Hoitomaksut ja uusi avopuoliso!!
Sisälläni kuohuu. Tilanne on tämä:
Minulla on lapsi jonka isän kanssa on yhteishuoltajuus ja lapsi on puolet isällään joka on sairausloman takia ns. Tuloton.
Soitin päivähoitotoimistoon niin tuloiksi luetaankin minun ja nykyisen avopuolison tulot eikä minun ja lapsen isän tuloja?!
Nykyisellä avopuolisolla on oma lapsi huollettavanaan jonka kirjat on äidillään. Hän ei todellakaan maksa minun lapsestani mitään ja lapsen isä ei voi maksaa joten minä yksin maksan pienestä palkastani tuon 280e kuussa!!!
Miten voi mennä näin, mitä ihmettä teen?
Maksuluokka olisi nolla ilman nykyisen puolison tuloja, en voi millään vaatia lapsen isää maksamaan puolta. Apua. 😢
Kommentit (143)
Vierailija kirjoitti:
Me ei olla vähävaraisia mutta tuo 280e on törkeen iso raha äidille jolla on 3 lasta.
Mun vahemmat lapset opiskelee, toinen on töissä mutta toinen ei. Pakko heistäkin huolehtia. Ap
Eskari on 4h/pv. Joten joko te pidätte lasta hoidossa 15h/pv että menee täysi maksu tai jätät jotain muuta oleellista kertomatta.
Esim meidän kunnassa eskarin lisäksi voi olla jopa 5h päivässä hoidossa, eli 9h/pv jolloin maksua menee 65% täydestä maksusta, tekee noin parisataa. Nyt viisivuotiaasta joka on suurimmassa maksuluokassa, menee sen 280€. Eli mitä jätät kertomatta?
Vierailija kirjoitti:
Tottakai mies maksaa puolet asumuskuluista! Mulla on 3 lasta ja asumiskulut oli samat mulle ennen ja jälkeen muuton. Yksi lapsistani muutti omilleen kun muutettiin yhteen.
280e lasku tuli sanokaa mitä sanotte! Ap
Eli sun kolmas lapsesi ei liity asiaan mitenkään kun asuu muualla nyt. Sinulla on 18-v. ja eskari-ikäinen (herranjestas mitkä ikäerot, oliko vahinko to kuopus?).
Miten selvisit päivähoitomaksuista ENNEN kuin muutit yhteen nykyisen miehesi kanssa?
Miten monta tuntia päivässä kuopuksesi joutuu olemaan päiväkodissa töidesi tähden?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me ei olla vähävaraisia mutta tuo 280e on törkeen iso raha äidille jolla on 3 lasta.
Mun vahemmat lapset opiskelee, toinen on töissä mutta toinen ei. Pakko heistäkin huolehtia. ApEi lapset ole mikään etuoikeus, joita kuka vaan voi tehdä. Jos tekee lapsia, pitää myös olla rahaa kasvattaa ne eikä heittää yhteiskunnan maksettavaksi!
Nimenomaan, nyt on vaan niin ettei oikean isän tuloja oteta ollenkaan huomioon vaikka ne olis mitä vaan vieraan tulot.
A
Jos sinulla on täysi-ikäisiä lapsia, niin kai hekin osallistuvat elämiskustannuksiin? Jotain tukea kai saavat, jos eivät ole töissä.
Ei se avokki nyt vaan ole mikään "vieras"...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Päätettäessä lasten päivähoidosta määrättävästä maksusta otetaan perheen tuloina huomioon palvelun käyttäjän sekä hänen kanssaan yhteistaloudessa avioliitossa tai avioliitonomaisissa olosuhteissa elävän henkilön veronalaiset ansio- ja pääomatulot sekä verosta vapaat tulot."
Mun päähän ei mahdu miksei isän tuloja huomioida kun lapsi on siellä puolet eikä täällä koko aikaa.
Suomessa kun ei voi olla kahdessa paikassa kirjoilla. Ap
Jos isällä olisi jotain tuloja, niin ne varmasti huomioitaisiin. Jo ilman niitä isän tuloja sinulla ja avopuolisollasi on niin isot tulot, että vähennystä maksuista ei tule. Tuo 280 euroa ei kuitenkaan ole totta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai mies maksaa puolet asumuskuluista! Mulla on 3 lasta ja asumiskulut oli samat mulle ennen ja jälkeen muuton. Yksi lapsistani muutti omilleen kun muutettiin yhteen.
280e lasku tuli sanokaa mitä sanotte! Ap
Eli sun kolmas lapsesi ei liity asiaan mitenkään kun asuu muualla nyt. Sinulla on 18-v. ja eskari-ikäinen (herranjestas mitkä ikäerot, oliko vahinko to kuopus?).
Miten selvisit päivähoitomaksuista ENNEN kuin muutit yhteen nykyisen miehesi kanssa?
Miten monta tuntia päivässä kuopuksesi joutuu olemaan päiväkodissa töidesi tähden?
