Pärjääkö nainen yksin omakotitalossa ?
Haluaisin yksin omakotitaloissa asuvilta naisilta kommentteja, kuinka omakotitalon hoito heiltä sujuu.
Haaveilen omakotiasumisesta, mutta arveluttaa, selviäisinkö yksin kaikista omakotitalon töistä.
Esim. Mitä muita palveluja voi ostaa, kuin pihatien aurauksen ? Mikä on ollut haastavinta ?
Kommentit (108)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole keksinyt vielä
yhtään työtä, johon tarvitsisin peniksen.Mitenkä onnistuu sinulta moottorisahan ja kaatovängän yhtäikainen käyttö todella vanhan korkean leveälatvaisen puun kaatamiseen tarkkaan kohtaan jos vieressä kulkee sähkölinjan ilmajohdot tai asuinrakennus tuhoutuu jos puu lähtee kaatumaan vähän liian vinoon?
T. keski-ikäinen mamma joka mielellään antaa riskialttiit työn miehen tehtäväksi
Ei niitä puita saa edes sähkölinjojen läheltä kaataa itse, ei edes miehet tai jos puu kaatuu tielle. Se on ehdottomasti kielletty jo laissa. Ilmoitus sähköyhtiölle, hoitavat homman ilmaiseksi.
Sama jos puu kaatuu rakennuksen päälle, kyllä siihen alan ammattilainen tarvitaan, jotta vakuutukset korvaisi rakennuksen vahingot.
Ja olen asunut lapsuuteni ja viimeiset 30v okt maalla, eikä nuo puut ole kaatuilleet.
Ja sitäpaitsi, jopa maalla enää harvoin näkee sähköjohtoja ilmassa, vaan suurin osa Suomessa sähkö yms. ovat maakaapeleita.
Joillakin talo on priimakunnossa vielä 30 vuoden asumisen jälkeen ,kaikki hoidettuna ja huollettuna, sitten on toisia joista saa lukea lehdistä joskus, puoli vuotta talossa ollut vuokralainen tuhonnut kaiken .
Ei ole suoraa vastausta kysymykseen siis.
Riippuu asujasta ja talosta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä asun! En yksin, mutta ainoa aikuinen. Kahden lapsen ja kolmen kissan kanssa asun ok-talossa.
Kolaan pihan itse pääasiassa. Tänä talvena kerran eräs sukulainen kävi traktorilla avaamassa pihan ja pihatien, sillä lunta oli tullut yön aikana aivan tolkuton määrä. Nurmikon leikkaan myös itse.
Isäni käy tässä jelppimässä vähän väliä, on eläkkeellä ja ei ole muuta tekemistäsi kuin käyä tässä korjailemassa yms pientä :D en siis kutsu häntä tänne vaan tulee itse käymään pari kertaa viikossa ja joka kerta vähän jotakin tekee.
Ei mulla tässä oo sellaisia haasteita ollut, että olisin ikinä miettinyt rivi- tai kerrostalossa asumista. Päinvastoin, tää on aivan ihanaa loppujen lopuksi, vaikka vapaa-aikaa meneekin pihatöihin yms. Mutta kolaaminen ja nurmikon leikkuu työnnettävällä leikkurilla on aivan mielettömän hyvää liikuntaa, eli sen ajan minkä joku kerrostaloasuja käyttää lenkkeilyyn tai salilla käymiseen, menee helposti näissä hommissa.
Olen 29-vuotias.
Ainiin haastavinta on lehtien haravointi!! Vihaan sitä hommaa sydämeni pohjasta, mutta eipä tuota onneksi ole kuin keväällä ja syksyllä tiedossa.
Miksi haravoit? Nurmikoilta häviää muutenkin jos ei iso vaahtera tai pihlaja.
Kyllä pärjää. Kaverini asuu vanhassa omakotitalossa isoine pihoineen. Tontti tailaa olla noin kaksi hehtaaria.
Onhan siellä kuulemma kaikenlaista hommaa, mutta hyvin on kyllä pärjännyt.
Olen 60v ja viimeiset 20v asunut sukutilalla 20v, lähes sata vuotiaassa talossa maalla.
Enkä keksi mitään syytä, miksi joku nainen ei pärjäisi okt.ssa.
Jos kunnallustekniikka, ei niitä putkitöitä itse tehdä, vaan jo laki velvoittaa käyttämään ammattilaista, muuten vakuutus ei vastaa ja on korvausvelvollinen kunnalle ja vesiyhtiölle.
