen osaa remontoida. Raskaita hommia vaatii aivojakin. Ei nainen osaa autohommiakaan. Kannattaa palkata mökkitalkkari.

Vierailija
17/108 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kokemukseni omakotitalosta on lähinnä helvetin esikartano.  Mutta ei se sukupuolesta johdu, vaan

kädettömyydestä. Tuskin olisin miehenä yhtään erilainen. Nyt asun loppuelämäni kerrostalossa ja hyvä niin.

.

Vierailija
18/108 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu naisesta, itse pärjään hyvin.

Vierailija
19/108 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin asua tässä yksinkin, olen 48v.

Katolle en kiipeä rännejä putsaamaan, mutta muissa ylläpitotöissä pärjään. Edellinenkään omistaja ei niitä ollut putsannut varmaan 15 vuoteen, mutta hyvin toimivat (oli liki 80v papparainen). Mies nyt sattuu olemaan tuollainen puuhapete että tykkää könytä alapohjassa tsekkaamassa painevesijärjestelmän toimintaa.... Mua ei se konttaaminen siellä kiinnosta, mutta tiedän kuitenkin miten systeemi toimii ja huolletaan. En myöskään lähtisi kaatamaan polttopuita itse, mutta osaan soittaa ja tilata kuorman kotipihaan, kolmisen kuutiota kuluu talvessa sisällä ja palju päälle.

Vierailija
20/108 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en itse varmaan pärjäisi, en halua tehdä lumitöitä ja ajaa nurmikoita, en tajua muutenkaan tän talon hoidosta mitään. 56v ikää ja aikuisikäni viiskymppiseksi asti asunut kerrostalossa.

Mutta tuossa naapurissa on vähän yli 70v leskirouva joka viuhtoo kuin hullu lumilapioiden, ruohonleikkureiden ja lapioiden kanssa ja onkin tosi hyvässä kunnossa. Apuahan saa ammattilaisilta sitten jos jotain tarvitsee korjailla tai huoltaa eikä itse osaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi yhdeksän