Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ei hitto, 16v tyttäreni kertoi olevansa raskaana

Vierailija
30.01.2021 |

Nyt ei mitään v*ttuiluja kiitos.

Mitä mieltä olette, onko 16v tarpeeksi vanha saamaan lapsen (olisi 17 kun lapsi syntyy.) Onhan niitä ollut nuorempiakin äitejä toki, mutta silti. Miten tuen tytärtäni? Hän ei edes enää seurustele lapsen isän kanssa. Mistä tytär saa rahat omilleen muuttoon, auttaako kunta tms? Hän siis sanoi haluavansa muuttaa, minä en tietenkään pakottanut. Onko teillä vastaavasta kokemuksia, tunnetteko ketään näin nuorta äitiä? Vai ylireagoinko, täyttäähän lapsi ensi vuonna jo 18v?

Kommentit (127)

Vierailija
61/127 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole tarpeeksi kypsä saamaan lasta. Omalle tyttärelle puhuisin järkeä ja tukisin raskauden keskeytykseen.

Tukisit vaikkei lapsi haluaisi keskeytystä?! Keskeytykseen tuetaan silloin kun odottaja itse sitä tahtoo. Painostaminen ei ole tukemista.

Minä tukisin nuoren omaa päätöstä. 16-vuotias voi saada lapsen, et voi tietää toisen kypsyyttä, myös lapsen myötä voi kypsyä.

Pari teiniäitiä tiedän, kummankaan elämä ei mennyt pilalle lapsesta, ja opiskelivat.

Vierailija
62/127 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka äitinä haluaisitkin olla tukena, voisit herätellä tyttöä siihen, onko oikeasti valmis vanhemmuuteen ja sen mukanaan tuomaan "aikuiseen" elämään ja pistää hänet esimerkiksi selvittämään itse tukien saanti ja muut asumisen kuviot etukäteen. Niin että itse joutuisi laskemaan millä tulla toimeen, mitä maksaa asuminen, sähköt, vakuutukset, ruokaostokset, lapsen tarpeelliset hankinnat ja muut. Että kyse ei olisi vain siitä haluaako lapsen vai ei, vaan myös mitä muuta siitä seuraa kuin lapsenhoitoa.

Näin. Jo raskaus on sekä henkisesti että fyysisesti todella rankkaa, puhumattakaan vauvavuodesta, etenkin jos äiti on yksin. Lisäksi voi olla, että moni ystävä katoaa kuvioista, kun tätä tapahtuu vanhemmillakin odottajilla. Aikuiselle se ei ole niin suuri shokki. Lapsi pitää myös kasvattaa. Ei riitä, että leikkii ja syöttää. On vaikea kasvattaa, jos on itsekin vielä kesken.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/127 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasvatit tyttäresi huonosti.

Ai ap kasvatti? Tytön isälläkö ei ollut osuutta kasvatukseen?

Aikuisillehan vahinkoja ei koskaan satu...

Vierailija
64/127 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi muka tarvitsee muuttaa pois kotoa vaikka on vauva?

Koska jos omat vanhemmat ei halua hoitaa sun lasta vanhempina vaan vain isovanhempina. 16v. on nyt vastuussa omasta lapsestaan, sen kehityksestä ja tulevaisuudesta - saa hoitaa sen omassa kodissaan ja käydä mummulassa kylässä kun sopii isovanhemmille. Halusi aikuistua aikaisemmin kuin muut eli teki lapsen, joten nyt elettävä sen mukaan. Ei lastaan voi vaan lykätä isovanhemmilleen ja muille hoitoon ja leikkiä ipanaa itse - se loppui synnytykseen se elämä.

Kylläpäs ihmiset pelkäävät sitä, että elämään tulee hieman epämukavuutta. En ymmärrä tätä ajattelua, että alaikäisen pitäisi heti muuttaa pois kotoa, kun hän saa lapsen. Onko se todella lapsen parhaaksi, että tyttö joutuu yhtäaikaa opettelemaan itsenäisen elämän ja lapsen hoitamisen? Ja se että koulut jää kesken, kun on pakko olla kotona vauvan kanssa? Isovanhemmat eivät edes yhtä vuotta vauvaa kestä ja sen takia he ovat valmiita siihen, että lapsenlapsi saa huonon alun elämälle ja oma tytär ikuisen katkeruuden heitä kohtaan.

