Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pärjääkö nainen yksin omakotitalossa ?

Sinkkunainen
30.01.2021 |

Haluaisin yksin omakotitaloissa asuvilta naisilta kommentteja, kuinka omakotitalon hoito heiltä sujuu.
Haaveilen omakotiasumisesta, mutta arveluttaa, selviäisinkö yksin kaikista omakotitalon töistä.

Esim. Mitä muita palveluja voi ostaa, kuin pihatien aurauksen ? Mikä on ollut haastavinta ?

Pärjääkö nainen yksin omakotitalossa ?

Vaihtoehdot

Kommentit (108)

Vierailija
61/108 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinkkunainen kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en ole keksinyt vielä

yhtään työtä, johon tarvitsisin peniksen.

Mitenkä onnistuu sinulta moottorisahan ja kaatovängän yhtäikainen käyttö todella vanhan korkean leveälatvaisen puun kaatamiseen tarkkaan kohtaan jos vieressä kulkee sähkölinjan ilmajohdot tai asuinrakennus tuhoutuu jos puu lähtee kaatumaan vähän liian vinoon?

T. keski-ikäinen mamma joka mielellään antaa riskialttiit työn miehen tehtäväksi

Mitenkä ajattelit tuon hoituvan joltakulta pelkkää pleikkaria ikänsä pelanneelta peruspalstamieheltä sen kummemmin? Ihan vain koska sillä on penis?

Osaajat osaa, oli sukupuoli mikä tahansa.

Hei, ei tehdä tästä nyt sukupuoliriitaa. Siitä ei ole alunperin kyse, vaan että mitä töitä yleensä ok-talon hoitoon kuuluu ? Voisin kartoittaa OMAT mahdollisuuteni niistä yksin naisena selviytyä, vaikka minulla ei ole fyysisiä voimia niinkuin miehillä yleensä, eikä talotekniikan tuntemusta. Toki joillakin naisilla pysyy mikä tahansa työkalu kädessä, itsestä en ole niin varma.

Noihin taloteknisiin juttuihin kannattaa ottaa ammatti-ihminen, jos ei tiedä mitä tekee, eli sähkö-, putki- nuohoojahenkilö, joku maalaus nyt on kun itse tekee saa mitä sattuu, mutta tekemällä oppii, mutta tiskikoneen asennuksessa voi tulla vesivahinko ja sähkökiuasta ei edes itse kaiketi saa asentaa.

Omakotitalossa ei taida olla mitään vaatimuksia sille, kuka saa asentaa mitäkin? Mutta ei ehkä silti kannata tehdä mitään, mistä ei varmasti tiedä, mitä tekee. Voi tulla kalliiksi kun itse tehdyt putket eivät kestä painetta, tai voi tulla ikävää jälkeä kun saa pääjännitteen näpeilleen. Tosin jos tiskikoneen asennuksesta onnistuu saamaan vesivahingon, niin ehkä kannattaa jättää kaikki asennustyöt ammattilaiselle. Sekin on onneksi mahdollista.

Vierailija
62/108 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitenkä onnistuu sinulta moottorisahan ja kaatovängän yhtäikainen käyttö todella vanhan korkean leveälatvaisen puun kaatamiseen tarkkaan kohtaan jos vieressä kulkee sähkölinjan ilmajohdot tai asuinrakennus tuhoutuu jos puu lähtee kaatumaan vähän liian vinoon?

T. keski-ikäinen mamma joka mielellään antaa riskialttiit työn miehen tehtäväksi

Olen mies ja vaikka moottorisaha on tuttu väline, niin en siltikään lähtisi kikkailemaan puunkaadon kanssa, jos on noin ahdas väli. Tähän, kuten moneen muuhunkin asiaan, voi kutsua ammattilaisen paikalle. Ja viimeksi kun kävi metsuri tontilla, hän oli nainen ja oli oikein pätevä hommissaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/108 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokemukseni mukaan mies on se joka ei pärjää yksin omakotitalossa. Ryyppäämiseksi on mennyt kaikilla. Sitten pilataan se talo kun mitään huoltotöitä ei viitsitä tehdä ja ryyppyremmin kanssa sotketaan paikat.

kaikilla miehillä? aika feministinen mielipide

Vierailija
64/108 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En oikeesti tiedä mitä lisäarvoa mies tuo elämään, omakotitalossa tai muualla. Mä asun kahden lapsen, kolmen koiran ja vanhan kissanrontin kanssa 190m2 omakotitalossa, enkä ole vielä keksinyt askaretta johon tarvitsisin miestä.

ei kissanainen miestä kaipaa

Vierailija
65/108 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotiapu ei ole taalla luksusta, vaan kaikilla on silla se tyollistaa ja on erittain edullista ja apulaiset ovat motivoituneita.