Sama sähkötöissä. Sama pyykinp. ja astianp. koneen asennukset ja yleensä myyjäliike hoitaa asennukset.
Polttopuut ostan valmiiksi pilkottuna ja kotiin tuotuna ja nykyisin vaikka olisi omaa metsää, niiden tekeminen ei kannata, kun huomioi kulut. Samoin lumityöt.
En nyt keksi okt mitään niin ihmeellistä tekemistä, etteikö sukupuolesta tai iästä pärjäisi okt.ssa. Kokemusta myös krs-talo asumisessa 20v.
Naapurissa asui yli 70-vuotias mummo. Joutui lähtemään pois sitten, kun ei enää pysynyt pystyssä puunhakureissulla vaan kulki ulkona kontaten. Jos olisi ollut sähkölämmitys, olisi varmaan pärjännyt vähän pitempään.
Apua sai meiltä naapurin naisilta mm. pesukoneen laittoon, sulakkeen vaihtoon ja joulukuusen hakuun, ja mieheltä pihan linkoukseen. Olisi sen homma varmaan joltakin naapurinaiseltakin onnistunut, mutta hän ei siihen aikaan ollut kotona.
Minulla on useampikin omakotitalon omistava nainen ystävänä, jokaisella niistä on aina työlista valmiina kun menee kylään missä tarvitsee apua kun itse ei osaa/jaksa. Itseltä vaan jää vierailut vähemmälle kun muutama kuppi kahvia ei ole riittävä palkka päivän työstä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinkkunainen kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
yhtään työtä, johon tarvitsisin peniksen.Mitenkä onnistuu sinulta moottorisahan ja kaatovängän yhtäikainen käyttö todella vanhan korkean leveälatvaisen puun kaatamiseen tarkkaan kohtaan jos vieressä kulkee sähkölinjan ilmajohdot tai asuinrakennus tuhoutuu jos puu lähtee kaatumaan vähän liian vinoon?
T. keski-ikäinen mamma joka mielellään antaa riskialttiit työn miehen tehtäväksiMitenkä ajattelit tuon hoituvan joltakulta pelkkää pleikkaria ikänsä pelanneelta peruspalstamieheltä sen kummemmin? Ihan vain koska sillä on penis?
Osaajat osaa, oli sukupuoli mikä tahansa.
Hei, ei tehdä tästä nyt sukupuoliriitaa. Siitä ei ole alunperin kyse, vaan että mitä töitä yleensä ok-talon hoitoon kuuluu ? Voisin kartoittaa OMAT mahdollisuuteni niistä yksin naisena selviytyä, vaikka minulla ei ole fyysisiä voimia niinkuin miehillä yleensä, eikä talotekniikan tuntemusta. Toki joillakin naisilla pysyy mikä tahansa työkalu kädessä, itsestä en ole niin varma.
Noihin taloteknisiin juttuihin kannattaa ottaa ammatti-ihminen, jos ei tiedä mitä tekee, eli sähkö-, putki- nuohoojahenkilö, joku maalaus nyt on kun itse tekee saa mitä sattuu, mutta tekemällä oppii, mutta tiskikoneen asennuksessa voi tulla vesivahinko ja sähkökiuasta ei edes itse kaiketi saa asentaa.
Omakotitalossa ei taida olla mitään vaatimuksia sille, kuka saa asentaa mitäkin? Mutta ei ehkä silti kannata tehdä mitään, mistä ei varmasti tiedä, mitä tekee. Voi tulla kalliiksi kun itse tehdyt putket eivät kestä painetta, tai voi tulla ikävää jälkeä kun saa pääjännitteen näpeilleen. Tosin jos tiskikoneen asennuksesta onnistuu saamaan vesivahingon, niin ehkä kannattaa jättää kaikki asennustyöt ammattilaiselle. Sekin on onneksi mahdollista.
Tottakai on mahdollista, mutta mistä rahat !
Omakotitalossa asuvalla pitää olla joko rahaa tai luottoa sen verran, että voi tilata tarvittaessa ammattilaisen apuun. Nykyään niin LVI- kuin sähköasentaja voi olla nainen, joten se siitä miehentarpeesta. Harvoin noita hommia yleensä tarvitsee kustantaa.
Meillä asuu mies, joka kaataa polttopuut, mutta silti pihapuut on poistettu isolla koneella (jota kuljetti ammattimies). Pihapuiden kaato ei nimittäin ole ihan saha+kaatovänkä+mies-hommaa, kun suuri puu voi olla niin laho, että kaatuu ihan mihin tahansa ja pihasta on hyvä saada myös kanto pois.