Vierailija
65/127 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekisin kaikkeni saadakseni hänet keskeytykseen.

Jokainen nuori ansaitsee parempaa, jokainen nuori ansaitsee vapaan nuoruuden.

T: entinen teiniäiti (lapsi syntyi, kun olin 18v)

PS. Itse en pysty edes katsomaan tosi nuoria raskaana olevia vaikka kaupassa jos joskus sellaisen näkee, on niin kovat traumat asiasta

Mitä siellä "vapaassa nuoruudessa" tapahtuu jota ei voi tapahtua sellaisessa nuoruudessa mihin sisältyy lapsesta huolehtiminen?

Pistää lapsen tarhaan niin kuin muutkin tekevät, niin aivan hyvin voi esim. opiskella. Matkustaakin voi lapsen kanssa aivan hyvin.

Se on ihan jo ”pelkästään” mielentila, vapaus kehittyä ja tutustua itseensä ja maailmaan rauhassa ilman, että on lyönyt elämässään lukkoon jotain noin suurta ennen kuin edes voi ymmärtää syvällisemmin mitään omista arvoistaan, maailmankuvastaan ja siitä mitä haluaa elämällään tehdä.

Toki elämä voi olla hyvää lapsenkin kanssa eikä mene tietenkään lopullisesti pilalle jos sen ei anna mennä, mutta en minä tätä kenellekään voi ikinä suositella enkä haluaisi yhdenkään nuoren joutuvan menemään elämässään niin kovan kautta.

Se on ensisijaisesti mentaalinen juttu, vaikka ei niitä mainitsemiasi opiskelijaelämää tai matkusteluakaan voi vähätellä. Tai muuta elämää.

Itsekin olen opiskellut ja matkustellut (toki rajoitetummin kuin lapsettomat kaverit), mutta ei maailma mahdollisuuksineen ole minulle tietenkään sillä tavalla auki kuin lapsettomille nuorille.

Lisäksi minulla on sisältynyt tähän liian nuorena äidiksi tulemiseen sellaista häpeää ja henkistä yksinäisyyttä, jota kukaan ei ymmärrä ja mitä ei ”saa” edes ääneen sanoa, koska meidän liian nuorena äidiksi tulleiden jotenkin ”kuuluu” selittää sellaista ”rankkaa on ollut mutta lapsen rakkaus pyyhkii kaiken ikävän ja yhtäkään päivää en ole katunut :)))”-tarinaa ja jos ei sellaista pysty kertomaan, niin sitten ollaan hiljaa.

Kaikki tietää, että se on p a s k a kohtalo, mutta itse nuori äiti ei saa sitä sanoa.

Vierailija
66/127 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toki tyttären oma valinta loppuun asti, mutta yrittäisin kaikkeni kannustaa päätymään aborttiin. Elämähän tuossa pilalle menee. Noin nuoren kuuluu olla vapaa kokemaan, näkemään ja kasvamaan, ei joutua seuraaviksi vuosikausiksi kykkimään kotiin vauvan kanssa samalla kun kaikki ystävät ja kaverit elävät elämäänsä, opiskelevat, juhlivat, matkustelevat ja keräävät ainutlaatuisia kokemuksia.

Miksi oletat, että kaikki haluavat juhlia, matkustella ja kerätä ainutlaatuisia kokemuksia (siis yhden yön suhteita)? Entä minkä takia vauvan kanssa eläminen ei ole elämän elämistä?

Vierailija
67/127 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toki tyttären oma valinta loppuun asti, mutta yrittäisin kaikkeni kannustaa päätymään aborttiin. Elämähän tuossa pilalle menee. Noin nuoren kuuluu olla vapaa kokemaan, näkemään ja kasvamaan, ei joutua seuraaviksi vuosikausiksi kykkimään kotiin vauvan kanssa samalla kun kaikki ystävät ja kaverit elävät elämäänsä, opiskelevat, juhlivat, matkustelevat ja keräävät ainutlaatuisia kokemuksia.

