Ei hitto, 16v tyttäreni kertoi olevansa raskaana
Nyt ei mitään v*ttuiluja kiitos.
Mitä mieltä olette, onko 16v tarpeeksi vanha saamaan lapsen (olisi 17 kun lapsi syntyy.) Onhan niitä ollut nuorempiakin äitejä toki, mutta silti. Miten tuen tytärtäni? Hän ei edes enää seurustele lapsen isän kanssa. Mistä tytär saa rahat omilleen muuttoon, auttaako kunta tms? Hän siis sanoi haluavansa muuttaa, minä en tietenkään pakottanut. Onko teillä vastaavasta kokemuksia, tunnetteko ketään näin nuorta äitiä? Vai ylireagoinko, täyttäähän lapsi ensi vuonna jo 18v?
Kommentit (127)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole tarpeeksi kypsä saamaan lasta. Omalle tyttärelle puhuisin järkeä ja tukisin raskauden keskeytykseen.
Nykyään tuntuu että 30 vuotiaatkaan eivät ole tarpeeksi kypsiä saamaan lasta, ainakaan omasta mielestään. Itse olen sitä mieltä että lapset tulee hankkia mahdollisimman nuorena. Nykyään lykätään lasten hankintaa aivan liikaa ja se näkyy syntyvyydessä.
No, itse olen 21-vuotias, mies löytyy mutta suhde on tuore ja meillä on välimatkaa 140 km. Opinnot kesken, ei yhteistä taloutta, rahat olisi tiukalla kahdelle ihmiselle, asunto liian pieni lapselle (yksiö), ei töitä.
Tämä tilanne muuttuu aikaisintaan kun olen 25-vuotias jolloin pitäisi päästä työelämään. Ei siis voi tehdä muksuja jos meinaa töitä joskus tutkinnollaan saada. Menee väkisin lähemmäs 30 ikävuotta jos silloin vielä on miestä. Ei niitä lapsia voi mihin tahansa elämäntilanteeseen tunkea. Muutoin voisin lapsia tehdäkin aikasemmin ja haaveena joskus olikin että olisin 23-25-vuotias kun saisin ekan lapsen. Ei vaan ole oikein realistista ainakaan tuohon 23 ikävuoteen mennessä.
Lapsen kanssa voi aivan hyvin asua yksiössä. Ei tarvita sitä omakotitaloa minkä nykyisin monet käsittävät lasten saannin kannalta välttämättömäksi.
Vierailija kirjoitti:
Lapset on hyvä saada ajoissa. Paljon parempi ikä 16v on tulla raskaaksi kuin nykyisin niin yleinen 40v.
No ei helvetissä. Kun miettii minkälainen nulikka sitä oli 16-vuotiaana. Mopoja rassattiin, kiroiltiin ja syljeskeltiin maahan. Siinä ei ois kyllä paljo kiinnostanut ipanaa hoivata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapset on hyvä saada ajoissa. Paljon parempi ikä 16v on tulla raskaaksi kuin nykyisin niin yleinen 40v.
No ei helvetissä. Kun miettii minkälainen nulikka sitä oli 16-vuotiaana. Mopoja rassattiin, kiroiltiin ja syljeskeltiin maahan. Siinä ei ois kyllä paljo kiinnostanut ipanaa hoivata.
Kaikki 16-vuotiaatko ovat samanlaisia kuin sinä silloin?
Ei ole maailman loppu. Ei tosin helppoakaan.
Opiskeluiden suhteen lapsi ei ole este, ennemkin siirtää opintoja eteenpäin ( monta esimerkkiä löytyisi).
Päätös on hänen. Mutta tukea tarvii kaikilta. Ja tulevalla lapsella on myös oikeus isäänsä vaikka tuttäresi ei enää seurustelusikaan hänen kanssaan. Eli yhteys myös häneen vaikka virallista kautta
Mieti nyt oikeasti onko 17v pennulla rahkeita tuoda lasta tähän maailmaan? Menee äidin ja lapsen elämät molemmat pilalle noilla lähtökohdilla. Sä tosissaan kysyt vielä onko tää ok vaikka sun pitäis tietää että ei ole!! Mites lapsen isä, onko hänen mielipidettään kysytty asiaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi muka tarvitsee muuttaa pois kotoa vaikka on vauva?