Sosiaalinen verkoston on usein tärkeämpi kuin raha. Jos on hyvät ja ystävälliset naapurit, saa helposti naapuriapua pikkuhommiin, ehkä ammattilaisenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinkkunainen kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. keski-ikäinen mamma joka mielellään antaa riskialttiit työn miehen tehtäväksiMitenkä ajattelit tuon hoituvan joltakulta pelkkää pleikkaria ikänsä pelanneelta peruspalstamieheltä sen kummemmin? Ihan vain koska sillä on penis?
Osaajat osaa, oli sukupuoli mikä tahansa.
Hei, ei tehdä tästä nyt sukupuoliriitaa. Siitä ei ole alunperin kyse, vaan että mitä töitä yleensä ok-talon hoitoon kuuluu ? Voisin kartoittaa OMAT mahdollisuuteni niistä yksin naisena selviytyä, vaikka minulla ei ole fyysisiä voimia niinkuin miehillä yleensä, eikä talotekniikan tuntemusta. Toki joillakin naisilla pysyy mikä tahansa työkalu kädessä, itsestä en ole niin varma.
Noihin taloteknisiin juttuihin kannattaa ottaa ammatti-ihminen, jos ei tiedä mitä tekee, eli sähkö-, putki- nuohoojahenkilö, joku maalaus nyt on kun itse tekee saa mitä sattuu, mutta tekemällä oppii, mutta tiskikoneen asennuksessa voi tulla vesivahinko ja sähkökiuasta ei edes itse kaiketi saa asentaa.
Omakotitalossa ei taida olla mitään vaatimuksia sille, kuka saa asentaa mitäkin? Mutta ei ehkä silti kannata tehdä mitään, mistä ei varmasti tiedä, mitä tekee. Voi tulla kalliiksi kun itse tehdyt putket eivät kestä painetta, tai voi tulla ikävää jälkeä kun saa pääjännitteen näpeilleen. Tosin jos tiskikoneen asennuksesta onnistuu saamaan vesivahingon, niin ehkä kannattaa jättää kaikki asennustyöt ammattilaiselle. Sekin on onneksi mahdollista.
Tottakai on mahdollista, mutta mistä rahat !
Omakotitalossa asuvalla pitää olla joko rahaa tai luottoa sen verran, että voi tilata tarvittaessa ammattilaisen apuun. Nykyään niin LVI- kuin sähköasentaja voi olla nainen, joten se siitä miehentarpeesta. Harvoin noita hommia yleensä tarvitsee kustantaa.
Meillä asuu mies, joka kaataa polttopuut, mutta silti pihapuut on poistettu isolla koneella (jota kuljetti ammattimies). Pihapuiden kaato ei nimittäin ole ihan saha+kaatovänkä+mies-hommaa, kun suuri puu voi olla niin laho, että kaatuu ihan mihin tahansa ja pihasta on hyvä saada myös kanto pois.
Sosiaalinen verkoston on usein tärkeämpi kuin raha. Jos on hyvät ja ystävälliset naapurit, saa helposti naapuriapua pikkuhommiin, ehkä ammattilaisenkin.
Aika ahdistavaa (varmasti molemmille osapuolille) olla jatkuvasti jotain palveluksia vailla.
Jos helppo sähkö- tai maalämpö niin pärjää ja talo on alle 10 vuotta vanha.
Onhan naiset entisaikoinakin asuneet yksin omakotitaloissa jos ei miestä ollut tai se oli kuollut. Mummonmökit kaikki tietävät. Aina naiset ovat ok-talossa pärjänneet, paljon alkeellisemmissakin kuin nykyiset talot. Meillä on mökki eräässä saaressa ja sen saaren ensimmäinen asukas oli joku nainen, joka asui siinä meidän naapurissa niin vanhaksi kuin pystyi. Kummallista kuinka naisia aina vähätellään vaikka naiset ovat pärjänneet todella kovissa olosuhteissa kautta aikojen. Nykyään on paljon helpompaa kuin ennen, joten ei ole mikään juttu asua yksin omakotitalossa. Lähinnä se on viitsimisestä kiinni, siellä kun täytyy kuitenkin tehdä paljon kaikenlaista. Töihin lähteminenkään ei ole välttämättä ihan nopea juttu, jos yön aikana on satanut hirveästi lunta.
Höhö
75 vuonna syntyneet miehet ei ainakaan pärjää..