Lapsilla on ihan normi ikäerot, 12v ja 14v.
Ei ollut hoitomaksua ollenkaan ennen yhteen muuttoa.
Normi ajan on hoidossa eli 7.30-16.30
Onko tuossa maksussa nyt sitten niin että eskaria ei ole huomioitu, sen selvitän koska tuon summa varmasti sain! Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Päätettäessä lasten päivähoidosta määrättävästä maksusta otetaan perheen tuloina huomioon palvelun käyttäjän sekä hänen kanssaan yhteistaloudessa avioliitossa tai avioliitonomaisissa olosuhteissa elävän henkilön veronalaiset ansio- ja pääomatulot sekä verosta vapaat tulot."
Mun päähän ei mahdu miksei isän tuloja huomioida kun lapsi on siellä puolet eikä täällä koko aikaa.
Jos isällä olisi jotain tuloja, niin ne varmasti huomioitaisiin. Jo ilman niitä isän tuloja sinulla ja avopuolisollasi on niin isot tulot, että vähennystä maksuista ei tule. Tuo 280 euroa ei kuitenkaan ole totta.
Isän tuloja ei kysytty. Ap
Miksi mollaatte noin kovasti kysyjää? Törkeää esim. puuttua lasten ikäeroihin tai viisastella että etkö miettinyt kaikkia tulevaisuuden vaihtoehtoja ennen lasten tekemistä. Meille kaikille tapahtuu vaikka mitä ennakoimatonta elämän aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska maksu määräytyy sen mukaan kummalla lapsi on kirjoilla.
" Jos lapsen huoltajat asuvat eri osoitteissa saman kunnan alueella ja heidän lapsensa käyttää varhaiskasvatuspalveluita molempien luona asuessaan, määrätään maksu sen perheen koon ja tulojen mukaan, jonka luona lapsi on väestörekisterin mukaan kirjoilla. "
Niin. Eli miksi lasta ei nyt laiteta isälle kirjoille? Yhteishuoltajuus on joka tapauksessa, vuoroviikot. Mikään muu ei muutu, paitsi se, että lapsi on isällään kirjoilla ja hoitomaksua todennäköisesti ei mene ollenkaan. Mikä tässä nyt on ongelmana?
Vierailija kirjoitti:
Miksi mollaatte noin kovasti kysyjää? Törkeää esim. puuttua lasten ikäeroihin tai viisastella että etkö miettinyt kaikkia tulevaisuuden vaihtoehtoja ennen lasten tekemistä. Meille kaikille tapahtuu vaikka mitä ennakoimatonta elämän aikana.
Kiitos sinulle! Joo olen oikeasti todella hädissäni tilanteesta. Ilmeisesti maksun suurudessa on onneksi edes virhe. Ap
Oletkos muistanut ottaa huomioon myös sen ettet saa enää yh-korotusta lapsilisään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska maksu määräytyy sen mukaan kummalla lapsi on kirjoilla.
" Jos lapsen huoltajat asuvat eri osoitteissa saman kunnan alueella ja heidän lapsensa käyttää varhaiskasvatuspalveluita molempien luona asuessaan, määrätään maksu sen perheen koon ja tulojen mukaan, jonka luona lapsi on väestörekisterin mukaan kirjoilla. "Niin. Eli miksi lasta ei nyt laiteta isälle kirjoille? Yhteishuoltajuus on joka tapauksessa, vuoroviikot. Mikään muu ei muutu, paitsi se, että lapsi on isällään kirjoilla ja hoitomaksua todennäköisesti ei mene ollenkaan. Mikä tässä nyt on ongelmana?
Näin varmaan pitää tehdä. Kurjaa vaan siirrellä osoitetta edes takaisin. Olin niin järkyttyny aluksi etten edes tajunnut tätä mahdollisuutta. Ap
Tietysti uuden puolison tulot otetaan huomioon hoitomaksussa. Kyse on ruokakunnasta. Lapsen isän tulot eivät vaikuta mitenkään. Olisiko kuitenkin pitänyt ap miettiä ja SELVITTÄÄ jo ENNEN yhteenmuuttoa nämä raha-asiat, ettei tule yllätyksiä. No, maksajaksi joudut ja niin joutuu uusi puolisosikin.
Eihän se lapsi ole kokoaikaisessa hoidossakaan, jos laskussa lukee niin, siinä on virhe. Otat nyt vaan yhteyttä sinne että korjaavat. Ja toisella viikollako se on vain 4h/pvä ilmaisessa eskarissa? Vain joka toinen viikko eskarin lisäksi hoidossa? Miten kukaan edes voi kuvitella sen olevan kokoaikahoitoa?
Vaikka lapsen isän tulot ei vaikuta, niin kai isällä on kuitenkin velvollisuus maksaa tuosta maksusta puolet, kun kerran on yhteishuoltajuus eikä siis elareitakaan ilmeisesti maksa? Sanoit kyllä, että hänellä ei ole tuloja, mutta eikö tuota saa toimeentulotuestakaan? Vai katsooko ne, että kun isä ei ole töissä -> lapsen ei pitäisi tarvita hoitoa?
