Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ei hitto, 16v tyttäreni kertoi olevansa raskaana

Vierailija
30.01.2021 |

Nyt ei mitään v*ttuiluja kiitos.

Mitä mieltä olette, onko 16v tarpeeksi vanha saamaan lapsen (olisi 17 kun lapsi syntyy.) Onhan niitä ollut nuorempiakin äitejä toki, mutta silti. Miten tuen tytärtäni? Hän ei edes enää seurustele lapsen isän kanssa. Mistä tytär saa rahat omilleen muuttoon, auttaako kunta tms? Hän siis sanoi haluavansa muuttaa, minä en tietenkään pakottanut. Onko teillä vastaavasta kokemuksia, tunnetteko ketään näin nuorta äitiä? Vai ylireagoinko, täyttäähän lapsi ensi vuonna jo 18v?

Kommentit (127)

Vierailija
21/127 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ole tullut ajoissa taluttaa tyttöä hakemaan ehkäisypillereitä. Varalle aborttipilleri jos ehkäisypilleri unohtuu. Kumit myös aina käsilaukussa mukana. Oma äitini ei välittänyt mitään, mistään ei puhuttu ja itse olisin teiniä aikoinani kaivannut juuri tämmöistä ohjausta. Vanhempien vastuu olisi tehdä kaikkensa ettei vahinkoja pääse tapahtumaan varsinkin ala-ikäiselle jolla ei ole mitään mahdollisuuksia lasta edes elättää. 

Vierailija
22/127 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö ole tullut ajoissa taluttaa tyttöä hakemaan ehkäisypillereitä. Varalle aborttipilleri jos ehkäisypilleri unohtuu. Kumit myös aina käsilaukussa mukana. Oma äitini ei välittänyt mitään, mistään ei puhuttu ja itse olisin teiniä aikoinani kaivannut juuri tämmöistä ohjausta. Vanhempien vastuu olisi tehdä kaikkensa ettei vahinkoja pääse tapahtumaan varsinkin ala-ikäiselle jolla ei ole mitään mahdollisuuksia lasta edes elättää. 

Vai että aborttipilleri. Jälkiehkäisypilleri estää munasolun kiinnittymisen 72h tunnin aikana suojaamattomasta yhdynnästä. Lääkkeillä tehtävän abortin saat ainoastaan lääkäriltä ja on täysin eri asia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/127 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tyttö haluaa lapsen synnyttää, se on tytön päätös. Ketään ei pidä pakottaa/ painostaa aborttiin vaikka kuinka "yhteiskunta elättää".

Jos joku kolmesta tyttärestä tulee kesken opiskelujen raskaaksi, aion tukea ja kannustaa jatkamaan opintoja niin pitkälle kuin mielenkiintoa riittää. Aivan kuin ilman lastakin. Helpompi lapsen kanssa on opiskella kuin käydä töissä (molemmista kokemusta), koulupäivät yleensä lyhyempiä kuin työpäivät. Kaikilla ei ole kiinnostusta bileisiin ja matkusteluun ja ns. vapaaseen elämään ilman lapsia.

Vierailija
24/127 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vai että aborttipilleri. Jälkiehkäisypilleri estää munasolun kiinnittymisen 72h tunnin aikana suojaamattomasta yhdynnästä. Lääkkeillä tehtävän abortin saat ainoastaan lääkäriltä ja on täysin eri asia.

Hyvä kun korjasit sillä en ole enään niin perillä näistä. Tarkoitin juuri jälkiehkäisyä. 

Vierailija
25/127 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toki tyttären oma valinta loppuun asti, mutta yrittäisin kaikkeni kannustaa päätymään aborttiin. Elämähän tuossa pilalle menee. Noin nuoren kuuluu olla vapaa kokemaan, näkemään ja kasvamaan, ei joutua seuraaviksi vuosikausiksi kykkimään kotiin vauvan kanssa samalla kun kaikki ystävät ja kaverit elävät elämäänsä, opiskelevat, juhlivat, matkustelevat ja keräävät ainutlaatuisia kokemuksia.

Läheskään kaikki eivät halua tuon ikäisenä tehdä sellaisia asioita jotka eivät onnistu vauvan kanssa. Eivät siis ole mitään bilettäjiä tms. Sitä paitsi bilettämiset ja reissaamiset ovat muutenkin vähissä tällä hetkellä.

