Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hoitomaksut ja uusi avopuoliso!!

Vierailija
29.01.2021 |

Sisälläni kuohuu. Tilanne on tämä:
Minulla on lapsi jonka isän kanssa on yhteishuoltajuus ja lapsi on puolet isällään joka on sairausloman takia ns. Tuloton.

Soitin päivähoitotoimistoon niin tuloiksi luetaankin minun ja nykyisen avopuolison tulot eikä minun ja lapsen isän tuloja?!

Nykyisellä avopuolisolla on oma lapsi huollettavanaan jonka kirjat on äidillään. Hän ei todellakaan maksa minun lapsestani mitään ja lapsen isä ei voi maksaa joten minä yksin maksan pienestä palkastani tuon 280e kuussa!!!
Miten voi mennä näin, mitä ihmettä teen?

Maksuluokka olisi nolla ilman nykyisen puolison tuloja, en voi millään vaatia lapsen isää maksamaan puolta. Apua. 😢

Kommentit (143)

Vierailija
81/143 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sun miehelläsi on suuret tulot, kun ne vaikuttaa noin paljon sun lapsen päivähoitomaksuun. Ja suurista tuloistaan hän maksaa omalle lapselleen minimin mukaisen 150e, eli on sitä mieltä, että hänen lapsensa ansaitsee köyhyysrajan mukaisen elatuksen...

Siinä olisi jo kaksi hyvää syytä peruuttaa muuttosuunnitelmat...

Tarina ei kerro, minkälaiset tulot aloittajan nykyisen miehen lapsen äidillä on. Lapsen elatus maksetaan suhteessa tuloihin, äiti bou olla hyvätuloinen itsekin. Menee kyllä aivot solmuun kun näitä kuvioita miettii.

Vierailija
82/143 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Faktojen tarkistus toisi näihin trollailuihin edes pientä uskottavuutta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/143 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen kuin menee avoliittoon niin pitäisi ottaa kelasta selvää mitä se vaikuttaa mihinkin tilanteisiin ja missä kaikessa otetaan avokin tulot huomioon. Siltikin vaikka kummallakin olisi lapsia edellisistä suhteista. 

Vierailija
84/143 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elatusmaksuja voi saada, vaikka olisi vuoroviikot. Ja eksäsi saisi nollasopimuksen, kun ei ole tuloja. Kela maksaa sitten sen 167e. Kannattaa ainakin yrittää hakea, lastenvalvojaan vaan yhteys. Tai sitten lapsen kirjat isälleen, isä saa myös yh korotuksen lapsilisään, jos hänellä ei uutta puolisoa ole. Se on kannattavampaa, jos lasku on tosiaan noin iso.

Vierailija
85/143 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies maksaa ja elättää omaa lastaan kiinteästi tuon 150e kuussa ja lisäksi ostaa vaatteita, kenkiä ja mitä nyt ikinä tarvitaan. Tähän ei kannata tarttua.

Oikeesti ei olla mitään hyvätuloisia ja asutaan niin järkevästi kuin näillä tuloilla voi.

Kaikki kiinteet kulut jaetaan miehen kanssa puoliksi ja ruokaa ostaa kuka milloin ostaa mutta mieheni ei kuuna kullan valkeana ala maksamaan mun lapsen hoitomaksuja, en voi sitä vaatia.

Lapsen oma isä kyllä maksaisi heti kun pääsee töihin. Hänen tulonsa ovat pienemmät kuin nykyisen miehen joten olisi todella epäreilua laskuttaa häntä mun nykyisen miehen tulojen takia.

Oon niin järkyttynyt. Koko summa jää mulle, toivon että se pienenee jos eskari vähennetään. Ap

Vierailija
86/143 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä tämä on älytöntä, en ymmärrä miksei biologiset vanhemmat maksa omien lasten hoitomaksuja. Vaan katotaan uuden puolison tulot. Niin älytöntä. Sama oli meillä ja mä maksoin sitten päiväkodin kun en halunnut että puoliso joutuu maksamaan mun lasten hoitomaksuja kun sillä on omiakin. Lakimuutokseen vaatisi tämä että yhteishuoltajuus vaikuttaa Pk maksuihin, eikä muut kumppanit.