Mutta niinhän se on, että olette nyt avopuolisosi kanssa yhteinen ruokakunta, joten tottakai kaikki teidän saamat tulot vaikuttaa kaikkissa tällaisissa. Joskus nämä tuntuu epäreiluilta tilanteilta, mutta niissä on takana se, että yhdessä olette päättäneet elää, joten yhdessä varmastikin sitten selvitätte myös tällaiset.
Olisiko muuten mahdollista harkita vähän edullisempaa asuntoa, jos kerran joudut nyt maksamaan asumisesta saman verran kuin ennen vaikka maksat vain puolet? Kuitenkin sama määrä on lapsia ollut aiemminkin, jos kerran vanhin lapsesi muutti vasta pois kotoa, joten tilaa teidän ei pitäisi tarvita sen enempää kuin aiemminkaan. Toisekseen, ymmärrän halun auttaa vanhempia lapsia, mutta etenkin omillaan asuva lapsesi varmasti saa tukia ja jos vielä käy töissäkin, niin hänen luulisi pärjäävän. Sinun täytyy oppia priorisoimaan. Se mikä on maksettava, on maksettava ja jostain muusta voi välillä joutua tinkimään.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka lapsen isän tulot ei vaikuta, niin kai isällä on kuitenkin velvollisuus maksaa tuosta maksusta puolet, kun kerran on yhteishuoltajuus eikä siis elareitakaan ilmeisesti maksa? Sanoit kyllä, että hänellä ei ole tuloja, mutta eikö tuota saa toimeentulotuestakaan? Vai katsooko ne, että kun isä ei ole töissä -> lapsen ei pitäisi tarvita hoitoa?
Mutta niinhän se on, että olette nyt avopuolisosi kanssa yhteinen ruokakunta, joten tottakai kaikki teidän saamat tulot vaikuttaa kaikkissa tällaisissa. Joskus nämä tuntuu epäreiluilta tilanteilta, mutta niissä on takana se, että yhdessä olette päättäneet elää, joten yhdessä varmastikin sitten selvitätte myös tällaiset.
Olisiko muuten mahdollista harkita vähän edullisempaa asuntoa, jos kerran joudut nyt maksamaan asumisesta saman verran kuin ennen vaikka maksat vain puolet? Kuitenkin sama määrä on lapsia ollut aiemminkin, jos kerran vanhin lapsesi muutti vasta pois kotoa, joten tilaa teidän ei pitäisi tarvita sen enempää kuin aiemminkaan. Toisekseen, ymmärrän halun auttaa vanhempia lapsia, mutta etenkin omillaan asuva lapsesi varmasti saa tukia ja jos vielä käy töissäkin, niin hänen luulisi pärjäävän. Sinun täytyy oppia priorisoimaan. Se mikä on maksettava, on maksettava ja jostain muusta voi välillä joutua tinkimään.
Ja lisään vielä, että toteaisin miehelle vain, että joko muutamme edullisempaan asuntoon tai sitten hänen täytyy tuo hoitomaksu tai osa siitä maksaa. Ei voi mennä niin, että elintasonne määräytyy miehen palkan mukaan, ellei hän sitten myös kustanna siitä enemmän.
Ihan sama kuin meilläkin kela laskee avopuolisoni tulot jos hakisin toimeentulotukea. Elikkä avokkini on elatusvelvollinen. Meidän tulot lasketaan yhteen. Isompituloisen pitää elättää pienempi tuloista. Tiedän monia joilla on kirjat sen takia erillään.
Tekin jos olette avopuolisoita niin ihan sama kuka maksaa ruokkomaksuja minnekkin. Pitäisi aina ottaa kaikki etukäteen selville jos muuttaa avoliittoon. En ymmärrä miksi tätä epäkohtaa ei korjata nyky yhteiskunnassa. asuntoja vapautuisi kun pariskunnat eivät tarvitsisi aikuisen elatusvelvollisuuden takia asua erillään. Ei tämmöinen aikuisen elatusvelvollisuus enää sovi nyky sivistys yhteiskuntaan.
Sun miehelläsi on suuret tulot, kun ne vaikuttaa noin paljon sun lapsen päivähoitomaksuun. Ja suurista tuloistaan hän maksaa omalle lapselleen minimin mukaisen 150e, eli on sitä mieltä, että hänen lapsensa ansaitsee köyhyysrajan mukaisen elatuksen...
Siinä olisi jo kaksi hyvää syytä peruuttaa muuttosuunnitelmat...
Ei lapset ole mikään etuoikeus, joita kuka vaan voi tehdä. Jos tekee lapsia, pitää myös olla rahaa kasvattaa ne eikä heittää yhteiskunnan maksettavaksi!