Onko niillä kotiapulaisillakin omassa kodissaan kotiapulainen?

ei kun tarkoitettiin, että kaikilla rikkailla on kotiapulainen. ei nittä köyhiä lasketa ihmisiksi

Vierailija
66/108 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukupuolelta enemmän vaikutusta on esim. terveydentilalla. Itse jouduin muuttamaan sen huonontumisen takia pois omakotitalosta.

Vierailija
67/108 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinkkunainen kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitenkä ajattelit tuon hoituvan joltakulta pelkkää pleikkaria ikänsä pelanneelta peruspalstamieheltä sen kummemmin? Ihan vain koska sillä on penis?

Hei, ei tehdä tästä nyt sukupuoliriitaa. Siitä ei ole alunperin kyse, vaan että mitä töitä yleensä ok-talon hoitoon kuuluu ? Voisin kartoittaa OMAT mahdollisuuteni niistä yksin naisena selviytyä, vaikka minulla ei ole fyysisiä voimia niinkuin miehillä yleensä, eikä talotekniikan tuntemusta. Toki joillakin naisilla pysyy mikä tahansa työkalu kädessä, itsestä en ole niin varma.

Noihin taloteknisiin juttuihin kannattaa ottaa ammatti-ihminen, jos ei tiedä mitä tekee, eli sähkö-, putki- nuohoojahenkilö, joku maalaus nyt on kun itse tekee saa mitä sattuu, mutta tekemällä oppii, mutta tiskikoneen asennuksessa voi tulla vesivahinko ja sähkökiuasta ei edes itse kaiketi saa asentaa.

Omakotitalossa ei taida olla mitään vaatimuksia sille, kuka saa asentaa mitäkin? Mutta ei ehkä silti kannata tehdä mitään, mistä ei varmasti tiedä, mitä tekee. Voi tulla kalliiksi kun itse tehdyt putket eivät kestä painetta, tai voi tulla ikävää jälkeä kun saa pääjännitteen näpeilleen. Tosin jos tiskikoneen asennuksesta onnistuu saamaan vesivahingon, niin ehkä kannattaa jättää kaikki asennustyöt ammattilaiselle. Sekin on onneksi mahdollista.

Saahan siellä tehdä mitä ikinä haluaa/pystyy. Kaataa vaikka kantavia seiniä. Säästää vakuutusmaksuissakin, kun vakuutus ei kuitenkaan mitään korvaa ;-)

Ap:lle Kaikki huoltotyöt voi ulkoistaa, myös sen rännien puhdistuksen ja lumenpudotuksen katolta. Ruohonleikkuun (ne lehdet myös maata parantamaan), kasvimaan maankäännön, hedelmäpuiden leikkuut, ulkomaalauksen, sisärempat, lämmityssyteemin huollot... kaiken, jos vain paikkakunnalta löytyy tekijöitä.

Jos vaan rahat riittää.

Kunhan vesi, lämpö ja sähkö kunnossa eka vuoden voit katsoa, mihin taitosi ja voimasi riittävät. Ei se talo kaadu, vaikka jotain toisarvoista jää tekemättä, niihin ostoapua seuraava vuonna.

Vierailija
68/108 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinkkunainen kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saahan siellä tehdä mitä ikinä haluaa/pystyy. Kaataa vaikka kantavia seiniä. Säästää vakuutusmaksuissakin, kun vakuutus ei kuitenkaan mitään korvaa ;-)

Ap:lle Kaikki huoltotyöt voi ulkoistaa, myös sen rännien puhdistuksen ja lumenpudotuksen katolta. Ruohonleikkuun (ne lehdet myös maata parantamaan), kasvimaan maankäännön, hedelmäpuiden leikkuut, ulkomaalauksen, sisärempat, lämmityssyteemin huollot... kaiken, jos vain paikkakunnalta löytyy tekijöitä.