Vierailija
87/143 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun kannattaa nyt jo samaan hengenvetoon sitten varautua ensi syksyn iltapäiväkerhomaksuihin jos lapsesi sellaiseen koulupäivän jälkeen tulee menemään...

Vierailija
88/143 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sä menet avoliittoon tietämättä mitä se sulle käytännössä tarkoittaa?

Avomiehesi ei maksa päivähoitokuluja omasta lapsestaan, vaan ne menee lähivanhemman ja tämän mahdollisen puolison tulojen mukaan.

Heitä se äijä ulos, niin tuet juoksee taas.

Vierailija
89/143 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai mies maksaa puolet asumuskuluista! Mulla on 3 lasta ja asumiskulut oli samat mulle ennen ja jälkeen muuton. Yksi lapsistani muutti omilleen kun muutettiin yhteen.

280e lasku tuli sanokaa mitä sanotte! Ap

Eli sun kolmas lapsesi ei liity asiaan mitenkään kun asuu muualla nyt. Sinulla on 18-v. ja eskari-ikäinen (herranjestas mitkä ikäerot, oliko vahinko to kuopus?).

Miten selvisit päivähoitomaksuista ENNEN kuin muutit yhteen nykyisen miehesi kanssa?

Miten monta tuntia päivässä kuopuksesi joutuu olemaan päiväkodissa töidesi tähden?

Lapsilla on ihan normi ikäerot, 12v ja 14v.

Ei ollut hoitomaksua ollenkaan ennen yhteen muuttoa.

Normi ajan on hoidossa eli 7.30-16.30

Onko tuossa maksussa nyt sitten niin että eskaria ei ole huomioitu, sen selvitän koska tuon summa varmasti sain! Ap

Mihin se eskari katosi?

Vierailija
90/143 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten sä menet avoliittoon tietämättä mitä se sulle käytännössä tarkoittaa?

Avomiehesi ei maksa päivähoitokuluja omasta lapsestaan, vaan ne menee lähivanhemman ja tämän mahdollisen puolison tulojen mukaan.

Heitä se äijä ulos, niin tuet juoksee taas.

Juuri ei ole tullut tukien varassa elettyä että siksi tämä nyt tulikin yllätyksenä.

Miehen poika on koulussa joten sillä ei mitään maksuja mene.

Oli niin tai näin, kyllä huoltajille kuuluisi nämä maksut eikä uusille puolisoille. Ap

Vierailija
91/143 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että yhteiskunta maksaa sun per_sehedelmän hoidon? 🤣 Kehtaakin märistä

Vierailija
92/143 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa täällä taas ikäviä vastauksia, hävetkää aikuiset ihmiset! Onhan tuo oikeasti ihan hullua, että maksuissa huomioidaan isäpuolen eikä isän tuloja. Vaikka olisi kuinka vakiintunut käytäntö. AP:n saamassa summassa täytyy olla joku virhe, laskutuksessa on jäänyt varmaan eskari huomioimatta. Jos joku kysyy päivähoitomaksun muodostumisesta, niin täällä huudetaan kuorossa, että asumiskulut ja elintaso on liian isot! Tämä palsta ei petä koskaan...

Vierailija
93/143 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa täällä taas ikäviä vastauksia, hävetkää aikuiset ihmiset! Onhan tuo oikeasti ihan hullua, että maksuissa huomioidaan isäpuolen eikä isän tuloja. Vaikka olisi kuinka vakiintunut käytäntö. AP:n saamassa summassa täytyy olla joku virhe, laskutuksessa on jäänyt varmaan eskari huomioimatta. Jos joku kysyy päivähoitomaksun muodostumisesta, niin täällä huudetaan kuorossa, että asumiskulut ja elintaso on liian isot! Tämä palsta ei petä koskaan...