Hih
Uusavuttomat
Maalaistaloissahan Suomen naiset pärjäsovät yksi kun kiehet kuoli sodissa.. tai sotivat. Että johan taas rölli aloitti.
En otse asu, mutta tulin kommentoimaan kun lähipiirissä on kaksi ääritapausta. Toinen on tätini, viimeksi ollut työelämässä joskus 90-luvun alussa (työikäinen kyllä on) ja asuu omakotitalossa. Maksattaa kaiken äidilläni, sieltä tulee säännöllisesti ilmoitusta että milloin mikäkin on hajonnut ja hän ei laita tikkua ristiin minkään eteen. Ei huolla itse yhtään mitään, ei luo lumia eikä leikkaa nurmikkoa.
Toinen on yksi kaverini, rakennutti itse omakotitalon (jämäkkänä ihmisenä ei ole kusetettavissa vaikka välillä rakennusmiehet meinasivat mennä ns riman ali) ja asui siellä pitkään. Yhdessä vaiheessa oli kyllä parisuhteessa, mutta pääosin ollut yksin talosta vastuussa ja hyvin ollutkin.
Molempien talot on keskellä metsää, pärjäävällä on oma auto, tätini on täysin muiden ihmisten varassa, käy kauppareissulla naapurien kyydillä ja naapurit auttavat myös tosi paljon. Joutaisi muuttamaan johonkin taloyhtiöön/palvelutaloon koska on tosi raskas lähipiirilleen.
Kaikki osaa maksaa muille töistä mutta harva viitsii vaivautua opettelemaan tekemään itse
Jos ap joutuu kysymään tällaista, ei hän pärjää. Eihän hän ole omakotitalossa ilmeisesti edes koskaan asunut, kun joutuu kysymään, eikä tiedä/ymmärrä millaisia töitä omakotitalossa on, tai voisi olla.
Ap on varmaan niitä naisia, jotka eivät osaa edes renkaita vaihtaa.
Aluksi en olisi osannut, kun olin koko ikäni asunut kerrostalossa. Silloin uskalsin muuttaa omakotitaloon vasta sellaisen miehen kanssa, joka oli asunut sellaisessa aiemminkin. Mutta ne asiat eivät ole kovin monimutkaisia ja ne oppii nopeasti. Eivätkä ne ole edes raskaita. Minä teen nyt ne lumityöt, mistä mies aina valitti, miten raskasta se muka on, mutta ei se oikeasti olekaan, oikeastaan jopa pidän lapioimisesta.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki osaa maksaa muille töistä mutta harva viitsii vaivautua opettelemaan tekemään itse
Ihan kaikkea ei pidä eikä saakaan tehdä itse. Kyllä esimerkiksi sisustus-suunnittelijat yleensä ymmärtää jotain myös remppojen päälle. Ainakin kaikki tuntemani naiset ovat itse myös osallistuneet remppoihin taloissaan, siis niihin mitä saa itse tehdä. Siinä kuitenkin säästää paljon rahaa, ettei kaikkea teetä ulkopuolisilla. Naiset eivät yleensä lähde itse sooloilemaan niin helposti kuin miehet. Esimerkiksi veljeni tekee sähköviritelmiä ja vesieristyksiä taloonsa itse, vaikka niihin pitäisi olla alan ammattilaiset. Jotain jos tapahtuu, ei vakuutus korvaa koska olet itse siellä säätänyt.
Mä en asu yksin, vaikka siltä välillä tuntuu. Mies oli se, joka ehdottomasti halusi omakotitaloon muuttaa, mutta alkuinnostuksen jälkeen ei ole oikein pihatyöt tai muut kodinylläpitohommat kiinnostaneet. No, eipä sillä, olen itse maalta kotoisin, ja tiesin etukäteen mitä omakotitalon ylläpito vaatii, eikä yli seitsemänkymppinen äitinikään ole leskeydyttyään pois omasta talostaan muuttanut, vaan suorastaan nauttii pihatöistä. Kun lapset olivat pieniä, niin välillä oli kyllä aika melko kortilla, mutta nyt ovat jo sen verran isoja, ettei tarvitse enää lastenhoitotyön ohella hoitaa kaikkia muita töitä, vaan heistä saa jo apureita niin sisä- kuin ulkohommiinkin.
Ihan vaan tiedoksi, että niitä lehtiä ei tarvitse haravoida. Ruohonleikkurilla silpuksi ja kevääksi ne on maatunut.