Jos vaan rahat riittää.

Kunhan vesi, lämpö ja sähkö kunnossa eka vuoden voit katsoa, mihin taitosi ja voimasi riittävät. Ei se talo kaadu, vaikka jotain toisarvoista jää tekemättä, niihin ostoapua seuraava vuonna.

Kiitos paljon noista vinkeistä! -ap

Vierailija
69/108 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En asu yksin, mutta eiköhän kuka tahansa normaali aikuinen pärjää. Ei ne omakotitalon työt ole niin vaivalloisia kuin täällä pelotellaan. Omakotitalossa on myös se hyvä puoli, että siihen voi panostaa ihan niin paljon kuin haluaa, vaikka sitten jättää nurmen rehottamaan niityksi, ainakin täällä taajaman ulkopuolella.

Vierailija
70/108 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana keskustelu. Itse olen aina asunut kerrostalossa, vaikka paljon olen viettänyt aikaa lapsena maalla mummolassa. Kun parisuhteen perustin, niin miehelle oli ihan sama missä asutaan. Hän teki paljon reissutöitä, joten päädyttiin kerrostaloon. Lyhyet työmatkat jne. Mulle se on kuitenkin ollut aina välivaihe ja olen haaveillut omakotitalosta. Nyt ollaan eroamassa ja olen tätä taloasiaa alkanut miettimään. Jääkö se kokematta sen vuoksi, etten ole koskaan löytänyt samanhenkistä puolisoa?!? En vielä tiedä mihin päädyn, mutta ko asia kiinnostaa. Tekniikasta en ymmärrä, mutta olen taitava käsistäni ja olen maalannut/tapetoinut vanhassakin kodissamme paljon. Puutarhanhoito sujuu myös.

Vierailija
71/108 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä asun! En yksin, mutta ainoa aikuinen. Kahden lapsen ja kolmen kissan kanssa asun ok-talossa.

Kolaan pihan itse pääasiassa. Tänä talvena kerran eräs sukulainen kävi traktorilla avaamassa pihan ja pihatien, sillä lunta oli tullut yön aikana aivan tolkuton määrä. Nurmikon leikkaan myös itse.

Isäni käy tässä jelppimässä vähän väliä, on eläkkeellä ja ei ole muuta tekemistäsi kuin käyä tässä korjailemassa yms pientä :D en siis kutsu häntä tänne vaan tulee itse käymään pari kertaa viikossa ja joka kerta vähän jotakin tekee.

Ei mulla tässä oo sellaisia haasteita ollut, että olisin ikinä miettinyt rivi- tai kerrostalossa asumista. Päinvastoin, tää on aivan ihanaa loppujen lopuksi, vaikka vapaa-aikaa meneekin pihatöihin yms. Mutta kolaaminen ja nurmikon leikkuu työnnettävällä leikkurilla on aivan mielettömän hyvää liikuntaa, eli sen ajan minkä joku kerrostaloasuja käyttää lenkkeilyyn tai salilla käymiseen, menee helposti näissä hommissa.

Olen 29-vuotias.

Ainiin haastavinta on lehtien haravointi!! Vihaan sitä hommaa sydämeni pohjasta, mutta eipä tuota onneksi ole kuin keväällä ja syksyllä tiedossa.

Miksi haravoit? Lehdet voi ajaa murskaksi ruohonleikkurilla tai vain jättää mätänemään, niin maa saa niistä ilmaista lannoitetta.

Meillä tehdään nöin ja olemassaoleva pieni nurmilänti kukoistaa.

Vierailija
72/108 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset ovat niin urheita!

t.mies

Vierailija
73/108 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, millaiset lämmityssysteemit kommentoijilla on. Mutta minä en pärjäisi tässä, jos miehelle sattuisi jotain. Ei niinkään siksi, etten osaa, vaan en jaksa.