Toisaalta jos saa vauvan tuon ikäisenä, niin se vauva on sitten teini-ikäinen siinä vaiheessa, kun useimpien muiden lapset ovat vasta vauvoja. Eli sitten kolmekymppisenä on täydet mahdollisuudet reppureissata tms. ilman, että sitä rajoittaa lastenhoito.

Vierailija
26/127 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävää, että tyttöä syyllistetään niin paljon tässä ketjussa. Entäs se poika? Hänellä on 50 %:n vastuu asiasta.

Vierailija
27/127 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tyttö haluaa lapsen synnyttää, se on tytön päätös. Ketään ei pidä pakottaa/ painostaa aborttiin vaikka kuinka "yhteiskunta elättää".

Jos joku kolmesta tyttärestä tulee kesken opiskelujen raskaaksi, aion tukea ja kannustaa jatkamaan opintoja niin pitkälle kuin mielenkiintoa riittää. Aivan kuin ilman lastakin. Helpompi lapsen kanssa on opiskella kuin käydä töissä (molemmista kokemusta), koulupäivät yleensä lyhyempiä kuin työpäivät. Kaikilla ei ole kiinnostusta bileisiin ja matkusteluun ja ns. vapaaseen elämään ilman lapsia.

Kyllä minut pakotettiin enkä olisi uskaltanut vastustaa. Tosin tajusin että nuoruuteni olisi mennyt pilalle yksinhuoltajana 24h/vrk pallo jalassa eikä kiinnostanut alkaa yhteiskunnan elätiksi. Halusin ensisijaisesti opiskella ja käydä töissä ilman muita rasitteita. Niin nuorena kammosin ajatusta päivät pitkät kotona vaipanvaihdossa yms. tehtävissä. En olisi sellaista kestänyt hetkeäkään. Vanhemmat olisi sitten kuormittunut hoitotehtävissä ihan liikaa ja kyllä he sen tiesivät ehdottaen ettei ole kuin yksi vaihtoehto. 

Vierailija
28/127 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voi tälläkin palstalla olla näin paljon naisvihaa?

Vierailija
29/127 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep. Tässä pitää vielä tietää se asia, että jälkiehkäisypilleri ei auta enää siinä vaiheessa, jos ovulaatio on jo tapahtunut. Eli jos ovulaatio on tapahtunut, ei jälkiehkäisypilleri enää auta; jälkiehkäisypillerin teho perustuu siihen, että se siirtää ovulaatiota, jolloin se pilleri pystyy vaikuttamaan siihen, ettei se siittiö kiinnity munasoluun.

Olen kerran (ja toivottavasti viimeisen kerran) joutunut hakemaan jälkiehkäisypillerin, koska kondomi meni rikki - exä oli laittanut sen nurinpäin, eikä ollut huomannut asiaa. Apteekkarin myyjä syyllisti minua tapahtuneesta (esimerkiksi sanomalla "sinun täytyy muistaa käyttää kondomia, ei voi olla niin kiire, ettei ehdi laittaa"), enkä ujona ja arkana uskaltanut sanoa, että se meni rikki. Vastaus olisi varmaan ollut "niinhän ne kaikki sanoo". Apteekkari myöskin tivalsi, onko ovulaatio jo tapahtunut vai ei, eli hän ei myy pilleriä, jos se on tapahtunut. Tapahtuneesta on kaksi vuotta. Silloin piti selittää, miksi tarvitsin sen, ei riittänyt, että sanoin "tarvitsen jälkiehkäisypillerin".

En tiedä, voiko jälkiehkäisypilleriä hakea mistään hyllyltä vai pitääkö se edelleen hakea tiskin takaa.

Vierailija
30/127 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole tarpeeksi kypsä saamaan lasta. Omalle tyttärelle puhuisin järkeä ja tukisin raskauden keskeytykseen.

Nykyään tuntuu että 30 vuotiaatkaan eivät ole tarpeeksi kypsiä saamaan lasta, ainakaan omasta mielestään. Itse olen sitä mieltä että lapset tulee hankkia mahdollisimman nuorena. Nykyään lykätään lasten hankintaa aivan liikaa ja se näkyy syntyvyydessä.

Vierailija
31/127 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu, minkä ikäinen itse olet. 40v on mummo iässä.