Todellakin tyttären oma valinta! Painostus jopa "kannustuksen" nimellä on väärin. Elämä ei mene pilalle! Nuoruuden voi elää monella tavalla, ei ole yhtä oikeaa tapaa. Varmasti ehtii juhlia ja opiskella, kaikkia ei edes kiinnosta juhlia, oli lasta tai ei.

Tyttären päätös. Painostajalla iso vastuu, toivottavasti katkaisee myöhemmin välit painostajaan.

Puolustan aborttioikeutta, mutta en painostusta siihen.

(Ps. Oletkohan syntynyt 1970-80-luvuilla, silloin uskottiin että ainoa oikea tapa elää nuoruus on hankkia paljon erilaisia kokemuksia ja juhlia...mullakin kesti aikaa tajuta ettei se noin mene).

Vierailija
68/127 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tyttö haluaa muuttaa omilleen? Itse tukisin lastani oli hänen päätös mikä vaan. Saisi vaikka asua meidän vanhempien kanssa sen alun ja omaa asuntoa voisi miettiä myöhemmin. Tukisin ja auttaisin olisi tytön päätös mikä hyvänsä.

Vierailija
69/127 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kokenut tuon saman. Tyttäreni pyöräytti maailmaan kaksoset ja halusi pitää ne ehdottomasti. Me sanoimme, että hän tekee päätöksen ja me tuemme häntä siinä päätöksessä. Isä häipyi kiireen vilkkaa. Tyttäremme asui lapsineen meillä kunnes oli valmis muuttamaan. Tietysti tämä oli meidän kahden oman lapsemme lisäksi meille kaksi lasta lisää. Olimme valmiita ottamaan vastuuta heistä kuten omista lapsistamme. Olin itsekkin työelämässä. Tytöt ovat terveitä, kauniita ja eteviä. Meidän tytär on opiskellut ja saanut hyvän työpaikan. He asuvat nyt omillaan. En kadu hetkeäkään tätä tuplavahinkoa.

Vierailija
70/127 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on ihan jo ”pelkästään” mielentila, vapaus kehittyä ja tutustua itseensä ja maailmaan rauhassa ilman, että on lyönyt elämässään lukkoon jotain noin suurta ennen kuin edes voi ymmärtää syvällisemmin mitään omista arvoistaan, maailmankuvastaan ja siitä mitä haluaa elämällään tehdä.

Tuossa iässä on ihan normaalia tehdä isoja päätöksiä mm. tulevan ammatin suhteen.

Vierailija
71/127 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa iässä on ihan normaalia tehdä isoja päätöksiä mm. tulevan ammatin suhteen.

Juu ja päätöksen voi perua milloin vain, vaihtaa alaa, opiskella lisää jne.

Ei sitä voi verrata mihinkään uuden ihmisen ja mahdollisesti kokonaisen sukulinjan synnyttämiseen :D

Vierailija
72/127 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jotain myönteistä asiasta etsii, niin nyt kun kukaan muukaan ei voi matkustaa tai bailata estoitta, on hyvä hetki tehdä lapsi.

Vierailija
73/127 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaverit elävät elämäänsä? Ap:nko tytär ei eläisi elämäänsä, jos saisi lapsen?

Viestisi on todella mustavalkoinen. Nuorena kuuluu olla sitä ja tätä ja tehdä niin ja näin. Kaikki muu on väärin. Ihmetyttää, kuinka jollakin voi vielä nykyään olla noin ahtaat käsitykset toisten elämästä...

Vierailija
74/127 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka äitinä haluaisitkin olla tukena, voisit herätellä tyttöä siihen, onko oikeasti valmis vanhemmuuteen ja sen mukanaan tuomaan "aikuiseen" elämään ja pistää hänet esimerkiksi selvittämään itse tukien saanti ja muut asumisen kuviot etukäteen. Niin että itse joutuisi laskemaan millä tulla toimeen, mitä maksaa asuminen, sähköt, vakuutukset, ruokaostokset, lapsen tarpeelliset hankinnat ja muut. Että kyse ei olisi vain siitä haluaako lapsen vai ei, vaan myös mitä muuta siitä seuraa kuin lapsenhoitoa.