Käyn töissä ja terveydentila ei ole kovin hyvä. Aikani ja jaksamiseni ei riittäisi puilla lämmittämiseen, jatkuvaan lumen luontiin, kodin huoltamiseen. Juu, sähkö päälle, niin ei tarvitse lämmittää. Mutta pieni palkka, useampi lapsi, asuminen Lapissa, ei kiitos.. myisin talon heti, kun mahdollista, jos jäisin tähän yksin.

Vierailija
74/108 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oteetaanko keskusteluun mukaan pienen maalaistalon omistaja?Talo on nyt vain  vapaa-ajan käytösssä, vaikkakin ympäri vuoden.

Luovuin siitä muutama vuosi sitten, koska koin väsyväni 60 vuoden ikävävuoden lähestyessä. 

Nyt kadun päätöstäni, sillä kerrostalossa asuminen on passiivista ja pitkäveteistä. Mieli vetää ulos touhuamaan koko ajan. On niin selkäytimessä. Ja harva taloyhtiössä ymmärtää talotekniikan päälle, joten tuntuu kuin puhuisi kuuroille selkeistä teknisistä virheistä tai ylläpitotarpeista 

Suurin haaste  maatilalla minulla oli tonttiin kuuluva pieni metsäalue, jota piti siistiä ja harventaa pari kertaa kesässä. Pöpelikkö pois keväällä ja syksyllä sekä harvennuskaadot. Onneksi lähikylältä tuttu  pariskunta kaatoi sillä ehdolla, että saavat kaadetut puut itselleen.  Itse vedin sitten raivaussahalla pöpeliköt alas.

TAlossa oli paljon rempattavaa ja ylläpidettävää, vanha kun oli, joten löysin edullisesti monitaitoisen lähikylän mökkitalkkarin ratkomaan ties mitä omituisuuksia ja mitä vanha talo vain "keksii". 

Nyt suunnnittelen omakotitalon ostamista, mutta pienen yhdelle mummolle sopivan minitalon tyyppisen pienellä pihalla. Eiköhän se jo riitä " minin uässäni".

Vierailija
75/108 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, ei, ei. Eivät kaikki ole reippaita tehokoneita. Varsinkin, jos elämässä on muuten vaikea vaihe, niin joskus joku pikkuseikka talon hoidossa, voi viimeisenä kortena katkaista kamelin selän.

Syvässä masennuksessa olevalle, sukupuolesta riippumatta, voi talonhoito olla ylivoimaista. Ja kun vähän aikaa antaa mennä vaan omalla painollaan, niin huomaakin yhtäkkiä, että alamäki on kovin jyrkkä, kun kaikki repsottaa ja hajoaa. Sitten sitä nostaa vain kädet pystyyn ja ei enää jaksa. Talon arvo laskee hyvin nopeasti ja saa, siihen otettujen lainojen antajat vielä kimppuunsa.

Vierailija
76/108 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinkkunainen kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai on mahdollista, mutta mistä rahat !

Vierailija
77/108 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pärjäisi, miten näillä hentoisilla käsillä ja tekokynsieni kanssa pystyisin tekemään mitään. Onneksi on mies joka hoitaa miehen työt meillä.

Vierailija
78/108 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakotitalon työt riippuvat todella paljon talon iästä, sijainnista jne. Eli yhtä tyhjentävää vastausta ei ole kysymykseesi. Lisäksi meitä naisia on niin monenlaisia eli joku laiska hienohelma ei selviä kunnialla mutta toinen ahkera ja toimelias hoitaa omakotitalon helposti.

Mitä töitä omakotitalossa on esim kerrostaloon verrattuna

- jätehuolto, no teet sopimuksen paikallisen firman kanssa kuinka usein jätteet haetaan meillä taitaa maksaa tällähetkellä noin 7€/kerta

-nuohous, huolehdit että nuohooja käy kerran vuodessa, hän tekee kyllä tarvittavat asiat ei tartte huolehtia meillä maksaa noin 70€/vuosi

- lämmitys. Tämä on yksi tärkeimmistä. Meillä puulämmitys joka edullinen mutta teettää töitä. Käytännössä omakotia valittaessa kannattaa miettiä mikä lämmitysmuoto sopii sinulle. Esim maalämpö taitaa olla aika vaivaton ja tilaat ammattilaisen kun ongelmia. Toki talossa kannattaisi olla takka pitkien sähkökatkojen varalle ja toisaalta sillä saa pienennettyä sähkölaskua ja takkatulen pitäminen on todella mukavaa. Puut voi ostaa kotiin tuotuna (esim minulta).