Vierailija
32/127 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taitaa vaan tyttäresi olla hieman hutsu luonteeltaan. Ehkä hänen unelma onkin elää perinteinen yksinhuoltaja elämä? Miehet tulee ja menee ja jokaisen kanssa uusi lapsi?

Huhhuh. Aika karua tekstiä ihmisestä joka on vielä lapsi, ihmiseltä joka kutsuu itseään aikuiseksi 😮

Mistä sä tiedät ettei tämä ollut tytön eka kerta jonka jälkeen poika on lähtenyt vetämään saatuaan mitä haluaa?

Vierailija
33/127 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ainoa. Paras ystäväni sai lapsen samanikäisenä. Tai oliko peräti 15 vielä. 17v tuli toinen, 21v kolmas ja nyt 23v neljäs.

Aikuistui äkillisesti. Yksi lapsi syntyi myös kuolleena heille. Onnellista perhe-elämää viettävät. Tietysti rahat ovat ilmeisen tiukilla.

Vierailija
34/127 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut samassa tilanteessa kuin tyttäresi. Abortti tuntui kauhealta vaihtoehdolta, vaikka toinen vanhemmista siihen painostikin. Yritti suorastaan pakottaa. Pyydän, älkää koskaan tehkö niin. Abortti on niin raskas kokemus joillekin, että jos sen joutuu painostettuna tai pakotettuna tekemään, se voi jättää elinikäiset traumat ja katkeruuden sitä vanhempaa kohtaan, joka tähän pakottaa.

Itse yritin pitää lapsen, mutta eihän siitä mitään tullut. Olin liian nuori ja liian sekaisin siitä kaikesta. Lopulta päädyttiin siihen, että olisin saanut pitää lapsen ja elää sen kanssa ensin vanhemmillani. Tein kuitenkin paniikkiratkaisun ja päädyin aborttiin. Se oli niin kova paikka ja traumatisoivakin kokemus, kun olin jo kiintynyt ajatukseen lapsesta, että jos olisin joutunut sen pakotettuna tekemään, se olisi varmasti maksanut välit toiseen vanhempaan.

Päätös on saatava tehdä itse. Tokihan tuo on suuri asia ja muuttaa myös vanhempien elämää, joten ymmärrän kaikenlaiset tunteet tuossa tilanteessa. Tsemppiä aloittajalle! Tyttö tarvitsee sinua nyt, vaikka kuulostaakin siltä, että on valmis olemaan itse vastuussa. Hän on silti vielä hyvin nuori itsekin.

Vierailija
35/127 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En suosittele aborttiin painostamista, se voi rikkoa teidän välit pysyvästi. Hyvä äiti tekisi selväksi, että on tukena, päätti tyttö mitä tahansa. Ei ole OK painostaa ketään aborttiin. Ei silloin kun poikaystävä/miesystävä painostaa tai tekee selväksi, että hän ei lasta halua eikä tule olemaan mitenkään mukana, eikä silloin kun vanhemmat niin tekevät. Muista myös, että ei ole mikään automaatio, että tyttö saa myöhemmin lapsia. En myöskään ymmärrä, miksi tytön pitäisi muuttaa pois, vauvan kanssa nimenomaan tarvitsee tukea. Kyllä ne vanhemmatkin äidit aika paljon pyörivät oman äitinsä kanssa vauva-aikana. En myöskään ymmärrä, mitä tuomittavaa siinä on, jos erityisesti nuorta äitiä isovanhemmat auttavat erityisen paljon.

Vierailija
36/127 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsepä olet lapsesi kasvattanut. Nyt ei itketä vaan otat vastuusi jälkikasvustasi ja sen jälkikasvusta.

Ehkäisykin voi pettää ja tuon ikäisille seksin harrastaminen on ihan normaalia. Ei ole kasvatuskysymys monestikaan.

Vierailija
37/127 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En suosittele aborttiin painostamista, se voi rikkoa teidän välit pysyvästi. Hyvä äiti tekisi selväksi, että on tukena, päätti tyttö mitä tahansa. Ei ole OK painostaa ketään aborttiin. Ei silloin kun poikaystävä/miesystävä painostaa tai tekee selväksi, että hän ei lasta halua eikä tule olemaan mitenkään mukana, eikä silloin kun vanhemmat niin tekevät. Muista myös, että ei ole mikään automaatio, että tyttö saa myöhemmin lapsia. En myöskään ymmärrä, miksi tytön pitäisi muuttaa pois, vauvan kanssa nimenomaan tarvitsee tukea. Kyllä ne vanhemmatkin äidit aika paljon pyörivät oman äitinsä kanssa vauva-aikana. En myöskään ymmärrä, mitä tuomittavaa siinä on, jos erityisesti nuorta äitiä isovanhemmat auttavat erityisen paljon.