Näin. Jo raskaus on sekä henkisesti että fyysisesti todella rankkaa, puhumattakaan vauvavuodesta, etenkin jos äiti on yksin. Lisäksi voi olla, että moni ystävä katoaa kuvioista, kun tätä tapahtuu vanhemmillakin odottajilla. Aikuiselle se ei ole niin suuri shokki. Lapsi pitää myös kasvattaa. Ei riitä, että leikkii ja syöttää. On vaikea kasvattaa, jos on itsekin vielä kesken.

No, ei moni vanhempikaan äiti (tai isä) osaa lastaan kasvattaa. Valitettavasti.

Vierailija
75/127 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu ja päätöksen voi perua milloin vain, vaihtaa alaa, opiskella lisää jne.

Ei sitä voi verrata mihinkään uuden ihmisen ja mahdollisesti kokonaisen sukulinjan synnyttämiseen :D

Sukulinjoja nyt ei pahemmin kannata eikä tarvitse miettiä. Sitä paitsi sossut ottavat lapsen ilomielin huostaan, jos vanhempi käy sitä heiltä pyytämässä, eli käytännössä vanhemmuuden voi peruuttaa sillä tavoin.

Vierailija
76/127 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole maailman loppu. Ei tosin helppoakaan.

Opiskeluiden suhteen lapsi ei ole este, ennemkin siirtää opintoja eteenpäin ( monta esimerkkiä löytyisi).

Päätös on hänen. Mutta tukea tarvii kaikilta. Ja tulevalla lapsella on myös oikeus isäänsä vaikka tuttäresi ei enää seurustelusikaan hänen kanssaan. Eli yhteys myös häneen vaikka virallista kautta

Ja useinhan nuorena ei välttämättä edes tiedä mikä olis hyvä ala. Ehtii ainakin hetken miettiä mitä haluaa opiskella ja millä alalla työskennellä. Se kuitenkin on aika saletti et duunis on käytävä jos on lapsia (ja on vastuullinen aikuinen).

Vierailija
77/127 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvähän se ajoissa tehdä.

Monella jää väliin kun lykkäävät.

Kunta kyllä järjestää vuokra-asunnon. Opiskellakin voi myös lapsen tehnyt siinä missä muutkin, moni on opiskellessa äityli.

Vierailija
78/127 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko siellä teidän paikkakunnalla jotain nuorten äitien ryhmää tms. jossa tyttö voisi käydä?

Opiskelut järjestyvät kyllä. Lapsen voi laittaa 9kk iässä päiväkotiin ja jos ei ole tuloja niin se ei edes maksa mitään. Ennen sitä tyttö voi varmaan kotoa käsin tehdä jonkin verran etäopintoja.

Vierailija
79/127 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

olis sen elämän voinut pilata myöhemminkin, mutta samapa se milloin pilaa, jos kumminkin pilaa. Kakaroita sitä ostataan tehdä, vaikka mitään muuta ei sitten osatakaan. Ja yhteiskunta maksaa näitten elämisen hautaan saakka, kun ei nuo lapsiäidit mitään kouluja normaalisti ehdi käydä, kun on taas jollekin penska tulossa. Ja penskoista tulee sitten taas vaikka mitä vatipäitä. Ja noin se sama periytyy, kun on hyvä esimerkki.

Vierailija
80/127 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei 16-vuotias voi omilleen muuttaa, alaikäisenä. Eikä myöskään saada lasta. Sinun pitää ottaa vastuu lapsen hoitamisesta tai puhua tyttärelle järkeä eli ohjata aborttiin. Toivottavasti myös terveydenhoito tekee näin.

Kannattaa myös miettiä yhdessä millaisia elämän eväitä teiniäiti voi antaa lapselleen kun ei itsekään tiedä vielä mistään mitään. Hengissäpito ei oikein riitä elämässä selviämiseen.

Jokaisen vanhemman vastuulla on pitää kotona kondomeja ja je-pilleri saatavilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä yhdeksän