- sähkö, tee sähkösopimus, jos sähkölaitteiden kanssa ongelmia niin tilaa asiantuntija paikalle

- vesi, tee sopimus vesilaitokset kanssa ja jos ongelmia niin tilaa ammattilainen

- jätesevijärjestelmä, meillä esim omat pöntöt ja tilaan kerran vuodessa niiden tyhjennyksen maksaa noin 150€/vuosi

- luminen pudotus katolta vain jos tasakatto ja todella luminen talvi. Anopille on pudotettu ehkä kerran viiteen vuoteen. Jos ei tiedä miten niin tilaa ammattilainen

- katon puhdistus, meillä kalteva katto niin ei ole tarvinnut tehdä 20 vuoden aikana kertaakaan, anopilla tasakatto ja käydään puhdistamassa yleensä 1/vuosi. Anoppi puhdisti itse katon kunnes kiellettiin katolle kiipeäminen kun oli noin 75 v ikäinen kun alkoi joskus huomaamaan

- rännien puhdistus. Meillä mies tekee yleensä mutta kyllä minäkin välillä naisena. Tehdään 1/vuosi. Tarve Riippuu todella paljon siitä kuinka paljon rokkaavaa puustoa ympärillä. Jos ei isoja puita lähellä niin voi riittää viiden vuoden väliinkin. Onnistuu kunhan hyvät tikkaat joilla kiivetä rännille ja laittaa tikkaat riittävän tukevasti

- puiden kaato pihalta. Riippuu pihasta ja puista. Voi olla tarvetta muutaman vuoden välein tai voi mennä kymmeniä vuosia ettei tartte tehdä. Tähän helppo palkata ammattilainen.

- pihan hoito kannattaa valita sellainen piha jossa hoidettavaa sen verran kun itsestä tuntuu hyvältä. Eli ei liian isoja nurmikoita ja kymmeniä kukkapenkkejä ym

-lumityöt. Anoppi 83v ja kaupungin aura käy meillä ikäihmisillä kun sataa paljon lunta. Muuten anoppi tekee pÄäosin edelleen lumityöt itse. Kun liikkuu ja tekee niin pysyy kunnossa. Meillä minä naisena teen usein lumityöt. Jos tulee oikein paljon niin sitten mies tai lapset auttavat.

-remontit vaihtelee paljon siitä minkä kuntoilen talon hommaa ja kuinka usein haluaa vaihtaa tapetteja ym muuten vaan. Sukupuolesta riippumatta näitä joko osataan tehdä itse tai ostetaan ammattilainen hommiin.

-talous lienee se ratkaiseva eli onko varaa ostaa palveluja.

Ap katsoppa sinne peiliin pitkään ja hartaasti. Jos rakastat löhöilyä ja television tuijottelua niin en suosittele muuttamaan omakotitaloon. Jos taas olet tekevä ja tykkäät touhuta niin sitten suosittelen.

Vierailija
79/108 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peräkammarin pojat naapurista jeesaa, jos pääsee "viemäröinti" tukkoon.

Vierailija
80/108 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinkkunainen kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos vaan rahat riittää.

Oleellista onkin "Jos vaan rahat riittää"! Koska ei edes pariskunnan, kahden ihmisen palkkatulot riitä palkkaamaan tuota auttajien armeijaa. Kyllä he osaavat hinnoitella arvonsa.

Ja lisäksi monet ovat yhtä ammattiraidottomia, kuin sinä eli avunpyytäjä itse, jolloin jälkiensä korjaaminen on kallista ja jopa asianajajien infernaaliset palkkiot saat maksettaviksi, kun duunarit vetävät sinut käräjille.

Kaikki he ovat muka "rakennusmestareita" ja palkkiot sen mukaisia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän yhdeksän