Lisään vielä, että nuoren äidin lapsella on yleensä myös keskimääräistä nuoremmat vanhemmat, kyllähän neli-viisikymppisillä isovanhemmilla riittää virtaa, etenkin kun se on kuitenkin vain auttelua ja lapsen äiti siinä ”riesassa” (kuten joku täällä rumasti teiniäitien lapsista kirjoitti) on eniten kiinni.

Vierailija
38/127 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mielestäsi tytön ei tarvitse muuttaa pois, ei kai ole sinun tehtäväsi selvittää, mistä hän voi saada rahaa asumiseen? Kerro, että jos haluaa muuttaa, hakekoon töihin lapsen syntymän jälkeen. Saa asua kotona ja voit auttaa lapsen hoitamisessa.

Kyllä elämää on vuosikymmeniä edessä, jolloin sitten kouluttautuu, tekee työtä ym.

Vierailija
39/127 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minut pakotettiin enkä olisi uskaltanut vastustaa. Tosin tajusin että nuoruuteni olisi mennyt pilalle yksinhuoltajana 24h/vrk pallo jalassa eikä kiinnostanut alkaa yhteiskunnan elätiksi. Halusin ensisijaisesti opiskella ja käydä töissä ilman muita rasitteita. Niin nuorena kammosin ajatusta päivät pitkät kotona vaipanvaihdossa yms. tehtävissä. En olisi sellaista kestänyt hetkeäkään. Vanhemmat olisi sitten kuormittunut hoitotehtävissä ihan liikaa ja kyllä he sen tiesivät ehdottaen ettei ole kuin yksi vaihtoehto. 

Jos et itse halunnut lasta, ei sinua pakotettu. Jos et ollut valmis äidiksi, abortti oli ehdottomasti oikea valinta. Mutta jos joku on valmis vaipanvaihtoon ja lapsiarkeen, ei ole oikein pakottaa aborttiin. Jos tyttö/ nainen tekee lapsen, hän on itse vastuussa lapsen hoidosta. Itse toki auttaisi lastenlasten hoidossa sen mitä pystyisin, oli lapsi minkä ikäinen tahansa lisääntyessään, mutta kyllä hoito on lapsen vanhempien vastuulla.

Opiskellessa on usein yhteiskunnan elätettävänä oli lasta tai ei, en ymmärrä miksi se lapsi siinä lisänä on joillekin punainen vaate. Jos lapset tekee opiskellessa, ei työelämästä tarvitse jäädä pois lasten takia.

Vierailija
40/127 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole tarpeeksi kypsä saamaan lasta. Omalle tyttärelle puhuisin järkeä ja tukisin raskauden keskeytykseen.

Nykyään tuntuu että 30 vuotiaatkaan eivät ole tarpeeksi kypsiä saamaan lasta, ainakaan omasta mielestään. Itse olen sitä mieltä että lapset tulee hankkia mahdollisimman nuorena. Nykyään lykätään lasten hankintaa aivan liikaa ja se näkyy syntyvyydessä.

No, itse olen 21-vuotias, mies löytyy mutta suhde on tuore ja meillä on välimatkaa 140 km. Opinnot kesken, ei yhteistä taloutta, rahat olisi tiukalla kahdelle ihmiselle, asunto liian pieni lapselle (yksiö), ei töitä.

Tämä tilanne muuttuu aikaisintaan kun olen 25-vuotias jolloin pitäisi päästä työelämään. Ei siis voi tehdä muksuja jos meinaa töitä joskus tutkinnollaan saada. Menee väkisin lähemmäs 30 ikävuotta jos silloin vielä on miestä. Ei niitä lapsia voi mihin tahansa elämäntilanteeseen tunkea. Muutoin voisin lapsia tehdäkin aikasemmin ja haaveena joskus olikin että olisin 23-25-vuotias kun saisin ekan lapsen. Ei vaan ole oikein realistista ainakaan tuohon 23 ikävuoteen mennessä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi neljä