No näin se nyt vaan menee. Itse ollut samassa tilanteessa. Tullut mieleenkään valittaa.

Vierailija
94/143 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mies maksaa ja elättää omaa lastaan kiinteästi tuon 150e kuussa ja lisäksi ostaa vaatteita, kenkiä ja mitä nyt ikinä tarvitaan. Tähän ei kannata tarttua.

Oikeesti ei olla mitään hyvätuloisia ja asutaan niin järkevästi kuin näillä tuloilla voi.

Kaikki kiinteet kulut jaetaan miehen kanssa puoliksi ja ruokaa ostaa kuka milloin ostaa mutta mieheni ei kuuna kullan valkeana ala maksamaan mun lapsen hoitomaksuja, en voi sitä vaatia.

Lapsen oma isä kyllä maksaisi heti kun pääsee töihin. Hänen tulonsa ovat pienemmät kuin nykyisen miehen joten olisi todella epäreilua laskuttaa häntä mun nykyisen miehen tulojen takia.

Oon niin järkyttynyt. Koko summa jää mulle, toivon että se pienenee jos eskari vähennetään. Ap

Eli yhteiskunnan pitäisi maksaa vai? Jos tuo summa järkyttää, odota kun on teini-iässä...

Vierailija
95/143 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on nyt tarjottu useita vaihtoehtoja. Lapsen kirjat isälle - todennäköisesti ei hoitomaksua. Lapsilisänkin voisi maksaa isälle, joka saisi yh-korotuksen. Tai lastenvalvoja tekee tulottomalle isälle nollasopparin ja Kela maksaa lapsesta elatustukea. Tätä voi sitten käyttää hoitomaksuun.

Mutta kun mikään ei taas kelpaa.

Vierailija
96/143 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yhteiskunnan tarvitse elättää, halusisin vaan maksaa sellaisen summan mihin pystyn.

1700- 200e (jos nyt oletetaan että maksu on virheellinen.)

Jää 1500e siitä pois asumisen ja auton kk kulut 850e jää 650e tästä pois 4 ihmisen puhelinlaskut ja vakuutusmaksut. Ei paljoa jää, ei mitään.

Käyn töissä täyspäiväisesti, minulla on jopa kaksi työpaikkaa. Haukkukaa vaan.

Sanoin että voin harkita lapsen kirjojen siirtoa isälleen. Silti tää on hullua. Ap

Vierailija
97/143 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot koko ajan, että et halua ”vieraan”, siis avopuolisosi maksavan lapsesi hoidosta. Miksi kuitenkin olisi ok, että muut veronmaksajat, siis ihan oikeasti vieraat ihmiset maksavat lapsesi kustannuksia?

Avopuolisosi kanssa te olette samaa ruokakuntaa ja jaatte menojanne yhdessä. Niin se menee.

Vierailija
98/143 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

joo ja lasta ei voi laittaa isälle kirjoille, koska sitten lapsilisä menee sinne ;D

Vierailija
99/143 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mun mies ei ainakaan tähän osallistu se on selvää. Maksan mielläni puolet lapsen hoitomaksuista mutta nyt käy niin että koko potti jää mulle.

Kertakaikkiaan mun oikeustajuun ei mene se et lapsen isä maksais puolet koska mun miehellä on häntä paremmat tulot ja hänellä ei mitään.

Hänen ei kuulu maksaa mitään tällä hetkellä koska on tuloton.

Ja on se epäreilua sillonkin kun menee töihin ja maksaa sitte korkeampaa summaa mun kanssa jonkun toisen tulojen takia!!Ap

Vierailija
100/143 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

joo ja lasta ei voi laittaa isälle kirjoille, koska sitten lapsilisä menee sinne ;D

Kuka näin on sanonut? Mulla on tosi hyvät ja järkevät välit lapsen isään. Maksetaan kaikki puoliks mitä voidaan. Ihan sama kenen tilille tulee lapsilisä. Älkää panetelko. Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme yhdeksän