Koska jos omat vanhemmat ei halua hoitaa sun lasta vanhempina vaan vain isovanhempina. 16v. on nyt vastuussa omasta lapsestaan, sen kehityksestä ja tulevaisuudesta - saa hoitaa sen omassa kodissaan ja käydä mummulassa kylässä kun sopii isovanhemmille. Halusi aikuistua aikaisemmin kuin muut eli teki lapsen, joten nyt elettävä sen mukaan. Ei lastaan voi vaan lykätä isovanhemmilleen ja muille hoitoon ja leikkiä ipanaa itse - se loppui synnytykseen se elämä.
16-vuotias on alaikäinen holhottava, jonka raskaus on huoltajien vastuulla - eli huoltajat ovat raskauden myötä vastuussa teininsä lisäksi myös vauvasta.
Näin se menee, ei teidän vanhemmuus ja alaikäisen lapsen huoltajuus siihen lopu, että alaikäinen päätyy raskaaksi!
Se on huoltajien vastuulla koko juttu.
16-vuotias ei ole valmis tekemään tuollaisia päätöksiä - 16-vuotias EI ole aikuinen, vaan vanhempiensa vastuulla.
Vierailija kirjoitti:
Jos mielestäsi tytön ei tarvitse muuttaa pois, ei kai ole sinun tehtäväsi selvittää, mistä hän voi saada rahaa asumiseen? Kerro, että jos haluaa muuttaa, hakekoon töihin lapsen syntymän jälkeen. Saa asua kotona ja voit auttaa lapsen hoitamisessa.
Kyllä elämää on vuosikymmeniä edessä, jolloin sitten kouluttautuu, tekee työtä ym.
Miksi töihin? Eikö se koulutus olisi kuitenkin tärkein hankkia? On se mahdollista lapsen kanssakin, aivan niin kuin työssäkäyntikin. Nythän oppivelvollisuusikääkin nostetaan. Eikä niitä töitä kovin hyvin nykypäivänä saa ilman koulutusta. Pelkästään peruskoulun käyneillä työllisyysprosentti on 40.
Tekisin kaikkeni saadakseni hänet keskeytykseen.
Jokainen nuori ansaitsee parempaa, jokainen nuori ansaitsee vapaan nuoruuden.
T: entinen teiniäiti (lapsi syntyi, kun olin 18v)
PS. Itse en pysty edes katsomaan tosi nuoria raskaana olevia vaikka kaupassa jos joskus sellaisen näkee, on niin kovat traumat asiasta
Ei 16-vuotiaan kuulu pan eskella ympäriinsä. Se on lapsi vielä! Kasvattakaa oikein!
Vierailija kirjoitti:
Tekisin kaikkeni saadakseni hänet keskeytykseen.
Jokainen nuori ansaitsee parempaa, jokainen nuori ansaitsee vapaan nuoruuden.T: entinen teiniäiti (lapsi syntyi, kun olin 18v)
PS. Itse en pysty edes katsomaan tosi nuoria raskaana olevia vaikka kaupassa jos joskus sellaisen näkee, on niin kovat traumat asiasta
Mitä siellä "vapaassa nuoruudessa" tapahtuu jota ei voi tapahtua sellaisessa nuoruudessa mihin sisältyy lapsesta huolehtiminen?
Pistää lapsen tarhaan niin kuin muutkin tekevät, niin aivan hyvin voi esim. opiskella. Matkustaakin voi lapsen kanssa aivan hyvin.
35 vuoden opettajakokemuksella useita tällaisia tapauksia nähneenä sanoisin, että nämä "Siskoni sai lapsen 15-vuotiaana, ja 18-vuotiaana hänellä oli kaksi lasta ja kolme tohtoritutkintoa" -tapaukset ovat todella, todella pieni vähemmistö. Useimmissa tapauksissa, joissa lapsi päättää pitää vauvan, on tulos täysin toisenlainen. Joko isovanhemmat hoitavat vauvan kokonaan, tai sitten vauva on aika äkkiä huonosti hoidettu tai huostassa. Isät häipyvät 99 % tapauksista kuvioista viimeistään vauvan oppiessa kävelemään, suurin osa jo raskausaikana.
