Pärjääkö nainen yksin omakotitalossa ?
Haluaisin yksin omakotitaloissa asuvilta naisilta kommentteja, kuinka omakotitalon hoito heiltä sujuu.
Haaveilen omakotiasumisesta, mutta arveluttaa, selviäisinkö yksin kaikista omakotitalon töistä.
Esim. Mitä muita palveluja voi ostaa, kuin pihatien aurauksen ? Mikä on ollut haastavinta ?
Kommentit (108)
+50 v anoppi asuu yksin metsämökissä, ilman juoksevaa vettä. Peseytyy pihalla saunamökissä ja hoitaa itse pihatyöt.
Välillä tarvitsee apua, jos jotain suurempaa tarvitsee rempata. Käsi kipuilee välillä, mutta silti hän ei näe muuta vaihtoehtoa kuin elää rauhassa itsekseen, kaukana kaupungin hälinästä.
Usein meneenkiin, että miehen kanssa tyrkytämne väkisin apuamme.
Eli vastaus kysymykseen: pärjää varmasti!
En ihan ymmärrä, miksi kukaan kuvittelee, että pitäisi alkaa tehdä putki- ja sähkötöitä yhtäkkiä itse, jos muuttaa kerrostalosta omakotitaloon 😀 Ihan samalla lailla niihin palkataan ammattimiehet asumismuodosta riippumatta.
Asun omakotitalossa miehen kanssa ja minun tietämykseni tuntuu välillä olevan parempaa talon huollossa. Mies ei taatusti koskaan puhdistaisi esim rännejä. Hän ei koskaan puhdista salaojiin johtavia rännikaivojen ritilöitä, minä teen sen aina. Mies ei tee mitään puutarhatöitä. Hän ei koskaan tule ajatelleeksi, että ilmalämpöpumppua pitää huoltaa ja puhdistaa. Hän on maalannut aidan kerran, minä kolme kertaa jne. Molemmat lapioivat lunta. Ei täällä ole mitään, mihin tarvitsisi nimenomaan miestä.
Jos joku ei osaa vaikkapa porata naulakkoa seinään, niin eihän se siihen seinään ilmesty itsekseen kerrostalossakaan! Molemmissa tapauksissa, okt:ssa tai kerrostalossa, pitää joko opetella se itse tai palkata ulkopuolinen tekemään.
Tässä moni tuntuu vertailevan okt:a kerrostaloasumiseen sellaisessa tilanteessa, että se on joku aravuokra-asunto, jossa kaikki pienetkin korjaustyöt kuten jääkaapin vaihto ovat vuokranantajan vastuulla.
Omistusasunnossa kerrostalossa ne hommat kuuluvat itselle. Ja ne hommat, jotka kuuluvat vastuunjakotaulukon mukaan taloyhtiölle, tehdään kerrostalossakin ostopalveluna ja niistä maksetaan ulkopuoliselle ammattilaiselle yhtiövastikkeen osana.
Jos on rahaa hyvin niin pärjää vielä paremmin kun voi palkata huoltofirman hoitaan kaiken,kuten kerrostaloissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinkkunainen kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole keksinyt vielä
yhtään työtä, johon tarvitsisin peniksen.Mitenkä onnistuu sinulta moottorisahan ja kaatovängän yhtäikainen käyttö todella vanhan korkean leveälatvaisen puun kaatamiseen tarkkaan kohtaan jos vieressä kulkee sähkölinjan ilmajohdot tai asuinrakennus tuhoutuu jos puu lähtee kaatumaan vähän liian vinoon?
T. keski-ikäinen mamma joka mielellään antaa riskialttiit työn miehen tehtäväksiMitenkä ajattelit tuon hoituvan joltakulta pelkkää pleikkaria ikänsä pelanneelta peruspalstamieheltä sen kummemmin? Ihan vain koska sillä on penis?
Osaajat osaa, oli sukupuoli mikä tahansa.
Hei, ei tehdä tästä nyt sukupuoliriitaa. Siitä ei ole alunperin kyse, vaan että mitä töitä yleensä ok-talon hoitoon kuuluu ? Voisin kartoittaa OMAT mahdollisuuteni niistä yksin naisena selviytyä, vaikka minulla ei ole fyysisiä voimia niinkuin miehillä yleensä, eikä talotekniikan tuntemusta. Toki joillakin naisilla pysyy mikä tahansa työkalu kädessä, itsestä en ole niin varma.
Noihin taloteknisiin juttuihin kannattaa ottaa ammatti-ihminen, jos ei tiedä mitä tekee, eli sähkö-, putki- nuohoojahenkilö, joku maalaus nyt on kun itse tekee saa mitä sattuu, mutta tekemällä oppii, mutta tiskikoneen asennuksessa voi tulla vesivahinko ja sähkökiuasta ei edes itse kaiketi saa asentaa.