Jos äiti jaksaa hoitaa hyvin lapsen, iskee hänelle viimeistään joskus 25-vuotiaana halu elää nuoruus, kun se ensimmäisellä kerralla jäi elämättä. Ei ole kovin mukavaa 9-10-vuotiaalle lapselle, kun äiti pyörii baareissa ja "isit" vaihtuvat. Useimmat näistä nuorista äideistä jaksavat "leikkiä kotia" pari ensimmäistä vuotta, sitten alkaa oman nuoruuden eläminen taas.
Tähän tulee vastalauseena se, että "en ole koskaan tykännyt bilettää, eivät kaikki nuoret ole sellaisia!!!!". Kuitenkin jo lähtökohtaisesti nämä, jotka elävät sukupuolielämää 14-16-vuotiaina (suurin osa kun aloittaa sukupuolielämän myöhemmin, näkyy kyseilyissä myös), ovat yleensä vähän niitä reippaampia tapauksia, eli tykkäävät usein juhlia ja niin edelleen. Ne rauhallisemmat tapaukset aloittavat seurustelut ym. myöhemmin, joten he eivät kokisi varmasti tarvetta juhlimiselle samalla tavalla.
Suosittelisin kyllä aborttia.
En kyllä ikinä olisi omaa 16-vuotiasta pistänyt kotoa ulos noin haavoittuvassa tilassa. Tai minkään ikäistä.
Lisää veronmaksajia Suomeen. Hyvä.
Meneehän tuossa iässä raskautuessa elämä.pilalle, mutta menee se kyllä missä iässä tahansa. Ehkä parempi pilata se aikaisemmin, niin ei ehdi tietää paremmasta.
Minulla oli 18-vuotiaana kova vauvakuume ja yritin painostaa poikaystävääni lasten hankintaan. Hän ei suostunut - hyvä niin!
Ajattelin tuolloin, että nyt olen jo kypsä, nuoruus eletty jne. Miten vähän tiesinkään. Baarissa en koskaan viihtynyt, mutta paljon tärkeää olisi jäänyt kokematta, esimerkiksi välivuodet ulkomailla.
Nyt 10 vuotta myöhemmin koen, etten olisi ollut valmis yhtään aiemmin. Nyt odotan ensimmäistä.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin oot tyttös kasvattanu.
Tää on niin typerä kommentti.
Ehkäisy voi pettää niin hyvin kuin huonosti kasvatetun nuoren kohdalla.
Toki on parasta, ettei kovin nuorena edes aloiteta sukupuolielämää, mutta nuorta on yhtä vaikea vahtia, kuin kapallista kirppuja, sanoo vanha sananlasku.
Ja jos nyt mietit, että siinä taas yksi, joka on aloittanut hommat itsekin 13v niin väärässä olet. Olin 18v kun nuo hommat aloitin, mutta ymmärrän, että muut ovat voineet aloittaa aikaisemmin.
Vaikka äitinä haluaisitkin olla tukena, voisit herätellä tyttöä siihen, onko oikeasti valmis vanhemmuuteen ja sen mukanaan tuomaan "aikuiseen" elämään ja pistää hänet esimerkiksi selvittämään itse tukien saanti ja muut asumisen kuviot etukäteen. Niin että itse joutuisi laskemaan millä tulla toimeen, mitä maksaa asuminen, sähköt, vakuutukset, ruokaostokset, lapsen tarpeelliset hankinnat ja muut. Että kyse ei olisi vain siitä haluaako lapsen vai ei, vaan myös mitä muuta siitä seuraa kuin lapsenhoitoa.
Mulle on tapahtunut sama. Kondomi hajosi, ja hain jälkiehkäisyt, niin farmaseutti alkoi paasata, ettei jälkiehkäisy ole mikään ehkäisy ja ehkäisyä pitää käyttää. Olin silloin vielä aika lapsenkasvoinen ja näytin nuorelta, vaikka lähes 30 olinkin. Pamautin kyllä hyvin suoraan, että kondomi todellakin oli, mutta sille nyt ei voinut mitään, kun hajosi. Minua - aikuista ihmistä - ei nimittäin ala farmaseutit ojennella ehkäisyasioissa, kun mielestäni käyttäydyin vain ja ainoastaan vastuullisesti. Parisuhteessakin vielä olin ja olen edelleen.
Mietin, kuinka tuollainen pään aukominen rohkaisee etenkään nuoria hakemaan jälkiehkäisyä, jos tulee vaan sanomista. Sen hakeminen kun voi nolottaa muutenkin. Jälkiehkäisy on kuitenkin aina parempi vaihtoehto kuin abortti.