Omakotitalossa ei taida olla mitään vaatimuksia sille, kuka saa asentaa mitäkin? Mutta ei ehkä silti kannata tehdä mitään, mistä ei varmasti tiedä, mitä tekee. Voi tulla kalliiksi kun itse tehdyt putket eivät kestä painetta, tai voi tulla ikävää jälkeä kun saa pääjännitteen näpeilleen. Tosin jos tiskikoneen asennuksesta onnistuu saamaan vesivahingon, niin ehkä kannattaa jättää kaikki asennustyöt ammattilaiselle. Sekin on onneksi mahdollista.
Tottakai on mahdollista, mutta mistä rahat !
Omakotitalossa asuvalla pitää olla joko rahaa tai luottoa sen verran, että voi tilata tarvittaessa ammattilaisen apuun. Nykyään niin LVI- kuin sähköasentaja voi olla nainen, joten se siitä miehentarpeesta. Harvoin noita hommia yleensä tarvitsee kustantaa.
Meillä asuu mies, joka kaataa polttopuut, mutta silti pihapuut on poistettu isolla koneella (jota kuljetti ammattimies). Pihapuiden kaato ei nimittäin ole ihan saha+kaatovänkä+mies-hommaa, kun suuri puu voi olla niin laho, että kaatuu ihan mihin tahansa ja pihasta on hyvä saada myös kanto pois.
Sosiaalinen verkoston on usein tärkeämpi kuin raha. Jos on hyvät ja ystävälliset naapurit, saa helposti naapuriapua pikkuhommiin, ehkä ammattilaisenkin.
Aika ahdistavaa (varmasti molemmille osapuolille) olla jatkuvasti jotain palveluksia vailla.
Oletko 88, jolla on niitä jatkuvasti apua tarvitsevia tuttuja naisia vai miksi sinä kuvittelet yksin asuvan naisen olevan jatkuvasti palveluksia vailla? No ei ole!
En minä niitä pikkuhommia niin merkittävinä palveluksina pidä , että ahdistuisin niistä. Yksi pikkuhomma, jossa autoin naapuria oli silmälasien linssin irtoaminen. Hän hätääntyi, että miten tästä nyt optikolle, kun ei ole autoa eikä julkista liikennettä. Painoin linssin paikalleen niin että pysyy siihen saakka, kunnes käy taas kirkolla.
Minä en asu, mutta 80-vuotias kummitätini asuu, isolla maatilalla. Itse siivoaa talon ja leikkaa nurmikot. Sukulaiset käyvät auttamassa raskaimmissa pihahommissa ja remonteissa, ellei niihin tarvita ammattilaista. Talvella naapurin maajussi käy auraamassa tiet ja pihan.
En asu yksin mutta paljon teen huoltohommia. Mies nakittaa hiiret välikatolta ja pesee katon tarvittaessa. Rännejä putsaan, teen lumitöitä, vaihdan suodattimet, maalaan, imuroin poistoilmakanavia ym. ym.
Asun yksin omakotitalossa ja lähes kaikki kotityöt ja autojutut onnistuvat.
Huoltoyhtiö auraa kadulta lumet, itse auraan lumet pihalta lumikolalla. Puutarhahommat sujuvat ihan hyvin. Osaan kaivaa kuoppia maahan ja istuttaa alppiruusuja. Ensi kesänä istutan kirsikkapuita. Ruohonleikkaus on hyvää hyötyliikuntaa.
Minulla on kaksi autoa. Täsmällisesti vien autot määräaikaishuoltoon ja autokatsastukseen. Joskus veli vie autoni katsastukseen. Osaan lisätä autooni moottoriöljyä, tuulilasinpesunestettä, ad blue ainetta ja tarvittaessa jäädytysnestettä (usein huoltofirma lisää nämä). Usein pesen itse autoni käsinpesulla. Imuroin auton sisäpuolelta.
Asun järven rannassa ja olen opetellut peruuttamaan venetraileria ja ajamaan moottorivenettä. Osaan pestä veneen pohjan ja tankata veneen. Veneen moottorin öljyt saa huoltofirma hoitaa. Venejuttuja opettelen koko ajan lisää.
Minulla on työkalupakki. Osaan käyttää ruuvinväännintä. Akkuporakoneen käyttö on epämieluisaa, koska se porakone painaa paljon. Usein veljeni hoitaa porakonetta vaativat työt.
Takan sytyttämin oli aluksi seikka, jota en osannut. Nyt olen hankkinut puuklapeja ja luulisin, että saan takan syttymään tarvittaessa.
Aika hyvin pärjäilen itsekseni. Apua osaan pyytää naapureilta tai työkavereilta, jos en jotakin itse osaa.